Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine

Gestart door Elzenga, 18/09/2013 | 13:54 uur

Zeewier

Citaat van: Strata op 18/09/2013 | 19:50 uur
Dan kan je n.m.m niet meer adequaat als LPD optreden, een JSS kan dan net zoveel.
Ook dat was de bedoeling. Tevens de JSS KD in dienst nemen.

StrataNL

Citaat van: Zeewier op 18/09/2013 | 19:49 uur
Het was ook de bedoeling de 2e lcu weg te laten.

Dan kan je n.m.m niet meer adequaat als LPD optreden, een JSS kan dan net zoveel.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zeewier

Citaat van: Strata op 18/09/2013 | 19:46 uur
Ik heb eerder al aangegeven dat dit niet zomaar kan. Dok versmallen enzo alsof het niets is. Er passen net 2 lcu's naast elkaar, als je dok versmald niet meer... werkt gewoon niet. Laat dat aan de scheepsbouwers over aub.
Het was ook de bedoeling de 2e lcu weg te laten.

StrataNL

Citaat van: Zeewier op 18/09/2013 | 19:06 uur
Helemaal vanaf de tekentafel opnieuw beginnen. Dit wordt echt zo'n project waarvan je achteraf weet dat je nauwelijks goedkoper uit bent. Ik zou een studie doen of een LPD als de Rotterdam in Vlissingen verbouwd kan worden met capaciteiten voor beperkte AOR taken. Door bijvoorbeeld het natte dok te versmallen. Wat denken jullie daar van?

Ik heb eerder al aangegeven dat dit niet zomaar kan. Dok versmallen enzo alsof het niets is. Er passen net 2 lcu's naast elkaar, als je dok versmald niet meer... werkt gewoon niet. Laat dat aan de scheepsbouwers over aub.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 18/09/2013 | 19:06 uur
Helemaal vanaf de tekentafel opnieuw beginnen. Dit wordt echt zo'n project waarvan je achteraf weet dat je nauwelijks goedkoper uit bent. Ik zou een studie doen of een LPD als de Rotterdam in Vlissingen verbouwd kan worden met capaciteiten voor beperkte AOR taken. Door bijvoorbeeld het natte dok te versmallen. Wat denken jullie daar van?

Niet mee eens!

Als de KM dan toch een nieuwe AOR (H) gaat krijgen dan lijkt mij een relatief simpele dubbelwandig schip in een klasse rond de 17K ton afdoende. Dan lijkt mij een kostbare verbouwing van een LPD zinloos en daarnaast zou je daarmee nog een schip uit de sterkte halen.

Zeewier

Helemaal vanaf de tekentafel opnieuw beginnen. Dit wordt echt zo'n project waarvan je achteraf weet dat je nauwelijks goedkoper uit bent. Ik zou een studie doen of een LPD als de Rotterdam in Vlissingen verbouwd kan worden met capaciteiten voor beperkte AOR taken. Door bijvoorbeeld het natte dok te versmallen. Wat denken jullie daar van?

Elzenga

Citaat van: DvdW op 18/09/2013 | 16:13 uur
Maar dan reken je buiten de Haagse 'logica'. Het zou mij niets verbazen als de nieuwe AOR(H) qua prijs in de buurt van de JSS ligt, daarnaast zal er in de Amsterdam geïnvesteerd moeten worden om haar 6 (?) jaar langer te laten doorvaren. Oeps, daar gaat je bezuiniging, dan maar extra schepen afstoten  :dead:
+1

Mourning

Citaat van: DvdW op 18/09/2013 | 16:13 uur
Maar dan reken je buiten de Haagse 'logica'. Het zou mij niets verbazen als de nieuwe AOR(H) qua prijs in de buurt van de JSS ligt, daarnaast zal er in de Amsterdam geïnvesteerd moeten worden om haar 6 (?) jaar langer te laten doorvaren. Oeps, daar gaat je bezuiniging, dan maar extra schepen afstoten  :dead:

Zie wat dat betreft mijn posting voor de post die je hierboven citeert 8). Dat het zo zal lopen verwacht ik min of meer nl. ook  ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

DvdW

Citaat van: Mourning op 18/09/2013 | 15:36 uur
+1. Er komen nog meer dan genoeg andere projecten aan waar echt in geinvesteerd zal moeten worden en dat gaat dan om hele grote bedragen en die als het geld er niet (meer) is gewoon niet uitgevoerd zullen worden (lees: het materiaal wordt gewoonweg niet vervangen en afgestoten) of oneindig worden vertraagd.
Maar dan reken je buiten de Haagse 'logica'. Het zou mij niets verbazen als de nieuwe AOR(H) qua prijs in de buurt van de JSS ligt, daarnaast zal er in de Amsterdam geïnvesteerd moeten worden om haar 6 (?) jaar langer te laten doorvaren. Oeps, daar gaat je bezuiniging, dan maar extra schepen afstoten  :dead:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Mourning

Citaat van: Oorlogsvis op 18/09/2013 | 15:11 uur
Waarom ?....ze willen geld overhouden...dan moet er gewoon een simpele bevoorrader worden gebouwd zonder verdere fratsen toch ?

+1. Er komen nog meer dan genoeg andere projecten aan waar echt in geinvesteerd zal moeten worden en dat gaat dan om hele grote bedragen en die als het geld er niet (meer) is gewoon niet uitgevoerd zullen worden (lees: het materiaal wordt gewoonweg niet vervangen en afgestoten) of oneindig worden vertraagd.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: jurrien visser op 18/09/2013 | 14:59 uur
Ik verwacht ook weer een innovatief Nederlands ontwerp.

Ik ook en dan uiteraard ook weer een met allerlei bijv. sensoren die het schip eigenlijk niet nodig zal hebben, een indirecte subsidie voor R&D zeg maar, waardoor het schip ongetwijfeld wel weer wat duurder zal worden. Wat mij betreft wordt het een zeer simpel schip met 1 a 2 CIWS voor nabij bescherming en de sensoren die voor de aansturing daarvan noodzakelijk zijn en dan is het prima. Geen commandocentrales, extra capaciteiten om beter aan rampenbestrijding te doen, etc. Gewoon een recht toe recht aan bevoorrader. We zullen het weinige budget dat er is nog hard nodig hebben voor andere gebieden waar we al een investeringsachterstand hebben en vergeet niet dat de KM in de jaren '20 van deze eeuw een flinke vracht aan vervangings- en upgrade opdrachten zal moeten gaan uitschrijven die allemaal kostbaar zijn.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser op 18/09/2013 | 14:59 uur
Ik verwacht ook weer een innovatief Nederlands ontwerp.
Waarom ?....ze willen geld overhouden...dan moet er gewoon een simpele bevoorrader worden gebouwd zonder verdere fratsen toch ?
Met zo'n defensie beleid worden er echt miljarden verspild...de politiek maakt van de krijgsmacht het lachtertje op de begroting.
Allemaal geld verspilling...CV90 die gloeidnieuw zijn er er weer uit moeten...pantserhouwitsers...leo's...en nu het JSS...

en zo...JSF'S !!!!!!....VAN DE 37 DIE WE KOPEN ZULLEN ER WEL WEER 20 NIEUW IN EEN DEPOT BELANDEN BEN IK BANG

Reinier

Citaat van: jurrien visser op 18/09/2013 | 14:49 uur
Geen idee, voor zover ik weet gaat het om Europese regelgeving....
Ja klopt, Europese regelgeving, maar je weet hoe dat gaat.....
En als Spanje er geen probleem van maakt dat dit schip in Spaanse havens afmeert, heb je ook geen probleem....denk ik....


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 18/09/2013 | 14:50 uur
Ik hoop in ieder geval dat men een soort flexdeck behoudt voor de AOR(H). Want dat blijft heel handig vind ik. Een verkleinde JSS dus. Net zo groot als een LPD..en ik verwacht ook dezelfde basis..Enforcer model. Ik denk niet dat Nederland een buitenlands model aankoopt. En ja met I-mast.

Ik verwacht ook weer een innovatief Nederlands ontwerp.