Nieuwe AOR(H) Koninklijke Marine

Gestart door Elzenga, 18/09/2013 | 13:54 uur

Elzenga

Ik hoop in ieder geval dat men een soort flexdeck behoudt voor de AOR(H). Want dat blijft heel handig vind ik. Een verkleinde JSS dus. Net zo groot als een LPD..en ik verwacht ook dezelfde basis..Enforcer model. Ik denk niet dat Nederland een buitenlands model aankoopt. En ja met I-mast.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 18/09/2013 | 14:43 uur
De marine van Spanje vaart met de zusterschepen van de ADAM; zijn nagenoeg identiek, ook enkelwandig.
Weet iemand of Spanje ook van plan is om deze schepen te gaan vervangen? Of varen zij er lekker tig jaar mee door terwijl heel braaf een pracht van een schip naar de sloop gaan brengen????

Geen idee, voor zover ik weet gaat het om Europese regelgeving....

Harald

Citaat van: Lex op 18/09/2013 | 14:44 uur
Er is idd sprake van een behoefteslelling; adhv deze behoeftestelling worden de eisen opgesteld en dan kan begonnen worden met het ontwerp.
Misschien kriijgt het schip ook een I-mast?  :angel:

ik denk dat de LPD's eerder een I-mast krijgen ... ;)

Lex

Citaat van: Harald op 18/09/2013 | 14:25 uur
zie voor behoefte stelling / eisen aan de AOR(H)
Er is idd sprake van een behoefteslelling; adhv deze behoeftestelling worden de eisen opgesteld en dan kan begonnen worden met het ontwerp.
Misschien kriijgt het schip ook een I-mast?  :angel:

Reinier

De marine van Spanje vaart met de zusterschepen van de ADAM; zijn nagenoeg identiek, ook enkelwandig.
Weet iemand of Spanje ook van plan is om deze schepen te gaan vervangen? Of varen zij er lekker tig jaar mee door terwijl heel braaf een pracht van een schip naar de sloop gaan brengen????

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 18/09/2013 | 14:34 uur
De Berlin klasse is nog steeds een schip van 20.240 ton, mijn gevoel zegt dat het een klasse moet worden gelijk of kleiner dan de Amsterdam/Zuiderkruis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin-class_replenishment_ship

Een AOR(H) van +/- 17K ton is prima. kom je overal mee en heeft voldoende nuttige lading al zie ik die 20K ton van een Berlin klasse schip niet echt als een probleem.

Maar laat de boys van Damen maar weer met een functioneel model komen.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 18/09/2013 | 14:26 uur
Stel het JSS haat naar Duitsland, dan zou de Berlin klasse voor de KM ook een interessante kunnen optie als de Duitsers wel wat bij betalen (ander kunnen we beter het JSS houden)

De Berlin klasse is nog steeds een schip van 20.240 ton, mijn gevoel zegt dat het een klasse moet worden gelijk of kleiner dan de Amsterdam/Zuiderkruis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin-class_replenishment_ship

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#5
Stel het JSS haat naar Duitsland, dan zou de Berlin klasse voor de KM ook een interessante kunnen optie als de Duitsers wel wat bij betalen (ander kunnen we beter het JSS houden)

Harald

zie voor behoefte stelling / eisen aan de AOR(H)

blz 38
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/begrotingen/2013/09/17/materieel-projectoverzicht-defensie/materieel-projectoverzicht-defensie.pdf

Nog even terug naar de basis :
- JSS afbouwen en in verkoop .. 2015
- Amsterdam, niet uit de vaart, maar moet dan toch verbouwd worden van enkelwandig naar dubbelwandig omdat deze dan geen haven meer mag binnenlopen ? ... dit kost ook geld en dan in 2020 uit de vaart.
- nieuwe AOR(H) in 2020 in de vaart kleiner dan de JSS, geen grote heliplatform, "garage" en dock / RoRo meer.

Elzenga

Citaat van: Lex op 18/09/2013 | 14:08 uur
De titel behoort AOR(H) te zijn.  >:(
ik vond het al knap dat ik de eerder ook door jou aangegeven toevoeging nog had onthouden ;)..correctie uitgevoerd.

Lex

De titel behoort AOR(H) te zijn.  >:(

Elzenga

#1
Is er al enige informatie beschikbaar over de beoogde nieuwe AOR voor de Koninklijke Marine?

Ik kwam wel een plaatje tegen bij een soortgelijk Italiaans project, dat ik aardig kan "vertalen" in een nieuwe Enforcer variant door Damen.