België: De Crem bereidt aankoop Joint Strike Fighter voor

Gestart door Belgje, 18/09/2013 | 14:23 uur

ARM-WAP

Citaat van: Belgje op 18/09/2013 | 21:14 uur
Paracommando.com is niet zo heel gastvrij tegenover burgers met een mening. :p
Ik denk dat men bij paracommando.com eigenlijk geen probleem heeft met 'burgers met een mening'.
Hangt er van af wat voor mening dat is, en vooral of wat er neergezet wordt ook wel met (de nodige) kennis van zaken gebeurt.


Belgje

Ik praat enkel met Vlamingen, eerlijk gezegd. Wat de Walen betreft: die vinden alles wat Nederland verkeerd doet prachtig.  :mad:

Ace1

Citaat van: Belgje op 18/09/2013 | 21:04 uur
Welke Belgische fora? Waarom denken jullie dat ik hier zit? :D In het groepje defensiemensen en nukubu's op mijn facebook vriendenlijst kijkt men met spijt naar wat er nu bij jullie gebeurt. Van antipathie is er eigenlijk weinig sprake.

http://www.paracommando.com/news.php ?

Flyguy

Citaat van: Belgje op 18/09/2013 | 21:04 uur
Welke Belgische fora? Waarom denken jullie dat ik hier zit? :D In het groepje defensiemensen en nukubu's op mijn facebook vriendenlijst kijkt men met spijt naar wat er nu bij jullie gebeurt. Van antipathie is er eigenlijk weinig sprake.
Waalse fora dan. (wel .be gewoon ;) ) Ik google altijd het hele internet plat naar info, vandaag kwam ik wat Walen op een waals forum tegen en een stel gierende Fransen op Frans een forum. Die vonden het mooi joh, onze stupiditeit.

Belgje

Citaat van: Flyguy op 18/09/2013 | 21:00 uur
Ach ja, zoals ik al eerder zei, jullie doen het beter. Wij gaan volgend jaar vrolijk verder met snijden en meer dan 24 F-35A's zit er ook niet meer in. Nu de landmacht zich op maakt voor de laatste (dood)slag gaat men ook steeds meer op de marine azen. Het is niet onrealistisch dat we over 4 jaar ook met 2 fregatten en 4 patrouilleschepen varen. Ik zou jullie Belgen adviseren om niet verder met ons in zee te gaan, want wij bezuinigen onze bijdrage weg waar je bij staat.

Bij die keuze kan men tegenwoordig aardig twijfels zetten, het is maar de vraag hoe lang onze M's nog blijven en of ze ooit vervangen worden.






Totaal los hiervan; we worden op Belgische fora nu uitgelachen voor ons visieloos snijden en over onze, nu kleinere, landmacht.  ;D  Hoe gaat het trouwens met het anti-ABNL sentiment?

Welke Belgische fora? Waarom denken jullie dat ik hier zit? :D In het groepje defensiemensen en nukubu's op mijn facebook vriendenlijst kijkt men met spijt naar wat er nu bij jullie gebeurt. Van antipathie is er eigenlijk weinig sprake.

Flyguy

Citaat van: Belgje op 18/09/2013 | 20:43 uurVoeg citaat toe
Onze luchtmacht doet er de laatste tijd alles aan om positief in het nieuws te komen. Zie Libië waar ze van ongeveer iedereen kudos kregen voor hun snelle en gedurfde inzet. Da's natuurlijk niet voor niets hé. De landmacht heeft haar vernieuwing zo goed als op zak met de vervanging van de fnc door FN SCAR vanaf volgend jaar en de recente instroom van nieuwe voertuigen.
De marine is op de Nederlandse kar gesprongen qua vervanging van de fregatten. Dan blijven de flyboys nog over om hun nut te bewijzen. Ze krijgen al 7 nieuwe a400m's binnen enkele jaren dus elke bijkomende investering moet zijn nut bewijzen en tot nu toe lukt het aardig. Ik heb nog bijna geen enkele politicus het nut van de jachtvloot in twijfel horen trekken.
Wat de CAS kisten betreft: da's gewoon een logisch gevolg van het opgeven van de zware brigade. Het gaat nu allemaal om snelle inzetbaarheid en lichte eenheden moeten het nu eenmaal eerder van luchtsteun hebben dan een tankbrigade. Natuurlijk blijft de vraag of dat 'logisch gevolg' even logisch gaat klinken in de oren van onze MoD maar hoop doet leven!
Ach ja, zoals ik al eerder zei, jullie doen het beter. Wij gaan volgend jaar vrolijk verder met snijden en meer dan 24 F-35A's zit er ook niet meer in. Nu de landmacht zich op maakt voor de laatste (dood)slag gaat men ook steeds meer op de marine azen. Het is niet onrealistisch dat we over 4 jaar ook met 2 fregatten en 4 patrouilleschepen varen. Ik zou jullie Belgen adviseren om niet verder met ons in zee te gaan, want wij bezuinigen onze bijdrage weg waar je bij staat.


Citaat...De marine is op de Nederlandse kar gesprongen qua vervanging van de fregatten...
Bij die keuze kan men tegenwoordig aardig twijfels zetten, het is maar de vraag hoe lang onze M's nog blijven en of ze ooit vervangen worden.






Totaal los hiervan; we worden op Belgische fora nu uitgelachen voor ons visieloos snijden en over onze, nu kleinere, landmacht.  ;D  Hoe gaat het trouwens met het anti-ABNL sentiment?

Belgje

Onze luchtmacht doet er de laatste tijd alles aan om positief in het nieuws te komen. Zie Libië waar ze van ongeveer iedereen kudos kregen voor hun snelle en gedurfde inzet. Da's natuurlijk niet voor niets hé. De landmacht heeft haar vernieuwing zo goed als op zak met de vervanging van de fnc door FN SCAR vanaf volgend jaar en de recente instroom van nieuwe voertuigen.
De marine is op de Nederlandse kar gesprongen qua vervanging van de fregatten. Dan blijven de flyboys nog over om hun nut te bewijzen. Ze krijgen al 7 nieuwe a400m's binnen enkele jaren dus elke bijkomende investering moet zijn nut bewijzen en tot nu toe lukt het aardig. Ik heb nog bijna geen enkele politicus het nut van de jachtvloot in twijfel horen trekken.
Wat de CAS kisten betreft: da's gewoon een logisch gevolg van het opgeven van de zware brigade. Het gaat nu allemaal om snelle inzetbaarheid en lichte eenheden moeten het nu eenmaal eerder van luchtsteun hebben dan een tankbrigade. Natuurlijk blijft de vraag of dat 'logisch gevolg' even logisch gaat klinken in de oren van onze MoD maar hoop doet leven! :D

bergd

Citaat van: Reinier op 18/09/2013 | 20:31 uur
Kans is klein dat de Belgen er meer gaan kopen dan wij.
Ten eerste, waarom zouden ze? Waarvoor zou België er meer nodig hebben.
Ten tweede is het defensie budget van België altijd nog de helft dan die van Nederland.

Het is nu ook weer niet zo dat Belgen bulken van het geld. Ze zeuren wel minder over de crisis, maar dat zegt niets over de feitelijke gang van zaken.

Misschien kunnen ze die van Nederland voor een habbekrats overnemen  ;)

Reinier

Kans is klein dat de Belgen er meer gaan kopen dan wij.
Ten eerste, waarom zouden ze? Waarvoor zou België er meer nodig hebben.
Ten tweede is het defensie budget van België altijd nog de helft dan die van Nederland.

Het is nu ook weer niet zo dat Belgen bulken van het geld. Ze zeuren wel minder over de crisis, maar dat zegt niets over de feitelijke gang van zaken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Belgje op 18/09/2013 | 19:55 uur
Ergens vermoed ik eigenlijk van wel...

:angel: ik zou het grappig vinden als onze zuiderburen zouden kiezen voor meer F35A's dan Nederland en dan ook nog eens aangevuld met een CAS capaciteit....

Iets in mij vertelt mij dat dit niet gaat gebeuren, maar ik laat me graag positief verrassen.


StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

Citaat van: Belgje op 18/09/2013 | 18:20 uur
Niets nuttig over te zeggen, valt af te wachten. Ik hoop op een High end/Low end mix met een stevige CAS capaciteit.
Meer dan wij?

Reinier

Citaat van: Poleme op 18/09/2013 | 17:58 uur
Vorig jaar werd er door de Belgische regering al uitgegaan van F-35A aanschaf prijs van EUR 115 miljoen per stuk.  In Nederland droomt men rustig verder over 60 miljoen euro.
NL neemt deel aan JSF project en zal wat korting krijgen.
Daarnaast is 60 miljoen de 'kale' prijs. Wil je alle gadgets en de mogelijkheid om een bom af te werpen komt er nog eens zo'n bedrag bij.
Vergelijk het met kopen van een nieuwe auto; je krijgt wat korting omdat de dealer de broer is van een neef van je zwager. Een basis model Astra is ook zo saai dus na wat uppimpen met lederen bekleding, boombox, kikke velgen, dubbele uitlaat, metalic lak en een flesje nos ben je het dubbele kwijt. Maar dan heb je ook wat en kan je met je meissie niet meer op vakantie (en geen nieuwe keuken die je had besteld, bed op afbetaling wordt opgehaald en je fiets is ook weg)