België: De Crem bereidt aankoop Joint Strike Fighter voor

Gestart door Belgje, 18/09/2013 | 14:23 uur

ARM-WAP

Hhhmmm...

Ik vraag me zelf nog steeds af of er daadwerkelijk een F-16 vervanger komt in Belgie...
Blijkbaar is dat met de huidige coalitie iets wat haalbaar lijkt te zijn...

Het Defensiebudget is een groot probleem... Het is ondertussen zo laag gezakt dat er werkelijk harde keuzes zullen moeten gemaakt worden.
Er komen nog enkele andere grote en dure projecten in de nabije toekomst...
(ik schud hier zo maar eventjes de vervanging van CMT's, MFF's en Goedtia uit de mouw... als BE verder "nauw" wil blijven samenwerken met NL en haar KM, dan is de BE DEF werkelijk verplicht hiervoor in de buidel te tasten...)

Dan heb je ook de Politieke (on)wil... vwb Defensie... alles kost te veel, het moet "humanitair" zijn, OSW, logistiek, piratenbestrijding...
Vooral geen "vechtmissies"... met het risico dat er bodybags gevuld op Melsbroek aankomen...

Dan stel ik me de vraag of we werkelijk een F-35 van doen hebben.
"Wij" gaan nooit een atoombom afwerpen...
Wat mij betreft "verliezen" we gewoon die optie.

Dat de logistieke staart van Gripens lang is/wordt, is ook iets dat er maar bijgenomen moet worden.
En mss vliegen de Tsjechen en Hongaren mettertijd ook wel met die versie van de Gripen...
Tenslotte zijn dit ook NATO-partners...

In de jaren '90 had je ook een hele rist verschillende toestellen die boven de Adriatische zee vlogen.
't Zelfde boven Libie... en nu ook met de missie tegen IS.

Rafale... opnieuw tweemotorig... en duur... en Frans :)
Zonder PS en SP.a is die drang om met Fransen samen te werken al zeer sterk afgezwakt.
Met dat toestel verliezen we dan idd de US-nucleaire optie.

Iets wat eerder al geopperd werd, en waar ik voordien ook al aan gedacht heb, is een deel van de NL LuM F-35 bestelling "over te nemen".
En dan kan er alsnog een tweede "batch" besteld worden...

Reinier

O'ja en de Rafale kan niet een Amerikaanse atoombom afwerpen.... :angel:

Reinier

Citaat van: Elzenga op 06/02/2015 | 13:46 uur
Dan is de kans groter dat de Belgen voor de Rafale kiezen..en zo hun uitgebreide samenwerking met de Fransen verder versterken.
Samenwerking met de Fransen?
Er is geen sprake van samenwerken als de ene partij 10 keer groter is dan de andere partij.
Als de Belgen dit zouden doen dan zouden ze twee squadrons 'toevoegen' aan l'Armee de l'air en dan mogen ze vooral "hun bek houden".

Met Fransen kan je niet samenwerken. Je kan denken dat je met Fransen samen werkt, maar einde van de dag heb je voor de Fransen gewerkt.
Het is nog altijd Frankrijk op de eerste tot met tiende plaats voor Fransen en dan lange tijd niets en daarna misschien iemand anders als dat in hun voordeel is.
Zie als voorbeelden: Air France - KLM, Frankrijk in EU, BNP-Paribas-Fortis

Kan natuurlijk dat ze in een moment van verstandsverbijstering voor Frankrijk kiezen, maar mochten ze iets van een gevoel willen houden van enige matige zelfstandigheid dan zou samenwerking met Nederland veel meer voor de hand liggen.

En dan heb je ook nog te maken met de huidige politieke stroming in België: het zijn nu voornamelijk Vlamingen aan het roer in de federale regering, niet meer de Franstalig PS. Dus dat Vlamingen zullen kiezen voor een samenwerking met Frankrijk..... Ik denk het niet, eerder met Nederland.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 06/02/2015 | 13:46 uur
Dan is de kans groter dat de Belgen voor de Rafale kiezen..en zo hun uitgebreide samenwerking met de Fransen verder versterken.

Ook dan zal je ontdekken dat ze van de Rafale F3R ook maar 20-24 kunnen aanschaffen, prima alternatief overigens!

Elzenga

Dan is de kans groter dat de Belgen voor de Rafale kiezen..en zo hun uitgebreide samenwerking met de Fransen verder versterken.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/02/2015 | 18:53 uur
Een high end- low end mix zou best interessant zijn....

Ook de Gripen  E/F is een nieuwe kist, weliswaar voor een groot deel een verzameling van bewezen componenten, wat niet weg neemt dat het een structureel ander kist is dan de Gripen C/D die zich net als andere nieuwe kisten moet bewijzen.
Dat de Gripen een fantastische kist is/ gaat worden, valt niet te ontkennen. Zou het goed zijn voor België? Waarschijnlijk wel, maar dan zijn niet alle factoren meegenomen/ meegewogen.

Nogmaals, België is te klein en wilt te weinig uit geven aan haar defensie. België, maar ook Nederland, kan het zich niet permitteren om te ver van de fanfare te gaan weglopen qua complex defensie materieel.
Als België als enige NAVO land zou kiezen voor de Gripen dan zou dat betekenen dat ze ook nog eens extra moeten gaan investeren in overhead kosten zoals: opleiding, voorraad, onderhoud, wapensystemen. Dat geld heeft België/ dat willen ze er niet voor uitgeven.   

België zal nog meer dan Nederland afhankelijk worden van wat de buurman(nen)/ partners kiezen qua complex defensie materieel. Belgie zal in de pas van Nederland moeten gaan lopen met de luchtmacht en marine.

Voorbeeld: nu zijn België en Nederland samen actief vanaf dezelfde basis in Jordanië om ISIS te bombarderen.
Denk je niet dat ze daar het onderhoud en logistiek delen?
Wat als over 10 jaar op locatie X op de wereld Nederland staat met 4 F-35's en België met 4 Gripens; hoe handig is dat qua logistiek en onderhoud?

Daar komt nog eens bij dat de Gripen geen Amerikaanse atoombommen kan afwerpen. Als Belgie daar voor kiest om dat niet meer te kunnen/ capaciteit te laten vallen dan zullen ook niet meer 'gesteund' worden door de Amerikanen (inlichtingendienst, voorkeur voor NAVO locaties in België).

Idem voor de marine.
Als Nederland besluit de M-fregatten te gaan vervangen in 2020 dan zal België mee moeten doen. Om zonder Nederland door te gaan varen met M-fregatten in ABNL zal bijna niet mogelijk zijn (geen opleiding, geen onderhoud, geen updates wapensystemen).

Kortom; leuk om te fantaseren over een toestel voor België, maar dat wordt met 99% zekerheid de F-35.
België gaat het niet goedkoper krijgen dan Nederland, dus dat zullen bij huidig budget 20-24 stuks worden.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 05/02/2015 | 22:22 uur
Het gaat hier niet om de prijzen, maar om hoe het project in elkaar zit. Van de prijzen is wel een schatting te maken, maar deze is vaak inderdaad erg ondoorzichtig. We weten niet wat wij betalen, de minister heeft ook geen flauw idee meld ze regelmatig op triomfantelijke toon, maar we kunnen er door de project structuur wel vanuit gaan de de Belgen, Noren en Denen redelijk op dezelfde prijs uitkomen.

Wat de Belgen gaan doen is voor mij nog compleet onduidelijk, maar ik hoop dat ze er meer met meer openheid in gaan dan wij hebben gedaan, en moderne operationele belangen voorrang geven.
+1

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 05/02/2015 | 22:44 uur
Ik heb te maken gehad met de vervanging van het F-16 bul.  Ik heb te maken gehad met het JSF project, daarin wordt iets gebruikt, waar ik patent op had.
Daarnaast verdien ik ook geld aan de Holland klasse, ja ook daar zit een patent van mij in verwerkt.  Verder verdien ik geld aan de Zr.Ms. Karel Doorman, Marokkaanse SIGMA's, HOV's, Stan Patrol's, het Amerikaanse Littoral Combat Ship (Austal USS Independence trimaran, etc.) en Bushmaster Infantry Mobility Vehicles.
Maakt mij dit een expert?  Welnee !!!

Maar wat ik hier post, is het hoor en wederhoor filter gepasseerd en komt gewoon uit openbare bronnen

Ah kijk, ik wist niet dat je er zo ver in zat. :) carry on.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 05/02/2015 | 20:45 uur
Met zulke gigantische projecten zijn prijzen vaak vloeibaar en afhankelijk van tientallen voor ons onzichtbare factoren en actoren.
Ik geloof er geen snars van dat alle prijzen e.d op internet staan, dat is nog te vroeg.
(Openbare) media is meer dan alleen internet.

Feit is dat Noorwegen in april 2008 een juridisch bindend Request For Information betreffende de F-35A aanvroeg.
In dat zelfde jaar vroeg Nederland ook een RFI aan, maar ... deze was NIET juridisch bindend.
In de Noorse RFI werd voor een F-35A inclusief opleidingen, reserve-onderdelen, specifieke gereedschappen etcetera een prijsband afgegeven van 165  - 235 miljoen US dollar voor levering tussen 2016 en 2020.

En dat is nog maar de aanschaf: levensduurkosten (100%) = aanschaf (30%) + exploitatie (70%).
De officiële F-35A Cost Per Flight Hour (CPFH) staat nu op USD 32.000 - 35.500.
Maar Amerikaanse insiders, spreken al over een F-35A CPFH van USD 40.000+ vergelijkbaar met de F-15C.
De CPFH van de F-15C Eagle in 2012 bedroeg USD 41.921 en de F-16C CPFH bedroeg toen USD 22.514.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 05/02/2015 | 19:22 uur
Oja, wie kan hem daarop controleren? Of moet ik gewoon maar aannemen dat het klopt?
Niemand hier zit in die het ontwerp, project of transactie traject van de F-35. Ook wikipedia en Poleme niet.
Ik heb te maken gehad met de vervanging van het F-16 bul.  Ik heb te maken gehad met het JSF project, daarin wordt iets gebruikt, waar ik patent op had.
Daarnaast verdien ik ook geld aan de Holland klasse, ja ook daar zit een patent van mij in verwerkt.  Verder verdien ik geld aan de Zr.Ms. Karel Doorman, Marokkaanse SIGMA's, HOV's, Stan Patrol's, het Amerikaanse Littoral Combat Ship (Austal USS Independence trimaran, etc.) en Bushmaster Infantry Mobility Vehicles.
Maakt mij dit een expert?  Welnee !!!

Maar wat ik hier post, is het hoor en wederhoor filter gepasseerd en komt gewoon uit openbare bronnen
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 05/02/2015 | 20:45 uur
Met zulke gigantische projecten zijn prijzen vaak vloeibaar en afhankelijk van tientallen voor ons onzichtbare factoren en actoren.
Ik geloof er geen snars van dat alle prijzen e.d op internet staan, dat is nog te vroeg.

Het gaat hier niet om de prijzen, maar om hoe het project in elkaar zit. Van de prijzen is wel een schatting te maken, maar deze is vaak inderdaad erg ondoorzichtig. We weten niet wat wij betalen, de minister heeft ook geen flauw idee meld ze regelmatig op triomfantelijke toon, maar we kunnen er door de project structuur wel vanuit gaan de de Belgen, Noren en Denen redelijk op dezelfde prijs uitkomen.

Wat de Belgen gaan doen is voor mij nog compleet onduidelijk, maar ik hoop dat ze er meer met meer openheid in gaan dan wij hebben gedaan, en moderne operationele belangen voorrang geven.

Huzaar1

Met zulke gigantische projecten zijn prijzen vaak vloeibaar en afhankelijk van tientallen voor ons onzichtbare factoren en actoren.
Ik geloof er geen snars van dat alle prijzen e.d op internet staan, dat is nog te vroeg.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

slaydo

Citaat van: Huzaar1 op 05/02/2015 | 19:22 uur
Oja, wie kan hem daarop controleren? Of moet ik gewoon maar aannemen dat het klopt?
Niemand hier zit in die het ontwerp, project of transactie traject van de F-35. Ook wikipedia en Poleme niet.


Weet je dat zeker ;)?


dudge

Citaat van: Huzaar1 op 05/02/2015 | 19:22 uur
Oja, wie kan hem daarop controleren? Of moet ik gewoon maar aannemen dat het klopt?
Niemand hier zit in die het ontwerp, project of transactie traject van de F-35. Ook wikipedia en Poleme niet.


Het meeste is gewoon terug te vinden. Sterker nog, werd ooit breeduit geadverteerd want was USP. Dat was ook hoe wij geacht worden 50 miljard aan het project te verdienen.

Huzaar1

Citaat van: slaydo op 05/02/2015 | 18:56 uur
Wat poleme zegt klopt ;)

Oja, wie kan hem daarop controleren? Of moet ik gewoon maar aannemen dat het klopt?
Niemand hier zit in die het ontwerp, project of transactie traject van de F-35. Ook wikipedia en Poleme niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"