België: De Crem bereidt aankoop Joint Strike Fighter voor

Gestart door Belgje, 18/09/2013 | 14:23 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#380
Citaat van: slaydo op 05/02/2015 | 18:56 uur
Wat poleme zegt klopt ;)

En Wikipedia is "foutloos"  :angel:

slaydo

Citaat van: Huzaar1 op 05/02/2015 | 15:00 uur
Hoe weet je zo zeker dat die kloppen? Naar dat ik weet is Poleme geen insider van wat ook maar met de F-35 en de handel daarin te maken heeft.

Wat poleme zegt klopt ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 05/02/2015 | 18:35 uur
Het zou getuigen van durf en wijsheid. Een Belgische keuze voor de Gripen zou de samenwerking alleen maar verrijken en verzekeren. QRA is dan 100% altijd verzekerd, dat is het niet als beide voor JSF gaan. Een nieuw toestel kent altijd periodes van foutontdekking. Dan wordt de hele vloot aan de grond gezet. Er zullen er namelijk ook een stel neerstorten, dat is een zekerheid, is ook al ingecalculeerd. Daarom blijft NL ook niet bij 37, dat kan namelijk niet.
In geval van een mankement kan België zorgen voor volledige QRA omdat het over een ander type toestel gaat.

België kan expeditionair luchtsteun leveren als een minder zware vijand wordt aangegrepen zoals Taliban en Isis, NL kan expeditionair luchtsteun leveren in geval van een vijand zoals yugoslavië, of seperatist achtig volk als in Oekraïne.

Een high end- low end mix zou best interessant zijn....

Ook de Gripen  E/F is een nieuwe kist, weliswaar voor een groot deel een verzameling van bewezen componenten, wat niet weg neemt dat het een structureel ander kist is dan de Gripen C/D die zich net als andere nieuwe kisten moet bewijzen.


Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 05/02/2015 | 18:35 uur
Het zou getuigen van durf en wijsheid. Een Belgische keuze voor de Gripen zou de samenwerking alleen maar verrijken en verzekeren. QRA is dan 100% altijd verzekerd, dat is het niet als beide voor JSF gaan. Een nieuw toestel kent altijd periodes van foutontdekking. Dan wordt de hele vloot aan de grond gezet. Er zullen er namelijk ook een stel neerstorten, dat is een zekerheid, is ook al ingecalculeerd. Daarom blijft NL ook niet bij 37, dat kan namelijk niet.
In geval van een mankement kan België zorgen voor volledige QRA omdat het over een ander type toestel gaat.

België kan expeditionair luchtsteun leveren als een minder zware vijand wordt aangegrepen zoals Taliban en Isis, NL kan expeditionair luchtsteun leveren in geval van een vijand zoals yugoslavië, of seperatist achtig volk als in Oekraïne.
Niet alles op 1 toestel inzetten is inderdaad wenselijk, maar we moeten niet vergeten dat Nederland en België dat nu met de F16 wel al hebben. Het is dus blijkbaar geen zwaarwegend argument.

Dat zowel Nederland als België met het huidige budget en bij een keuze voor de F35 geen wel wenselijk ambitieniveau kunnen handhaven vind ik wel zorgelijk. Dat zou bij de keuze voor de Gripen geen probleem zijn. Een deel van de politiek lijkt de oplossing te zoeken in innige samenwerking...waar van twee luchtmachten min of meer eentje wordt gemaakt..dan wel taken die men nu nog apart doet onderling worden verdeeld. Ik weet niet of dat werkt en wenselijk is. Ik denk van niet.

Of men hoopt op meer geld voor een vervolgorder. Daar hoop ik ook op, alleen besteed ik dit dan liever aan andere defensie-projecten en bijvoorbeeld de salariëring en arbeidsvoorwaarden.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 05/02/2015 | 18:23 uur
Misschien kopen de belgen toch Gripens, kunnen zij de uitzendingen doen, doen wij de vliegshows...
;)

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 05/02/2015 | 18:23 uur
Misschien kopen de belgen toch Gripens, kunnen zij de uitzendingen doen, doen wij de vliegshows...

Het zou getuigen van durf en wijsheid. Een Belgische keuze voor de Gripen zou de samenwerking alleen maar verrijken en verzekeren. QRA is dan 100% altijd verzekerd, dat is het niet als beide voor JSF gaan. Een nieuw toestel kent altijd periodes van foutontdekking. Dan wordt de hele vloot aan de grond gezet. Er zullen er namelijk ook een stel neerstorten, dat is een zekerheid, is ook al ingecalculeerd. Daarom blijft NL ook niet bij 37, dat kan namelijk niet.
In geval van een mankement kan België zorgen voor volledige QRA omdat het over een ander type toestel gaat.

België kan expeditionair luchtsteun leveren als een minder zware vijand wordt aangegrepen zoals Taliban en Isis, NL kan expeditionair luchtsteun leveren in geval van een vijand zoals yugoslavië, of seperatist achtig volk als in Oekraïne.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Misschien kopen de belgen toch Gripens, kunnen zij de uitzendingen doen, doen wij de vliegshows...

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 05/02/2015 | 16:49 uur
Laat je nu aub niet de kast op jagen door een enkele lompe Hollander. Zoals je al hebt kunnen lezen, zijn er best een aantal personen die je bijdragen juist goed weten te waarderen. Ikzelf ook. Negeer dan aub alleen de lomperds.

Ach, wat een onzin. Zodra we beginnen met het niet meer kunnen zeggen wat je wilt omdat dan iemands fantasie uit elkaar valt is de discussie ten dode opgeschreven. Tjonge jonge zeg, men praat elkaar niet na en we zijn dan meteen lompe Hollanders? Ik hoor heel graag hoe 40 toestellen in het huidige Belgische politieke klimaat wordt verantwoord. Het strookt niet met de werkelijkheid maar dat moeten we maar buiten wege laten omdat het niet in het plaatje past.

Ik zou zeggen, weerleg het, beargumenteer waarom dat wel zou moeten zijn. Dan kunnen we alle kanten op, maar loop niet weg omdat er anders over gedacht wordt. Het staat totaal los van de hele Nederland v.s België positionering en relatie. Het gaat objectief over aantallen toestellen, type en hoeveelheid geld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Citaat van: Belgje op 03/02/2015 | 21:41 uur
Stel je voor! Wel, ik heb het gehad. Mij zie je hier niets meer posten.

Laat je nu aub niet de kast op jagen door een enkele lompe Hollander. Zoals je al hebt kunnen lezen, zijn er best een aantal personen die je bijdragen juist goed weten te waarderen. Ikzelf ook. Negeer dan aub alleen de lomperds.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 05/02/2015 | 11:29 uur
Als ik de posts van Poleme goed begrijp, en die kloppen, dan is het inderdaad zo dat Nederland dezelfde prijs zal betalen als Belgie, bij gelijke omstandigheden (jaar, aantal, opties, etc). Het verschil is dat wij als L2 partner mogen bieden op contracten van LM om voor hen te produceren, als LM besluit dat wij de beste Prijs/kwaliteit bieden krijgen we die contracten. Ook krijgen we royalties over elke F35 of F35A, weet ik niet, die verkocht wordt.

Hoe weet je zo zeker dat die kloppen? Naar dat ik weet is Poleme geen insider van wat ook maar met de F-35 en de handel daarin te maken heeft.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 05/02/2015 | 13:34 uur
Ja, want dat was deze keer zo'n succes?
ja en nee. Maar het was wel de bedoeling dat het beter zou gaan dan de vorige keer. En het resultaat is geboekt inmiddels.

Huzaar1

Citaat van: Elzenga op 05/02/2015 | 12:23 uur
Waarschijnlijk ja...of er moet een andere reden zijn waarom men dat dan toch wel doet...zoals het min of meer vastleggen van de keuze qua gevechtsvliegtuig.

Ja, want dat was deze keer zo'n succes?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 05/02/2015 | 13:02 uur
Ooit gedacht dat wij dan de 'compensatie' krijgen voor de Belgische order?

Als het een win - win is..... (met de nadruk op als)

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/02/2015 | 12:39 uur
Ooit gedacht aan de mogelijkheid om de Belgen mee te nemen in het originele Nederlandse plangetal...

Ooit gedacht dat wij dan de 'compensatie' krijgen voor de Belgische order?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 05/02/2015 | 12:23 uur
Waarschijnlijk ja...of er moet een andere reden zijn waarom men dat dan toch wel doet...zoals het min of meer vastleggen van de keuze qua gevechtsvliegtuig.

Ooit gedacht aan de mogelijkheid om de Belgen mee te nemen in het originele Nederlandse plangetal...