Aanpassingen Boxer ala Marine Personnel Carrier (MPC)

Gestart door Harald, 08/10/2013 | 16:34 uur

slaydo

Citaat van: Elzenga op 09/10/2013 | 20:58 uur
ken je geschiedenis...ook na 1945 bouwden we toch nog een aardig groot leger op En je weet het...bezuinigen op defensie is een keuze..geen noodzaak.

(ps. en met dit soort discussies doe je kennis op...en dat is een voorwaarde om nut en noodzaak van defensie te snappen).

Met vriendelijke groet,

Elzenga ;)

Niet als deze volledig gebaseerd zijn op luchtkastelen en totaal geen link meer met de werkelijkheid hebben. Mensen denken gewoon dat defensie groots moet etc etc. kijk nou eens waar de discussies op dit forum over gaan? Marns groot, needz moar tanks... luchtkastelen.

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 10/10/2013 | 12:52 uur
Als je iets zoekt voor het korps mariniers wat onder vuur in staat moet zijn bescherming te bieden en dus onder vuur een strand te kunnen bestormen kun je het beste alles met wielen laten zitten. Tracks heb je dan nodig, al helemaal als je gevariëerd wil optreden. Kan allemaal prima, zelfs in budget..

maar op een of andere manier moet alles technologisch peppie 2 the max zijn en alles kunnen en zo nergens goed in zijn. Desnoods pak je de bouwplannen van een churchill tank. Zet er een vuurleidingssysteem op, moderne motor erin en up to date veiligheid en je bent klaar.
Ja daarom ook mijn streven naar een Korps Mariniers naar Amerikaans model, lichte eenheden zoals nu (2 bataljons) en dan nog 2 bataljons met zwaarder spul uitrusten ..wat mij betreft CV90's en twee TANK peletons.

DvdW

Citaat van: Elzenga op 10/10/2013 | 12:55 uur
Ik denk dat de BsV10 prima het nodige kan incasseren...Daarbij gaan de Fransen uit van 4+8....ik zou het bij 2+8 houden. Ook dat scheelt weer gewicht. En bovendien..we hebben de BvS10 al...waarom weg doen voor ander voertuig?
Dat klopt, maar ik reageerde naar aanleiding van die (proef)ballontjes aan de zijkant. Dat lijkt mij een ontwikkeling die minder verstandig is. Het is een keuze tussen bescherming en mobiliteit. én-én oplossingen leveren bijna altijd slechte resultaten op.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Citaat van: DvdW op 10/10/2013 | 12:50 uur
Tja, zo zou je kunnen denken, maar zo statisch is een conflict meestal niet. En als het plotseling omslaat is het toch fijn als je er tegen opgewassen bent. De geschiedenis heeft laten zien dat je je in een conflict eigenlijk nooit te veel kunt voorbereiden. Ik zou gaan voor een voertuig zoals de SAUR 2 (zie mijn vorige post), dan kun je in meerdere situaties uit de voeten zonder allerlei extra handelingen.
Ik denk dat de BsV10 prima het nodige kan incasseren...Daarbij gaan de Fransen uit van 4+8....ik zou het bij 2+8 houden. Ook dat scheelt weer gewicht. En bovendien..we hebben de BvS10 al...waarom weg doen voor ander voertuig?

Huzaar1

Als je iets zoekt voor het korps mariniers wat onder vuur in staat moet zijn bescherming te bieden en dus onder vuur een strand te kunnen bestormen kun je het beste alles met wielen laten zitten. Tracks heb je dan nodig, al helemaal als je gevariëerd wil optreden. Kan allemaal prima, zelfs in budget..

maar op een of andere manier moet alles technologisch peppie 2 the max zijn en alles kunnen en zo nergens goed in zijn. Desnoods pak je de bouwplannen van een churchill tank. Zet er een vuurleidingssysteem op, moderne motor erin en up to date veiligheid en je bent klaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

DvdW

Citaat van: Elzenga op 10/10/2013 | 12:47 uur
Die dreiging is misschien op en direct rond het strand zo goed als weggenomen, maar dat geldt niet voor meer landinwaarts. Kan me voorstellen dat men op het strand zelfs extra bepantsering of RPG-"netten" aanbrengt op de voertuigen.
Tja, zo zou je kunnen denken, maar zo statisch is een conflict meestal niet. En als het plotseling omslaat is het toch fijn als je er tegen opgewassen bent. De geschiedenis heeft laten zien dat je je in een conflict eigenlijk nooit te veel kunt voorbereiden. Ik zou gaan voor een voertuig zoals de SAUR 2 (zie mijn vorige post), dan kun je in meerdere situaties uit de voeten zonder allerlei extra handelingen.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

#42
Citaat van: DvdW op 10/10/2013 | 12:43 uur
Maar als je hem meer bepantserd ga je dus uit van een grotere dreiging, terwijl wij net concludeerden dat bij een grotere dreiging deze oplossing niet geschikt is....
Die dreiging is misschien op en direct rond het strand zo goed als weggenomen, maar dat geldt niet voor meer landinwaarts. Kan me voorstellen dat men op het strand zelfs extra bepantsering of RPG-"netten" aanbrengt op de voertuigen.

Een voertuig als de Saur 2 heeft ook een beperkte bepantsering om amfibisch te blijven...en wielvoertuigen zijn minder wenselijk vind ik..als je geen middelen hebt om beide varianten te gebruiken..zoals de Amerikanen wel kunnen doen.

DvdW

Citaat van: Elzenga op 10/10/2013 | 12:38 uur
ik vind van niet. Ik vind het een verantwoorde concessie ten bate van meer bepantsering...
Maar als je hem meer bepantserd ga je dus uit van een grotere dreiging, terwijl wij net concludeerden dat bij een grotere dreiging deze oplossing niet geschikt is....

Ik zou zelf meer kiezen voor een 'traditionele' oplossing zoals de Roemeense Saur 2, ontwikkeld in 2008 en volledige amfibisch zonder opblaasballontjes:

: http://www.army-technology.com/projects/saur-2-8x8-armoured-personnel-carrier/
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Citaat van: Harald op 10/10/2013 | 12:30 uur
Dus BsV-10 mk2 = ongeschikt
ik vind van niet. Ik vind het een verantwoorde concessie ten bate van meer bepantsering...

Elzenga

Citaat van: DvdW op 10/10/2013 | 12:25 uur
En in open water zinkt het dus als een baksteen... Dus is het alleen maar te gebruiken in veilige gebieden..
Ik denk dat dit vaak het geval zal zijn...Ook bij deze Franse oefening was het strand en directe omgeving al gezekerd door eenheden die per rubberboot en helikopter waren overgebracht. Dat is ook de boodschap die ik uit de analyses van de US Marines lees...

Elzenga

Citaat van: Harald op 10/10/2013 | 11:57 uur
Dus eigen drijfvermogen is onvoldoende, vind ik wel een pre als je voor zo'n type voertuig, dat het eigen drijfvermogen voldoende is zonder extra te monteren drijvers e.d.

kunnen ook lek / kapot geschoten worden of zijn deze zelf dichtend ?
Daar zit een knelpunt tussen drijfvermogen en bepantsering. Waarschijnlijk kan de BsV10 zo zwaarder bepantserd optreden.

DvdW

Citaat van: Harald op 10/10/2013 | 12:30 uur
Dus BsV-10 mk2 = ongeschikt
Tenzij je met de Marinedagen een showtje wil geven, anders inderdaad: [X] ongeschikt voor maritiem optreden
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Harald

Citaat van: DvdW op 10/10/2013 | 12:25 uur
En in open water zinkt het dus als een baksteen... Dus is het alleen maar te gebruiken in veilige gebieden..

Dus BsV-10 mk2 = ongeschikt

DvdW

Citaat van: tentara71 op 10/10/2013 | 12:01 uur
Bij scherfwerking is niets zelfdichtend.
En in open water zinkt het dus als een baksteen... Dus is het alleen maar te gebruiken in veilige gebieden..
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

MasterChief1971

"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh