De noordflank

Gestart door dudge, 11/10/2013 | 12:48 uur

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 08/05/2015 | 11:37 uur
Misschien doet Oostenrijk in de toekomst met een andere oefening mee. Vorig jaar oefenden zij met Duitsland en Italië op Decimomannu.
http://theaviationist.com/2014/07/11/typhoons-invade-sardinia/

Sardinië is een mooie omgeving voor een oefening.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 08/05/2015 | 11:01 uur
Ik mis alleen een neutraal land als Oostenrijk?

Misschien doet Oostenrijk in de toekomst met een andere oefening mee. Vorig jaar oefenden zij met Duitsland en Italië op Decimomannu.
http://theaviationist.com/2014/07/11/typhoons-invade-sardinia/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/05/2015 | 23:26 uur
Het zou maar zo de uitkomst kunnen zijn. Een jaar gelden had ik je blind gelijk gegeven, vandaag zou er zo maar een verrassing uit de bus kunnen komen.
Ja de situatie lijkt zich wel te veranderen...als ik het Finse nieuws mag geloven. Maar NAVO lidmaatschap komt er denk ik voorlopig nog niet. Ik denk dus wel dat Finland mee zou gaan als EU-LT 47-2 verder zou worden uitgebouwd tot een veiligheidsstructuur en organisatie. En dat lijkt mij ook de meest verstandige weg. De vriendschap met Rusland is voorlopig over, maar we hoeven haar niet extra te provoceren...

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 08/05/2015 | 09:16 uur
Ongeacht de vraag of Finland wel of geen NAVO lid zal worden, doen ze wel al jaren mee aan diverse NAVO oefeningen en aan Frisian Flag,

Eind mei is er een NAVO oefening over Lapland waaraan ook de neutrale landen Finland, Zweden en Zwitserland meedoen.

Ik mis alleen een neutraal land als Oostenrijk?

Lapland is trouwens wel een mooi stukje natuur, de Finnen gaan er in de zomermaanden massaal bbqen met hout, dat weet ik uit eigen ervaring.

Elzenga

Citaat van: Lex op 07/05/2015 | 22:17 uur
En zeker gezien het feit dat veel leden dit topic ook lezen ben ik voorstander van het benoemen van de juiste zaken, teneinde verwarring te voorkomen.
Je zou hierbij kunnen overwegen te denken aan de volgende begrippen:
UN-51: referte naar de UN;
NATO-5: referte naar NATO;
EU-LT 47-2: referte naar EU. (LT staat voor Lisbon Treaty, oftewel Verdrag van Lissabon).
Die hou ik erin...alleen verdomd..moet ik het wel zien te onthouden :crazy:

Sparkplug

Ongeacht de vraag of Finland wel of geen NAVO lid zal worden, doen ze wel al jaren mee aan diverse NAVO oefeningen en aan Frisian Flag,

Eind mei is er een NAVO oefening over Lapland waaraan ook de neutrale landen Finland, Zweden en Zwitserland meedoen.

16 Finnish Jets Join NATO-Dominated Exercise Over Lapland

Nearly 100 planes from nine countries will fly over northern parts of Finland, Sweden and Norway during the 12-day Arctic Challenge Exercise. The Finnish Air Force announced details of its involvement in the manoeuvres on Wednesday.

Sixteen Hornet fighter jets from the Finnish Air Force will take part in a multi-national aviation exercise in the northern Nordic region beginning May 25.

Planes from 10 countries will fly over northern parts of Finland, Sweden and Norway during the 12-day Arctic Challenge Exercise. The Finnish Air Force announced details of its involvement in the manoeuvres on Wednesday. The Finnish Air Force has 62 Boeing F/A-18 C/D Hornet jets.

Dubbed Cross Border Training North, the exercise is one of the most important events of the year for the Air Force.

Altogether some 100 aircraft are to participate, from the three Nordic host countries as well as Switzerland, the Netherlands, Britain, France, Germany, United States – and NATO. All are NATO members except Finland, Sweden and Switzerland, all traditionally non-aligned states that are now part of the alliance's Partnership for Peace programme.

.../...

Voor het complete artikel zie onderstaande link:

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/163448/finnish-hornets-join-nato-exercise-over-lapland.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 07/05/2015 | 23:22 uur
Ik wel, ze weten dat ze geen partij zijn voor Rusland als het wil, en het hele bestaan van het land en het vrijwaren van oorlog is te bewerkstelligen door onpartijdig te blijven. Dat is een stuk goedkoper dan oorlog en heeft hetzelfde resultaat als een overwinning na bloedige verliezen.


Het zou maar zo de uitkomst kunnen zijn. Een jaar gelden had ik je blind gelijk gegeven, vandaag zou er zo maar een verrassing uit de bus kunnen komen.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/05/2015 | 23:17 uur
Op dit statement zou ik geen maand inkomen op te durven verwedden.

Ik wel, ze weten dat ze geen partij zijn voor Rusland als het wil, en het hele bestaan van het land en het vrijwaren van oorlog is te bewerkstelligen door onpartijdig te blijven. Dat is een stuk goedkoper dan oorlog en heeft hetzelfde resultaat als een overwinning na bloedige verliezen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 07/05/2015 | 23:16 uur
Finland voelt zich bedreigd door Rusland. Of het land toenadering zal zoeken bij NATO is afwachten.

Het is momenteel een levendige discussie in Finland zonder overduidelijk meerderheid in voor dan wel tegen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 07/05/2015 | 23:00 uur
Met alle respect, als je je inleest in de geschiedenis van Finland en Rusland, de conflicten en het ontstaan van het huidige Finland, spreekt het voor zich dat ze zich niet zullen aansluiten bij de Navo. Vooral de afsluiting van de flirt met Nazi Duitsland heeft de belangen en relaties met Rusland versterkt, ongewild of niet. Er is door de feiten uit de geschiedenis op te maken dat er in de huidige situatie geen mogelijkheid bestaat dat Finland zo dergelijk kleur zal bekennen.

Op dit statement zou ik geen maand inkomen op te durven verwedden.

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 07/05/2015 | 23:00 uur
Met alle respect, als je je inleest in de geschiedenis van Finland en Rusland, de conflicten en het ontstaan van het huidige Finland, spreekt het voor zich dat ze zich niet zullen aansluiten bij de Navo. Vooral de afsluiting van de flirt met Nazi Duitsland heeft de belangen en relaties met Rusland versterkt, ongewild of niet. Er is door de feiten uit de geschiedenis op te maken dat er in de huidige situatie geen mogelijkheid bestaat dat Finland zo dergelijk kleur zal bekennen.
Dank voor de toelichting. Ter info, ja ik ben op de hoogte van de geschiedenis, maar ik kan mij voorstellen dat er leden zijn, die niet op de hoogte zijn. Vandaar mijn vraag.
Dan komen we op de vervolgvraag: Finland voelt zich bedreigd door Rusland. Of het land toenadering zal zoeken bij NATO is afwachten.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 07/05/2015 | 22:56 uur
Is dit een persoonlijke mening, of nader te onderbouwen via bijvoorbeeld de media?

Met alle respect, als je je inleest in de geschiedenis van Finland en Rusland, de conflicten en het ontstaan van het huidige Finland, spreekt het voor zich dat ze zich niet zullen aansluiten bij de Navo. Vooral de afsluiting van de flirt met Nazi Duitsland heeft de belangen en relaties met Rusland versterkt, ongewild of niet. Er is door de feiten uit de geschiedenis op te maken dat er in de huidige situatie geen mogelijkheid bestaat dat Finland zo dergelijk kleur zal bekennen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zeewier

Persoonlijk zie ik een NAVO-lidmaatschap voor Finland zeker zitten. Het land is zo dun bevolkt dat ze alle reden hebben ongerust te zijn voor een Russische inval. En de toetreding tot de NAVO is toevallig kort gelezen in de Finse verkiezingen ook een van de hete discussiepunten geweest. Als je een beetje de media gevolgd hebt is de Finse overheid allang om.

Zweden grenst niet aan Rusland, zij kunnen hun autonome status behouden als dat ze lief is.

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 07/05/2015 | 22:50 uur
De Finnen zullen zich nooit aansluiten bij de Navo, nooit.
Dat is allang afgesproken met Rusland.
Is dit een persoonlijke mening, of nader te onderbouwen via bijvoorbeeld de media?

Huzaar1

De Finnen zullen zich nooit aansluiten bij de Navo, nooit.
Dat is allang afgesproken met Rusland.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"