Vervanging huidige F-16's, deel 10

Gestart door Lex, 22/10/2013 | 19:12 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#22
Citaat van: Elzenga op 23/10/2013 | 22:37 uur
ik zie dat niet duidelijk in de brief terug...hoewel ik dat ook eerst zo dacht. Maar men spreekt alleen over aantal piloten en dat er meer beschikbaar zijn voor de 4 missie-toestellen als België bijdraagt aan de QRA. Want als dat ook toestellen zijn..dan zou je zeggen dat er naast piloten ook meer toestellen beschikbaar komen. En dat staat er weer niet. Toch?

Vanaf 2016: per toerbeurt op de F16, vanaf 2020? QRA door BE F16 of NL F35, als de QRA taak bij de Belgen berust heeft NL dus minimaal een aantal extra F35 beschikbaar (zo ook piloten) voor internationale inzet. 4 beschikbare F35 worden zo 6 of 8

Als NL 2 F35's voor QRA paraat heeft staan, staan er dan een aantal op standby/reserve?


dudge

Citaat van: Elzenga op 23/10/2013 | 22:37 uur
ik zie dat niet duidelijk in de brief terug...hoewel ik dat ook eerst zo dacht. Maar men spreekt alleen over aantal piloten en dat er meer beschikbaar zijn voor de 4 missie-toestellen als België bijdraagt aan de QRA. Want als dat ook toestellen zijn..dan zou je zeggen dat er naast piloten ook meer toestellen beschikbaar komen. En dat staat er weer niet. Toch?

1 ding is dus in ieder geval duidelijk, deze brief is onduidelijk!

Elzenga

Citaat van: ridivek op 23/10/2013 | 22:32 uur
Waar ze het in de brief over hebben is het volgende.
Als ene helft van het jaar België en de andere helft Nederland het lucht ruim van de BeNeLux bewaakt (QRA-taak en Renegade-taak),
hoef Nederland maar de helft van het jaar 24 uur per dag 2 F-35's met bemanning paraat hebben staan. Voor die twee taken is dus minder mankracht vanuit Nederland (minder FTE per jaar) nodig. En er blijft dus meer mankracht  over voor missies.

Er staat niets in over Belgen die in Nederlandse straaljagers gaan vliegen.
ik zie dat niet duidelijk in de brief terug...hoewel ik dat ook eerst zo dacht. Maar men spreekt alleen over aantal piloten en dat er meer beschikbaar zijn voor de 4 missie-toestellen als België bijdraagt aan de QRA. Want als dat ook toestellen zijn..dan zou je zeggen dat er naast piloten ook meer toestellen beschikbaar komen. En dat staat er weer niet. Toch?

ridivek

Waar ze het in de brief over hebben is het volgende.
Als ene helft van het jaar België en de andere helft Nederland het lucht ruim van de BeNeLux bewaakt (QRA-taak en Renegade-taak),
hoef Nederland maar de helft van het jaar 24 uur per dag 2 F-35's met bemanning paraat hebben staan. Voor die twee taken is dus minder mankracht vanuit Nederland (minder FTE per jaar) nodig. En er blijft dus meer mankracht  over voor missies.

Er staat niets in over Belgen die in Nederlandse straaljagers gaan vliegen.

bergd

Citaat van: Harald op 23/10/2013 | 16:33 uur

- QRA worden door beide landen gevlogen vanaf Volkel   

Kunnen ze niet beter de F35A stationeren in België, scheelt toch in het BTW tarief. Of is dat niet realistisch?

Harald

Citaat van: Elzenga op 23/10/2013 | 17:03 uur
tja..dat is lastig...want niks van wat je schreef is hoe ik erover denk... ;)

;D ... dat heb ik ook wel eens met die van jou ! ...  ;) ... tja ieder heeft zo z'n mening

Elzenga

Citaat van: DvdW op 23/10/2013 | 16:59 uur
Half grapje, half serieus. Zoek jij maar uit wat wat is  :P
tja..dat is lastig...want niks van wat je schreef is hoe ik erover denk... ;)

DvdW

Citaat van: Elzenga op 23/10/2013 | 16:57 uur
Dan heb je me toch al die tijd helemaal verkeerd begrepen ;)..ik ga er maar vanuit dat het een grapje van je is :-*
Half grapje, half serieus. Zoek jij maar uit wat wat is  :P
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Citaat van: DvdW op 23/10/2013 | 16:38 uur
Nou, de vlag kan uit bij huize Elzenga.  :big-smile: Weer een stap dichterbij het het geweldige EU leger (met nadruk op léger)....
Dan heb je me toch al die tijd helemaal verkeerd begrepen ;)..ik ga er maar vanuit dat het een grapje van je is :-*

dudge

Citaat van: Harald op 23/10/2013 | 16:33 uur
Ze gaan toch niet het volgende doen :
- Belgie gaat geen F-16 vervangers aanschaffen, maar doet een bijdrage in de exploitatiekosten van de F-35 aan NL
- de Belgen gaan in samenwerking met NL meedoen aan internationale missie's  met NL-toestellen waardoor er langduriger en meer missie's per dag gevlogen kunnen worden, omdat er dan zowel Belgische als Nederlandse piloten beschikbaar zijn.
- QRA worden door beide landen gevlogen vanaf Volkel   

Zou me niet verbazen, is dit niet dé manier om aanschaf en exploitatie van 37 kisten mogelijk te maken?

DvdW

Citaat van: Elzenga op 23/10/2013 | 16:36 uur
oeps...klinkt wel heel erg aannemelijk....

En dan nog een bijdrage leveren aan de JSS...zal ook vast over gesproken zijn.
Nou, de vlag kan uit bij huize Elzenga.  :big-smile: Weer een stap dichterbij het het geweldige EU leger (met nadruk op léger)....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Citaat van: Harald op 23/10/2013 | 16:33 uur
Ze gaan toch niet het volgende doen :
- Belgie gaat geen F-16 vervangers aanschaffen, maar doet een bijdrage in de exploitatiekosten van de F-35 aan NL
- de Belgen gaan in samenwerking met NL meedoen aan internationale missie's  met NL-toestellen waardoor er langduriger en meer missie's per dag gevlogen kunnen worden, omdat er dan zowel Belgische als Nederlandse piloten beschikbaar zijn.
- QRA worden door beide landen gevlogen vanaf Volkel   
oeps...klinkt wel heel erg aannemelijk....

En dan nog een bijdrage leveren aan de JSS...zal ook vast over gesproken zijn.

Elzenga

Citaat van: DvdW op 23/10/2013 | 16:18 uur
Ik lees toch echt:

Er staat niets over meer toestellen die beschikbaar zouden komen voor de missies, alleen meer vliegers... Dat betekend dus minder vliegers, met hetzelfde aantal toestellen, in NL. Dus blijven de toestellen die 'over' zijn dan stilstaan? Of gaan er andere piloten (Belgen dus) mee vliegen? Vragen, vragen, vragen...
precies...gaan de Belgen in Nederlandse F35s vliegen? of staan er meer stil omdat de Belgen eigen toestellen gebruiken?...

Harald

Citaat van: DvdW op 23/10/2013 | 16:18 uur
Er staat niets over meer toestellen die beschikbaar zouden komen voor de missies, alleen meer vliegers... Dat betekend dus minder vliegers, met hetzelfde aantal toestellen, in NL. Dus blijven de toestellen die 'over' zijn dan stilstaan? Of gaan er andere piloten (Belgen dus) mee vliegen? Vragen, vragen, vragen...

Ze gaan toch niet het volgende doen :
- Belgie gaat geen F-16 vervangers aanschaffen, maar doet een bijdrage in de exploitatiekosten van de F-35 aan NL
- de Belgen gaan in samenwerking met NL meedoen aan internationale missie's  met NL-toestellen waardoor er langduriger en meer missie's per dag gevlogen kunnen worden, omdat er dan zowel Belgische als Nederlandse piloten beschikbaar zijn.
- QRA worden door beide landen gevlogen vanaf Volkel   

DvdW

Citaat van: Lex op 23/10/2013 | 16:13 uur
Volgens mij blijven die vooralsnog in hun eigen kisten vliegen. Maar zeg nooit nooit.

Ik lees toch echt:

CitaatHet voordeel van samenwerking komt vooral tot
uitdrukking in het hogere aantal vliegers dat beschikbaar is om missies uit te
voeren. Hieronder leg ik het beoogde voordeel van de samenwerking nader uit.

Er staat niets over meer toestellen die beschikbaar zouden komen voor de missies, alleen meer vliegers... Dat betekend dus minder vliegers, met hetzelfde aantal toestellen, in NL. Dus blijven de toestellen die 'over' zijn dan stilstaan? Of gaan er andere piloten (Belgen dus) mee vliegen? Vragen, vragen, vragen...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל