De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

StrataNL

Citaat van: Harald op 31/05/2022 | 10:31 uur
Zou NL Himars als compleet pakket kiezen of laten opbouwen op een Scania Ghyphus truck ?
Lijkt me verstandig als compleet pakket, voertuig en launcher
Maakt niet zoveel uit. Logistiek wel handiger als je hetzelfde chassis gebruikt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald



Zou NL Himars als compleet pakket kiezen of laten opbouwen op een Scania Ghyphus truck ?
Lijkt me verstandig als compleet pakket, voertuig en launcher


Mourning

Citaat van: Harald op 24/05/2022 | 09:38 uur
Als ik dan moet kiezen tussen deze 2 dan zou ik (denk ik) wel gaan voor de CV90-120, puur omdat hij op rups is, lager in hoogte, hogere beschermingsgraad.

Maar goed aan de andere kant zou je ook de voordelen van een Boxer 120 kunnen noemen, zoals uitbreiding op Boxer basis (standaardisatie) en combi aankoop als DU ook deze versie aanschaft (gedeelde ontwikkelingskosten)

Wat moeten we in godsnaam met een Boxer 120mm? Ik denk dat Master of de Boxer met 120mm mortier bedoeld of de CV90-120T. Van die laatste ben ik overigens ook absoluut geen voorstander. We hebben m.i. een te kleine krijgsmacht voor zoveel platformen. Gewoon lekker bij de volwaardige MBT houden i.i.g. voor 43 Mech.

Een dedicated PRAT-voertuig is wel iets waar we naar zouden kunnen kijken voor zowel 13 Licht als 43 Mech, maar dat is echt wat anders en dan heb je het niet over bijv. een bataljon maar over op zijn meest een eskadron eenheid en mogelijk een sectie hier en daar in bijv. de pantserinfanterie bataljons.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: pz op 24/05/2022 | 08:42 uur
Ik hoop dat Fase 1 snel wordt uitgevoerd (als dit in defensienota terugkomt). Een Boxer 120 mm (horizontaal) zal ontwikkelt moeten worden? Wordt deze niet te hoog?  Bedoel je een 120 mm mortier systeem? Weet dat er foto's zijn van een Boxer met 105 mm Cockerill toren. Alternatief CV90 120 ?

Als ik dan moet kiezen tussen deze 2 dan zou ik (denk ik) wel gaan voor de CV90-120, puur omdat hij op rups is, lager in hoogte, hogere beschermingsgraad.

Maar goed aan de andere kant zou je ook de voordelen van een Boxer 120 kunnen noemen, zoals uitbreiding op Boxer basis (standaardisatie) en combi aankoop als DU ook deze versie aanschaft (gedeelde ontwikkelingskosten)

pz

#1973
Citaat van: Master Mack op 23/05/2022 | 22:36 uur
Ik maak me een beetje zorgen want de KL had een plan. Fase 1 een kleine 60 Leo 2a7V 20 stuks raket art. En meer Pzh's operationeel stellen. En dan in fase 2 horizontale vuurkracht op wielen voor 13X. Dus boxer met 35mm en Spyke en mogelijk 60 boxers 120 mm. We moeten vasthouden aan het plan steeds veranderen kost alleen maar tijd we moeten nu bestellen.

Ik hoop dat Fase 1 snel wordt uitgevoerd (als dit in defensienota terugkomt). Een Boxer 120 mm (horizontaal) zal ontwikkelt moeten worden? Wordt deze niet te hoog?  Bedoel je een 120 mm mortier systeem? Weet dat er foto's zijn van een Boxer met 105 mm Cockerill toren. Alternatief CV90 120 ?

StrataNL

Citaat van: Master Mack op 23/05/2022 | 22:36 uur
Ik maak me een beetje zorgen want de KL had een plan. Fase 1 een kleine 60 Leo 2a7V 20 stuks raket art. En meer Pzh's operationeel stellen. En dan in fase 2 horizontale vuurkracht op wielen voor 13X. Dus boxer met 35mm en Spyke en mogelijk 60 boxers 120 mm. We moeten vasthouden aan het plan steeds veranderen kost alleen maar tijd we moeten nu bestellen.
Sinds wanneer worden defensieplannen volgens plan uitgevoerd?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Master Mack

Ik maak me een beetje zorgen want de KL had een plan. Fase 1 een kleine 60 Leo 2a7V 20 stuks raket art. En meer Pzh's operationeel stellen. En dan in fase 2 horizontale vuurkracht op wielen voor 13X. Dus boxer met 35mm en Spyke en mogelijk 60 boxers 120 mm. We moeten vasthouden aan het plan steeds veranderen kost alleen maar tijd we moeten nu bestellen.

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 21/05/2022 | 19:03 uur
Als je de eenheid met NLOS / Brimstones voorziet van drones of een andere manier van doelzoeken, zie ik de noodzaak niet om mee kunnen manoeuvreren met de gemechaniseerde eenheden?

Je moet dit niet los van elkaar zien. Het bereik van de brimstone brengt jou weer in bereik van andere systemen. Het is geen kwestie van bak parkeren, frietje halen en wachten tot je op de knop kan drukken. Je zult moeten manoeuvreren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: StrataNL op 21/05/2022 | 19:03 uur
Als je de eenheid met NLOS / Brimstones voorziet van drones of een andere manier van doelzoeken, zie ik de noodzaak niet om mee kunnen manoeuvreren met de gemechaniseerde eenheden?
De Israelische Tamuzim / Spike NLOS worden ook ingezet in combinatie met drones.  Oorlogsvoeren was, is en blijft op de eerste plaats manoeuvreren. 
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Citaat van: Poleme op 21/05/2022 | 18:35 uur
Oekraïnse Brimstone's worden afgevuurd vanuit civiele Ford Transit's.

Tijdens de Yom Kippur leerde het Israeli Defense Force dat ze een vorm van geleide raket artillerie nodig hadden.  Om grote doorbrekende Syrische tank formaties te kunnen afstoppen.  Het Israelische leger kreeg daarom ruim 30 jaar geleden de beschikking over ruwweg 15 - 32 km ver reikende Tamuz / Spike NLOS raketten.  Maar hun meeste launchers zitten wel op verbouwde M48 tank onderstellen.  Voorzien van een dummy loop /schietbuis, zodat tegenstanders denken dat ze met een normale tank te maken hebben.  Sommige Tamuz launchers zijn ook op M-113's geplaatst.  Maar deze wapensystemen moeten wel mee kunnen manoeuvreren met de gemechaniseerde eenheden.
Dus liever op pantserrups a la CV90.

Als je de eenheid met NLOS / Brimstones voorziet van drones of een andere manier van doelzoeken, zie ik de noodzaak niet om mee kunnen manoeuvreren met de gemechaniseerde eenheden?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

Citaat van: StrataNL op 21/05/2022 | 14:37 uur
Zou ik wel voor kleinere voertuigen gaan zoals Manticore of Bushmaster ipv Boxer.
Oekraïnse Brimstone's worden afgevuurd vanuit civiele Ford Transit's.

Tijdens de Yom Kippur leerde het Israeli Defense Force dat ze een vorm van geleide raket artillerie nodig hadden.  Om grote doorbrekende Syrische tank formaties te kunnen afstoppen.  Het Israelische leger kreeg daarom ruim 30 jaar geleden de beschikking over ruwweg 15 - 32 km ver reikende Tamuz / Spike NLOS raketten.  Maar hun meeste launchers zitten wel op verbouwde M48 tank onderstellen.  Voorzien van een dummy loop /schietbuis, zodat tegenstanders denken dat ze met een normale tank te maken hebben.  Sommige Tamuz launchers zijn ook op M-113's geplaatst.  Maar deze wapensystemen moeten wel mee kunnen manoeuvreren met de gemechaniseerde eenheden.
Dus liever op pantserrups a la CV90.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Zou ik wel voor kleinere voertuigen gaan zoals Manticore of Bushmaster ipv Boxer.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Mourning

Citaat van: Parera op 20/05/2022 | 14:55 uur
Is er binnen de NL defensie interesse in een soort van tankjager met geleide raketten?

Polen gaat samen met de Britten werken aan verschillende voertuigen met daarop Brimstone antitank raketten, zowel op basis van de Rosomak 8x8 als op een 4x4 wiel voertuig.

PGZ and MBDA sign agreement on Brimstone tank destroyers
https://www.janes.com/defence-news/industry-headlines/latest/pgz-and-mbda-sign-agreement-on-brimstone-tank-destroyers

Polen und Großbritannien kooperieren bei der Entwicklung von Raketenjagdpanzern
https://soldat-und-technik.de/2022/05/bewaffnung/31625/polen-uk-raketenjagdpanzer/





Nu is het zo dat MBDA ook een variant op de Boxer hiermee heeft en ook op de Manticore zie ik wel mogelijkheden. Uiteraard is het op basis van de CV-90 ook goed mogelijk.


ALS 13 Licht ook echt 13 Licht blijft... zouden een aantal van deze voertuigen i.i.g. deze eenheid wat meer vermogen geven om van zich af te bijten als men gepantserde opponenten tegenkomt...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Is er binnen de NL defensie interesse in een soort van tankjager met geleide raketten?

Polen gaat samen met de Britten werken aan verschillende voertuigen met daarop Brimstone antitank raketten, zowel op basis van de Rosomak 8x8 als op een 4x4 wiel voertuig.

PGZ and MBDA sign agreement on Brimstone tank destroyers
https://www.janes.com/defence-news/industry-headlines/latest/pgz-and-mbda-sign-agreement-on-brimstone-tank-destroyers

Polen und Großbritannien kooperieren bei der Entwicklung von Raketenjagdpanzern
https://soldat-und-technik.de/2022/05/bewaffnung/31625/polen-uk-raketenjagdpanzer/





Nu is het zo dat MBDA ook een variant op de Boxer hiermee heeft en ook op de Manticore zie ik wel mogelijkheden. Uiteraard is het op basis van de CV-90 ook goed mogelijk.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 12/05/2022 | 23:00 uur
Wij willen bepaalde type, soort, doen zaken met fabrikant omdat dit, zus en zo. Snap de vraag maar het is niet sneller te regelen dan nu. We kunnen de producent niet dwingen. Ze worden naar wat ik weet rapido vervangen.
Roger.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation