De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Huzaar1

IED's zijn geen te verwachte dreiging in een Baltisch scenario, en een uiteindelijk uit de hand lopend conflict op de Oostgrens van Europa.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Stoonbrace op 12/12/2020 | 19:32 uur
Zou ons te ver off topic brengen. Er was in het verleden interesse maar nu wordt het voertuig als ongeschikt beschouwd. ISTAR gebruikt nu Dingo's tot de Pandur ooit eens uit z'n upgrade komt (if ever). Bleek een goede keuze trouwens: https://www.belgiandefencenews.be/news/defensie-geeft-fotos-vrij-van-pantserwagen-na-ongeval-met-bermbom-motorblok-50-meter-weggeslingerd/
Die kon hem wel hebben ja. Bij 43 BVE kon Ronald Groen het helaas niet na vertellen. Hij bestuurde een Fennek in Afghanistan. Een IED klapte precies onder hem. Ik heb het voertuig in Nederland van binnen gezien en was onder de indruk. De voertuigcommandant en boordschutter konden het wel na vertellen maar kwamen er niet zonder kleerscheuren vanaf.

Mooi voertuig voor haar organieke rol. Maar voor safari missies totaal niet geschikt.
People are sheep

Stoonbrace

Citaat van: Zander op 12/12/2020 | 19:29 uur
Had de Belgische krijgsmacht interesse dan?
Het voertuig heeft een platte bodem. Wil je iets van veiligheid moet je toch echt naar een V bodem en meer pantser.
Zoals je zelf al aangeeft is dat bijna niet mogelijk voor een verkenningsvoertuig met een laag profiel.

Zou ons te ver off topic brengen. Er was in het verleden interesse maar nu wordt het voertuig als ongeschikt beschouwd. ISTAR gebruikt nu Dingo's tot de Pandur ooit eens uit z'n upgrade komt (if ever). Bleek een goede keuze trouwens: https://www.belgiandefencenews.be/news/defensie-geeft-fotos-vrij-van-pantserwagen-na-ongeval-met-bermbom-motorblok-50-meter-weggeslingerd/

Zander

Citaat van: Stoonbrace op 12/12/2020 | 18:21 uur
Begrijpelijk. Maakt het jammer genoeg wel ongeschikt voor onze beoogde inzet.
Had de Belgische krijgsmacht interesse dan?
Het voertuig heeft een platte bodem. Wil je iets van veiligheid moet je toch echt naar een V bodem en meer pantser.
Zoals je zelf al aangeeft is dat bijna niet mogelijk voor een verkenningsvoertuig met een laag profiel.
People are sheep

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 12/12/2020 | 18:50 uur
Ik dacht al dat je daar op doelde ;)

Vind maar eens een ISTAR voertuig dat een stevige IED kan hebben. Er is gewoon niets op de markt.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 12/12/2020 | 18:21 uur
Begrijpelijk. Maakt het jammer genoeg wel ongeschikt voor onze beoogde inzet.

Ik dacht al dat je daar op doelde ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 12/12/2020 | 18:03 uur
Nee, die dreiging is niet relevant in beoogde inzet.

Begrijpelijk. Maakt het jammer genoeg wel ongeschikt voor onze beoogde inzet.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 12/12/2020 | 17:40 uur
Wordt er bij de upgrade Fennek eigenlijk iets gedaan aan de kwetsbaarheid tegen IED's?

Nee, die dreiging is niet relevant in beoogde inzet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Stoonbrace op 12/12/2020 | 17:40 uur
Wordt er bij de upgrade Fennek eigenlijk iets gedaan aan de kwetsbaarheid tegen IED's?

Volgens mij niet, als raszuiver Recce voertuig.

Stoonbrace

Wordt er bij de upgrade Fennek eigenlijk iets gedaan aan de kwetsbaarheid tegen IED's?

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 12/12/2020 | 14:55 uur
Is volgens mij sinds cv90 naar 4tonner,bushmaster , Boxer weer. D Cie is zware wapens cie.

Aha, de laatste keer dat ik keek waren die springbokken nog verkenners, AT en mortier... Niks zo veranderlijk als defensie
... ;D

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 11/12/2020 | 15:47 uur
Alleen bij lumbl toch? Of is de hele organisatie weer omgegooid bij de wielzielen?

Is volgens mij sinds cv90 naar 4tonner,bushmaster , Boxer weer. D Cie is zware wapens cie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 11/12/2020 | 13:49 uur
Het is ook geen pel maar een cie. En in huidige opzet beetje onder uitgerust.

Alleen bij lumbl toch? Of is de hele organisatie weer omgegooid bij de wielzielen?

Huzaar1

Het is ook geen pel maar een cie. En in huidige opzet beetje onder uitgerust.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Zander op 11/12/2020 | 11:36 uur
Wat is daar dan zo zwaar aan?

Niks. Dat is meer een dingetje van lumbl en de wielclub. Daar zitten de .50 en AT lui in.