De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/09/2019 | 20:15 uur
In het drassige Europese theater... succes.

Natuurlijk is dat een probleem, maar dit is niet alleen voor ons een probleem er zijn meer landen met wiel brigades in Europa. Maar ik ben het met je eens dat rups beter zou zijn maar ja die optie is er (op dit moment) niet.

Citaat van: StrataNL op 15/09/2019 | 20:25 uur
Dat geldt dan voor de hele 13 Lichte Brigade...
+1

Citaat van: Robster op 15/09/2019 | 20:40 uur
Tja, 13 Lichte Brigade is niet voortgekomen uit een behoefte, maar is het resultaat van bezuinigingsdrift.

De huidige 13 Lichte brigade is inderdaad een bezuinigings keuze, maar volgens mij zou het een ''medium brigade'' worden in de toekomst. Ik denk dat het van belang is om te zorgen dat 43 en 13 beide eerst volledig opgetuigd worden in hun huidige vorm (zware en medium brigades) en om daarna te gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om die medium om weer door te vormen naar een zware rups brigade maar dan spreken we echt over 20 - 30 jaar vanaf nu.

Eerst zorgen dat de hele organisatie in de huidige (geplande) vorm draait en operationeel is om vervolgens te kijken waar er verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.

Robster

Citaat van: StrataNL op 15/09/2019 | 20:25 uur
Dat geldt dan voor de hele 13 Lichte Brigade...

Tja, 13 Lichte Brigade is niet voortgekomen uit een behoefte, maar is het resultaat van bezuinigingsdrift.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/09/2019 | 20:15 uur
In het drassige Europese theater... succes.
Dat geldt dan voor de hele 13 Lichte Brigade...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 15/09/2019 | 20:08 uur
Die MLRS zou volgens eerdere berichten op het forum volgens mij al op wielen komen, en de HIMARS werkt bij de US al jaren.

In het drassige Europese theater... succes.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/09/2019 | 19:46 uur
Howitzers en MLRS op wielen blijf er van af... #tracks

Die MLRS zou volgens eerdere berichten op het forum volgens mij al op wielen komen, en de HIMARS werkt bij de US al jaren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Howitzers en MLRS op wielen blijf er van af... #tracks

Parera

#1176
Citaat van: Huzaar1 op 11/09/2019 | 07:21 uur
Je kunt een howitzer op een vrachtwagen  meubelen ja, er zijn inmiddels genoeg conflicten voorbij gekomen die ons hebben laten zien dat er reden is om dat niet te doen. Maar ik bemoei me niet  :angel:.

Late reactie  :angel: Maar ik zie nu pas dat het letterlijk de Zweedse Archer (Artillerisystem 08) boven op een HX2 8×8 truck chassis.

Ik ben het met je eens dat het niet geschikt is voor een groot aantal conflicten geschikt is maar we kunnen allemaal ook genoeg conflicten opnoemen waar dit wel handig van toepassing kan zijn.
Het voertuig is een samenwerking tussen BAE Systems en Rheinmetall naar de wensen van de Britten.

Het onderstel Rheinmetall RMMV HX2 8×8 truck waar ik zo ver info van kan vinden een 15 a 17 tons vrachtwagen is en daarmee een stuk lichter is dan het Zweedse A30D onderstel (23 ton).
Volgens de wikipedia info weegt het Zweedse Archer 155 mm systeem 30 ton, als je daar die 23 ton van de vrachtwagen afhaalt hou je 7 ton over en dan met het nieuwe chassis van 15 ton is ''maar 22 tot 24 ton'' ruim de helft van een pzh2000.

Ik zie best mogelijkheden voor zo'n voertuig maar het moet absoluut niet je ''hoofd artilleriesysteem'' zijn. Het kan een mooie basis vormen voor de invoering van een wiel howitzer i.c.m. een wiel MLRS op het basis van 1 chassis. Binnen 13 medium is het nog wel een te doen voertuig naar mijn mening maar wat ik ook al schreef het moet iets zijn naast de zwaardere rups eenheden.

Het is in elk geval een beter concept dan die 155 mm op de Boxer  :angel: Die toren van dat concept is hartstikke mooi voor statische opstellingen op kampementen die niet mee bewegen maar wel dicht bij het front zitten.

Huzaar1

Je kunt een howitzer op een vrachtwagen  meubelen ja, er zijn inmiddels genoeg conflicten voorbij gekomen die ons hebben laten zien dat er reden is om dat niet te doen. Maar ik bemoei me niet  :angel:.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Via@nicholadrummond
CitaatRBSL's Archer / HX77 is big and potent. If you want a gun on a truck (GOAT) this is probably what you should get; but...


Parera

De Polen hebben samen met MBDA ook andere plannen voor de Brimstone

https://www.thedrive.com/the-war-zone/29679/european-missile-maker-and-polish-defense-giant-join-forces-on-new-tank-destroyer-concept

BMP-1 i.c.m. Brimstone launcher


Ook zonder probleem ''te plakken'' op een CV-90 of ander voertuig.

Huzaar1

Gaat niet lang duren of drone tanks en ifv's domineren het slagveld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Hier nog een mooie ontwikkeling van Rheinmetall en WB Group

Rheinmetall and WB Group introduce new version of Mission Master UGV



Rheinmetall has introduced its Mission Master unmanned ground vehicle integrated with the Warmate loitering munition from WB Group.

The two companies have teamed up to integrate the two autonomous systems together, and have showcased it for the first time at the MSPO exhibition taking place in Kielce, Poland.

This new Mission Master – Protection version of the UGV is based on an 8x8 all-terrain vehicle, and integrated with Warmate will be able to carry out new offensive and observation capabilities.

It can scan the battlefield to detect and determine exact enemy positions and counter them as necessary.

When an attack is aborted, the Warmate can be recalled, can continue loitering, or be directed at another target.

The new configuration of the UGV also features a tube-launched system equipped with several Warmate UAVs that can carry out swarm attacks, which protects dismounted troops as the system can operate out of sight.

'The use of micro combat UAVs on our Mission Master UGVs is an incredible opportunity for ground commanders,' Alain Tremblay, Rheinmetall Canada's VP for business development, said.

'Being able to observe hidden targets and conduct precise identification before initiating a surgical strike with minimal collateral damage is a real tactical advantage on today's battlefield. And since both the Mission Master and the Warmate are able to conduct certain autonomous operations, it reduces the number of military personnel required, and lets troops focus on mission success.'

Operators can command both the UGV and UAV from a mobile ground control station, a soldier system such as Rheinmetall's Argus, or with Rheinmetall's command and control software installed in a user's battle management system.

[Source: shephardmedia.com ]

Huzaar1

we kunnen met de drooneenheid belgie al veroveren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 03/09/2019 | 21:48 uur
de KL is met meer drone systemen aan het testen dan de Klu volgens mij.

En met bewapende drone's dat mag de KLU nog niet van de kamer  :angel: Ook de Raven en Scan Eagle zijn natuurlijk onderdeel van de KL.

Huzaar1

de KL is met meer drone systemen aan het testen dan de Klu volgens mij.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"