De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Parera

Interessante tekeningen via @skylancer7441

Citaat
from https://btvtinfo.blogspot.com/2019/06/blog-post_56.html (in russian)
more pics of that @RheinmetallAG #MGCS thingy from several months ago (cut by @AndreiBtvt from some patent, I guess.)

@DTRmag









Huzaar1

Het zal ongetwijfeld een grote verbetering zijn. Toch ben ik van mening dat de keuze van ATGM op de Cv90 een betere keuze is geweest dan te kiezen voor het 50mm kanon. Dit kan nog altijd, maar de capaciteiten van de CV90 nemen meer toe met een ATGM.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://twitter.com/nicholadrummond/status/1136335037765509120

I spoke to Northrop Grumman about their new XM913 50 mm Bushmaster chain gun at #RUSILWC It seems likely that it will have a depleted uranium APFSDS anti-armour round with significantly greater penetration than the UK's CT40 cannon.

Interessante ontwikkelingen in de VS, het lijkt er op dat de 50mm serieus genomen wordt als toekomstig kaliber ipv 30 mm
Goede ontwikkeling, als de US Army doorzet en voor 50mm gaat, dan zie ik onze 35mm ook vervangen worden door 50mm in de toekomst.

Master Mack

Dank Huzaar.
Ik begrijp de gevoeligheid. En omdat de HIB prio 1 is blijf ik positief gestemd. Ik heb vertrouwen dat het vijf voor twaalf is en niet vijf over. Oke moet slapen. Vannnacht rijden naar Normandie. Samen herdenken en nooit vergeten.

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 03/06/2019 | 23:01 uur
Ik hoop dat de min en stas een beetje realistisch naar ons bedrijf blijven kijken dan zien ze hoop ik dat de terugkeer van de NLD tank prio 1 is. F35s moeten nog instromen dus eerst KL dan KM en je kan natuurlijk wel alvast roepen er komen 15 extra F35s maar je kan ze pas in 2024 betalen.

De tank opzich is geen doel van de politiek, de HIB wel, daar is de DFP onderdeel van Meer kan ik er niet over kwijt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 03/06/2019 | 23:01 uur
Ik hoop dat de min en stas een beetje realistisch naar ons bedrijf blijven kijken dan zien ze hoop ik dat de terugkeer van de NLD tank prio 1 is. F35s moeten nog instromen dus eerst KL dan KM en je kan natuurlijk wel alvast roepen er komen 15 extra F35s maar je kan ze pas in 2024 betalen.

Een 2e batch F35 komt toch pas als de laatste uit de eerste serie van 37 is afgeleverd, hooguit krijg je te maken met aanbetaling van long lead items, het gros van de rekening van een volgende batch vindt je pas op de mat na het midden van het volgende decennium.

Al zit je dan wel midden in het aftikken van wat marine projecten en staan nieuwe marine projecten vermoedelijk gepland, waaronder vLCF en vRDAM.

Master Mack

Ik hoop dat de min en stas een beetje realistisch naar ons bedrijf blijven kijken dan zien ze hoop ik dat de terugkeer van de NLD tank prio 1 is. F35s moeten nog instromen dus eerst KL dan KM en je kan natuurlijk wel alvast roepen er komen 15 extra F35s maar je kan ze pas in 2024 betalen.

Huzaar1

#1085
Citaat van: Master Mack op 03/06/2019 | 17:51 uur
Ik moet zeggen dat ik nu weer berichten hoor binnen de organisatie die bij mij weer kriebels in negatieve zin geven. Over dat de aanschaf van tanks raket art. Enz nog geen gelopen race is. Dit omdat er niet genoeg geld bij is gekomen om in alle behoeften te voorzien. Dus moeten er keuzes worden gemaakt. Ik zeg nog steeds KL eerst. Tanks en raket art kan in de komende 2 jaar gerealiseerd worden. In 2023 klaar. Dan 2022 start bouw M fregat vervanger en 2023 5 JSFs per jaar erbij tot de extra 15.

Er zijn inderdaad nogal wat uitdagingen. Ik wil er van alles over zeggen, kan ik helaas niet.
Ik hoop dat de bonden er snel uitkomen met Defensie w.b.t de CAO, en ik hoop dat de Luchtmacht na de F-35 voor de komende jaren is voldaan.  :silent:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Master Mack op 03/06/2019 | 17:51 uur
Ik moet zeggen dat ik nu weer berichten hoor binnen de organisatie die bij mij weer kriebels in negatieve zin geven. Over dat de aanschaf van tanks raket art. Enz nog geen gelopen race is. Dit omdat er niet genoeg geld bij is gekomen om in alle behoeften te voorzien. Dus moeten er keuzes worden gemaakt. Ik zeg nog steeds KL eerst. Tanks en raket art kan in de komende 2 jaar gerealiseerd worden. In 2023 klaar. Dan 2022 start bouw M fregat vervanger en 2023 5 JSFs per jaar erbij tot de extra 15.

2022 start van de vMFF's betekend dat het eerste schip rond 2026 in dienst kan komen, dat is net iets te laat. Laat de KLU dan nog maar een jaartje langer wachten op die extra F-35's die zijn de komende jaren toch nog druk met de F-35, MQ-9, A330 en alle helikopter moderniseringen. :silent:

Verder jammer dat er blijkbaar weer vanuit de politiek niet goed genoeg gekeken word naar de behoeften die er liggen. En ja het kan niet allemaal in 1 keer maar we zijn nu al sinds 2014 bezig om de krijgsmacht weer op te bouwen als Den Haag echt de moeite had genomen dan waren we nu (en zeker rond 2020) al veel verder dan de huidige plannen.

Het is geen niet kunnen maar het is puur niet willen vanuit de Politiek.

Master Mack

Ik moet zeggen dat ik nu weer berichten hoor binnen de organisatie die bij mij weer kriebels in negatieve zin geven. Over dat de aanschaf van tanks raket art. Enz nog geen gelopen race is. Dit omdat er niet genoeg geld bij is gekomen om in alle behoeften te voorzien. Dus moeten er keuzes worden gemaakt. Ik zeg nog steeds KL eerst. Tanks en raket art kan in de komende 2 jaar gerealiseerd worden. In 2023 klaar. Dan 2022 start bouw M fregat vervanger en 2023 5 JSFs per jaar erbij tot de extra 15.

Parera

#1082
Citaat van: Harald op 03/06/2019 | 13:33 uur
Als ik het goed begrijp uit de nodige info uit die diverse topics :

"bataljon met punch" = DF (Direct Fire) voertuig => Leopard 2A7

Een Boxer 35mm zit nog in de studie, maar zal waarschijnlijk wel een "must" zijn om 13de op het benodigde niveau te krijgen om als Medium Brigade te kunnen functioneren. (is nog toekomst muziek)

AMOS = indirect Vuur ondersteuning , op basis van CV90 als extra toevoeging is ook nog in de studie (toekomstmuziek)

of ....

of worden de Leopards 2A7 aangeschaft voor de 43ste en dus mech. Brigades en wordt er gekeken naar een ander DF platform voor het 13de ? ... CV90-120 , Boxer 120mm ?? 

Nee toch ..

Die boxer 120 mm was volgens mij compleet verdwenen uit de plannen als ik me het goed herinner. Je zou denken dat er zoveel mogelijk met dezelfde systemen gewerkt gaat worden dus dat een DFP in dezelfde vorm komt voor beide brigades.

De Amerikanen maken onderscheid tussen een troop carrier en ATGM versie maar met een fatsoenlijke 30/35mm toren kan je ze ook standaard uitrusten met ATGM's zodat je daar niet speciaal een extra voertuig voor nodig hebt. Daar gebruiken ze ook nog steeds de TOW voor en geen moderne ATGM.

Die AMOS zou eventueel nog op de boxer geplaatst kunnen worden voor 13 licht maar op CV90 is natuurlijk ook goed mogelijk. Dan heb je voor alle ''zware kaliber wapens'' rupsbanden.
Eigenlijk krijgt vuusteun de zelfde vorm als genie en berging ; alles op rups en 1 standaard voertuig landmacht breed.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 03/06/2019 | 10:31 uur
Nederland zal waarschijnlijk de boxer blijven gebruiken voor 13, maargoed dat zal de toekomst uitwijzen. Er moeten voor beide brigades in ieder geval een bataljon bij, en dat zal een bataljon met punch zijn omdat er in slagkracht wordt geïnvesteerd, het liefst personeelsarm.

Als ik het goed begrijp uit de nodige info uit die diverse topics :

"bataljon met punch" = DF (Direct Fire) voertuig => Leopard 2A7

Een Boxer 35mm zit nog in de studie, maar zal waarschijnlijk wel een "must" zijn om 13de op het benodigde niveau te krijgen om als Medium Brigade te kunnen functioneren. (is nog toekomst muziek)

AMOS = indirect Vuur ondersteuning , op basis van CV90 als extra toevoeging is ook nog in de studie (toekomstmuziek)

of ....

of worden de Leopards 2A7 aangeschaft voor de 43ste en dus mech. Brigades en wordt er gekeken naar een ander DF platform voor het 13de ? ... CV90-120 , Boxer 120mm ?? 

Nee toch ..

Parera

#1080
Citaat van: Oorlogsvis op 03/06/2019 | 12:59 uur
Kunnen we ervan uitgaan dat 13 medium brigade zo een soort Stryker brigade gaat worden ....? maar dan Boxers ipv Strykers ?
En hopelijk 1 Tankbataljon ?

Dat zou een mooie invulling kunnen geven, op de plek van het MGS gewoon een MBT en de artillerie door een pzh-2000 +MLRS. Waar mogelijk invullen met bestaande voertuigen om het simpel te houden maar wel het grootste deel natuurlijk op basis van de Boxer.

Het zou mooi zijn als we nog in de toekomst ook de CBRN en EOV voertuigen op basis van de boxer kunnen krijgen.

Oorlogsvis

Kunnen we ervan uitgaan dat 13 medium brigade zo een soort Stryker brigade gaat worden ....? maar dan Boxers ipv Strykers ?
En hopelijk 1 Tankbataljon ?

Huzaar1

Citaat van: Parera op 03/06/2019 | 11:25 uur
Aansluiten is misschien niet het juiste woord maar laat ik het zo omschrijven ; Ze kijken naar wat Parijs doet.

Nu ze de stap gaan zetten van ''medium'' naar gemotoriseerd met de Jaguar & Griffon zal het er niet beter op worden, ik sta ook niet raar te kijken als ze de LMV's vervangen door een ander voertuig uit de scorpion serie namelijk de VBMR-L. Daarmee hebben ze een grootdeel van de Franse voertuigen opgenomen in hun defensie, op een aantal voertuigen na met als belangrijkste de Leclerc MBT. Die 4 voertuigen vormen de basis van het huidige scorpion project en als de Belgen slim zijn volgens ze dat project om op die manier hun landmacht op te bouwen en toch terug te keren naar wat door kan met de nieuwe NAVO eisen.

Persoonlijk denk ik dat de Franse insteek voor Belgie goed kan werken, en goed dat ze zich richten op tours in Noord-Afrika maar als er in Oost-Europa gevochten moet worden moeten ze wel mee kunnen vind ik. Met daarnaast een grote focus op para's en ook die mogen van mij met de Franse middelen gevuld worden want die komen overeen met het Scorpion project voor een groot deel.

Wij sluiten ons grotendeels aan op land gebied bij de Duitsers en die zitten nu eenmaal op de frontlinie dus moeten wij ons daar ook op voorbereiden. Als de Duitsers een deel van hun landmacht omvormen naar Medium brigade kunnen wij daar prima bij aansluiten (met hier en daar een ander voertuig).

Nee. Sorry ik ben het totaal niet met je eens. De belgen kijken niet maar wat parijs doet, de belgen volgen geen strategisch concept, de belgen sluiten nergens op aan behalve lopende orders en draaiende productielijnen in Frankrijk. De keuze voor deze leverancier voor hardware geeft ze afhankelijkheid en de kostenbesparende maatregel om verder te integreren met de Fransen geeft ze wat rugdekking op het gebied waar ze tekortkomen.

Ze worden ook geen 'gemotoriseerde'  brigade hiermee, want dat zijn ze al. Het wordt alleen maar erger want ze gaan van 105mm/90mm naar 40mm.

Als de Belgen bijvoorbeeld wél een strategische visie hadden gehad, een die ik graag gezien had tijdens hun nationale defensie debat afgelopen maand, dan had ik heel wat meer vetrouwen gehad en ook ruimte gezien in het scorpion programma. Maar nogmaals.. ze shoppen eruit. Ze sluiten er niet 'bij aan'. Dat omvat namelijk zoals je zelf schrijft bv de leclerc, maar ook mortieren en andere wapen en radio systemen.

Belgie hangt onder Frankrijk en dat houdt ze denk ik ook redelijk goed uit de wind. Tevens zit er het NAVO hq, en nog wat clubs dus het is dan niet handig teveel te gaan zeiken, daarnaast lopen ze toch aardig is de pas met de F35 en de Mq9 drones.

Want vinden jullie het niet opvallend hoeveel commentaar Nederland de laatste jaren, direct vanuit de VS of hoge functionarissen van de VS voor haar kiezen krijgt als het aankomt op militaire inzet en financiele allocatie van middelen, t.o.v Belgie.

Ik vind het verschil bijzonder groot.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"