De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Ros

Citaat van: Harald op 06/11/2018 | 11:49 uur
Russia's Assembling a Drone-Jamming Force    That could have serious implications for the United States as it relies more on unmanned aircraft
https://warisboring.com/russias-assembling-a-drone-jamming-force/

Mag toch aan nemen dat de VS hier al (lang) rekening mee aan het houden is ? De controle overnemen van een UAV en het iets anders te laten doen dan de bedoeling was kan een lastig probleem worden. Zeker als het een bewapende UAV is.

Harald

Russia's Assembling a Drone-Jamming Force   
( wel iets om rekening mee te houden ! , voor gebruik van toekomstige autonome middelen. Je bent en blijft altijd een link houden met je bijvoorbeeld UAV en operator, voor het verzenden van gegevens, live-beelden e.d. )

New Silok radio-jammers could block control signals

The Russian military is getting better at taking down enemy drones. That could have serious implications for the United States as it relies more on unmanned aircraft.

....

https://warisboring.com/russias-assembling-a-drone-jamming-force/


Huzaar1

Dit soort documenten, worden tig strategische visies geschreven en die gaan lekker de la in. Defensie schommelt toch altijd mee met het kabinet. Dan weer dit, dan weer dat.. pff wat er allemaal wel niet aan papier geproduceerd is met visies. We hebben er hele jungles mee omgelegd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

#819
Citaat van: Oorlogsvis op 05/11/2018 | 14:59 uur
Nergens wordt er een woord gerept over het upgraden van de twee Brigades met zwaar materieel zoals Tanks of meer
IFV's CV90..nergens ..alleen een hoop geneuzel over technologisch hoogwaardige landmacht enz enz.
De landmacht blijft dus nu de beschikking houden over twee zwakke Brigades.
De Fransen en de Tjechen hadden tijdens het uitbreken van WO 2 betere tanks dan de Duitsers.
De Duitse artillerie werd toen nog grotendeels per paard verplaatst.

Maar de Mof zag het enorme potentieel van de draadloze communicatie per radio.  Ze zagen ook dat een wapen zoals de tank beter tot zijn recht kwam als manoeuvre middel in plaats van slechts een vuur-ondersteunings middel der infanterie.
De te langzame artillerie werd opgevangen door inzet van het luchtwapen in de nabijheid ondersteuning en Battlefield Air Interdiction rol.   De Blitzkrieg was geboren.

De Koude Oorlog was een heel overzichtelijke periode in een bi-polaire wereld van NAVO vs Warschaupact.
Na de Koude Oorlog konden we circa een kwart eeuw wegdromen onder een mono-polaire wereld geleid door de VS.  Nooit meer oorlog in Europa en brandhaarden daarbuiten zouden we onder NAVO, EU of VN gaan blussen.

Maar de wereld was al in ruwweg de laatste 10 jaar van de Koude Oorlog geleidelijk aan het veranderen.
Japan kwam op, China was weer op weg om een economische, politieke en militaire reus te worden.  In Turkije verlangde men naar de goeie ouwe tijden van het Ottomaanse Rijk.   Iran wilde een wereldwijde Islamitische Revolutie en de Soennitische wereld, met Saoedi-Arabie voorop, wilde een ferme reactie daarop.
Met als gevolg een structurele golf van terrorisme en onderschat dat niet, want een strategische bedreiging voor ons.
In de jaren 90 werd Rusland ondergedompeld in chaos, maar Jeltsin ging en Putin kwam en wilde zijn "Otkat" (= Russisch voor terugstoot).
Onder Bush Junior werd de VS qua energie voorziening zelfvoorzienend, dus ging zich meer en meer terugtrekken uit het Midden-Oosten.
Saoedi-Arabie, Iran, Turkije en Rusland sprongen in dat vacuum.
Het machtscentrum is aan het verschuiven van de Atlantische Oceaan naar de Pacific.
Kortom, we zitten in een complexe en chaotische draaikolk.  Waaruit zeer onverwachte gebeurtenissen kunnen ontstaan.  En de geschiedenis leert ons dat dit soort geo-politieke 'tektonische aardverschuivingen' gepaard gaan met grote migratie stromen en ... bloedvergieten.

Daarnaast maken we sinds het einde van WO 2 een ICT en nu ook een Kunstmatige Intelligentie revolutie mee.
Deze bied enorme kansen op het gebied van (zeer) snelle informatie vergaring en distributie.  Maar het geeft ook nieuwe dreigingen op het gebied van niet alleen spionage, zie onze privé levens waarin privacy niet meer bestaat, maar ook het platleggen van vijandelijke communicatie, of het platleggen van vijandelijke logistiek, betaalverkeer, productie en ontwrichting van hun samenleving door propaganda.

Oorlogsvis we leven in unieke tijden.
De Wet van Darwin is niet alleen van toepassing op dieren.  Maar ook mensen, culturen, naties, bedrijven en krijgsmachten en hun delen zoals de KL.
En daarover gaat nou de Toekomstvisie van de KL.  Relevant blijven, dus overleven door aan te passen, in een steeds meer dynamischere wereld.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex


Ros

Citaat van: Parera op 05/11/2018 | 14:33 uur
Ook word in het document gesproken over de studies ; 5e Generatie Luchtmacht, het Sailplan en de KMAR Ontwikkelagenda, jammer dat deze niet te vinden zijn voor zo ver ik weet.

https://www.kvmo.nl/media/k2/attachments/KVMO_Marineblad_ma_2018.pdf

Dit wat ?

Parera

Citaat van: Lex op 05/11/2018 | 20:43 uur
Zoals reeds eerder geschreven, niet voor publicatie bestemd.
Anders had ik deze wel geplaatst.

Helaas  :'(

Lex

Citaat van: Parera op 05/11/2018 | 19:52 uur
Jammer ik had dat graag willen lezen. Heeft 1 van de leden deze toevallig ?  :angel:
Zoals reeds eerder geschreven, niet voor publicatie bestemd.
Anders had ik deze wel geplaatst.

Parera

Citaat van: Lex op 05/11/2018 | 18:45 uur
Het Sailplan 2030 van de KM is inderdaad beperkt bekend gesteld, maar elementen daaruit zijn wel bekend en verder zijn er geen verrassingen.

Jammer ik had dat graag willen lezen. Heeft 1 van de leden deze toevallig ?  :angel:

Lex

Citaat van: Parera op 05/11/2018 | 14:33 uur
Ook word in het document gesproken over de studies ; 5e Generatie Luchtmacht, het Sailplan en de KMAR Ontwikkelagenda, jammer dat deze niet te vinden zijn voor zo ver ik weet.
Het Sailplan 2030 van de KM is inderdaad beperkt bekend gesteld, maar elementen daaruit zijn wel bekend en verder zijn er geen verrassingen.

Huzaar1

#812
Citaat van: Oorlogsvis op 05/11/2018 | 14:59 uur
Nergens wordt er een woord gerept over het upgraden van de twee Brigades met zwaar materieel zoals Tanks of meer
IFV's CV90..nergens ..alleen een hoop geneuzel over technologisch hoogwaardige landmacht enz enz.
De landmacht blijft dus nu de beschikking houden over twee zwakke Brigades.

:angel:

Ik zou me hier graag in mengen maar mag en kan dit niet. Wel kan ik je vertellen dat de cv90 update krijgt. Boxer met kanon gaan we niet snel zien.  Dit document geeft niet het plan voor de brigades weer. Het zijn punten die uitgekozen zijn, iets nieuws brengen. Jullie vergeten veel te vaak, vooral Ros, dat het een politiek spel is en communicatie omtrent defensie projecten en investeringen gekoppelt zijn aan partijen, politiek spel en de domme mensenmassa met media eromheen.

Het is allemaal spel en je weet feitelijk nul als je niet zelf in de organisatie zit. Je mist namelijk teveel informatie om te oordelen en wat defensie kenbaar maakt is niet afdoende om te weten wat er speelt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Zo zie je maar weer de positie die je heb bepaald het uitzicht dat je krijgt. Ik lees in het stuk toch echt wel dat we eerst in de huidige capaciteiten van de KL gaan investeren. En dat we dit gaan doen door kleine hoeveelheden nieuwe systemen aan te schaffen zodat we sneller kunnen anticiperen op verandering. En dat de nieuwe tech ontwikkelingen nu nog niet allemaal bestaan maar dat deze zaken over een periode van 15 jaar gereallisseerd gaan worden. Ik las het verhaal ook eerst negatief omdat ik geen snelle versterking van de slagkracht zag maar na een tweede keer lezen zie ik de kleine stapjes voorwaarts weldegelijk en geloof ik nog steeds in de versterking van de drie brigades zoals ik die pas geleden in dit topic heb gepost. Nu alleen hopen dat de regering in 2020 het budget weer een behoorlijke stap voorwaarts laat maken.

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/11/2018 | 14:27 uur
Landmacht presenteert toekomstvisie #defensie

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2018/11/05/landmacht-presenteert-toekomstvisie
Nergens wordt er een woord gerept over het upgraden van de twee Brigades met zwaar materieel zoals Tanks of meer
IFV's CV90..nergens ..alleen een hoop geneuzel over technologisch hoogwaardige landmacht enz enz.
De landmacht blijft dus nu de beschikking houden over twee zwakke Brigades.

Parera

#809
Het plan is hier te lezen;

https://www.defensie.nl/downloads/publicaties/2018/11/05/toekomstvisie-koninklijke-landmacht


Citaat
De Landmacht is nu al bezig met het vernieuwen van onze mindset, capaciteiten en operationele concepten. We voeren de volgende concrete maatregelen uit:

1 DE ROBOT AND AUTONOMOUS SYSTEMS CAPACITEIT BIJ DE 13E LICHTE BRIGADE WORDT VERSTERKT
2 HET CLAS VLIEGBEDRIJF WORDT VERSTERKT OP HET KENNISGEBIED DRONES
3 DE EXPERIMENTEEROMGEVING FIELD LAB SMART BASE WORDT VERSTERKT O.A. RONDOM AUTONOME LOGISTIEK, ALTERNATIEVE VOORTSTUWING EN ENERGIE
4 ER WORDT EEN COUNTER DRONE MEASURES-TEAM OPGERICHT BIJ HET DEFENSIE GRONDGEBONDEN LUCHTVERDEDIGINGS COMMANDO
5 ER KOMT EEN EXPERIMENTEEROMGEVING "INFORMATIE ALS WAPEN", VOOR CYBER, BIG DATA, HET ELEKTROMAGNETISCH SPECTRUM EN SOCIALE MEDIA VOOR BEÏNVLOEDING
6 HET LAND WARFARE CENTRE GAAT EXPERIMENTEREN MET COMMAND AND CONTROL / ORKESTREREND VERMOGEN VOOR MULTI DOMAIN OPERATIONS

Wat betreft de ''robots'' is het precies wat ik dacht voertuigen vergelijkbaar met de Russische Ural-9, maar ook een transport/verkenning variant zo te zien. Verder helaas weinig tot geen info rondom het versterken van de KL met o.a. het DFP maar dit is hier al vaker aangegeven ; 2024+. Toch jammer dat er geen hints staan in het document, dit lijken mij vooral relatief goedkope plannen.

Ook word in het document gesproken over de studies ; 5e Generatie Luchtmacht, het Sailplan en de KMAR Ontwikkelagenda, jammer dat deze niet te vinden zijn voor zo ver ik weet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)