De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Zander

Citaat van: Poleme op 05/11/2017 | 17:55 uur
Interessant plan.  Luchtmobiel is volgens mij maar een keer ook daadwerkelijk luchtmobiel in actie geweest (correct me if  I am wrong).

Dit is echter niet de reden waarom ik Lucht mobiel aan de wilgen zou hangen.
Laatste Nederlandse amfibische landing in de moderne oorlogsvoering........
Juist.
Niet van die concurrerende opmerking uit de hoek Marns vs Lumbl.
People are sheep

Zander

#506
Citaat van: Poleme op 05/11/2017 | 17:55 uur
Interessant plan.  Luchtmobiel is volgens mij maar een keer ook daadwerkelijk luchtmobiel in actie geweest (correct me if  I am wrong).
In zo een kleine Landmacht dus de focus leggen op zwaar gemechaniseerd optreden.

Maar ik snap totaal niet wat het Korps Mariniers met een KL Infbat aan moet, houdt deze lekker in de KL, want een heel andere korpsgeest.

Idem dito voor Jurrien Visser, die levensvatbare LMB onderdelen bij de 'kut torren' wil onderbrengen.

Van dat bataljon moeten alleen de fte's over naar de marns om zo een 3e marns bat te vormen. Ik doel dus op een gehele opheffing van de luchtmobiele landmacht capaciteit. De marns kunnen ook air assault optreden. Sterker nog, ik zie de marns operationeel eerder een air assault inzet doen dan een amfibische landing.
Para kennis en kunde zit er ook al in het korps dus ook daar hoeven we het wegschrijven van luchtmobiel niet voor te laten.

Wel acht ik het noodzakelijk dat de pantserinfanterie in mijn opzet veel meer allround worst of per compagnie een specialisatie naast de hoofdtaak pantser.

Zoals ik dus al eerder schreef op rotatie basis van ieder bataljon een compagnie air assault taken laten doen voor de duur van bijvoorbeeld een jaar. Daar horen natuurlijk opleidingen bij. Die kun je laten geven door bijvoorbeeld een school bataljon luchtmobiel. Laat de pantserinfanteriecompagnies een helikopter training volgen. Laat school lumbl vervolgens een oefen/opwerkprogramma voor air assault inzet uitzetten.

Zo kun je met zware eenheden alle kanten op zolang je maar niet teveel safari's op het bord van het CLAS gooit.
Ook zaken zoals oefenen in de Batischestaten kan prima met bovenstaande opzet.

Wel zet ik dan in op 6 pantserinfanteriebataljons met elk 4 gevechtscompagnies. CLAS verliest dus een inf bataljon en de marns krijgen er één bij. Derhalve krijgt CLAS er wel 2 Tkbats met ongeveer 96 tanks bij.
People are sheep

Poleme

#505
Citaat van: Zander op 05/11/2017 | 15:54 uur
Het aantal Chinooks/Apaches kan dan ook wel wat minder.
Onze toekomstige (transport) heli vloot komt er echter bijna uit te zien als de "Land Georienteerde variant" uit de "Integrale Studie Helikopter Capaciteit,
uitgevoerd circa 12 jaar geleden:

Land georiënteerde variant.
Deze variant in deze studie zei: een minimaal aantal NH-90's = 6 NFH-90's, 14 TTH-90's, 21 Chinooks.
citaat: "Deze illustratieve optie neemt het AMB-optreden als primair uitgangspunt en minimaliseert de capaciteiten voor maritiem optreden. Deze optie draagt bij aan het terugdringen van het Europese MTH-tekort en het aantal helikoptertypen, omdat de Cougar in het volgende decennium wordt vervangen. Het aantal NFH's in deze optie is echter te laag voor specifieke taakstellingen. Ook is het aantal TTH's te laag om de LUH-taken aan te kunnen. De breed en 'joint'-inzetbare MTTH ontbreekt, waardoor maritiem transport (ter ondersteuning van 'joint'- operaties) niet effectief mogelijk is. Het aantal helikopters neemt af ten opzichte van de huidige geplande situatie, terwijl juist meer helikopters nodig zijn. Er bestaat in algemene zin (aantallen en capaciteiten) te weinig flexibiliteit en de 'peace enforcement' en 'peacekeeping/vredesbedrijfsvoerings'-behoeften worden in vrijwel alle opzichten onvoldoende ingevuld.
De totale investeringskosten voor deze optie bedragen M€ 1046,7 (een tekort van M€ 273,7). De materiële exploitatie van deze vloot (na 2012) is M€ 35,1 en de personele exploitatie M€ 29,0.

'Maritiem georiënteerdeoptie' - Maximaal NH90/minimaal Chinook optie, 14 NFH's, 22 MTTH's, 13 Chinooks.
Deze optie maximaliseert het optreden in de maritieme omgeving (zowel voor 'peace enforcement' als 'peace keeping/vredesbedrijfsvoering'); geeft een verhoging van het aantal LTH's/LUH's (ook voor landoptreden) en draagt bij aan typereductie door vervanging van de Cougars. Het aantal NFH's benadert weliswaar de gestelde behoefte maar is eerder in deze studie als te groot gekwalificeerd. Het aantal Chinooks is daarentegen te laag, zowel voor 'peace enforcement'- als de 'peace keeping/vredesbedrijfsvoerings'-inzet. Ook past dit aantal niet bij de Europese MTH-tekorten waarvoor de EVDB-fondsen moeten worden aangewend. Verder komt de beoogde voltallige NH90-vloot vanwege productieoverwegingen laat beschikbaar (ca. 2016). De totale investeringskosten voor deze optie bedragen M€ 1105,5 (een tekort van M€ 337,5). De materiële exploitatie van deze vloot is M€ 35,9 en de personele exploitaite M€ 27,4.

'Brede-optie'
12 NFH's, 10 MTTH's, 17 Cougars, 18 Chinooks.
Deze optie geeft een adequate capaciteit voor het 'peace enforcement' 11 AMB/land-optreden, en de maritieme gevechtstaken. De twaalf NFH's passen bij de maritieme ambitie en de taakstelling die in deze studie als verantwoord is beoordeeld. Er komt eveneens een verantwoord aantal MTTH's voor maritieme transporttaken. Deze MTTH's kunnen tevens LUH/LTH-taken voor land(AMB)- en crisisbeheersingsoperaties vervullen. De Cougars blijven in de inventaris en geven extra capaciteit (totaal 27 helicopters voor LUH taken) Het aantal Chinooks neemt met vijf toe wat past bij het opheffen van de Europese tekorten. Er is een grote flexibiliteit; er zijn snel meer 'airframes' voor 'peace keeping'-operaties beschikbaar. Deze optie heeft met de MTTH's tevens 'land/zee'-toepassingsmogelijkheden. De totale investeringskosten voor deze optie bedragen M€ 1054,2 (een tekort van M€ 281,2). De materiële exploitatie van deze vloot is M€ 43,2 en de personele exploitatie M€ 33,6 (inclusief de Cougar).

'Doelmatigheidsoptie'
(12 NFH's, 8 MTTH's, 17 Cougars, 16 Chinooks)
Deze optie is een 'afgeslankte brede-optie' doordat minder MTTH's en Chinooks worden verworven. In deze optie passen de twaalf NFH's bij de maritieme ambitie en taakstelling die eerder in de studie als verantwoord is beoordeeld. Het aantal MTTH's blijft enigszins achter bij de gestelde behoefte voor maritieme transporttaken en de LUH/LTH-taken voor landoptreden. Het aantal Chinooks neemt met drie, dan wel vier toe afhankelijk van de standaardisatiekosten, wat past bij het opheffen van de Europese tekorten waarvoor de EVDB-fondsen moeten worden aangewend. De Cougars blijven in de inventaris en verschaffen extra LTH-capaciteit wanneer geen beroep op ze wordt gedaan voor LUH-taken. De totale investeringskosten van deze optie bedragen M€ 914,6 (een tekort van M€ 141,6). De materiële exploitatie en de personele exploitatie bedragen respectievelijk M€ 39,8 en M€ 30,8.

Optie:                                Vloot mix                                       Totale investeringskosten   matex in mln     persex in mln    totale exploitatiekosten (na 2012).
Land georiënteerd       : 6 NFH-90's, 14 TTH-90's, 21 CH-47's = 41.         EUR 1.046,7 mln            35,1                   29,0                     64,1
Maritiem georiënteerd : 14 NFH's, 22 MTTH's, 13 CH-47's = 49.                      1.105,5                  35,9                   27,4                     63,3
Brede-optie                : 12 NFH's, 10 MTTH's, 17 Cougars, 18 CH-47's=57.      1.054,2                  43,2                   33,6                    76,8
Doelmatigheid optie    : 12 NFH's, 8 MTTH's, 17 Cougars, 16 CH-47's = 53.        914,6                  39,8                   30,8                     70,6

Deze opties zijn gebaseerd op de veronderstelling dat een NH-90 per jaar maar EUR 1 miljoen kost qua exploitatie.
En er is een behoorlijk technisch verschil tussen (M)TTH-90 en NFH-90.

Je ziet, even onze transport heli vloot ombouwen naar een meer maritieme oriëntatie is zeer ingrijpend.
Voor de 20 CH-47F's is in NAVO verband ook volop werk te doen, zonder LMB.

De oorspronkelijke behoefte aan aanvalshelikopters bedroeg 40 kisten.
Vervolgens werd dit door bezuinigingen teruggeschroefd naar 30 + 10 % (vrede) verliezen reserve = 33 kisten.
Uiteindelijk kregen we maar 30 AH-64D's, waarvan inmiddels 2 verloren.
En ... helaas maken wij ook niet gebruik van de volledige grote potentiële AH-64D gevechtskracht.  Want door uit de hand lopende problemen met onze KDC-10 tankers, moest er pecunia vrijgespeeld worden om deze uitdagingen op te lossen.  Dus kregen de Apaches jammer genoeg niet hun Longbow radars.
Aanvalshelikopters hebben hun grote waarde bewezen in laag-intensieve conflicten a la Irak en Afghanistan.
Maar staan ook heel goed hun mannetje in een hoog-intensief conflict.  Als zij worden geïntegreerd in een Combined Arms Team / verbonden gevecht met zware mech grond eenheden. 
Alle Apaches behouden dus !
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Zander op 05/11/2017 | 15:42 uur
Inderdaad. En het meest haalbare acht ik, indien we voor zwaar gaan, het compleet afschaffen van luchtmobiel. 1 van de Infbats naar de marns en de overige 2 Infbats onder de 2 huidige manoeuvre brigades schuiven.
Dan van het 13e weer een mechbrig maken met 3 painf bataljons. Geef beide brigades weer een tankbataljon met elk 3 tot 4 gevulde eskadrons met elk 12 tot 16 tanks.

Hiernaast moet de logistieke component zwaar versterkt worden. Ik pleit voor een materieel/logistiek/geneeskundige brigade.
Evenals een gevechtsteunbrigade met verkenning, genie en vuursteun/lua middelen.
Interessant plan.  Luchtmobiel is volgens mij maar een keer ook daadwerkelijk luchtmobiel in actie geweest (correct me if  I am wrong).
In zo een kleine Landmacht dus de focus leggen op zwaar gemechaniseerd optreden.

Maar ik snap totaal niet wat het Korps Mariniers met een KL Infbat aan moet, houdt deze lekker in de KL, want een heel andere korpsgeest.

Idem dito voor Jurrien Visser, die levensvatbare LMB onderdelen bij de 'kut torren' wil onderbrengen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/11/2017 | 15:57 uur
We hebben gezien, ook tijdens een oefening in oost Europa, dat bij een gebrek aan logistiek, je net zo goed thuis kan blijven of anders een totale decimering riskeren in het geval het er echt toe doet.

Klopt. En in dat licht zie ik 2 versterkte mechbrigs als financieel-economisch het maximaal haalbare met extra logistiek.

Ik zie een daling in het aantal Chinooks als voorwaarde om meer maritieme heli's aan te schaffen. Ja, ze kunnen als bevoorrading voor de mechbrigs ook van meerwaarde zijn, maar ik hecht meer waarde aan maritieme heli's als we voor zwaar bij het CLAS gaan.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 05/11/2017 | 16:05 uur
Die zijn toch al van het DHC (lees KLu)?  :angel:

Ook weer waar  :angel:

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/11/2017 | 15:51 uur
Apaches en Chinooks naar de KLu .....
Die zijn toch al van het DHC (lees KLu)?  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#500
Citaat van: Zander op 05/11/2017 | 15:54 uur
Het aantal Chinooks/Apaches kan dan ook wel wat minder.

Het aantal Chinooks hou ik graag op pijl, gezien de logistieke meerwaarde maar ik zou geen bezwaar hebben in het inruilen van de Apaches voor een gelijk aantal AH-1Z Super Vipers tbv MARNS.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 05/11/2017 | 15:42 uur
Hiernaast moet de logistieke component zwaar versterkt worden. Ik pleit voor een materieel/logistiek/geneeskundige brigade.
Evenals een gevechtsteunbrigade met verkenning, genie en vuursteun/lua middelen.

We hebben gezien, ook tijdens een oefening in oost Europa, dat bij een gebrek aan logistiek, je net zo goed thuis kan blijven of anders een totale decimering riskeren in het geval het er echt toe doet.

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/11/2017 | 15:51 uur
Wat mij betreft brengen we de levensvatbare delen van LMB onder bij MARNS. Apaches en Chinooks naar de KLu en MARNS uitrusten met extra voor maritiem operaties geschikte middelen.

Kunnen de snelle inzetbare mensen en middelen acte de présence geven tot ze worden aangevuld of worden afgelost door de zware middelen.

Het aantal Chinooks/Apaches kan dan ook wel wat minder.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#497
Citaat van: Zander op 05/11/2017 | 15:42 uur
Inderdaad. En het meest haalbare acht ik, indien we voor zwaar gaan, het compleet afschaffen van luchtmobiel. 1 van de Infbats naar de marns en de overige 2 Infbats onder de 2 huidige manoeuvre brigades schuiven.
Dan van het 13e weer een mechbrig maken met 3 painf bataljons. Geef beide brigades weer een tankbataljon met elk 3 tot 4 gevulde eskadrons met elk 12 tot 16 tanks.

Wat mij betreft brengen we de levensvatbare delen van LMB onder bij MARNS. Apaches en Chinooks naar de KLu en MARNS uitrusten met extra voor maritiem operaties geschikte middelen.

Kunnen de snelle inzetbare mensen en middelen acte de présence geven tot ze worden aangevuld of worden afgelost door de zware middelen.

Zander

#496
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/11/2017 | 15:37 uur
Deze mening deel ik, waar het op neer komt is dat men een keuze gaat maken, doormodderen op deze manier leidt tot verdere afbraak.

Inderdaad. En het meest haalbare acht ik, indien we voor zwaar gaan, het compleet afschaffen van luchtmobiel. 1 van de Infbats naar de marns en de overige 2 Infbats onder de 2 huidige manoeuvre brigades schuiven.
Dan van het 13e weer een mechbrig maken met 3 painf bataljons. Geef beide brigades weer een tankbataljon met elk 3 tot 4 gevulde eskadrons met elk 12 tot 16 tanks.

Hiernaast moet de logistieke component zwaar versterkt worden. Ik pleit voor een materieel/logistiek/geneeskundige brigade.
Evenals een gevechtsteunbrigade met verkenning, genie en vuursteun/lua middelen.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#495
Citaat van: Zander op 05/11/2017 | 15:32 uur
Ik ben dan voor zwaar.
Zware eenheden kun je ook met lichte middelen op pad sturen. Lichte eenheden kun je niet even een tank onder de kont schuiven. Zwaar is dus breder inzetbaar en dus flexibeler dan licht.


Deze mening deel ik, waar het op neer komt is dat men een keuze gaat maken, doormodderen op deze manier leidt tot verdere afbraak en uiteindelijk tot een faillissement.


Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/11/2017 | 15:08 uur
Zonder logistiek staat alles stil..

22 fregatten gaan we denk ik nooit meer mee maken, 12-14 hou
 Bijla ik niet voor onmogelijk maar zal mede afhankelijk zijn van wat we nu eindelijk willen gaan doen met de landmacht, blijven we zo door modderen of gaan we naar uitsluitend zware eenheden of wordt het licht en flexibel.

Ik ben dan voor zwaar.
Zware eenheden kun je ook met lichte middelen op pad sturen. Lichte eenheden kun je niet even een tank onder de kont schuiven. Zwaar is dus breder inzetbaar en dus flexibeler dan licht.

Je zou zelfs per mechbrig een compagnie painf op rotatiebasis luchtmobiel kunnen detacheren, of ze tijdelijk tasken met een air assault opdracht. Heeft wel wat voeten in de aarde, maar eea is mogelijk.
Geef ze een weekje helitraining en je kunt ze een jaar laten opwerken naar air assault compagnie, om ze vervolgens te laten aflossen door de volgende compagnie.
Als je zo van drie mechbrigs steeds twee compagnies levert, heb je 2 inzetbare bataljons.
Laat de para taak bij de marns en je bent er.
Dit is ook mogelijk met gevechtsgenie en lichte vuursteeneenheden.
Zo hoef je geen hele brigade op de been te houden en behoud je toch je luchtmobiele tak naast drie stevig uitgeruste mechbrigs.
People are sheep

Parera

Citaat van: Master Mack op 05/10/2017 | 23:54 uur
Ik geloof nog steeds in de mogelijkheid om de KL in iedergeval te versterken met een klein deel van de 1.5 miljard voor materieel zodat er een groot bedrag voor huidig en nieuw personeel overblijft. Voor 43ste Brig de 44 gestalde CV90's in een 3de bat. 414 uitrusten met een 2de volledige Tank cie door 18 Pzh's die nog in de verkoop staan te ruilen voor 18 Leo 2's welke dan per 6 per jaar naar A7V kunnen worden gebracht.De Deu kunnen dan de cie die ze over houden voor een nieuw Tbat gebruiken. 11de brig uitrusten met Vectors en een  4de Ranger bat oprichten als schakel tussen het spec com en lumob.13de 132 nieuwe modules voor de bestaande boxers aanschaffen met 35mm erop en een klein aantal zeg 72 boxers nieuwe waarvan 36 met 120 mm kanon in een bat met Deu die hier dan ook weer een cie toevoegd. 18 extra Pzh's uit de verkoop halen om de operationele sterkte op 36 stuks te brengen. En in navolging op de 2300 Scania's ook een order plaatsen bij DAF voor nog eens 2000 nieuwe 4 en 6 tons trucks. Met een groter bedrag dan personeel behouden en oud personeel proberen terug te halen.

Rangers gingen voorlopig niet door begreep ik? proeven zijn gedaan maar er word nu geen vervolg aan gegeven.
Misschien is het een beter idee om gehele batalions van 11 LMB Special Operations Capable (SOC) op te leiden ipv de rangers, dit gebeurd ook al (deels) binnen het korps mariniers

En ik mag hopen dat een groot deel van die 1,5 miljard ook naar de overige krijgsmacht delen gaat en niet alles naar de KL.