De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Master Mack

Aangezien ik nog steeds geen signalen krijg dat de politiek/militairen Defensie top wijzer is geworden ben ik eens naar de gemiddelde prijs van een CV90 gaan kijken. Daar heb ik een miljoen bovenop gezet dus zeg dat je 52 CV90-120T met Spyke en reactief pantser zou kopen en dit infanterie firesupport vehicle zou noemen kom je op 260 miljoen euro. Dan 2 miljoen per stuk voor een Centauro2 met 120mm en Spyke is dan 104 miljoen euro voor 52 stuks. In 2005 kochten wij 150 35mm kanonnen voor 40 miljoen euro zeg dat we er nu 140 stuks voor 50 miljoen euro kopen en deze met de oude CV koepels op de Boxers plaatsen. Dan hebben we voor een slordige 420 miljoen euro met wat extra's zoals spyke voor de Boxers 500 miljoen de KL weer een aardige horizontale vuurkracht gegeven. Met deze middelen zijn de 3de Bataljons bij 13X en 43X weer gevuld en worden de 4de Bataljons voorlopig nog voorzien met Duitse tanks gedeeltelijk met NLD bemanning. Om prijs inflatie in te bouwen 200 miljoen extra is nog acceptabel en omdat er nog steeds geen NLD tanks worden aangeschaft politiek prima te verkopen. Dan over 2a 3 jaar met een nieuwe top 52 Panther tanks en klaar is Klara.😅

Umbert

Citaat van: Zander op 09/01/2023 | 07:59 uur
Kan er misschien een apart topic over het boemeltje worden opgestart? Ben door al het chagerijn over spoorlijnen de link met de Landmacht van morgen inmiddels een beetje kwijt.
Nou je mag verwachten dat er ook een fatsoenlijke spooraansluiting op zo'n kazerne komt, defensie heeft niet voor niks afgelopen jaar nieuwe transport wagons aangeschaft.

Zander

Kan er misschien een apart topic over het boemeltje worden opgestart? Ben door al het chagerijn over spoorlijnen de link met de Landmacht van morgen inmiddels een beetje kwijt.
People are sheep

Ace1

#2544
Citaat van: A.J. op 08/01/2023 | 18:36 uur
Als ik de spoorkaart bekijk is het Breda-Den Bosch-Utrecht... Wat wil je daar dan aan veranderen?

Maar goed, vwb spoorverbindingen kun je het niet ieder individu naar de zin maken. Iemand in Schubbekutteveen wil misschien best een station hebben maar is natuurlijk niet realistisch.

Er is vanuit Utrecht geen aansluiting op de HSL maar als je nu een rechtstreekse treinverbinding hebt tussen Utrecht kunnen de passagiers vanuit Frankfurt met de ICE naar Utrecht rijdt naar Breda toe en daar de HSL naar Brussel pakken.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/2928435/supersnel-met-openbaar-vervoer-van-breda-naar-utrecht-maar-of-het-een-trein-wordt-is-nog-de-vraag

https://nl.wikiphttp://www.stichtingfrom.nl/wp-content/uploads/2020/09/sfrom-lijnfolder-Almere-Utrecht-Breda-V6-20200831.pdfedia.org/wiki/Spoorlijn_Utrecht_-_Breda

http://www.stichtingfrom.nl/wp-content/uploads/2020/09/sfrom-lijnfolder-Almere-Utrecht-Breda-V6-20200831.pdf

https://www.ovmagazine.nl/nieuws/zweeftrein-aantrekkelijker-en-goedkoper

Umbert

Citaat van: Ipkiss op 08/01/2023 | 16:53 uur
Ik als Drachtster wil hem wel graag. Dan is de KHK tenminste te doen met OV. Daarnaast is het ook een ontlasting voor de bottleneck Zwolle-Meppel.
Nedersaksen lijn aanleggen zal ook voor ontlasting van Zwolle kunnen zorgen.

Mourning

Citaat van: A.J. op 08/01/2023 | 20:00 uur
Van Zeeland naar Zwolle en vice versa is natuurlijk geen dagelijkse kost voor de gemiddelde Zeeuw of Zwollenaar... Dit soort exotische voorbeelden kun je dan ook wel gaan verzinnen voor het traject Kerkrade-Harlingen ofzo. Zorg gewoon voor lokaal fatsoenlijke OV verbindingen naar de plaatsen die reeds voorzien van een treinstation en niet elk lullig gat een eigen spoor met station willen toebedelen.

Het is een lijn een spil zo je wilt. Het betekend niet dat er veel mensen van begin tot het einde in die verbinding zullen zitten, maar wel veel mensen tussendoor. Bijv. tussen Oosterhout en ik noem maar wat Amersfoort. Of tussen Bergen op Zoom en Utrecht. Utrecht is een infrastructuur hub in midden Nederland, Breda in West-Brabant en Zwolle is een infrastructuur hub op weg naar Noord Nederland. Dat wil ik nou niet bepaald lullige gaten noemen die je direct op elkaar aansluit.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

A.J.

Citaat van: Mourning op 08/01/2023 | 19:06 uur
Eens! Als je van Utrecht in Breda wil komen of andersom dan moet je altijd via Den Bosch of Rotterdam, incl. overstappen. Ook voor mensen uit Zeeland die naar bijv. Zwolle willen zou e.e.a. via Utrecht veel logischer zijn en inderdaad het zou veel reistijd schelen... nu nog genoeg treinen om er op te laten rijden en voor een aantrekkelijke prijs.

Van Zeeland naar Zwolle en vice versa is natuurlijk geen dagelijkse kost voor de gemiddelde Zeeuw of Zwollenaar... Dit soort exotische voorbeelden kun je dan ook wel gaan verzinnen voor het traject Kerkrade-Harlingen ofzo. Zorg gewoon voor lokaal fatsoenlijke OV verbindingen naar de plaatsen die reeds voorzien van een treinstation en niet elk lullig gat een eigen spoor met station willen toebedelen.

Mourning

Citaat van: Ace1 op 08/01/2023 | 18:10 uur
Doe dan ook gelijk een spoorverbinding tussen Breda en Utrecht, dat hoeft niet het hele traject als je van Oosterhout Noord-Brabant een spoorverbinding maakt naar Gorinchem dan kan rest van de verbinding van Gorinchem over bestaand spoor. Het stuk Breda -Oosterhout kan ook over bestaand spoor. Het is nu zo de mensen die vanuit Breda de trein pakken gaan met de trein via Utrecht, de mensen die vanuit Bergen op Zoom of Roosendaal de trein pakken naar Utrecht gaan via Rotterdam. Deze spoorlijn kan als de wil van de politiek er is gelijk met de verbreding van de A27 aangelegd worden. Dit scheelt heet veel fileleed op de A27.

Eens! Als je van Utrecht in Breda wil komen of andersom dan moet je altijd via Den Bosch of Rotterdam, incl. overstappen. Ook voor mensen uit Zeeland die naar bijv. Zwolle willen zou e.e.a. via Utrecht veel logischer zijn en inderdaad het zou veel reistijd schelen... nu nog genoeg treinen om er op te laten rijden en voor een aantrekkelijke prijs.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

A.J.

Citaat van: Ace1 op 08/01/2023 | 18:10 uur
Doe dan ook gelijk een spoorverbinding tussen Breda en Utrecht, dat hoeft niet het hele traject als je van Oosterhout Noord-Brabant een spoorverbinding maakt naar Gorinchem dan kan rest van de verbinding van Gorinchem over bestaand spoor. Het stuk Breda -Oosterhout kan ook over bestaand spoor. Het is nu zo de mensen die vanuit Breda de trein pakken gaan met de trein via Utrecht, de mensen die vanuit Bergen op Zoom of Roosendaal de trein pakken naar Utrecht gaan via Rotterdam. Deze spoorlijn kan als de wil van de politiek er is gelijk met de verbreding van de A27 aangelegd worden. Dit scheelt heet veel fileleed op de A27.

Als ik de spoorkaart bekijk is het Breda-Den Bosch-Utrecht... Wat wil je daar dan aan veranderen?

Maar goed, vwb spoorverbindingen kun je het niet ieder individu naar de zin maken. Iemand in Schubbekutteveen wil misschien best een station hebben maar is natuurlijk niet realistisch.

Ace1

#2538
Citaat van: Ipkiss op 08/01/2023 | 16:53 uur
Ik als Drachtster wil hem wel graag. Dan is de KHK tenminste te doen met OV. Daarnaast is het ook een ontlasting voor de bottleneck Zwolle-Meppel.

Doe dan ook gelijk een spoorverbinding tussen Breda en Utrecht, dat hoeft niet het hele traject als je van Oosterhout Noord-Brabant een spoorverbinding maakt naar Gorinchem dan kan rest van de verbinding van Gorinchem over bestaand spoor. Het stuk Breda -Oosterhout kan ook over bestaand spoor. Het is nu zo de mensen die vanuit Breda de trein pakken gaan met de trein via Utrecht, de mensen die vanuit Bergen op Zoom of Roosendaal de trein pakken naar Utrecht gaan via Rotterdam. Deze spoorlijn kan als de wil van de politiek er is gelijk met de verbreding van de A27 aangelegd worden. Dit scheelt heet veel fileleed op de A27.

A.J.

#2537
Citaat van: Lynxian op 07/01/2023 | 18:39 uur
Wow, een sterke mening ben ik wel gewend maar dat het zo diep gaat (en ook met erg goede reden, bedankt voor de onderbouwing heren!) ben ik toch wel verbaasd over. Maar zoals gezegd: ook uitstekend onderbouwd, dus daar kan en zal ik ook niets tegenin brengen.  ;)

Voor wat betreft de superkazerne: voordat ik jullie betogen had gelezen zag ik het, als burger, inderdaad gewoon als een handige centralisatie met meteen een groot oefenterrein (daarvan hebben we er niet zoveel) ?n juist meer spreiding: mijn provincie heeft geen militaire basisen en voor mij, mocht ik ooit aan de slag gaan bij defensie, is dat wel een dingetje. Plaatsen waar ik met mijn skillset vooral kan werken zijn voornamelijk in Den Helder of Hengelo en vanuit Flevoland is dat dusdanig ver rijden iedere dag dat ik daar geen zin in heb, dus ik zag een kazerne in de polder helemaal zitten. Maar daarbij moet wel gezegd worden dat ik de superkazerne vooral als aanvulling wil zien in een groeiende krijgsmacht en juist de lokale basisen wil behouden; zo kan iedereen dichtbij zijn woonplaats zijn of haar land dienen, dat zie ik juist als iets goeds, maar de staatssecretaris lijkt hier inderdaad vanaf te willen.

Precies, als het nou een extra kazerne was geworden had je mij niet gehoord. Ik had natuurlijk wel mijn bedenkingen gehad bij het uitkopen van de boeren en de bijbehorende stikstofonzin maar vooruit. Het probleem is alleen dat men zoveel procent van het defensievastgoed wil afstoten en daar ben ik mordicus tegen, defensie heeft al de wereld aan locaties lopen opdoeken en wegbezuinigen. Kijk bv. maar eens op een site als Legerplaats.nl.

Citaat
Ah, mijn geheugen heeft me in de steek gelaten: de spoorlijn Weesp - Lelystad is de Flevolijn. Lelylijn is inderdaad de nieuwe benaming voor de Zuiderzeelijn.
Ja, het is een "en en" plan en die is gewoon nodig. Als we een tekort van een miljoen woningen willen wegwerken (en ook daarna gestaag door willen blijven bouwen, gezien 't feit dat ons immigratiebeleid niet afgeremd wordt of in de nabije toekomst gaat worden) dan kan je die niet allemaal in de randstad plempen, dat moet gespreid gebeuren over het land. Als je woningen spreidt over het land dan moet ook de infrastructuur erbij worden aangepast. En dat begint vaak met een treinverbinding aangezien zo'n trace wat lastiger is om te plannen en aan te leggen dan de buslijn, maar ook het overige OV moet onder handen worden genomen. Dus de lokale OV voorzieningen moeten niet de nek omgerdraaid worden. Maar of dit nou wel of niet gebeurd maakt de spoorverbinding niet direct nutteloos.

Ik zie dat dus anders, omdat er een probleem is gecreeerd wat helemaal niet had gehoeven gaat men de rest van Nederland opzadelen met een probleem wat ze zelf niet kunnen oplossen, dus het is helemaal niet nodig. Een probleem pak je bij de bron aan.

Citaat
Verder is die lijn er ook niet alleen voor de inwoners van het noorden die naar het zuiden gaan om te werken, maar ook voor de inwoners van elders in het land die graag willen werken in het noorden. Dus een lijntje Lelystad - Drachten is niet zo nuttig nee, maar Weesp - Groningen wel. Dan opeens kan een Amsterdammer gaan werken in Heerenveen zonder zich te bekommeren over waar hij zijn auto laat in de hoofdstad en iedere ochtend in de file te staan op de A10, A1 en A6.

Daar wordt die lijn niet voor aangelegd aangezien de werkgelegenheid in het westen te vinden is, dat is het argument voor die lijn, " Wonen in het noorden, werken in het westen".

Citaat
Dan doet Fockens zijn naam eer aan. Het noorden is een deel van Nederland. Als ik daar wil wonen dan doe ik dat lekker, maar het is inderdaad niet een afvalputje. Maar zoals ik de ontwikkelingen voor me zie dan wordt het noorden juist aantrekkelijker om te wonen voor mensen die genoeg hebben van de randstad. Maar inderdaad: het moet niet ??n groot vakantiepark of vuilnisbelt worden, maar dat gun ik niemand in Nederland.

En dat is nou wat er gaat gebeuren. En het is Fokkens en is een zij. ;)

En ze is de belichaming van een persoon die alleen voor eigen gewin bezig is, de inwoners wordt helemaal niks gevraagd. Ze heeft die Lelylijn tot persoonlijk doel gesteld. De FNP heeft lopen peilen en ondanks dat de FNP ansich voor die lijn is kwam eruit dat de leden tegen zijn. Ergo, de FNP is tegen de lijn.

Ik ben helemaal geen complottheorie figuur en deed dat D66/Rob Jetten "Berlijn aan de Rijn" maar een beetje af als geneuzel:

Citaat
In 2050 is Nederland wat het hoort te zijn. Berlijn aan de Rijn. Divers, open, dynamisch, tolerant, energiek en vrij. Een land waar hijskranen de wolken doorboren. Waar de windmolens draaien. Een land met kansen, huizen en nieuwe zekerheden voor iedereen. Of je nu Kajsa, Carola, Khadija of Mark heet.

Maar het begint er meer en meer op te lijken dat men toch aanstuurt op Tristate City, nou dank je de koekoek.

Anyway, zoals ik al zei is het een beetje off topic hier en als je wil mag je er wmb wel een separaat topic over openen maar om alvast een beetje in de stemming te komen wat leesvoer:

De Lelylijn maakt de afstand juist groter
Noordelijke provincies kunnen een groot deel van het totale woningtekort oplossen, als Den Haag de portemonnee trekt
Noorden is meer dan een overloop van de Randstad
Plannen
Wat vinden de dorpen langs de route van de Lelylijn over de plannen van de snelle spoorverbinding?
Omrop TIP: Spoorzoeken naar de Lelylijn

En ik heb nog wel meer. ;)

A.J.

#2536
Citaat van: Ipkiss op 08/01/2023 | 16:53 uur
Ik als Drachtster wil hem wel graag. Dan is de KHK tenminste te doen met OV. Daarnaast is het ook een ontlasting voor de bottleneck Zwolle-Meppel.

Ik woon ook in Drachten maar vind dat eerlijk gezegd niet een heel zwaarwegend argument. Dat jij en ik dan wat eerder in Utrecht kunnen zijn schieten de mensen die niet in Drachten en omgeving wonen niet zoveel mee op aangezien de lokale OV voorzieningen allemaal de nek omgedraaid worden. En die Zwolse bottleneck hoor ik ook vaker maar dan moet je daar wat aan doen en dat bereik je niet door de Lelylijn, het zal Zwolle iets ontlasten maar lang niet iedereen die via Zwolle gaat moet in Amsterdam zijn. Dan moet je Zwolle uitbreiden zoals Utrecht, want dat is het spoorknooppunt van Nederland en het argument dat Utrecht maar ontlast moet worden hoor ik nooit.

Ipkiss

Citaat van: A.J. op 04/01/2023 | 22:50 uur
De lobby/ lui die aan de touwtjes trekken hebben over het algemeen heel andere plannen dan de mensen die er wonen en er direct mee te maken krijgen, ook in de provincie zijn de bestuurders alle contact met de bevolking verloren, kijk bv hier in Friesland naar iets als de Lelylijn, werkelijkwaar niemand hier zit op dat onzinnige stuk spoor te wachten maar de bestuurders/lobby vinden het een prima plan en het moet er komen want bereikbaarheid blabla, dat diezelfde lui het lokale OV zo'n beetje compleet hebben wegbezuinigd hoor je ze niet over. Het zijn gewoon prestige projecten waar de lokale inwoners geen bliksem mee opschieten.

En ik zie ook totaal geen toegevoegde waarde in die "superkazerne"...

En oh ja, dat datacenter, terecht dat dat plan door de plee is gespoeld.

Ik als Drachtster wil hem wel graag. Dan is de KHK tenminste te doen met OV. Daarnaast is het ook een ontlasting voor de bottleneck Zwolle-Meppel.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Lynxian

Wow, een sterke mening ben ik wel gewend maar dat het zo diep gaat (en ook met erg goede reden, bedankt voor de onderbouwing heren!) ben ik toch wel verbaasd over. Maar zoals gezegd: ook uitstekend onderbouwd, dus daar kan en zal ik ook niets tegenin brengen.  ;)

Voor wat betreft de superkazerne: voordat ik jullie betogen had gelezen zag ik het, als burger, inderdaad gewoon als een handige centralisatie met meteen een groot oefenterrein (daarvan hebben we er niet zoveel) ?n juist meer spreiding: mijn provincie heeft geen militaire basisen en voor mij, mocht ik ooit aan de slag gaan bij defensie, is dat wel een dingetje. Plaatsen waar ik met mijn skillset vooral kan werken zijn voornamelijk in Den Helder of Hengelo en vanuit Flevoland is dat dusdanig ver rijden iedere dag dat ik daar geen zin in heb, dus ik zag een kazerne in de polder helemaal zitten. Maar daarbij moet wel gezegd worden dat ik de superkazerne vooral als aanvulling wil zien in een groeiende krijgsmacht en juist de lokale basisen wil behouden; zo kan iedereen dichtbij zijn woonplaats zijn of haar land dienen, dat zie ik juist als iets goeds, maar de staatssecretaris lijkt hier inderdaad vanaf te willen.

Citaat van: A.J. op 06/01/2023 | 16:47 uur
Ongetwijfeld dat ze die ook zo noemen maar in dit geval gaat het over de lijn Groningen-Amsterdam die ze tegenwoordig ook Leylijn noemen.
Ah, mijn geheugen heeft me in de steek gelaten: de spoorlijn Weesp - Lelystad is de Flevolijn. Lelylijn is inderdaad de nieuwe benaming voor de Zuiderzeelijn.

Citaat van: A.J. op 06/01/2023 | 16:47 uur
Verdiep je maar eens in de Lelylijn, er is al genoeg over geschreven. Het moet sowieso samen met het zg. "Deltaplan voor het Noorden" uitgevoerd worden aangezien die lijn pas rendabel wordt bij de bouw van minstens 100.000 extra woningen in het noorden. Het is een "en en" plan:

En nee, dat gaat hem niet worden, Friesland krijgt er welgeteld 1 station bij (Drachten), Drenthe ziet helemaal niets terug van die lijn en Groningen schiet er ook niets mee op. En als het om de ontsluiting van de NO polder gaat hoeft daar geen Lelylijn voor aangelegd te worden. Maar ondertussen worden alle lokale OV voorzieningen de nek omgedraaid, tot zover de "leefbaarheids" blablabla.
Ja, het is een "en en" plan en die is gewoon nodig. Als we een tekort van een miljoen woningen willen wegwerken (en ook daarna gestaag door willen blijven bouwen, gezien 't feit dat ons immigratiebeleid niet afgeremd wordt of in de nabije toekomst gaat worden) dan kan je die niet allemaal in de randstad plempen, dat moet gespreid gebeuren over het land. Als je woningen spreidt over het land dan moet ook de infrastructuur erbij worden aangepast. En dat begint vaak met een treinverbinding aangezien zo'n trace wat lastiger is om te plannen en aan te leggen dan de buslijn, maar ook het overige OV moet onder handen worden genomen. Dus de lokale OV voorzieningen moeten niet de nek omgerdraaid worden. Maar of dit nou wel of niet gebeurd maakt de spoorverbinding niet direct nutteloos.

Verder is die lijn er ook niet alleen voor de inwoners van het noorden die naar het zuiden gaan om te werken, maar ook voor de inwoners van elders in het land die graag willen werken in het noorden. Dus een lijntje Lelystad - Drachten is niet zo nuttig nee, maar Weesp - Groningen wel. Dan opeens kan een Amsterdammer gaan werken in Heerenveen zonder zich te bekommeren over waar hij zijn auto laat in de hoofdstad en iedere ochtend in de file te staan op de A10, A1 en A6.

Citaat van: A.J. op 06/01/2023 | 16:47 uur
Hell, die Fokkens wil het noorden gewoon als overstort van de randstad gaan gebruiken, nou dank je de koekoek. De leefbaarheid van het noorden de nek omdraaien met het importeren van de halve randstad, ben je helemaal belazerd, het is ook niet dat ze daar doekjes om winden natuurlijk:

Het noorden is er niet voor om de randstedelijke problemen op te lossen, wat men wil is eoa HSL naar Amsterdam zodat het volk daar lekker goedkoop een hut in het noorden kan scoren, niks meer niks minder. Je ziet dat toch nu al gebeuren, complete vakantieparken/recreatieparken die opgekocht worden in de provincies en de locals mogen opflikkeren.
Dan doet Fockens zijn naam eer aan. Het noorden is een deel van Nederland. Als ik daar wil wonen dan doe ik dat lekker, maar het is inderdaad niet een afvalputje. Maar zoals ik de ontwikkelingen voor me zie dan wordt het noorden juist aantrekkelijker om te wonen voor mensen die genoeg hebben van de randstad. Maar inderdaad: het moet niet ??n groot vakantiepark of vuilnisbelt worden, maar dat gun ik niemand in Nederland.

A.J.

Citaat van: Flyguy op 07/01/2023 | 09:14 uur
De KL heeft ten minste nog ?ets van (staf) functies binnen de randstad en ook nog verspreid over het land, daar ben ik wel jaloers op. Dat ze dat allemaal willen samenvoegen in een sippe polder zou een personeelsstrategische blunder zijn. Ik ben altijd wel fan geweest van de 'kleinschaligere' kazernes, ge?nt om de lokale dienstplicht te cateren in de jaren 30 en 50. Dit hele kutplan voor de KL riekt naar bezuinigingen en kortzichtigheid, van hetzelfde kaliber als de verhuizing van de marinierskazerne.

De KM heeft gedurende de afgelopen 30 jaar alles verkast naar dat Vorkuta aan de Noordzee door de bezuinigingen op superkazerne de nieuwe haven (>10.000 FTE). Iedere ochtend files bij de poort die nota bene aan de andere kant van een van een brug ligt die voor ieder schijtbootje open gaat. Alle legering is permanent bezet, de vreetschuur behoort tot de meest verouderde en smerige paresto's van het land, de parkeerplaats is een zoutwater hoos zodra er meer dan 2 Bft wind staat (en dat is dus altijd), overal op het terrein lopen burgers en jojo's rond die van alles en nog wat komen doen op inhuurbasis waardoor er wel eens eentje in een ruimte komt waar die niet hoort (inclusief Chinees uiterlijk) controle is niet mogelijk, sportgelegenheid (of eerder gebrek ervan) die bedoeld is voor de puntbuikenmarinecultuur van weleer. De locatie is de grootste reden dat ik de dienst uit ga, want 6-7 maanden per jaar weg en die overige tijd als een ziel aan boord slapen (schijten in een dixie, douchen met koud water, ritmische slow whoops) ?f als alternatief iedere dag 2 uur heen en 2 uur terug als walplaatser ben ik wel zat na meer dan 10 jaar. Nafta stoken, bowlingbalwerpen en keten op een zaal met 8 man waarvan je je afvraagt of ze ooit ergens aan de bak waren gekomen was lachen, maar zodra je ook maar ??n rang voorbij je initi?le functie bent wil je iets meer in je leven dan alleen de baas en al haar teleurstellende discipelen. Einde kutverhaal.

Dit is dus exact wat je krijgt met dat centraliseren het is veel van alles maar het is het allemaal net t/m totaal niet. Ik kan er met mijn pet dan ook niet bij dat mensen hier een voorstander van zijn, zeker niet onder de (oud) militairen. Maar ja, vaak worden dit soort beslissingen dan ook genomen door figuren die tijdens hun KMA/KIM periode binnenslaper/boordplaatser zijn geweest en de rest van hun carriere op de fiets naar het werk konden. en juist dat soort figuren gaan het lot van de binnenslapers/boordplaatsers wel even bepalen, die zijn alle contact met de werkelijkheid al lang kwijt en hebben geen idee hoe het er na 1630 aan toe gaat op de eerste de beste kazerne... Ja, verbod zoveel afkondigen, dat gaat ze altijd goed af.