De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Flyguy

De KL heeft ten minste nog ?ets van (staf) functies binnen de randstad en ook nog verspreid over het land, daar ben ik wel jaloers op. Dat ze dat allemaal willen samenvoegen in een sippe polder zou een personeelsstrategische blunder zijn. Ik ben altijd wel fan geweest van de 'kleinschaligere' kazernes, ge?nt om de lokale dienstplicht te cateren in de jaren 30 en 50. Dit hele kutplan voor de KL riekt naar bezuinigingen en kortzichtigheid, van hetzelfde kaliber als de verhuizing van de marinierskazerne.

De KM heeft gedurende de afgelopen 30 jaar alles verkast naar dat Vorkuta aan de Noordzee door de bezuinigingen op superkazerne de nieuwe haven (>10.000 FTE). Iedere ochtend files bij de poort die nota bene aan de andere kant van een van een brug ligt die voor ieder schijtbootje open gaat. Alle legering is permanent bezet, de vreetschuur behoort tot de meest verouderde en smerige paresto's van het land, de parkeerplaats is een zoutwater hoos zodra er meer dan 2 Bft wind staat (en dat is dus altijd), overal op het terrein lopen burgers en jojo's rond die van alles en nog wat komen doen op inhuurbasis waardoor er wel eens eentje in een ruimte komt waar die niet hoort (inclusief Chinees uiterlijk) controle is niet mogelijk, sportgelegenheid (of eerder gebrek ervan) die bedoeld is voor de puntbuikenmarinecultuur van weleer. De locatie is de grootste reden dat ik de dienst uit ga, want 6-7 maanden per jaar weg en die overige tijd als een ziel aan boord slapen (schijten in een dixie, douchen met koud water, ritmische slow whoops) ?f als alternatief iedere dag 2 uur heen en 2 uur terug als walplaatser ben ik wel zat na meer dan 10 jaar. Nafta stoken, bowlingbalwerpen en keten op een zaal met 8 man waarvan je je afvraagt of ze ooit ergens aan de bak waren gekomen was lachen, maar zodra je ook maar ??n rang voorbij je initi?le functie bent wil je iets meer in je leven dan alleen de baas en al haar teleurstellende discipelen. Einde kutverhaal.


A.J.

#2531
Citaat van: Nikehercules op 06/01/2023 | 18:15 uur
In de huidige politieke werkelijkheid staat de periferie ten diensten van de Randstad. Dat blijkt uit alles.

Exploiteren waar mogelijk (in de breedste zin des woords), maar als er problemen omstaan uitspugen als een fluim.

Exact. Bekijk het dus maar mooi met al die plannen, we weten prima hoe de vork in de steel zit en wat de bedoeling is.

Citaat
Ineens heeft iedereen kritiek op bezuinigingen van ruim 10 jaar geleden. Destijds hoorde je ze niet.

Klopt, net als al die generaals die met FLO gingen en daarna gingen zeuren en zaniken met smoesje als: "Als ik het niet gedaan had had een ander het wel gedaan" etc... Toen ze zelf aan het bewind stonden hoorde je ze niet.

Citaat
En wat wordt daar dan in opgeslagen? We hebben al even geen mobilisabele eenheden meer dus welk doel dienen deze 4 MOB-complexen?

Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten over welke vier mobcplxn het gaat, Defensiefotografie heeft nog wel een overzicht maar dat zijn er meer dan vier.

Edit: Ik weet wel dat Mariahout gebruikt is al poollocatie operationele voertuigen, ik weet niet of dat nog zo is.

Parera

#2530
Citaat van: Lynxian op 06/01/2023 | 16:02 uur
Haha, de vraag stellen is 'm beantwoorden. Ik weet niet wat we nog in de weinige overgebleven MOB complexen hebben, maar ik vermoed dat ook die sinds februari vorig jaar een stuk leger zijn geworden. Wil je de natres structuur van de Koude Oorlog weer opzetten dan is 't nu groot inkopen, een deel in opslag zetten en het andere deel in opslag zetten zodra 't aan vervanging toe is. Dat is feitelijk wat we toen hebben gedaan toen de Leopard 1 werd vervangen voor de Leopard 2.

Ik ben van mening dat de oude structuur niet meer haalbaar is anno 2023, maar er zijn genoeg voorbeelden rondom ons heen wat nog wel haalbaar is. Een mooi voorbeeld vind ik altijd Noorwegen, daar hebben ze 11 districten met ieder haar eigen Rapid Response Force binnen de homeguard. Dit zouden wij vanuit onze NATRES kunnen overnemen maar dan met 3 (e.v.t. +1 CARIB), deze kunnen omgevormd worden naar Rapid Response Groups.

Deze RRG's zullen ingezet worden zoals de huidige NATRES dat doet, maar wel met verbeterde uitrusting en betere/ meer training. Daarnaast zal er een grotere groep deels opgeleide reserve moeten komen (voorheen dienstplichtige, nu ex-dienjaren) waarbij deze groep als 2e reserve dient naast de NATRES indien nodig voordat de ongetrainde mobilisatie mensen opgetrommeld moeten worden.

Dan zou je ongeveer  krijgen:
- Beroeps militair (50,000)
- Rapid Response Group 1 (7,500)
- Rapid Response Group 2 (5,000)
- Mobilisatie ( ? )

Wat betreft materieel kunnen we heel simpel zijn, de Noren zijn het perfecte voorbeeld:
- Standaard KKW defensie breed
- Amarok's, MB's , Gryphus

Dit betekend uiteraard dat er meer geinvesteerd moet worden in de reserve, maar dit kan ook langzaam opgebouwd worden omdat de beroeps meer prio heeft.
Ondanks dat we in deze opzet 3 eenheden hebben vraagt dit nog wel per (provincie) een aantal MOB complexen oid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Home_Guard

Onze huidige NATRES zie ik gelijk aan de Noorse RRF's daaraan hoeft dus niets te veranderen, enkel wat benamingen/structuur en nieuwe uitrusting.

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 06/01/2023 | 16:47 uur
Het noorden is er niet voor om de randstedelijke problemen op te lossen

In de huidige politieke werkelijkheid staat de periferie ten diensten van de Randstad. Dat blijkt uit alles.

Exploiteren waar mogelijk (in de breedste zin des woords), maar als er problemen omstaan uitspugen als een fluim.

Citaat van: A.J. op 06/01/2023 | 17:12 uur
Uit het NRC verhaal van laatst:

Ineens heeft iedereen kritiek op bezuinigingen van ruim 10 jaar geleden. Destijds hoorde je ze niet.

Citaat van: A.J. op 06/01/2023 | 17:12 uur
Van de 90 zijn er welgeteld nog 4 over...

En wat wordt daar dan in opgeslagen? We hebben al even geen mobilisabele eenheden meer dus welk doel dienen deze 4 MOB-complexen?

A.J.

#2528
Citaat van: Parera op 06/01/2023 | 15:31 uur
Als we het dan uberhaupt hebben over nieuwe kazernes / defensie locaties, hoe zit het met mobilisatie complexen? Hebben we die nog die in gebruik zijn en zoja hebben we nog (voldoende) materieel om een structuur zoals toen in de koude oorlog terug op te zetten?

Uit het NRC verhaal van laatst:





Van de 90 zijn er welgeteld nog 4 over...

A.J.

#2527
Citaat van: Lynxian op 06/01/2023 | 15:59 uur
Euh, de Lelylijn is het stuk spoort van Weesp naar Lelystad die dagelijks wordt gebruikt door tientuizenden forenzen.

Ongetwijfeld dat ze die ook zo noemen maar in dit geval gaat het over de lijn Groningen-Amsterdam die ze tegenwoordig ook Leylijn noemen.

Citaat
Heb je het toevallig over de toenmalige Zuiderzeelijn die, na veel politiek gesteggel, is ingetrokken en waarvoor de Hanzelijn (Lelystad - Zwolle) in de plaats is gekomen als compromis? Ook die lijn is zeer belangrijk gebleken voor de lokale bevolking; wonen, werken en naar school gaan is voor velen plots een stuk gemakkelijker geworden. De ?chte Zuiderzeelijn, van Lelystad naar Groningen, is weer geopperd en is geen nutteloos prestigeproject (de Floriade was dat wel) en zou de gehele Noordoostpolder op het railnetwerk aansluiten en zou het bovendien gemakkelijker maken om te forensen tussen de Flevopolder, Noordoostpolder en Groningen. Dit is extreem wenselijk voor het oplossen van het huizentekort aangezien er nog bouwplek zat is in deze polders maar er momenteel niemand wil wonen en werken vanwege de noodzaak van de auto over een te smalle snelweg.

Verdiep je maar eens in de Lelylijn, er is al genoeg over geschreven. Het moet sowieso samen met het zg. "Deltaplan voor het Noorden" uitgevoerd worden aangezien die lijn pas rendabel wordt bij de bouw van minstens 100.000 extra woningen in het noorden. Het is een "en en" plan:

Citaat
Ruimte in Noord-Nederland

De Lelylijn is niet alleen een politieke discussie, ook legt het de vraag op tafel hoe om te gaan met de ruimte in Noord-Nederland. Dat zit voor een deel in de randvoorwaarden voor een succesvolle Lelylijn. Een haalbaarheidsstudie die in 2020 uitkwam stelde dat er minstens 100.000 woningen bijgebouwd moeten worden, wil de Lelylijn rendabel zijn.

"Friesland en Groningen moeten serieus kijken naar scenario's voor verdere verstedelijking", legt hoofdonderzoeker Manus Barten uit. "Groningen zou kunnen groeien van 205.000 tot 340.000 inwoners. Daarmee wordt het een stad ter grootte van Utrecht. Drachten zou kunnen groeien van 52.000 naar 84.000 inwoners, evenveel als Assen. Heerenveen wordt met een Lelylijn een echte poort naar het noorden en groeit van 39.000 naar 89.000 inwoners."

Het is de vraag hoe realistisch en wenselijk deze verstedelijking in het noorden is, aldus hetzelfde haalbaarheidsonderzoek. Al was het maar omdat 100.000 extra woningen meer is dan aan bevolkingsgroei wordt voorspeld door het Planbureau voor de Leefomgeving.

En nee, dat gaat hem niet worden, Friesland krijgt er welgeteld 1 station bij (Drachten), Drenthe ziet helemaal niets terug van die lijn en Groningen schiet er ook niets mee op. En als het om de ontsluiting van de NO polder gaat hoeft daar geen Lelylijn voor aangelegd te worden. Maar ondertussen worden alle lokale OV voorzieningen de nek omgedraaid, tot zover de "leefbaarheids" blablabla.

Citaat
Alleen omdat iets een groot en duur project is maakt het niet nutteloos. Walrus vervanging is ook groot en duur en dat is ook noodzakelijk. Die spoorlijn is groot en duur en noodzakelijk voor je infrastructurele ontwikkeling benodigd voor woningbouw. Of die kazerne noodzakelijk is kan ik niet zeggen, maar alleen omdat het groot en onconventioneel is zou ik 'm niet puur op basis van die feiten afschieten.

Ik heb het nergens over de kosten gehad. Dat het nutteloos is heeft hele andere redenen.

Hell, die Fokkens wil het noorden gewoon als overstort van de randstad gaan gebruiken, nou dank je de koekoek. De leefbaarheid van het noorden de nek omdraaien met het importeren van de halve randstad, ben je helemaal belazerd, het is ook niet dat ze daar doekjes om winden natuurlijk:

Citaat
Maatschappelijke impact nieuwe trein

Niet alleen de vervoerkundige argumenten zijn van belang, maar ook maatschappelijk levert de nieuwe lijn veel op, vervolgt Fokkens. ?De komende tien jaar moeten er een miljoen huizen bijgebouwd worden. De leefbaarheid in de Randstad staat nu al onder druk. Die vicieuze cirkel moeten we doorbreken. In het Noorden is nog volop ruimte om te bouwen en aangenaam te leven.?

Het noorden is er niet voor om de randstedelijke problemen op te lossen, wat men wil is eoa HSL naar Amsterdam zodat het volk daar lekker goedkoop een hut in het noorden kan scoren, niks meer niks minder. Je ziet dat toch nu al gebeuren, complete vakantieparken/recreatieparken die opgekocht worden in de provincies en de locals mogen opflikkeren.

Maar goed, het is redelijk off topic hier. Als je er wel verder over wil discussieren wil ik best een "Lelylijn" topic openen en alle bezwaren die ik heb (en met mij heel veel Friezen) best wel op een rijtje zetten.

Lynxian

Citaat van: Parera op 06/01/2023 | 15:31 uur
Die locatie is ook nog steeds beschikbaar  :angel: Het gevangenis complex daar is ook al uitgesteld, misschien kunnen ze diezelfde aanbieding nog doen in Flevoland. EBI dichtbij de randstad klinkt ook niet verkeerd. :silent:

Als we het dan uberhaupt hebben over nieuwe kazernes / defensie locaties, hoe zit het met mobilisatie complexen? Hebben we die nog die in gebruik zijn en zoja hebben we nog (voldoende) materieel om een structuur zoals toen in de koude oorlog terug op te zetten?

Ik zelf dacht aan elke provincie 1 complex met een vaste hoeveelheid materieel, dit kan nieuw materieel zijn maar ook wat we nu (nog) hebben staan. Uiteraard gekoppeld aan NATRES in de regio, niet zomaar halve milities op gaan tuigen.
Haha, de vraag stellen is 'm beantwoorden. Ik weet niet wat we nog in de weinige overgebleven MOB complexen hebben, maar ik vermoed dat ook die sinds februari vorig jaar een stuk leger zijn geworden. Wil je de natres structuur van de Koude Oorlog weer opzetten dan is 't nu groot inkopen, een deel in opslag zetten en het andere deel in opslag zetten zodra 't aan vervanging toe is. Dat is feitelijk wat we toen hebben gedaan toen de Leopard 1 werd vervangen voor de Leopard 2.

Lynxian

Citaat van: A.J. op 04/01/2023 | 22:50 uur
De lobby/ lui die aan de touwtjes trekken hebben over het algemeen heel andere plannen dan de mensen die er wonen en er direct mee te maken krijgen, ook in de provincie zijn de bestuurders alle contact met de bevolking verloren, kijk bv hier in Friesland naar iets als de Lelylijn, werkelijkwaar niemand hier zit op dat onzinnige stuk spoor te wachten maar de bestuurders/lobby vinden het een prima plan en het moet er komen want bereikbaarheid blabla, dat diezelfde lui het lokale OV zo'n beetje compleet hebben wegbezuinigd hoor je ze niet over. Het zijn gewoon prestige projecten waar de lokale inwoners geen bliksem mee opschieten.

En ik zie ook totaal geen toegevoegde waarde in die "superkazerne"...

En oh ja, dat datacenter, terecht dat dat plan door de plee is gespoeld.
Euh, de Lelylijn is het stuk spoort van Weesp naar Lelystad die dagelijks wordt gebruikt door tientuizenden forenzen. Heb je het toevallig over de toenmalige Zuiderzeelijn die, na veel politiek gesteggel, is ingetrokken en waarvoor de Hanzelijn (Lelystad - Zwolle) in de plaats is gekomen als compromis? Ook die lijn is zeer belangrijk gebleken voor de lokale bevolking; wonen, werken en naar school gaan is voor velen plots een stuk gemakkelijker geworden. De ?chte Zuiderzeelijn, van Lelystad naar Groningen, is weer geopperd en is geen nutteloos prestigeproject (de Floriade was dat wel) en zou de gehele Noordoostpolder op het railnetwerk aansluiten en zou het bovendien gemakkelijker maken om te forensen tussen de Flevopolder, Noordoostpolder en Groningen. Dit is extreem wenselijk voor het oplossen van het huizentekort aangezien er nog bouwplek zat is in deze polders maar er momenteel niemand wil wonen en werken vanwege de noodzaak van de auto over een te smalle snelweg.

Alleen omdat iets een groot en duur project is maakt het niet nutteloos. Walrus vervanging is ook groot en duur en dat is ook noodzakelijk. Die spoorlijn is groot en duur en noodzakelijk voor je infrastructurele ontwikkeling benodigd voor woningbouw. Of die kazerne noodzakelijk is kan ik niet zeggen, maar alleen omdat het groot en onconventioneel is zou ik 'm niet puur op basis van die feiten afschieten.

Parera

#2524
Citaat van: A.J. op 05/01/2023 | 22:35 uur
Het begint alweer aardig op het Vlissingen verhaal te lijken...

Die locatie is ook nog steeds beschikbaar  :angel: Het gevangenis complex daar is ook al uitgesteld, misschien kunnen ze diezelfde aanbieding nog doen in Flevoland. EBI dichtbij de randstad klinkt ook niet verkeerd. :silent:

Als we het dan uberhaupt hebben over nieuwe kazernes / defensie locaties, hoe zit het met mobilisatie complexen? Hebben we die nog die in gebruik zijn en zoja hebben we nog (voldoende) materieel om een structuur zoals toen in de koude oorlog terug op te zetten?

Ik zelf dacht aan elke provincie 1 complex met een vaste hoeveelheid materieel, dit kan nieuw materieel zijn maar ook wat we nu (nog) hebben staan. Uiteraard gekoppeld aan NATRES in de regio, niet zomaar halve milities op gaan tuigen.

Umbert

Citaat van: A.J. op 05/01/2023 | 22:35 uur
Het begint alweer aardig op het Vlissingen verhaal te lijken...
Ja weer zo'n eerst gedaan, dan gedacht oplossing maar ik denk altijd, je kunt beter verbeteren en uitbreiden indien nodig als de lokale bevolking al positief tegen over je staat maakt het allemaal net even wat eenvoudiger, dus waarschijnlijk goedkoper en vooral betrek vooral degene die grote veranderingen gaan ondervinden agv je plannen in een stadium voordat het uitlekt naar de MSM, maar dit icm de politiek is al bijna onmogelijk gezien de klucht die ieder jaar plaatsvindt voor prinsjesdag mbt uitlekken miljoenennota"  Het Haagse handjeklap werkt vaak niet buiten het Haagse.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 05/01/2023 | 22:35 uur
Het begint alweer aardig op het Vlissingen verhaal te lijken...

Dat zeker ja.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: A.J. op 05/01/2023 | 22:35 uur
Het begint alweer aardig op het Vlissingen verhaal te lijken...
Agree.

A.J.

Citaat van: Lex op 05/01/2023 | 21:24 uur
JA21 stelt reeks kamervragen over komst militaire kazerne

Staatssecretaris Christophe van der Maat van Defensie is de politie partij JA21 een reeks antwoorden verschuldigd over de mogelijke komst van een militaire kazerne naar Zeewolde. JA21 stelt onder meer vragen over de rol van commissaris van de Koning Leen Verbeek, de huidige stand van zaken en de zorgen van boeren in het gebied waar de kazerne zou moeten komen.

Lees verder: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/316009/ja21-stelt-reeks-kamervragen-over-komst-militaire-kazerne

Het begint alweer aardig op het Vlissingen verhaal te lijken...

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 04/01/2023 | 01:00 uur
Absoluut.
Ben van mening dat ook een matroos of SLD 1 van 19 gewoon een eigen kamer moet hebben.

Pedagogen adviseren een eigen kamer vanaf een jaar of 10. Dat lijkt mij voor Defensie een prima criterium;)

Lex

JA21 stelt reeks kamervragen over komst militaire kazerne

Staatssecretaris Christophe van der Maat van Defensie is de politie partij JA21 een reeks antwoorden verschuldigd over de mogelijke komst van een militaire kazerne naar Zeewolde. JA21 stelt onder meer vragen over de rol van commissaris van de Koning Leen Verbeek, de huidige stand van zaken en de zorgen van boeren in het gebied waar de kazerne zou moeten komen.

Lees verder: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/316009/ja21-stelt-reeks-kamervragen-over-komst-militaire-kazerne