Nuclear Security Summit: NL op zijn kop & op slot

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 31/10/2013 | 10:43 uur

StrataNL

Citaat van: jurrien visser op 27/01/2014 | 17:53 uur
Kunnen ze beter een opgetopte LCF voor de kust leggen.

F802 ZProv, P840 Holland en P842 Friesland liggen voor de kust ja.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 27/01/2014 | 17:44 uur
Dus als ik het goed begrijp komt er een luchtverdedigingssysteem van het DGLC... hoe moet ik dit zien? een batterij NASAMS II op die pier van Scheveningen? En die beschermen tegen welke dreiging?

Kunnen ze beter een opgetopte LCF voor de kust leggen.

StrataNL

Dus als ik het goed begrijp komt er een luchtverdedigingssysteem van het DGLC... hoe moet ik dit zien? een batterij NASAMS II op die pier van Scheveningen? En die beschermen tegen welke dreiging?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Bobber

Ik ben benieuwd of de landmacht ook nog in grote mate zichtbaar aanwezig is met eenheden (beroeps / reservisten die bewakings taken doen op Valkenburg/in Den Haag). Ik denk echter dat dit voor 99% politie (ME'ers) zullen zijn?

BadMuts

Citaat van: Lynxian op 26/01/2014 | 16:32 uur
Hah, als het er zo hard aan toe gaat, hoe wordt dan voorkomen dat de boel escaleert? Ik kan me voorstellen dat elkaar pijn doen (ook al is het een training) toch wel voor wat wrijving kan zorgen.

Ooh wrijving onstaat er zeker!
Maar het voordeel van, de meeste, militairen is dat ze de discipline en rust hebben om te beseffen dat het nog steeds een oefensetting is.
Iets waar de ME overigens veel van geleerd heeft ;-)

Daarnaast stikt het van de OT'ers, maar die grijpen pas echt in bij uitersten :-)

Leuk om te doen, is een aanrader....figurant zijn :-D

Lynxian

Citaat van: BadMuts op 26/01/2014 | 13:30 uur
Ik kwam bont en blauw terug. Maar de ME ook.
Het zijn heel erg realistische trainingen. De Black Block zijn immers ook geen lieverdjes.
Het gaat er dan ook hard aan toe. Wapenstok komt hard aan, maar ook een waterkanon als je die recht op je mond gestraald krijgt ;-) (en ik kan het weten :P haha).

Desalniettemin, de ME zal straks ongetwijfeld klaar zijn voor de NSS. Om terug te komen op het topic ;-)
Hah, als het er zo hard aan toe gaat, hoe wordt dan voorkomen dat de boel escaleert? Ik kan me voorstellen dat elkaar pijn doen (ook al is het een training) toch wel voor wat wrijving kan zorgen.

BadMuts

Citaat van: Lynxian op 25/01/2014 | 12:28 uur
Ik vraag me nou altijd af: kom je nou thuis met blauwe plekken van zo'n training? Het lijkt me lastig om nep te meppen met zo'n wapenstok.

Ik kwam bont en blauw terug. Maar de ME ook.
Het zijn heel erg realistische trainingen. De Black Block zijn immers ook geen lieverdjes.
Het gaat er dan ook hard aan toe. Wapenstok komt hard aan, maar ook een waterkanon als je die recht op je mond gestraald krijgt ;-) (en ik kan het weten :P haha).

Desalniettemin, de ME zal straks ongetwijfeld klaar zijn voor de NSS. Om terug te komen op het topic ;-)

dudge

Citaat van: Ros op 25/01/2014 | 23:25 uur
Er zal ongetwijfeld worden gedemonstreert door een aantal tegenstanders van kernwapens en waarschijnlijk tegen de aanwezigheid van sommige wereldleiders. Dat het zal uitdraaien op veldslagen, smijten met stoeptegels of molotovcocktails etc. verwacht ik niet. De meeste mensen zijn er wel van doordrongen dat deze wapens er voor de show liggen en voor 99% zeker nooit gebruikt zullen worden. De tegenstanders zullen zich eerder bedienen van de media, bereik je veel meer mensen mee. Ergens op een grasveldje, kilometers verwijderd van de World Forum, gaan staan zwaaien met vlaggen en bordjes met teksten heeft weinig zin.

Tsja. Het is te hopen. Maar bedenk wel dat er gespuis uit heel de wereld zal komen.



Het Zwarte blok in Duitsland, tijdens de G8.

dudge

Citaat van: Laurens op 25/01/2014 | 13:54 uur
Ja, maar dat ligt een er een beetje aan wat voor kaliber oefenvijand (V&V-scholier of van die gekken die constant WONJU lopen te schreeuwen) je hebt en de regio van het ME-peloton.

:lol:

Ros

Citaat van: Lynxian op 25/01/2014 | 12:28 uur
Verder wordt 't natuurlijk met popcorn naar het nieuws kijken, want met zoveel linkse extremisten die dit zullen aangrijpen om te rellen zal Den Haag wel veranderen in een slagveld. Ik hoop voor de dienstdoende agenten dat er geen molotov cocktails en dergelijke worden gebruikt zoals momenteel in Kiev, maar ik vrees het ergste.

Er zal ongetwijfeld worden gedemonstreert door een aantal tegenstanders van kernwapens en waarschijnlijk tegen de aanwezigheid van sommige wereldleiders. Dat het zal uitdraaien op veldslagen, smijten met stoeptegels of molotovcocktails etc. verwacht ik niet. De meeste mensen zijn er wel van doordrongen dat deze wapens er voor de show liggen en voor 99% zeker nooit gebruikt zullen worden. De tegenstanders zullen zich eerder bedienen van de media, bereik je veel meer mensen mee. Ergens op een grasveldje, kilometers verwijderd van de World Forum, gaan staan zwaaien met vlaggen en bordjes met teksten heeft weinig zin.

Tanker

Heel Den Haag staat op zijn kop voor wat informeel geouwehoer, top man!

Laurens

Ja, maar dat ligt een er een beetje aan wat voor kaliber oefenvijand (V&V-scholier of van die gekken die constant WONJU lopen te schreeuwen) je hebt en de regio van het ME-peloton.

Lynxian

Ik vraag me nou altijd af: kom je nou thuis met blauwe plekken van zo'n training? Het lijkt me lastig om nep te meppen met zo'n wapenstok.

Verder wordt 't natuurlijk met popcorn naar het nieuws kijken, want met zoveel linkse extremisten die dit zullen aangrijpen om te rellen zal Den Haag wel veranderen in een slagveld. Ik hoop voor de dienstdoende agenten dat er geen molotov cocktails en dergelijke worden gebruikt zoals momenteel in Kiev, maar ik vrees het ergste.

BadMuts

Citaat van: Bobber op 22/01/2014 | 13:22 uur
ME traint op Veluwe voor nucleaire top
Ter voorbereiding op de Nuclear Security Summit (NSS) van eind maart in Den Haag trainen 22 mobiele eenheden 3,5 week lang op de Veluwe. Speciaal voor de nucleaire top zijn nieuwe tactieken en procedures ontwikkeld die de ME'ers tijdens een tweedaagse training onder de knie moeten zien te krijgen.

De trainingen zijn dinsdag begonnen en eindigen op 14 februari. "Demonstranten ontwikkelen steeds weer nieuwe methoden en tactieken. De mobiele eenheid moet daarop passend kunnen antwoorden", doet Arjan Derksen, hoofd openbare orde van het projectteam NSS, uit de doeken.

In verband met de tijdsdruk voor de top krijgen de eenheden van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Midden-Nederland, Noord-Holland en Zeeland-West-Brabant de training als eerste. Daarna volgt de rest van het land.

Elke twee dagen reizen de komende 3,5 week vier eenheden af naar legerplaats Harskamp op de Veluwe. "Gemiddeld zijn er zo'n driehonderd collega's per tweedaagse aanwezig. Daarnaast worden 175 figuranten ingezet, is de Duitse politie aanwezig met 75 personen en defensie met honderd mensen", zegt Derksen op de figurantensite.

De politieman noemt het een behoorlijk omvangrijke onderneming die normaal een jaar voorbereidingstijd vergt. "Door de juiste motivatie en het urgentiebesef zijn we toch gekomen tot een snelle en goede voorbereiding."

Voor de trainingen hebben defensie, de politie, de marechaussee en de Politieacademie de handen ineengeslagen. Bij de trainingen op de Veluwe zijn volgens een woordvoerder van de Nationale Politie geen pottenkijkers en pers welkom.

Het is overigens niet de eerste keer dat wordt getraind voor de beveiliging van de NSS. Begin januari werd in de omgeving van het oude CBS-gebouw in Voorburg een oefening gehouden met een helikopter. Daaruit werden meerdere mensen gedropt die uiteindelijk op het dak van het gebouw landden.

Aan de Nuclear Security Summit in Den Haag nemen in maart 53 landen deel. Naast vijfduizend delegatieleden en drieduizend journalisten worden 58 wereldleiders verwacht, onder wie Barack Obama. Het Witte Huis bevestigde dinsdag formeel dat hij de top op 24 en 25 maart bijwoont.

Het wordt de grootste internationale conferentie die Nederland ooit heeft georganiseerd. De kosten zijn geraamd op 24 miljoen euro, exclusief de kosten voor de beveiliging. Burgemeester van Den Haag Jozias van Aartsen noemde de organisatie van de top eerder al een 'gigantisch project'. De bijeenkomst wordt gehouden in het World Forum.

geplaatst:
21-01-2014 - 17.00
laatst gewijzigd:
21-01-2014 - 17.00
auteur:Novum

Bron:
http://www.nd.nl/artikelen/2014/januari/21/me-traint-op-veluwe-voor-nucleaire-top

Ze zijn sinds vorig jaar al in training, heb een aantal keer als figurant moeten optreden ;-)

Lex

Persbriefing veiligheid en mobiliteit tijdens de Nuclear Security Summit

Persbericht BUZA, 23 januari, 2014 - 09:35

Op maandag 27 januari vindt een technische briefing plaats over de impact van de veiligheids- en mobiliteitsmaatregelen rondom de Nuclear Security Summit (NSS) op 24 en 25 maart 2014.

De NSS wordt op 24 en 25 maart 2014 gehouden in het World Forum in Den Haag. Doel van de top is het wereldwijd voorkomen van nucleair terrorisme. Het gaat om de grootste top ooit in Nederland gehouden: 53 landen en vier internationale organisaties nemen deel aan de top en zijn op het hoogste politieke niveau vertegenwoordigd. Om deze bijeenkomst veilig en goed te laten verlopen zijn veiligheids- en mobiliteitsmaatregelen onvermijdelijk. In de voorbereidingen van de top zijn zorgvuldige afwegingen gemaakt tussen veiligheid en de continuïteit van het maatschappelijk verkeer.

Hierop wordt toelichting gegeven door:
◾Dick Schoof, Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid
◾Jan Hendrik Dronkers, Directeur-Generaal Rijkswaterstaat,
◾Een vertegenwoordiger van de gemeente Den Haag
◾Ruud Bik, Plaatsvervangend Korpschef van de Nationale Politie


Bij de persbriefing zijn ook vertegenwoordigers aanwezig van de ministeries van Infrastructuur en Milieu, Defensie en Buitenlandse Zaken, Koninklijke Marechaussee, Openbaar Ministerie, Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, NS, Prorail, Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland. Na de toelichting zijn zij beschikbaar om eventuele deelvragen voor hun organisatie te beantwoorden.