Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

Elzenga

Citaat van: Zander op 22/06/2014 | 11:31 uur
Dan zouden er mogelijk 2 A400's nodig zijn om 1 Boxer AGM te verplaatsen.
En weg is de meerwaarde van het ding..............

Ik geloof niet in dit soort oplossingen. Mijn eigen visie ie dat we uiteindelijk het meeste baat hebben bij voldoende zware gemechaniseerde eenheden. Als aanvulling een pool met lichte(re) wielvoertuigen voor vredesoperaties. Min of meer een systeem zoals we die al kennen met Patria's en Bushmasters.

De core business van de krijgsmacht is het verdedigen van blablabla........ dus vechten op het hoogste gewelds niveau. Mijn conclusie is en blijft zware gemechaniseerde eenheden goed bewapende fregatten en ozb en goed bewapende gevechtsvliegtuigen en heli's zijn de ruggegraat van de krijgsmacht. En capaciteiten als lumbl en of marns als aanvulling op.
Inderdaad. Ik had de Boxer met deze toren in mijn alternatieve opzet opgenomen...maar na discussie achter de schermen kwamen we ook tot de conclusie dat de meerwaarde beperkt is...Ok, hij zal zich makkelijker zelfstandig kunnen verplaatsen over grotere afstanden..maar zal dat nodig zijn? Voor transport door de lucht heb je iets meer mogelijkheden..maar vind dat over zee plaats dan is de meerwaarde weer weg. Voorlopig dus PzH2000 in de sterkte houden (in voldoende aantallen) en bekijken welke die weer zal opvolgen.

Zander

Dan zouden er mogelijk 2 A400's nodig zijn om 1 Boxer AGM te verplaatsen.
En weg is de meerwaarde van het ding..............

Ik geloof niet in dit soort oplossingen. Mijn eigen visie ie dat we uiteindelijk het meeste baat hebben bij voldoende zware gemechaniseerde eenheden. Als aanvulling een pool met lichte(re) wielvoertuigen voor vredesoperaties. Min of meer een systeem zoals we die al kennen met Patria's en Bushmasters.

De core business van de krijgsmacht is het verdedigen van blablabla........ dus vechten op het hoogste gewelds niveau. Mijn conclusie is en blijft zware gemechaniseerde eenheden goed bewapende fregatten en ozb en goed bewapende gevechtsvliegtuigen en heli's zijn de ruggegraat van de krijgsmacht. En capaciteiten als lumbl en of marns als aanvulling op.
People are sheep

Elzenga

Citaat van: Zander op 22/06/2014 | 11:13 uur
Als ik de foto's goed bekijk schat ik hem ook wel rond de 40 ton.
Daarnaast denk ik dat hij met deze toren ongeveer 5 meter hoog is. Er vanuit gaande dat de meneer in 3 delig kostuum voor het aparaat ongeveer 1.80 is. Dus makkelijk verplaatsbaar???????
waarschijnlijk wordt de toren dan van het voertuig gehaald als hij verplaatst wordt met bijv. een A400M. Gewicht zal ongeveer 37 ton zijn..25+ ton voor voertuig..12+ ton voor toren.

Zander

Als ik de foto's goed bekijk schat ik hem ook wel rond de 40 ton.
Daarnaast denk ik dat hij met deze toren ongeveer 5 meter hoog is. Er vanuit gaande dat de meneer in 3 delig kostuum voor het aparaat ongeveer 1.80 is. Dus makkelijk verplaatsbaar???????
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#92
Citaat van: Harald op 21/06/2014 | 19:44 uur
of juist een aanvulling op .... en tevens standaardisatie binnen/met de boxer-familie.

Een PzH2000 weegt gauw zo'n 55 -60 ton, lastig te vervoeren en te verplaatsen , een Boxer AGM 155 mm lijkt me makkelijker verplaatsbaar en sneller, tevens zal het gewicht minder zijn dan de PzH2000.

Boots on the ground vindt de (huidige) Nederlandse politiek een vies woord en potentieel een bedreiging van hun carrière, dus ik reken er niet op.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 21/06/2014 | 18:35 uur
Sssssttttt voordat je het weet worden onze laatste PZH-2000 verpatst voor meer standaardisatie.

Citaat van: Elzenga op 21/06/2014 | 18:39 uur
Het idee is al wat ouder...zou inderdaad een alternatief kunnen zijn voor de PzH2000...op termijn.

of juist een aanvulling op .... en tevens standaardisatie binnen/met de boxer-familie.

Een PzH2000 weegt gauw zo'n 55 -60 ton, lastig te vervoeren en te verplaatsen , een Boxer AGM 155 mm lijkt me makkelijker verplaatsbaar en sneller, tevens zal het gewicht minder zijn dan de PzH2000.

Elzenga

Het idee is al wat ouder...zou inderdaad een alternatief kunnen zijn voor de PzH2000...op termijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#89
Citaat van: Harald op 21/06/2014 | 18:29 uur
Een volgende toepassing op de Boxer, Artillery Gun Module (AGM) 155 mm


Sssssttttt voordat je het weet worden onze laatste PZH-2000 verpatst voor meer standaardisatie.


Harald

Een volgende toepassing op de Boxer, Artillery Gun Module (AGM) 155 mm



Krauss-Maffei Wegmann (KMW) has integrated its Artillery Gun Module (AGM) onto the ARTEC Boxer multirole armoured vehicle (MRAV), the company revealed at Eurosatory in Paris.

This is the first public appearance of the AGM configured Boxer, which is scheduled to undergo firing tests at the Meppen firing range in Germany towards the end of the year.

The AGM is an unmanned, fully automatic turret armed with 155mm, 50 cal ordinance, which is designed to be easily transferred between different carriers.

KMW's artillery manager Patrick Lenz told Shephard the company had decided to integrate the AGM turret onto the Boxer in April, after successfully testing the unit on a Multiple Launch Rocket System (MLRS) tracked chassis.

'We tested [the AGM turret] two months ago, and fired it on the MLRS chassis, where we did [Multiple Rounds Simultaneous Impact] and cadency firing. At the moment the module is under production, and we are planning to go to the proving grounds in Germany in October and begin iterative live firing tests,' said Lenz.

Lenz was optimistic the results achieved by simulation during research and development would be replicated in the upcoming live fire tests.

'We have to prove [the Boxer] can really deal with the recoil forces, and without stabilisation. However, if we discover during the first three rounds of firing that the system cannot do it, we have good concepts for stabilisation, so we can retain 'shoot and scoot' capability, and also retain the 360 degree firing capability,' said Lenz. 

Lenz said integrating the AGM onto the Boxer, which has a wheeled chassis, would confer a strategic advantage not offered by truck or tracked systems. This capability, he said, would appeal to armed forces with pre-existing Boxer fleets such as Germany and the Netherlands.

'Perhaps a mix of track and wheeled solutions is best, but this is a doctrinal consideration, it is up to the customer. We provide a technical solution,' he added.

http://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/eurosatory-kmw-unveils-agm-mounted-boxer/

Harald

Citaat van: Poleme op 19/06/2014 | 14:05 uur
De Britten moeten de Boxer niet, want veel te zwaar.
In Duitsland valt de Boxer in de Military Load Classification (MLC) 38 - 42, terwijl de Leopard I in de MLC 44 klasse viel.
De Nederlandse Boxers vallen in MLC 40.
In Duitsland vindt men de Boxer vanwege het hoge gewicht a 33 - 33,6 ton, daarom een slecht Transportpanzer.
Als Radschuetzenpanzer beschouwt men vanwege de goede bescherming, de Boxer als een van de besten.
Onder de Boxers die naar Afghanistan gingen, moest wel circa 2 ton extra bepantsering onder de bodem worden aangebracht.
Een T-55 tank weegt gevechtsbereid 36 ton.  De US Army heeft ooit eens onderzoek gedaan naar het gewicht van pantserwiel voertuigen.
Hieruit concludeerden zij dat een pantserwiel hooguit 18 ton mocht wegen.  Kom je daar boven, ga dan maar over op rups.
Of je moet een 'Strassen panzer' willen.
Duitsland heeft haar Afghaanse Boxers voorzien van de FLW200 Remote Controlled Weapon's 12,7 mm schietijzers. Thuis hebben ze ook nog FLW100's met 7,62 mm wapen.
Deze hadden oorspronkelijk slechts 100 7,62 mm of 12,7 mm schoten.  Door ervaringen word dat verhoogd tot respectievelijk 480 of 250 schoten.
Daarnaast hebben de Duitsers in Afghanistan enkele FLW200+ RCW's getest met het 20mm kanon, welke ook op de Marder zit.
De FLW200+ met 20mm kanon heeft 100 schoten tot zijn beschikking

ooo jeee,  :hrmph:  ..... nu krijg ik weer het gevoel dat de Boxer een "over de top" voertuig is , dus te veel eisen, te hoge eisen in de basisuitvoering, waardoor niet functioneel inzetbaar, beperkt en daardoor ook duurder ..

Poleme

#86
De Britten moeten de Boxer niet, want veel te zwaar.
In Duitsland valt de Boxer in de Military Load Classification (MLC) 38 - 42, terwijl de Leopard I in de MLC 44 klasse viel.
De Nederlandse Boxers vallen in MLC 40.
In Duitsland vindt men de Boxer vanwege het hoge gewicht a 33 - 33,6 ton, daarom een slecht Transportpanzer.
Als Radschuetzenpanzer beschouwt men vanwege de goede bescherming, de Boxer als een van de besten.
Onder de Boxers die naar Afghanistan gingen, moest wel circa 2 ton extra bepantsering onder de bodem worden aangebracht.
Een T-55 tank weegt gevechtsbereid 36 ton.  De US Army heeft ooit eens onderzoek gedaan naar het gewicht van pantserwiel voertuigen.
Hieruit concludeerden zij dat een pantserwiel hooguit 18 ton mocht wegen.  Kom je daar boven, ga dan maar over op rups.
Of je moet een 'Strassen panzer' willen.
Duitsland heeft haar Afghaanse Boxers voorzien van de FLW200 Remote Controlled Weapon's 12,7 mm schietijzers. Thuis hebben ze ook nog FLW100's met 7,62 mm wapen.
Deze hadden oorspronkelijk slechts 100 7,62 mm of 12,7 mm schoten.  Door ervaringen word dat verhoogd tot respectievelijk 480 of 250 schoten.
Daarnaast hebben de Duitsers in Afghanistan enkele FLW200+ RCW's getest met het 20mm kanon, welke ook op de Marder zit.
De FLW200+ met 20mm kanon heeft 100 schoten tot zijn beschikking.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Denemarken is nu druk met zijn APC-replacement programme en zijn nu de Nexters 8x8 VBCI aan het testen, Artec heeft de Boxer 8x8 aangeboden en is 1 van de 8 kandidaten.

Heeft iemand al iets meer gehoord hierover ?? ... Maakt de Boxer een kans, misschien export naar Denemarken ?

De Boxer wordt altijd bekritiseerd om zijn gewicht maar de VBCI van Nexter is ook geen lichtgewicht met zijn 28 ton, de Fransen zijn nu een upgrade programma gestart waardoor hij naar de 31 ton gaat.

Volgens mij werd in de UK ook al de VBCI getest... of maakt de Boxer daar ook nog een kans ? .. in een eerdere evaluatie waren alle kandidaten afgevallen

Nexter modifies VBCI troop carrier
http://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/eurosatory-nexter-modifies-vbci-troop-carrier/

Elzenga

Citaat van: Harald op 17/06/2014 | 14:25 uur
Tja ... maar dan hebben we weer voor ca. 1 miljard euro aan Boxers in opslag/mottenballen/verkoop ... hoezo kapitaalvernietiging... lastig verhaal

....
inderdaad..dat is weer de keerzijde. Altijd lastig bij het maken van afwegingen. Maar goed..realiteit is dat er Boxers instromen..

dudge

Citaat van: Elzenga op 17/06/2014 | 14:05 uur
Ik hoor achter de schermen toch de nodige kritiek op de Boxer. Ik ben inmiddels zover dat ik liever de Patria AMV zie instromen...kun je meer mee..zoals plaatsen toren met 105mm kanon... en amfibisch tot bepaald gewicht.. en zorgt ook weer voor een stukje standaardisatie binnen de EU-defence.

standaardisatie kun je nauwelijks over spreken, een NL switch zal weinig uithalen. Patria AMV heeft ook weer verschillende varianten. Bovendien hebben we het geld niet, en zo slecht is die boxer nu ook weer niet.

Harald

Citaat van: Elzenga op 17/06/2014 | 14:05 uur
Ik hoor achter de schermen toch de nodige kritiek op de Boxer. Ik ben inmiddels zover dat ik liever de Patria AMV zie instromen...kun je meer mee..zoals plaatsen toren met 105mm kanon... en amfibisch tot bepaald gewicht.. en zorgt ook weer voor een stukje standaardisatie binnen de EU-defence.

Tja ... maar dan hebben we weer voor ca. 1 miljard euro aan Boxers in opslag/mottenballen/verkoop ... hoezo kapitaalvernietiging... lastig verhaal

Nederland heeft 200 Boxer-pantserwielvoertuigen besteld en de kosten zijn in totaal begroot op zo'n € 808 miljoen, waarvan € 113 miljoen voor de ontwikkelingsfase en € 695 miljoen voor de productie (beide cijfers zijn inclusief BTW, prijspeil 2009)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boxer_MRAV