Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

colourmaster2010

Een goede oplossing is de ARX20 speciaal ontwikkeld voor oa 4x4 voertuigen, licht in gewicht, ideaal voor de Fennek, lijkt me perfect !

SMI de Boer

#36
Dat houden die lenspompen nooit bij joh...

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Elzenga

Citaat van: Oorlogsvis op 04/11/2013 | 16:37 uur
@Elzenga..die amfibische cap krijg je er gratis bij..zo zie ik dat. Dit voertuig is het voertuig voor een gemech bataljon (of een Stryker of iets dergelijks YP-408 achtige voertuigen)
precies..niet voor een gemotoriseerde brigade. Mooi veelzijdig voertuig vind ik ook...maar niet voor Nederland wat mij betreft.

Oorlogsvis

@Elzenga..die amfibische cap krijg je er gratis bij..zo zie ik dat. Dit voertuig is het voertuig voor een gemech bataljon (of een Stryker of iets dergelijks YP-408 achtige voertuigen)

Elzenga

#33
Citaat van: Poleme op 03/11/2013 | 23:06 uur
Het was natuurlijk een last-minute ingreep om 13 Mechbrig om te vormen tot een allegaartje MotBrig.
Maar afgelopen 20 jaar hebben laten zien, dat er vraag is naar gemotoriseerd optreden.  Het was zelfs zo dat er vaak allerlei mensen juist omgeschoold moesten gaan worden om gemotoriseerd op te treden.  De Rupsen waren niet populair om uitgezonden te worden.
Jammer van het met beweging en vuur voorwaarts gaan natuurlijk. Onze mobiliteit daalt, de vuurkracht daalt, de waarneming middelen zijn minder, we kunnen niet meer rijden en schieten tegelijkertijd, separaat optreden van de voertuig-component en de infanterie is verleden tijd, etcetera.
Ik zou 13 MotBrig niet uitrusten met dat ratjetoe aan Fenneks, Buma's, Boxers, MB's en vrachtwagens.  Probeer deze maar te verkopen.
Maar met amfibische 11 pax Infantry Combat Vehicles zoals de Singaporeaanse 16,8 - 24 tons Terrex als basis.  De Terrex heeft een dubbelwandige hull met eventuele uitwendige V-bodem en is te vervoeren per C-130 Hercules.  De Terrrex kost ca. USD 1,5 miljoen per stuk en is door de US Marines succesvol getest als Marine Personnel Carrier.
zie:   http://www.mindef.gov.sg/imindef/press_room/official_releases/nr/2012/oct/10oct12_nr2/10oct12_fs6.html
Fenneks en MB's worden vervangen door de bermbom bestendige Iveco LMV.
Doctrine?  De KL is niet de enige landmacht die meer gemotoriseerd gaat optreden.
Zie het operationeel worden van het 2de Bat Singapore Infantry Regiment, dat in mei 2011 een Mot Bat werd, waarbij dit MotBat vooral gaat worden ingezet in Stedelijk Gebied.
http://www.mindef.gov.sg/imindef/mindef_websites/atozlistings/army/army_news/News_Archive/2011/Jun2011/1_MIB.html

Heb je toch vuurkracht nodig? Welke ook goedkoop, licht, gemakkelijk te vervoeren, eenvoudig te bedienen en flinke klappen kan uitdelen.
Dan moeten we de Terrex maar eens uitrusten met de M40 106 mm terugstootloze vuurmond.
zie: http://www.wired.com/dangerroom/2013/05/ancient-us-weapon-in-syria/
Ik zie Nederland niet snel de Terrex aanschaffen...hoezeer dat ook een bruikbaar voertuig en wapensysteem lijkt wat ik er over heb gelezen. Ligt, uitgezonderd de amfibische capaciteit, ook erg dicht bij de Boxer. De vraag is of je die amfibische capaciteit...buiten die je al hebt met de BvS10...nodig hebt.

Zaken aangaande de 13 mechbrig passen beter in het topic daaromtrent.

Oorlogsvis

Citaat van: Poleme op 03/11/2013 | 23:06 uur
Het was natuurlijk een last-minute ingreep om 13 Mechbrig om te vormen tot een allegaartje MotBrig.
Maar afgelopen 20 jaar hebben laten zien, dat er vraag is naar gemotoriseerd optreden.  Het was zelfs zo dat er vaak allerlei mensen juist omgeschoold moesten gaan worden om gemotoriseerd op te treden.  De Rupsen waren niet populair om uitgezonden te worden.
Jammer van het met beweging en vuur voorwaarts gaan natuurlijk. Onze mobiliteit daalt, de vuurkracht daalt, de waarneming middelen zijn minder, we kunnen niet meer rijden en schieten tegelijkertijd, separaat optreden van de voertuig-component en de infanterie is verleden tijd, etcetera.
Ik zou 13 MotBrig niet uitrusten met dat ratjetoe aan Fenneks, Buma's, Boxers, MB's en vrachtwagens.  Probeer deze maar te verkopen.
Maar met amfibische 11 pax Infantry Combat Vehicles zoals de Singaporeaanse 16,8 - 24 tons Terrex als basis.  De Terrex heeft een dubbelwandige hull met eventuele uitwendige V-bodem en is te vervoeren per C-130 Hercules.  De Terrrex kost ca. USD 1,5 miljoen per stuk en is door de US Marines succesvol getest als Marine Personnel Carrier.
zie:   http://www.mindef.gov.sg/imindef/press_room/official_releases/nr/2012/oct/10oct12_nr2/10oct12_fs6.html
Fenneks en MB's worden vervangen door de bermbom bestendige Iveco LMV.
Doctrine?  De KL is niet de enige landmacht die meer gemotoriseerd gaat optreden.
Zie het operationeel worden van het 2de Bat Singapore Infantry Regiment, dat in mei 2011 een Mot Bat werd, waarbij dit MotBat vooral gaat worden ingezet in Stedelijk Gebied.
http://www.mindef.gov.sg/imindef/mindef_websites/atozlistings/army/army_news/News_Archive/2011/Jun2011/1_MIB.html

Heb je toch vuurkracht nodig? Welke ook goedkoop, licht, gemakkelijk te vervoeren, eenvoudig te bedienen en flinke klappen kan uitdelen.
Dan moeten we de Terrex maar eens uitrusten met de M40 106 mm terugstootloze vuurmond.
zie: http://www.wired.com/dangerroom/2013/05/ancient-us-weapon-in-syria/

ja waarom ook niet, lijkt me een geschikt voertuig voor een gemotoriseerd bataljon en ...niet zo duur ;)

Harald

Ik moet zeggen dat het zo op het eerste gezicht best een interessant voertuig is, tevens uit te voeren met een turret 30 mm en ook nog met AT en 105 mm

Extra info :
http://www.military-today.com/apc/terrex_av81.htm

http://i178.photobucket.com/albums/w275/spyder-album/Singapore/169_Page_04.jpg




Poleme

Citaat van: Thomasen op 02/11/2013 | 17:20 uur
Is maar net wat je er mee wilt. Wil je de COIN brigade van Elzenga, of wil je een eenheid met hoge mobiliteit (Strykerbrigde achtig). In dat laatste geval zul je hier wel heen moeten. Pantser is leuk, maar een kanon op je dak is ook een deel van je zelfbescherming.

Voorlopig wordt het niks van dat alles. Er worden gewoon hier en daar wat voertuigen bij elkaar geschraapt, en kijk maar wat we er mee kunnen. Als we nog patria's hebben worden die misschien nog uit het magazijn getrokken, een ratjetoe met vrachtwagen's, Buma's, MB's, Boxers, Scania's en KTM's.
Het was natuurlijk een last-minute ingreep om 13 Mechbrig om te vormen tot een allegaartje MotBrig.
Maar afgelopen 20 jaar hebben laten zien, dat er vraag is naar gemotoriseerd optreden.  Het was zelfs zo dat er vaak allerlei mensen juist omgeschoold moesten gaan worden om gemotoriseerd op te treden.  De Rupsen waren niet populair om uitgezonden te worden.
Jammer van het met beweging en vuur voorwaarts gaan natuurlijk. Onze mobiliteit daalt, de vuurkracht daalt, de waarneming middelen zijn minder, we kunnen niet meer rijden en schieten tegelijkertijd, separaat optreden van de voertuig-component en de infanterie is verleden tijd, etcetera.
Ik zou 13 MotBrig niet uitrusten met dat ratjetoe aan Fenneks, Buma's, Boxers, MB's en vrachtwagens.  Probeer deze maar te verkopen.
Maar met amfibische 11 pax Infantry Combat Vehicles zoals de Singaporeaanse 16,8 - 24 tons Terrex als basis.  De Terrex heeft een dubbelwandige hull met eventuele uitwendige V-bodem en is te vervoeren per C-130 Hercules.  De Terrrex kost ca. USD 1,5 miljoen per stuk en is door de US Marines succesvol getest als Marine Personnel Carrier.
zie:   http://www.mindef.gov.sg/imindef/press_room/official_releases/nr/2012/oct/10oct12_nr2/10oct12_fs6.html
Fenneks en MB's worden vervangen door de bermbom bestendige Iveco LMV.
Doctrine?  De KL is niet de enige landmacht die meer gemotoriseerd gaat optreden.
Zie het operationeel worden van het 2de Bat Singapore Infantry Regiment, dat in mei 2011 een Mot Bat werd, waarbij dit MotBat vooral gaat worden ingezet in Stedelijk Gebied.
http://www.mindef.gov.sg/imindef/mindef_websites/atozlistings/army/army_news/News_Archive/2011/Jun2011/1_MIB.html

Heb je toch vuurkracht nodig? Welke ook goedkoop, licht, gemakkelijk te vervoeren, eenvoudig te bedienen en flinke klappen kan uitdelen.
Dan moeten we de Terrex maar eens uitrusten met de M40 106 mm terugstootloze vuurmond.
zie: http://www.wired.com/dangerroom/2013/05/ancient-us-weapon-in-syria/
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

#29
Of gewoon de CV90's die nu afgestoten worden?!...

Maar 1 Boxer-variant zie ik wel graag in de sterkte opgenomen worden..de Cheetah in gedachte hebbende..

Skyranger


Als ook de SAM-variant...


of een mix van beiden...

Ace1

#28
Citaat van: SMI de Boer op 03/11/2013 | 10:55 uur
Waar hadden we ook weer toffe 35ers op staan?

Ik vermoed dat je dit bedoeld?


SMI de Boer

Citaat van: Thomasen op 02/11/2013 | 22:18 uur
Ik geloof niet dat iemand hier de Commando's wilt uitrusten met Boxers met Turrets. Maar, een paar van die 35mm snelvuurkanonen geven je in vrijwel elke situatie snel vuuroverwicht op de AQIM. Altijd prettig. Maar zijn niet uitgerust (nog) voor de KCT operaties.

Waar hadden we ook weer toffe 35ers op staan?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Enforcer

Citaat van: SMI de Boer op 02/11/2013 | 22:03 uur
Ik zie me vandaag of morgen nog op een toyota pickup met een knullig gemonteerde Bren .50 naar Mali gestuurd worden.


Dan doen je Amerikaanse wapenbroeders het net iets beter:

http://www.americanspecialops.com/vehicles/nstv/

Ace1

#25

Harald

Citaat van: Thomasen op 02/11/2013 | 22:18 uur
Ik geloof niet dat iemand hier de Commando's wilt uitrusten met Boxers met Turrets. Maar, een paar van die 35mm snelvuurkanonen geven je in vrijwel elke situatie snel vuuroverwicht op de AQIM. Altijd prettig. Maar zijn niet uitgerust (nog) voor de KCT operaties.

Nee, Boxer en Commando's ... nee, commando's hebben andere voertuigen nodig, 4x4

Ja, Boxer met turret , dat is wel goed voor ondersteuning ... ik zie het vooral naast de Bozer APC.
Gevoelsmatig (misschien wel verkeerd gevoel) zie ik de CV90 niet samen met een Boxer opereren.
Ik zie meer in Boxer met Boxers opereren, in versies van de huidige Boxer, Boxer met turret en bijvoorbeeld een AA versie.

De CV90 zie ik meer naast een zwaarder voertuig, leo 2 of ....
Helaas heeft de politiek deze wegbezuinigd, maar ik zie in de toekomst deze weer terugkomen (misschien ijdele hoop, maar een gemis voor KL)
of ..... CV90-120 (alleen als Leo definitief niet meer terugkeren)

Citaat van: Elzenga op 02/11/2013 | 22:27 uur
De Fransen hebben op dat vlak ook goede ervaring met hun verkenningsvoertuigen..snel..licht..compact..relatief zwaar bewapend. De Boxer lijkt me meer een voertuig voor andere operaties...

Ja, De Fransen hebben hun opbouw met voertuigen wel goed voor elkaar, zij hebben jarenlang ervaring opgedaan in diverse omstandigheden. Dus hebben hun lessen wel geleerd, ook qwa bewapening op hun voertuigen. Ze hebben nog steeds en blijven ook hierbij , wielvoertuigen met 90 mm, niet zozeer als anti-tank, maar als vuurondersteuning.

Voor NL zie ik zozeer niet een "nieuw" type fabricaat, type voertuig aanschaffen extra naast de Boxer. Dit in verband met een extra onderhoudslijn en alles wat ermee te maken heeft.

Daarom zie ik meer in een Boxer met turret
en als je iets klein, snel, licht, compact wil hebben, dan toch misschien een Fennek met RC turret
Beide passen meer en beter in de voertuigen lijn welke nu in de NL defensie rondrijden, meet standaardisatie.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 02/11/2013 | 22:18 uur
Ik geloof niet dat iemand hier de Commando's wilt uitrusten met Boxers met Turrets. Maar, een paar van die 35mm snelvuurkanonen geven je in vrijwel elke situatie snel vuuroverwicht op de AQIM. Altijd prettig. Maar zijn niet uitgerust (nog) voor de KCT operaties.
Kan me voorstellen. De Fransen hebben op dat vlak ook goede ervaring met hun verkenningsvoertuigen..snel..licht..compact..relatief zwaar bewapend. De Boxer lijkt me meer een voertuig voor andere operaties...