Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

Elzenga

Citaat van: SMI de Boer op 02/11/2013 | 22:03 uur
Wat Flyguy en Thomassen bovenin zeggen klopt gewoon, Ik zie me vandaag of morgen nog op een toyota pickup met een knullig gemonteerde Bren .50 naar Mali gestuurd worden.

Laten we eerst eens gaan bepalen waarvoor defensie ingezet gaat worden en dan bepalen wat of we daarvoor nodig hebben. Defensie is al geen defensie meer want we hebben in NLD niks te vrezen. We hoeven niks te verdedigen.
Laat NLD dan doet waar het goed in is als QRF en S&D Daar heb je geen bijmekaargeraapt voertuig voor nodig dat een slecht alternatief is voor de goede spullen die we de deur uit doen.
Dat heb ik gedaan...en kom dan...met de nodige adviezen voor en achter de schermen...tot mijn alternatieve opzet. Maar wat je zegt is wel belangrijk...dat jullie niet met materiaal ergens heen gestuurd worden waar je ander materiaal nodig hebt om goed en veilig te kunnen opereren. Dat de militairen nu met blauwe baret/helm en waarschijnlijk witte voertuigen een (burger)oorlogsgebied genaamd Mali in worden gestuurd vind ik dan ook maar helemaal niks. Al zijn het commando's. Maar of je daar ook veel zou hebben aan een Boxer met turret...?!

SMI de Boer

Wat Flyguy en Thomassen bovenin zeggen klopt gewoon, Ik zie me vandaag of morgen nog op een toyota pickup met een knullig gemonteerde Bren .50 naar Mali gestuurd worden.

Laten we eerst eens gaan bepalen waarvoor defensie ingezet gaat worden en dan bepalen wat of we daarvoor nodig hebben. Defensie is al geen defensie meer want we hebben in NLD niks te vrezen. We hoeven niks te verdedigen.
Laat NLD dan doet waar het goed in is als QRF en S&D Daar heb je geen bijmekaargeraapt voertuig voor nodig dat een slecht alternatief is voor de goede spullen die we de deur uit doen.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

SMI de Boer

Iedere stap die gemaakt wordt is een stap achteruit.
Er is niks mis met de boxer in de hoedanigheid waarin hij (tot) nu ingezet werd. Motoriseren is niks.

Defensie is een speeltuintje aan het worden waarin leuke ideetjes een gestalte moeten krijgen, de fantasiewereld wordt de werkelijkheid ingetrapt...

We hadden een mooie en sterke, toen al te kleine, tactische samenwerking met Leopards en YPRren, de PZH's in het achterland.

Toen de CV90 voorgesteld werd had ik al het idee dat deze de nekslag voor het Engels model ging worden. Alle veranderingen sinds die tijd zijn stappen achteruit geweest.

De boxercombo vind ik een beetje een sneue goedmaker.

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Flyguy

Citaat van: Ace1 op 02/11/2013 | 20:59 uur
Overigens denk ik aan dit concept pas na de periode 2020-2025
Zeg dat dan.  ;)

Overigens is de boxer tegen die tijd ook al een wat ouder concept. Wel met veel ruimte voor verbetering moet ik erbij zeggen. Ik zie het er niet van komen, we hebben geluk als we over 6 jaar nog een landmacht hebben.

Ace1

Citaat van: Flyguy op 02/11/2013 | 19:33 uur
Ja maar wij hebben het geld en de mensen niet.  :'(

Overigens denk ik aan dit concept pas na de periode 2020-2025

Elzenga

Citaat van: Flyguy op 02/11/2013 | 19:33 uur
Ja maar wij hebben het geld en de mensen niet.  :'(
laat staan dat het dan een goede keuze is...misschien eerst weer dreigingsanalyse maken, visie en ambitieniveau bepalen..

Flyguy

Ja maar wij hebben het geld en de mensen niet.  :'(

Ace1

#14
Citaat van: Flyguy op 02/11/2013 | 17:48 uur
Maar een boxer+turret=een cv90 op wielen.

Dat doen de Duiters toch ook met de Puma? Men heeft gewoon  het Puma torentje geïnstalleerd op de Boxer, onze oosterburen hebben een visie.








http://www.kmweg.de/home/kettenfahrzeuge/schuetzenpanzer/puma/produktinformation.html

Flyguy

PZH2000's zijn voldoende op het moment, wel zwaar dat is waar (55t).

Als men dan toch speciaal artillerie wil voor de lichte eenheden koop dat luchtmobiel/getrokken geschut dat ook onder een helikopter kan (M777). Goedkoop, duurzaam en licht. Die boxer met 155mm toeren is ook zwaar, meer dan 30 ton (de archer 30 ton). Een M777 is 3,5 ton en kan dan ook worden ingezet voor de mariners of de LMB. Geschut op een vrachtwagen is natuurlijk ideaal voor een gemotoriseerde brigade, maar voor dedicated geschut hebben we helaas geen geld op het moment. Die boxer met 155mm pas trouwens beter bij een gemechaniseerde brigade.


Ace1

#12
Citaat van: Flyguy op 02/11/2013 | 17:48 uur
Maar een boxer+turret=een cv90 op wielen.

Ik vind een boxer met een AGM module wel interessant makkelijker te transporten dan een PHZ2000.
Kijk eens in de landen om ons heen die een houwitser op een vrachtwagen hebben, zie  je dat soms liever dan?








http://www.baesystems.com/product/BAES_051839/archer---power-under-pressure

http://www.nexter-group.fr/en/products/item/349-caesar%C2%AE




Flyguy

Maar een boxer+turret=een cv90 op wielen. Het punt van deze faalingreep was om te bezuinigen. Als je dan boxers gaat kopen om infanterie te ondersteunen en/of te vervoeren ben je fout bezig, behoud dan gewoon de nh90.

De enige extra boxervariant die ik wel graag zie komen is die met AAA module. Zeg 30-40 stuks voor de luchtdoelartillerie icm radarsystemen naar dat nieuwe Duitse model luchtverdediging. Dat staat dan los van de motorisering.

Citaat van: Ace1 op 02/11/2013 | 17:44 uur
Ik mis een VOC-mentaliteit bij je.
Oh die heb ik zeker, maar als pessimist zie ik dat Nederland die niet heeft en niet zal krijgen. Wat is het punt dan?

Ace1

Citaat van: Flyguy op 02/11/2013 | 17:24 uur
Ik ben een raspessimist.

Ik mis een VOC-mentaliteit bij je.

Ace1

#9
Citaat van: Flyguy op 02/11/2013 | 17:09 uur
Het is een gemotoriseerde brigade, geen gemechaniseerde brigade in wielvoertuigen. ;D

Voor al dat spul dat je nu post hebben we al rupsvoertuigen.

Naar aanleiding van de Fransen in Mali ben ik gaan zoeken of  de Boxer ook bewapend kan worden en het antwoord is ja. En de Boxer is makkelijk per luchttransport te vervoeren.












Flyguy

Ach ja, dan moeten we investeren en is het argument "het bespaart geld" ook niets meer waard. Bovendien lopen we dan de kans dat 13 wordt opgeheven terwijl we net allemaal nieuw gemotoriseerd materiaal hebben, "omdat blijkt dat een gemotoriseerde brigade toch niet zo bij ons past".

:crazy:


Ik ben een raspessimist.

dudge

Het idee is wel grappig, je zou de brigade dus werkelijk met slechts 1 type voertuig uit kunnen rusten. Misschien aangevuld met een paar Fenneks voor verkenning, maar thats it.