KCT en MARSOF

Gestart door Jellington, 05/11/2013 | 17:51 uur

Jellington

Citaat van: Freggel op 10/11/2013 | 11:46 uur
voegt in mijn optiek nauwelijks iets toe. Kunnen niet genoeg mensen en middelen in. Leuk voor nationale taken maar internationaal amper bruikbaar

Zo heeft iedereen zijn mening toch? En volgnes mij kunnen in de EC145 8 man of 2 stretchers, lijkt mij op zich wel handig voor Special Operations.

Freggel

voegt in mijn optiek nauwelijks iets toe. Kunnen niet genoeg mensen en middelen in. Leuk voor nationale taken maar internationaal amper bruikbaar

Elzenga

Citaat van: NLTactical op 10/11/2013 | 10:35 uur
Ja en zeker nu we naar Mali gaan kan het ook handig zijn, even snel een offensieve actie op een of andere wapenopslag met een paar littlebirds zou sneller verlopen dan zo'n enorm ding van een Chinook, (of er met je Mercedes heen rijden)...
Is hier eigenlijk wel is over nagedacht bij Defensie, om een paar van die dingen aan te schaffen.
In alternatieve defensievisies en opzetten in ieder geval wel  ;)

NLTactical

#34
Citaat van: Jellington op 09/11/2013 | 22:46 uur
Inderdaad en als je een doet met alleen maar SF is het een beetje zonde om van die bakbeesten(Chinooks) mee te nemen als je aan bijv. een Little Bird genoeg zou hebben. Scheelt ook wat qua onderhoudskosten en benzine en als er eentje crasht heb je niet meteen een toestel van circa 30 miljoen dat je moet vervangen. maar zo zijn er dus argumenten voor én tegen.
Ja en zeker nu we naar Mali gaan kan het ook handig zijn, even snel een offensieve actie op een of andere wapenopslag met een paar littlebirds zou sneller verlopen dan zo'n enorm ding van een Chinook, (of er met je Mercedes heen rijden)...
Is hier eigenlijk wel is over nagedacht bij Defensie, om een paar van die dingen aan te schaffen.

Jellington

Citaat van: NLTactical op 09/11/2013 | 00:08 uur
Een paar littlebirds of hueys zouden we handig zijn, toch weer 1 extra inzetmiddel..

Inderdaad en als je een doet met alleen maar SF is het een beetje zonde om van die bakbeesten(Chinooks) mee te nemen als je aan bijv. een Little Bird genoeg zou hebben. Scheelt ook wat qua onderhoudskosten en benzine en als er eentje crasht heb je niet meteen een toestel van circa 30 miljoen dat je moet vervangen. maar zo zijn er dus argumenten voor én tegen.

HermanB

Citaat van: NLTactical op 09/11/2013 | 00:07 uur
''Schijnbaar'' zijn daar dus aangepaste chinooks voor??
Ja. Er zijn een aantal SF kits aangekocht voor de nieuwe Chinooks. Alle F-jes hebben provisies er voor maar er zijn 4 kits aangeschaft.

SMI de Boer

#31
Citaat van: NLTactical op 09/11/2013 | 00:08 uur
Een paar littlebirds of hueys zouden we handig zijn, toch weer 1 extra inzetmiddel..

in geval van nood die EC135's van de hermandad
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

NLTactical

Citaat van: Jellington op 08/11/2013 | 20:40 uur
Waarom heeft Nederland eigenlijk geen light utility heli's? Zo duur zijn ze niet en ze zijn volgens mij aardig handig en niet alleen voor het KCT.


Een paar littlebirds of hueys zouden we handig zijn, toch weer 1 extra inzetmiddel..

NLTactical

Citaat van: Jellington op 08/11/2013 | 20:48 uur
Deels als vervanger van de Cougar want volgens mij gaan maar 6 van de 20 NH90 niet naar de marine, en dan zijn het ook nog eens gestripte versies. En om nou (standaard) Chinooks te gaan gebruiken voor "Special Operations" vindt ik nou niet het beste idee ooit. En volgens mij was er in een ander topic (volgens mij die van Mali) ook nog een paar andere argumenten genoemd of in ieder geval over gepraat.


''Schijnbaar'' zijn daar dus aangepaste chinooks voor??

Titaan

Citaat van: SMI de Boer op 08/11/2013 | 20:32 uur
Voor het Wisselgeld, maakt zo'n rotzooi als je dat laat slingeren

Struikelen over je eigen hulzen boven op een zee container is in het verleden voorgekomen, is niet professioneel.

Daarbij wil je niet aan de klok hangen welk ammo je gebruikt.

Jellington

Citaat van: Strata op 08/11/2013 | 21:16 uur
Lees het NH90 topic even door, staat alles in :) Transport taken van zowel land als zee, dus een beetje wat de overgebleven cougars nu aan het doen zijn zeg maar.

Oke maar 8 NH90's daarvoor is toch veel te weinig? Ik had het NH90 topic al doorgelezen was alleen een tijdje geleden.

StrataNL

Citaat van: Jellington op 08/11/2013 | 21:08 uur
Worden die gestripte 8 dus gebruikt voor het vervoer van landmacht eenheden?

Lees het NH90 topic even door, staat alles in :) Transport taken van zowel land als zee, dus een beetje wat de overgebleven cougars nu aan het doen zijn zeg maar.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Jellington

Citaat van: jurrien visser op 08/11/2013 | 21:06 uur
12 tbv de marine, de overige 8 zijn een gestripte marine variant.

Worden die gestripte 8 dus gebruikt voor het vervoer van landmacht eenheden?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jellington op 08/11/2013 | 20:48 uur
Deels als vervanger van de Cougar want volgens mij gaan maar 6 van de 20 NH90 niet naar de marine, en dan zijn het ook nog eens gestripte versies. En om nou (standaard) Chinooks te gaan gebruiken voor "Special Operations" vindt ik nou niet het beste idee ooit. En volgens mij was er in een ander topic (volgens mij die van Mali) ook nog een paar andere argumenten genoemd of in ieder geval over gepraat.


12 tbv de marine, de overige 8 zijn een gestripte marine variant.

Jellington

#23
Citaat van: Freggel op 08/11/2013 | 20:43 uur
waar zou je die voor willen gebruiken dan (in aanvulling op de type helo die we al wel hebben)?

Deels als vervanger van de Cougar want volgens mij gaan maar 6 van de 20 NH90 niet naar de marine, en dan zijn het ook nog eens gestripte versies. En om nou (standaard) Chinooks te gaan gebruiken voor "Special Operations" vindt ik nou niet het beste idee ooit. En volgens mij was er in een ander topic (volgens mij die van Mali) ook nog een paar andere argumenten genoemd of in ieder geval over gepraat.