Filipijnen na de tyfoon: hulp verlening via defensie

Gestart door Elzenga, 10/11/2013 | 13:05 uur

Lex

In deze brochure valt te lezen of en hoe een eventuele inzet van NL eenheden, incl USAR zal worden behandeld door de NL overheid.

Lex

Citaat van: jurrien visser op 10/11/2013 | 14:31 uur
Pentagon provides naval, aviation resources to typhoon-ravaged Philipinnes
De CVBG onderweg van Hong-Kong naar het gebied.
Afstand: zo'n 650nm.

Zeewier

#14
Citaat van: Kapitein Rob op 10/11/2013 | 13:41 uur
En wat doet NL? Minister Ploumen stuurt een cheque van 2 miljoen. Zo, het geweten is weer afgekocht....

Waarom niet Hennis bellen of de JWIT erheen kan? En route in haven optoppen met hulpgoederen (ter plaatse kopen of aanvoeren met KLu). Is DART al geactiveerd?

Wederom lijken die mooie woorden over humanitaire hulpmissies bij o.m. natuurrampen loze kreten louter om aanschaf PR-technisch e.e.a. beter te verkopen. Laat verdorie eens wat grootschaliger zien dat we ook daden bij onze woorden kunnen voegen.
Hun gaan, dan wij ook! Heerlijk toch weer die (positieve) wedijver tussen Nederland en België. Ik ben het er helemaal mee dat Nederland hier een duidelijk beleid kan uitstralen. Een LPD biedt een ideaal platform voor professionele medische verzorging. Dan krijg je wel weer zure geluiden dat de hulp niet uit pure filantropische motieven bestaat maar uit zakelijk buitenlandbeleid. Jammer dan, gewoon aan het werk. Ik las al wel dat het Nederlandse Rode Kruis een team gaat zenden. Oxfam Novib ook.

Wel is een 'lesson learned' uit Syrië dat Nederland niet te veel organisaties moet uitzenden naar het zelfde crisisgebied. Het duidelijk afspraken maken en eerlijk delen ging mis in Syrië. Doordat er nogal weinig door de samenwerkende hulporganisaties opgehaald werd, begon het eigenbelang van de hulporganisaties hoog op te spelen. Een uitzending is ook voor hen een dure aangelegenheid ook al willen ze daar niet te veel over klagen. De overheid is steeds vaker minder scheutig. Een donatie van 2 miljoen heb je zo op aan kleding, voedsel en medicamenten.

Flyguy

Het zou toch mooi zijn om bij te dragen, wij verwachten/hopen toch hetzelfde?

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Elzenga

Citaat van: Reinier op 10/11/2013 | 14:03 uur
Strategische belangen?? Gaat het niet gewoon om humaan zijn? Mensen helpen omdat ze niets meer hebben ongeacht hun nationaliteit, geloof of whatever.
Ik zie het strategisch belang niet.
Zeker...hoofdmotief!! Maar we leven helaas in een harde wereld. Nederland heeft strategisch belang bij een goede relatie met de Filipijnen. Die relatie kan versterkt worden door het land nu hulp te bieden nu het nodig is.

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 10/11/2013 | 14:03 uur
Strategische belangen?? Gaat het niet gewoon om humaan zijn? Mensen helpen omdat ze niets meer hebben ongeacht hun nationaliteit, geloof of whatever.
Ik zie het strategisch belang niet.

Ik zie heus wel dat er wat materieel gezien positieve gevolgen uit een hulpoperatie zouden kunnen komen. Maar dat mag, en ik deel je gevoel, nooit de motivatie zijn humanitaire hulp te verlenen!

Lex

Monsterstorm Haiyan

VN brengt ramp in kaart: 4,3 miljoen Filipijnen getroffen

De humanitaire VN-organisatie UNOCHA heeft de omvang van de ramp op de Filipijnen in kaart gebracht. Volgens de organisatie zijn 4,3 miljoen mensen getroffen door tyfoon Haiyan. Dit zijn de feiten:

•36 provincies in de Filipijnen zijn geteisterd door de tyfoon. In het gebied zijn 4,3 miljoen mensen getroffen door Haiyan;
•330.900 mensen zijn geëvacueerd en zitten in opvangcentra of bij vrienden en familie;
•De VN stuurt hulp; de regering in Manilla heeft die geaccepteerd;
•De stad Tacloban, de grootste stad in het ergst getroffen gebied, heeft geen water, geen voedsel en geen elektriciteit;
•Tyfoon veroorzaakte vloedgolven van 3 meter hoog;

De VN heeft met vliegtuigen over het gebied gevlogen om een inschatting te maken om de Filipijnen zo goed mogelijk te helpen. Waarnemers van de VN spreken van een situatie die vergelijkbaar is met de tsunami van 2004. Honderden huizen zijn verwoest, zeeschepen zijn aan wal terechtgekomen. Ook zijn er grote stukken landbouwgrond verwoest.

Het eiland Leyte is het zwaarst getroffen. Volgens de VN-waarnemers zijn de wegen onbegaanbaar en is het daarom zeer moeilijk om hulp te bieden.

Volgens de autoriteiten op de Filipijnen zijn er zeker 10.000 mensen omgekomen, maar de VN-organisatie waagt zich niet aan een schatting van het dodental.


RTL Nieuws
10 november 2013

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 10/11/2013 | 13:58 uur
Ik denk dat het beeld van de helpende hand biedende Nederlandse militairen minimaal een veelvoud aan goodwill oplevert in vergelijking met de cheque van Ploumen!

Dat denk ik ook.

Reinier

Citaat van: Elzenga op 10/11/2013 | 13:55 uur
En ja..met het helpen van de Filipijnen zijn volgens mij ook strategische belangen van Nederland gemoeid...
Strategische belangen?? Gaat het niet gewoon om humaan zijn? Mensen helpen omdat ze niets meer hebben ongeacht hun nationaliteit, geloof of whatever.
Ik zie het strategisch belang niet.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 10/11/2013 | 13:55 uur
En ja..met het helpen van de Filipijnen zijn volgens mij ook strategische belangen van Nederland gemoeid...

Ik denk dat het beeld van de helpende hand biedende Nederlandse militairen minimaal een veelvoud aan goodwill oplevert in vergelijking met de cheque van Ploumen!

KapiteinRob

Natuurlijk is het voor directe hulp wel een prima bijdrage. Denk alleen al aan het noodhospitaal, de transportheli's en de "watermakers"...

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 10/11/2013 | 13:41 uur
En wat doet NL? Minister Ploumen stuurt een cheque van 2 miljoen. Zo, het geweten is weer afgekocht....

Waarom niet Hennis bellen of de JWIT erheen kan? En route in haven optoppen met hulpgoederen (ter plaatse kopen of aanvoeren met KLu). Is DART al geactiveerd?

Wederom lijken die mooie woorden over humanitaire hulpmissies bij o.m. natuurrampen loze kreten louter om aanschaf PR-technisch e.e.a. beter te verkopen. Laat verdorie eens wat grootschaliger zien dat we ook daden bij onze woorden kunnen voegen.
Ik vrees dat er inmiddels een zekere fixatie is op Afrika - Mali....

En ja..met het helpen van de Filipijnen zijn volgens mij ook strategische belangen van Nederland gemoeid...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 10/11/2013 | 13:41 uur
En wat doet NL? Minister Ploumen stuurt een cheque van 2 miljoen. Zo, het geweten is weer afgekocht....

Waarom niet Hennis bellen of de JWIT erheen kan? En route in haven optoppen met hulpgoederen (ter plaatse kopen of aanvoeren met KLu). Is DART al geactiveerd?

Wederom lijken die mooie woorden over humanitaire hulpmissies bij o.m. natuurrampen loze kreten louter om aanschaf PR-technisch e.e.a. beter te verkopen. Laat verdorie eens wat grootschaliger zien dat we ook daden bij onze woorden kunnen voegen.

Vanuit de huidige positie is het 11 dagen varen op volle kruissnelheid. Onderweg optoppen met hulpgoederen vergt ook wat tijd dus laten we stellen dat als vandaag de opdracht wordt gegeven de JWIT over 14 dagen in het getroffen gebied kan zijn.

Voor directe hulp is het wellicht mosterd na de maaltijd maar voor meer structurele hulp ruimschoots op tijd en meer dan welkom.

Zou een prima samenwerking kunnen zijn tussen KM en OS

KapiteinRob

En wat doet NL? Minister Ploumen stuurt een cheque van 2 miljoen. Zo, het geweten is weer afgekocht....

Waarom niet Hennis bellen of de JWIT erheen kan? En route in haven optoppen met hulpgoederen (ter plaatse kopen of aanvoeren met KLu). Is DART al geactiveerd?

Wederom lijken die mooie woorden over humanitaire hulpmissies bij o.m. natuurrampen loze kreten louter om aanschaf PR-technisch e.e.a. beter te verkopen. Laat verdorie eens wat grootschaliger zien dat we ook daden bij onze woorden kunnen voegen.