Internationale fighter ontwikkelingen, deel 4

Gestart door Lex, 30/11/2013 | 13:12 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1455
Citaat van: Thomasen op 29/10/2014 | 12:04 uur
Nu is het maar een OpEd, maar het is toch grappig dat gesteld wordt dat ze zich zorgen moeten maken om een handjevol niet 5th gen fighters. Nu opeens weer wel....


;D als je er vanuit gaat de Argentijnen de Gripen E eerder hebben (if ever) dan de Britten hun F35B's (operationeel) en dat waag ik te betwijfelen, daarnaast lijkt mij de strijd: Gripen E vs Eurofighter tranche 3 ook best interessant.

De zorgen zitten meer het idee denk ik zo.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 29/10/2014 | 12:04 uur
En met een in-service van 2019 ben je erg optimistisch, zelfs de Britten zelf gaan uit van een IOC van 2020. De USMC kan volgend jaar de F35's naar Syrië sturen......zeggen ze.

2019 is ook het nood-breek-wet scenario, zoals de Karel Doorman binnenkort wordt ingezet voor haar eerste operationele missie, zelfs nog zonder het predicaat: Zr.Ms.

dudge

Citaat van: TheWeek op 29/10/2014 | 07:59 uur
Falklands War 2? Argentina's new fighters a serious threat

Argentina has placed an order for 24 Saabs – and they're Top Gun aircraft not family saloons
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/10/2014 | 09:25 uur
Rond 2018 beginnen de sea triles incl F35B, dus reken op z'n vroegst 2019/2020 (met een beperkte hoeveelheid F35B)

Voor 2020 verwacht ik geen Argentijnse Gripen E (if ever)

Op zich en interessant oefen scenario Gripen E vs F35B

Nu is het maar een OpEd, maar het is toch grappig dat gesteld wordt dat ze zich zorgen moeten maken om een handjevol niet 5th gen fighters. Nu opeens weer wel....

En met een in-service van 2019 ben je erg optimistisch, zelfs de Britten zelf gaan uit van een IOC van 2020. De USMC kan volgend jaar de F35's naar Syrië sturen......zeggen ze.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/10/2014 | 23:07 uur
En... ergens steekt het je want ik hoor geen kritiek op 36 Gripen E/F voor Brazilië voor 4,28 miljard euro, een totaal ander onderwerp, maar toch, hier geen wanklank. (bedenk waar de Zweden de Gripen á 85 stuks voor aan Nederland hebben aangeboden)
Zie reactie Thomasen...

En nee het steekt me niet. Omdat ik op vind ik zeer aannemelijke argumenten en afwegingen niet voor de JSF/F35 kies maar de Gripen zou prefereren voor Nederland.

Daarbij..en dat heb ik vaak herhaalt..kraak ik de F35 niet af om de F35 zelf. Vind het een mooi toestel. Ik geef alleen tegenwicht aan de mijns inziens veel te rooskleurige en vertekende beeldvorming die de F35 lobby en KLu presenteren van de F35.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: mandaje op 29/10/2014 | 00:39 uur
De deal die Saab NL aanbood was 4,8 miljard voor de aanschaf + 4,8 miljard voor 20+ jaar aan onderhoud(sonderdelen). En bij de Zweden is een man een man en een woord een woord. Einde gezeik.

Waarmee NL aanzienlijk minder dan de Zweden zou betalen... iets met naïef.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 29/10/2014 | 00:41 uur
Ze hebben wat contracten lopen, daar valt wat uit af te leiden. Ze proberen niet om bloembollen aan te merken als offset.

Dat is waar.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/10/2014 | 23:19 uur
Dat is waar maar extrapoleer het bedrag 36 naar 85 kisten inclusief tech. transfer je komt op ruim 10.1 miljard euro (inclusief diverse toeters en bellen) voor een periode van 20 jaar.

Ergens ruikt het bij Saab ook naar WC eend.

Ze hebben wat contracten lopen, daar valt wat uit af te leiden. Ze proberen niet om bloembollen aan te merken als offset.

mandaje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/10/2014 | 23:19 uur
Dat is waar maar extrapoleer het bedrag 36 naar 85 kisten inclusief tech. transfer je komt op ruim 10.1 miljard euro (inclusief diverse toeters en bellen) voor een periode van 20 jaar.

Ergens ruikt het bij Saab ook naar WC eend.

Dat bedrag van Brazilië valt niet te extrapoleren, omdat er juist zoveel ToT inzit. De deal die Saab NL aanbood was 4,8 miljard voor de aanschaf + 4,8 miljard voor 20+ jaar aan onderhoud(sonderdelen). En bij de Zweden is een man een man en een woord een woord. Einde gezeik.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1447
Citaat van: Thomasen op 28/10/2014 | 23:11 uur
Bedenk dat daar ook technology transfer in zit. Iets wat NL vwb de F35 ook al een miljard heeft gekost.

Dat is waar maar extrapoleer het bedrag 36 naar 85 kisten inclusief tech. transfer je komt op ruim 10.1 miljard euro (inclusief diverse toeters en bellen) voor een periode van 20 jaar.

Ergens ruikt het bij Saab ook naar WC eend.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/10/2014 | 23:07 uur
En... ergens steekt het je want ik hoor geen kritiek op 36 Gripen E/F voor Brazilië voor 4,28 miljard euro, een totaal ander onderwerp, maar toch, hier geen wanklank. (bedenk waar de Zweden de Gripen á 85 stuks voor aan Nederland hebben aangeboden)

Bedenk dat daar ook technology transfer in zit. Iets wat NL vwb de F35 ook al een miljard heeft gekost.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 28/10/2014 | 22:27 uur
Wordt weer betaald van de financiele miljardensteun van de VS (3+ mld) aan Israel in feiten. Van commercieel belang Amerikanen bij promotie F35.

En... ergens steekt het je want ik hoor geen kritiek op 36 Gripen E/F voor Brazilië voor 4,28 miljard euro, een totaal ander onderwerp, maar toch, hier geen wanklank. (bedenk waar de Zweden de Gripen á 85 stuks voor aan Nederland hebben aangeboden)

Elzenga

Wordt weer betaald van de financiele miljardensteun van de VS (3+ mld) aan Israel in feiten. Van commercieel belang Amerikanen bij promotie F35.

DvdW

Despite tensions with US, Israel to purchase second batch of F-35 fighter jets

The move came after the previous Israeli government decided that the air force may buy up to three F-35 squadrons.

Defense Minister Moshe Ya'alon and US Secretary of Defense Chuck Hagel finalized the terms of Israel's purchase of a second squadron of F-35 fighter jets in recent days.

The move came after the previous Israeli government decided that the air force may buy up to three F-35 squadrons.

The first batch of F-35 Joint Strike Fighter jets are due in Israel in 2016, and 19 jets will arrive in Israel by 2018. From 2019, the jets that will make up the second squadron are expected to begin arriving.

The purchase of the second squadron is conditional on the approval of the ministerial committee for defense purchases, defense sources said.

The Israel Air Force will set up its first F-35 squadron in Nevatim Airbase in the Negev desert, which currently houses F-16 squadrons and C-130 Hercules transport planes.

The F-35 will ensure Israel's regional qualitative edge in the first quarter of the 21st century, defense chiefs say.

Israel signed a $2.75 billion deal to purchase a squadron of 19 F-35s from Lockheed Martin in 2012, and received Pentagon approval to purchase an additional 75 platforms.

http://www.jpost.com/Israel-News/Politics-And-Diplomacy/Despite-tensions-with-US-Israel-to-purchase-second-batch-of-F-35-fighter-jets-380035
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Harald

UK to spend £2.5bn on (14) F-35 fighters

The UK is about to commit to the F-35 fighter project, a US-led effort to produce 3,000 aircraft which is set to cost more than £600bn globally.

The initial UK order for 14 F-35Bs will, with support costs added, cost about £2.5bn, Newsnight has learned.

Defence Secretary Philip Hammond said the F-35B was an expensive plane, but one with an "incredible capability".

But critics have questioned Ministry of Defence suggestions that the jets will be combat capable by 2018.

The F35-B will be known as Lightning II in UK active service and is going to replace the already retired Harrier.

The aircraft - capable of vertical landing - will eventually be able to fly from new carrier HMS Queen Elizabeth.

The F-35 programme is central to the future of the Royal Navy and the military aerospace sector of the economy, but it has been plagued by development problems, is years late into service and the true cost to the UK is only just becoming clear.

At one stage, the US Marines had hoped to bring the F-35 into service in 2010, but they now hope to do so late in 2015. Many industry experts say this is hopelessly optimistic.

'Number one risk'

Newsnight has learned that Britain originally intended its F-35s to enter service in 2012.

With 8.4m lines of software, it is by far the most complex fighter ever built, but a Pentagon inspector's report stated that by last summer only 2% of that code was fully up to standard. Much of the plane's software, including that needed to aim and launch weapons, remains to be proven in tests.

Aircraftmaker Lockheed Martin argues that 7.4m lines of the aircraft's software have now been tested, but one senior source familiar with Britain's F-35 programme says continuing software problems are "the number one risk" to the UK bringing it into service on time.

Former Royal Navy chief Admiral Sir Jonathon Band, who now works with Lockheed Martin, believes the new aircraft is vital to maintaining Britain's status as a serious international player.

"By the end of the decade, we are going to have a credible air capability," he said, adding that the Ministry of Defence's original commitment to buying 48 jets "will certainly not be enough".

Worries about risk - financial and technological - have kept the British government from committing to bigger numbers.

Newsnight understands that the first 14 aircraft will be bought for £58m ($96m) apiece. However, once spares, maintenance and initial support are included, the price will be much higher.

'Basic weapons range'

There is concern in the MoD that observers will simply divide the approximate £2.5bn cost of this stage of the project by the 14 planes being ordered, whereas this price tag includes certain support costs for the entire, eventual UK fleet.

One Pentagon estimate last year for an aircraft plus support costs for the first few years came out at £154m ($253m) each.
( $253 miljoen USD = € 199 miljoen Euro)

In planning its own buy, Britain has shown a little more caution than the hard-charging US Marine Corps.

It's planned that the 14 aircraft will form the first operational squadron in 2018, and that by 2020 they will be able to fly from HMS Queen Elizabeth.

Justin Bronk, an analyst at the Royal United Services Institute, said that even by then, they might be capable only of "going through the motions" - taking off and landing - and not using the more advanced weapons in the RAF inventory.

People in the MoD say they are confident the aircraft will be "combat capable", with a basic range of bombs and missiles, by 2018, although they concede that getting some of the RAF's more advanced missiles to work with the F-35 will not happen before 2022.

However, others in the industry have suggested that 2025 might be a more realistic date for full combat capability, and that funding to "integrate" some of these weapons with the F-35 could come under threat at some future point.

'Air force backbone'

Mr Hammond said: "[The F-35] will be the world's most sophisticated fighter aircraft with a high level of stealth capability, so it will be able to penetrate enemy defences with very little radar signature, which makes it a very versatile and capable piece of equipment.

"And it will provide a backbone to our air forces, including our carrier power projection for many years to come."

He added of the software issues: "It would be a mistake to think of this as a software that will be completely written when the aircraft comes into service.

"There will be updates of software throughout the life of these aircraft, adding capability as well as dealing with any specific issues that arise when the aircraft is in use."

http://www.bbc.com/news/uk-26124894

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 28/10/2014 | 15:35 uur
Dat zou betekenen dat ongeveer 15% van de kisten inzetbaar is. Gezien het problemen bij Spanje niet heel gek, dergelijke verhalen ook over de marine en landmacht eenheden gehoord. Is daar ook een bewuste en niet eens hele gekke keuze geweest. Maar kan niet eeuwig doorgaan. Vraag is wel in hoeverre dit waar is en waar dan de oorzaak ligt. Ik kan me voorstellen dat de benodigde reservedelen te duur zijn voor de Spanjaarden, zoals ook NL overal gebrek aan reservedelen heeft.

....
Inderdaad...en ik heb zo'n licht vermoeden dat de auteur van het stuk geen flauw idee heeft hoeveel toestellen er "normaal" operationeel inzetbaar zouden moeten zijn. Want dat is namelijk niet eens zoveel meer. Ik heb dat voorgelegd op Twitter maar nog geen reactie op gehad. Ik vermoed dat mijn vermoeden klopt ;)