Nederland pleit voor verdere militaire samenwerking

Gestart door dudge, 22/12/2013 | 22:00 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 23/12/2013 | 16:24 uur
Dus als je tegen de afbraak bent moet je compleet onrealistische dingen gaan roepen, misschien dat je er dan een stukje van krijgt? Is dat de tactiek? Ooit gehoord van visie? Neem op dat gebied een voorbeeld aan Elzenga of Thomasen. Die roepen niet wat maar zeggen zinnige dingen, op basis van een gedegen visie...

Maak je niet ongerust, daar wordt op een ander niveau aan gewerkt.

Daarnaast wat is onrealistisch aan een KLu tanker vervanging van minimaal één op één en de constatering dat Europees projectleider op dit vlak minimaal het goede voorbeeld dient te geven in het terug dringen van tekorten?


DvdW

Citaat van: jurrien visser op 23/12/2013 | 16:21 uur
Een realist met de blik van iemand die zich wil voegen binnen compromis budgeten, dan heb je volledig gelijk.

Als je tegen verdere afbraak van defensie bent dan zal je hoger moeten inzetten, doe je dat niet dan is het enige compromis een gelijk blijvende situatie  (waarmee je al de mist in gaat wegens de inflatie) of een neerwaartse bijstelling.
Dus als je tegen de afbraak bent moet je compleet onrealistische dingen gaan roepen, misschien dat je er dan een stukje van krijgt? Is dat de tactiek? Ooit gehoord van visie? Neem op dat gebied een voorbeeld aan Elzenga of Thomasen. Die roepen niet wat maar zeggen zinnige dingen, op basis van een gedegen visie...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 23/12/2013 | 16:11 uur
Reactie van iemand die realistisch is, een soort dat met uitsterven wordt bedreigd op dit forum....


Een realist met de blik van iemand die zich wil voegen binnen compromis budgeten, dan heb je volledig gelijk.

Als je tegen verdere afbraak van defensie bent dan zal je hoger moeten inzetten, doe je dat niet dan is het enige compromis een gelijk blijvende situatie  (waarmee je al de mist in gaat wegens de inflatie) of een neerwaartse bijstelling.




jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 23/12/2013 | 15:50 uur
O.a. de Rafale, Eurofighter, F18, C295 en Tornado maken gebruik van een H&D system.
Alleen een boom is dus sowieso geen optie Europa breed.

Het meest efficiënt is dus een kist met beide systemen, aangezien dat de meest voorkomende kisten in Europa na 2020 de Eurofighter en de F35 zullen zijn.

DvdW

Citaat van: jurrien visser op 23/12/2013 | 15:09 uur
Je reactie was voorspelbaar, een reactie van een iemand die blijft denken dat het glas half leeg is en blijft.
Reactie van iemand die realistisch is, een soort dat met uitsterven wordt bedreigd op dit forum....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

dudge

Citaat van: Lex op 23/12/2013 | 15:46 uur
De A400M heeft deze niet. Zie: http://www.airbusmilitary.com/aircraft/a400m/a400mabout.aspx#content02
Maar wel iets dat er op lijkt.

O.a. de Rafale, Eurofighter, F18, C295 en Tornado maken gebruik van een H&D system.
Alleen een boom is dus sowieso geen optie Europa breed.

dudge

Citaat van: Flyguy op 23/12/2013 | 15:42 uur
Gewoon de oude flying boom lijkt mij toch toch?

Meeste Europeanen hebben Drogue's.
De Britse tankers zijn met beide systemen uitgerust.

Lex


Flyguy

#16
Citaat van: Lex op 23/12/2013 | 15:22 uur
Ben benieuwd naar welk soort tanksysteem er gebruikt gaat worden.
Gewoon de oude flying boom lijkt mij toch toch?


Wikipedia over flying boom:
CitaatAdvantages
Higher fuel flow rates (up to 1,000 US gallons (3,800 l) / 6,500 pounds (2,900 kg) per minute for the KC-135 tanker) can be achieved with the large diameter of the pipe in the flying boom, requiring less time to complete refueling operations than probe-and-drogue systems. Fighter aircraft cannot accept fuel at the boom's maximum flow rate, requiring a reduction in refueling pressure when servicing these aircraft, reducing (but not eliminating) the flying boom's advantage over the drogue system when refueling fighter aircraft.
Less susceptible to receiving aircraft pilot error and fatigue.
Less susceptible to adverse weather conditions.
Boom equipped tankers are readily convertible to multisystem refuel methods.
Disadvantages
Requires a boom operator.
Added complexity of modification with attaching a boom to an aircraft.
Boom only allows for one receiver at a time.

en over probes:
CitaatAdvantages
Simpler tanker design.
Tankers can be equipped with multipoint hose-and-drogue systems allowing two (or more) aircraft to refuel simultaneously, reducing time spent refueling by as much as 75% for a four aircraft strike package.
Multiple refueling points also offers redundancy over the single refueling point system.
Helicopters and small aircraft are easily equipped with a refueling probe.
No boom operator is needed.
Disadvantages
Lower flow rates (to 1,500 to 4,500 pounds (680 to 2,000 kg) per minute)  due to a lower pressure and limited hose diameter resulting in longer refueling times for larger aircraft.
To achieve higher flow rates, a centerline hose drum unit is needed and requires fuselage modifications
Subject to turbulence[29] and aerodynamic forces (bow wave) of approaching aircraft.
Requires greater receiving pilot input and susceptible to receiving pilot fatigue.
Susceptible to adverse weather conditions.
Cannot be easily converted to a multisystem tanker; A basket may be attached to a boom but the opposite is impractical.
Requires fitment of refueling probes to receiving aircraft.
Receiving aircraft typically have the probe in the front which present problems such as: sensitive avionics equipment (pitot static and angle of attack probes, etc.), can easily be damaged by the drogue, and FOD, including fuel or probe/drogue parts can be ingested into the plane's engines.

Lex

Ben benieuwd naar welk soort tanksysteem er gebruikt gaat worden.

dudge

Citaat van: jurrien visser op 23/12/2013 | 15:09 uur
Je reactie was voorspelbaar, een reactie van een iemand die blijft denken dat het glas half leeg is en blijft.

4 tankers is wellicht te ambitieus maar een één op één vervanging zou toch wel een vereiste zijn.

Aan 1 tanker hebben we niks. De ambitie zal zijn om 2 Boeings te kopen. Maar of dat haalbaar is. Met alle projecten die dan lopen.
Een gezamenlijke pool is mogelijk. En anders is het ook niet ondenkbaar dat we 2 kisten kopen als Benelux. Simpelweg om het geld bij elkaar te schrapen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#13
Citaat van: DvdW op 23/12/2013 | 14:59 uur
Koorts of zo? 2 tot 4 NL tankers? Waar wilde je dat van gaan betalen? De hele KM ook maar opdoeken dan? Alles gaat in de bodemloze JSF put. Nee, het wordt waarschijnlijk een organisatorische leiding. Wat mensen van de staf daarheen en wat snoepreisjes maken waarbij ze zich ondertussen laten vertroetelen door Boeing of Airbus...

Je reactie was voorspelbaar, een reactie van een iemand die blijft denken dat het glas half leeg is en blijft.

4 tankers is wellicht te ambitieus maar een één op één vervanging zou toch wel een vereiste zijn.

Een nieuwe A330 MRTT staat volgens wikipedia voor €230 mjn op het KLu tarmac en een KC-46 voor €182 mjn. In het materieelprojectenoverzicht, Prinsjesdag 2013 staat opgenomen een post van > €250 mjn voor tankercapaciteit.

Voorlopig ga ik uit van minimaal 2.

dudge

Citaat van: jurrien visser op 23/12/2013 | 14:45 uur
Dat levert dus geen bijdrage aan het terugdringen van NAVO/EU tanker capaciteit tekort, ergo, we vergroten het.

Lijkt mij geen goed verhaal als je de leiding voor een dergelijk programma op je hebt genomen.

Ik verwacht 2 tot 4 tankers als NL inbreng.

Je enthousiasme is aanstekelijk, maar niet genoeg.
Maar desondanks dragen we natuurlijk wel bij aan het terugdringen. Door onze fighter capaciteit te halveren of misschien zelfs te driendelen neemt de vraag af, en het tekort aan aanbod dus ook. Daarbij heeft een 5de generatie kist een bereik dat zeker 3 keer hoger ligt dan dat van een 4de generatie kist. Dat betekend dat er nogmaals veel minder vraag zal zijn naar tank capaciteit. Volgens mij leveren we onze bijdrage wel, maar of dat nu helemaal gaat zoals de bedoeling was...

DvdW

Citaat van: jurrien visser op 23/12/2013 | 14:45 uur
Dat levert dus geen bijdrage aan het terugdringen van NAVO/EU tanker capaciteit tekort, ergo, we vergroten het.

Lijkt mij geen goed verhaal als je de leiding voor een dergelijk programma op je hebt genomen.

Ik verwacht 2 tot 4 tankers als NL inbreng.
Koorts of zo? 2 tot 4 NL tankers? Waar wilde je dat van gaan betalen? De hele KM ook maar opdoeken dan? Alles gaat in de bodemloze JSF put. Nee, het wordt waarschijnlijk een organisatorische leiding. Wat mensen van de staf daarheen en wat snoepreisjes maken waarbij ze zich ondertussen laten vertroetelen door Boeing of Airbus...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#10
Citaat van: Kapitein Rob op 23/12/2013 | 14:32 uur
Met 24 JSF's vind ik 1 tankvliegtuig wel voldoende.

Dat levert dus geen bijdrage aan het terugdringen van NAVO/EU tanker capaciteit tekort, ergo, we vergroten het.

Lijkt mij geen goed verhaal als je de leiding voor een dergelijk programma op je hebt genomen.

Ik verwacht 2 tot 4 tankers als NL inbreng.