Dienstplicht terug?

Gestart door Ronfolkersma, 13/01/2014 | 20:41 uur

Sparkplug

Dit idee van het CDA komt op mij over als bezigheidstherapie.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Admiral Halsey

Op https://www.cda.nl/actueel/dienstplicht/ staan veelgestelde vragen over de herinvoering van de dienstplicht zoals het CDA dat wil.  Een aantal gestelde vragen plaats ik hier in dit forum:

CitaatHoe gaat die dienstplicht er dan uitzien?
Wat ons betreft beginnen we klein, met de raddraaiers, en bouwen we dat stapsgewijs uit. Defensie moet het wel aankunnen. Over de periode valt te praten, een jaar, of een half jaar. Ook kan de dienstplicht maatschappelijk worden ingevuld in de zorg of in het onderwijs.

Defensie is toch een professionele organisatie, kan de krijgsmacht dat wel aan?
De basis van de krijgsmacht is veiligheid bieden. Defensie blijft een professionele organisatie, en los van de dienstplicht moet er geld bij, in het belang van onze veiligheid in een onzekere wereld. De dienstplicht mag niet ten koste gaan van de krijgsmacht. Sommige taken zullen dienstplichtigen niet uitvoeren, maar er zijn wel degelijk andere taken ook voor dienstplichtigen, bijvoorbeeld in de ondersteuning.

We gaan ontspoorde jongeren toch niet met een wapen leren omgaan?
Dat gaan we inderdaad niet doen. Iedereen is geschikt om ergens een taak te uit te voeren, dat kan bij defensie zijn, maar ook op andere plekken. Zolang het maar gaat om het besef dat onze samenleving iets is waar je je voor inzet. En als dat vanzelf niet gaat, is de dienstplicht een goed middel om dat voor elkaar te krijgen.

Zander

Citaat van: JdL op 24/08/2016 | 18:00 uur
Maar gebruikte ze die ook? Of zaten de dienstplichtigen de hele dag op de kazerne?

Deze werden wel gebruikt en de Duitse dienstplicht eenheden heb ik regelmatig als OPFOR getroffen op oefeningen. Dat geld ook voor de A4s en ander pantser materiaal.
People are sheep

Ace1

Citaat van: JdL op 24/08/2016 | 18:00 uur
Maar gebruikte ze die ook? Of zaten de dienstplichtigen de hele dag op de kazerne?

Er waren plannen om deze een modifcatie te geven  zodat het 2A7's worden, dat heb ik hier ergens op Defensieforum gelezen.

dudge

Als ik het zo lees behelst het voorstel geen militaire dienstplicht, maar een beperkte civiele dienstplicht bij defensie. Dat gaat denk ik dan om bijv logistieke functies. Weinig concreet in ieder geval.

JdL

Citaat van: Ace1 op 24/08/2016 | 17:01 uur
De Duiters schijnen veel Leopard 2A4 in opslag te hebben staan.
Maar gebruikte ze die ook? Of zaten de dienstplichtigen de hele dag op de kazerne?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ace1

Citaat van: JdL op 24/08/2016 | 07:08 uur
Maar daar hadden ze toch niet meer het materiaal voor lijkt me. Toen wij de dienstplicht afschafte hadden we nog 900 tanks, 213 F-16's enz. Maar in 2011 had het Duitse leger toch niet meer dat soort aantallen? Relatief gezien niet iig.

De Duiters schijnen veel Leopard 2A4 in opslag te hebben staan.

JdL

Citaat van: Huzaar1 op 24/08/2016 | 02:14 uur
Gewoon, net als NL.
Maar daar hadden ze toch niet meer het materiaal voor lijkt me. Toen wij de dienstplicht afschafte hadden we nog 900 tanks, 213 F-16's enz. Maar in 2011 had het Duitse leger toch niet meer dat soort aantallen? Relatief gezien niet iig.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Huzaar1

Citaat van: JdL op 23/08/2016 | 14:26 uur
Hoe deden de Duitsers dat in de laatste jaren? Want ook in 2011 waren de Duitse strijdkrachten niet groot genoeg voor een volledige dienstplicht lijkt me.

Gewoon, net als NL.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/08/2016 | 16:01 uur

Om dit weer op enig niveau te brengen hebben we vele miljarden structureel nodig bovenop een defensiebudget van 2 procent van het BNP


En zouden we ooit weer op het dienstplichtigen aantal uitkomen van toen heb je er nog niet veel aan. Behalve als WO III zich aankondigt natuurlijk. Heb je wat kanonnenvoer in de strijd te gooien. Als we in die tijd alle mobilisabele eenheid op zouden hebben willen roepen zou het grootste deel niet eens gekleed, bewapend enzovoort  kunnen worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 23/08/2016 | 15:38 uur
En hier iedereen herinvoering van de dienstplicht maar weglachen....ik ben ook voor.

Meer geld in defensie en dienstplicht terug......2 sterke Mech divisies + luchtmobiel de landmacht terug op volle oorlogssterkte !


Want de landmacht van nu is een joke...niet in staat om op deze sterkte de grensovergang bij Arnhem te verdedigen.

Ik lach het  zeker niet weg en zie absoluut voordelen in een combinatie militaire en sociale dienstplicht... Beperk ik mij tot het militaire deel, dan is de conclusie dat vrijwel de gehele infrastructuur is wegbezuinigd icm de noodzakelijke middelen...

Om dit weer op enig niveau te brengen hebben we vele miljarden structureel nodig bovenop een defensiebudget van 2 procent van het BNP.

Be my guest... ik zie Den Haag geen 30 miljard euro of meer structureel per jaar voor defensie budgetteren.

Oorlogsvis

En hier iedereen herinvoering van de dienstplicht maar weglachen....ik ben ook voor.

Meer geld in defensie en dienstplicht terug......2 sterke Mech divisies + luchtmobiel de landmacht terug op volle oorlogssterkte !


Want de landmacht van nu is een joke...niet in staat om op deze sterkte de grensovergang bij Arnhem te verdedigen.


JdL

Hoe deden de Duitsers dat in de laatste jaren? Want ook in 2011 waren de Duitse strijdkrachten niet groot genoeg voor een volledige dienstplicht lijkt me.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ros

Ongetwijfeld zullen de Duitsers ook aanlopen tegen de kosten van het opnieuw invoeren van de dienstplicht en het invoeren van de wet die het mogelijk moet maken. En ook in Duitsland......wie wel en wie niet is het haasje.

Ros

De Duitse regering overweegt de dienstplicht opnieuw in te voeren. Dienstplichtigen kunnen dan worden opgeroepen voor civiele ondersteuning van het vrijwilligersleger van het land.

Het oproepen van dienstplichtigen kan bijvoorbeeld gebeuren als Duitse militairen worden ingezet voor het verdedigen van NAVO-lidstaten. Dat staat in een vertrouwelijk document van het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat is ingezien door de krant Die Welt.

Het gaat om een conceptdocument waarin meerdere mogelijkheden worden benoemd voor een burgerondersteuning voor het leger. Volgens de opstellers van het document is daar een bijzondere behoefte aan.

Afgeschaft
De dienstplicht is in Duitsland opgenomen in de grondwet. Op 1 juli 2011 werd de zogenoemde gedwongen opkomst afgeschaft en kreeg het land een vrijwilligersleger. Met een nieuwe wet kan de dienstplicht weer worden ingevoerd.

Minister Ursula von der Leyen van Defensie zei in juni nog dat ze ondanks spanningen met Rusland en de terreurdreiging, geen reden ziet om de dienstplicht opnieuw in te voeren.

www.nu.nl