Dienstplicht terug?

Gestart door Ronfolkersma, 13/01/2014 | 20:41 uur

Mourning

Citaat van: ridivek op 06/07/2016 | 00:13 uur
De oude dienstplicht terug vind ik een slecht idee. De argumenten zijn reeds benoemd.
Adolecenten (16-25 jarigen) hun handen uit de mouwen laten steken voor de samenleving, als nieuwe dienstplicht vind ik geen slecht idee. Bv extra handen in de zorg, meer handen voor de gemeente reinigingsdiensten (samen houden we het land ordentelijk), mankracht voor maatschappelijke projecten (die draaien op gemeenschapsgeld). Evaluatie achteraf, geen voldoende is overdoen. Werkt iemand echt tegen = straffen, ouders op het matje, extra uren en evt boete. 
Hadden ze dit niet al ingevoerd op het VMBO, aka maatschappelijke stage. Ik ben voor het doortrekken naar HAVO en VWO. Hiernaast voor iedereen een noodtaakstelling zou ik ook geen slecht idee vinden. Maar dit is maar 1 van ruim 17mln meningen.

Op zich eens, zolang er maar bijv. maar geen verdringing van bijv. mensen met een verstandelijke beperking plaatsvindt. De sluiting van die sociale werkplaatsen bijv. en mensen die gewoon als 'zwakkeren van de samenleving' te benoemen zijn mogen m.i. nooit op deze manier door een bezuiniging hun werk c.q. dagelijkse werkzaamheden verliezen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ridivek

De oude dienstplicht terug vind ik een slecht idee. De argumenten zijn reeds benoemd.
Adolecenten (16-25 jarigen) hun handen uit de mouwen laten steken voor de samenleving, als nieuwe dienstplicht vind ik geen slecht idee. Bv extra handen in de zorg, meer handen voor de gemeente reinigingsdiensten (samen houden we het land ordentelijk), mankracht voor maatschappelijke projecten (die draaien op gemeenschapsgeld). Evaluatie achteraf, geen voldoende is overdoen. Werkt iemand echt tegen = straffen, ouders op het matje, extra uren en evt boete. 
Hadden ze dit niet al ingevoerd op het VMBO, aka maatschappelijke stage. Ik ben voor het doortrekken naar HAVO en VWO. Hiernaast voor iedereen een noodtaakstelling zou ik ook geen slecht idee vinden. Maar dit is maar 1 van ruim 17mln meningen.

Zeewier

#294
Citaat van: A.J. op 03/07/2016 | 17:30 uur
En google maar wat verder op "Salaheddien Boulaabi" of "Sala Boulaabi" zoals hij destijds bij defensie genoemd werd...

Kortom hij werd een redelijk radicale moslim weet ik uit eigen ervaring en hij is echt geen broodjeszaak begonnen in Libie, neem dat maar van mij aan.
Als jij het zegt dan geloof ik je. Als tekenen van gedragveranderingen optreden en niet meer als voorheen met collega's kan omgaan is het tijd om uit te zwaaien. Ik ken hem niet. Voor dat je het weet sta je een arabisch sprekende inlichtingenagent in de hoek te zetten. Maar als jij het zegt dan geloof ik je.

Okay, waar gaat dit heen? Uhm, dienstplicht. Ook daarvan geen idee hoe groot geschaald dit plan nou is. Om hoeveel hoofden zou het gaan?  Voor Halsey is wel iets te vinden maar daar zijn geen oneindig veel functies van.

A.J.

Citaat van: Zeewier op 03/07/2016 | 16:09 uur
Tja, wat is vrijwillig? Vaak met werving opgepikt. Het Amerikaanse USMC werft zelfs letterlijk (met persoonsinformatie) op straat en bij de Wall Mart. Jongemannen die na een eerste aanvaring met de politie opgespoord en een "kans" aangeboden worden.

Deze figuren hebben zichzelf gewoon vrijwillig aangemeld bij de eerste de beste banenwinkel. Werving zoals ze dat bij de USMC hanteren kennen wij hier niet en dat hebben wij ook nooit gekend.

Citaat
Geen idee wat Boulaabi in Libië doet. Restauranteigenaar of imam. Geen idee. Anderen kiezen voor een blokhut in Noorwegen.

Uhu... 1 en 1 is 2 he.

Citaat
Een rolmodel voor de Bandidos, maar hij werd als moslim steeds meer gewantrouwd in het leger.

Bandidos afl 3

Vertaal dat maar naar: "Ik werd steeds meer gewantrouwd omdat ik steeds radicalere opvattingen kreeg."

Salaheddien Boulaabi geeft vreemde vrouwen geen hand als ze zijn huis betreden. Dat mag niet van zijn geloof.
Salaheddien Boulaabi, jeugdhulpverlener en hulpimam, vindt vijf gebeden per dag niet voldoende.

En google maar wat verder op "Salaheddien Boulaabi" of "Sala Boulaabi" zoals hij destijds bij defensie genoemd werd...

Kortom hij werd een redelijk radicale moslim weet ik uit eigen ervaring en hij is echt geen broodjeszaak begonnen in Libie, neem dat maar van mij aan.

Zeewier

Ja ik weet dat ze bij het USMC met totaaaal andere budgetten werken. Daar komt het allemaal toch op neer: geld.

Zeewier

Citaat van: A.J. op 03/07/2016 | 15:26 uur
Je gaat alleen voorbij aan het feit dat deze figuren vrijwillig voor defensie gekozen hebben, ze zijn gewoon BBT'er geworden, na de hele selectie- en keuringsprocedure doorlopen te hebben, in een tijd dat er een stuk minder aandacht aan de VGB's werd geschonken... En ja, dat er tegenwoordig militairen om het minste geringste hun VGB kwijtraken daar vind ik ook wat van, we zijn per slot van rekening geen koorknapen organisatie. Maar dat we actief criminelen moeten gaan werven is mij een brug te ver.

Die sgt Boulaabi (de hoofd Bandido) bv ken ik beroepshalve persoonlijk en dat was toen ook al een niet al te frisse knaap (hardline moslim)... Dat hij naar Libie verdwenen is moet je toch wel aan het denken zetten of niet dan?
Tja, wat is vrijwillig? Vaak met werving opgepikt. Het Amerikaanse USMC werft zelfs letterlijk (met persoonsinformatie) op straat en bij de Wall Mart. Jongemannen die na een eerste aanvaring met de politie opgespoord en een "kans" aangeboden worden.

Geen idee wat Boulaabi in Libië doet. Restauranteigenaar of imam. Geen idee. Anderen kiezen voor een blokhut in Noorwegen.

A.J.

#290
Citaat van: Zeewier op 03/07/2016 | 15:10 uur
Ik ben er niet helemaal tegen. Overtuig mij maar hoe dit - om te starten - op één kazerne mogelijk gemaakt kan worden. Ik neem aan dat het een soort "reserves" zijn waar de talenten uit gevist worden.

Heb meer dan een jaar geleden hier al eens de docu-serie Bandidos geplaatst. http://programma.vara.nl/documentaires/personen/bandidos
Een docu over de ergste probleemfiguren van de straat, die op Seedorf in de Charlie werden geplaatst. Twee door de documentairemakers gevolgde personen hebben het gemaakt tot SLA. Schutter Lange Afstand. Wensley heeft kills op zijn naam staan. Klik op aflevering 3! @WenslyFrancisco werkt inmiddels voor VARA-BNN achter de schermen bij Pauw. Dat raadt je ook niet als je dat niet weet. Denk dat maar weinigen bij de VARA weten dat ze een killer in hun midden hebben. Bescheiden mensen he.

Je gaat alleen voorbij aan het feit dat deze figuren vrijwillig voor defensie gekozen hebben, ze zijn gewoon BBT'er geworden, na de hele selectie- en keuringsprocedure doorlopen te hebben, in een tijd dat er een stuk minder aandacht aan de VGB's werd geschonken... En ja, dat er tegenwoordig militairen om het minste geringste hun VGB kwijtraken daar vind ik ook wat van, we zijn per slot van rekening geen koorknapen organisatie. Maar dat we actief criminelen moeten gaan werven is mij een brug te ver.

Die sgt Boulaabi (de hoofd Bandido) bv ken ik beroepshalve persoonlijk en dat was toen ook al een niet al te frisse knaap (hardline moslim)... Dat hij naar Libie verdwenen is moet je toch wel aan het denken zetten of niet dan?

Zeewier

Ik ben er niet helemaal tegen. Overtuig mij maar hoe dit - om te starten - op één kazerne mogelijk gemaakt kan worden. Ik neem aan dat het een soort "reserves" zijn waar de talenten uit gevist worden.

Heb meer dan een jaar geleden hier al eens de docu-serie Bandidos geplaatst. http://programma.vara.nl/documentaires/personen/bandidos
Een docu over de ergste probleemfiguren van de straat, die op Seedorf in de Charlie werden geplaatst. Twee door de documentairemakers gevolgde personen hebben het gemaakt tot SLA. Schutter Lange Afstand. Klik op aflevering 3! @WenslyFrancisco werkt inmiddels voor VARA-BNN achter de schermen bij Pauw. Dat raadt je ook niet als je dat niet weet. Bescheiden mensen he.

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 03/07/2016 | 13:22 uur
Nee, het leger is er maar voor 1 ding, landsverdediging.
Klaar. Af en toe op speurtocht voor Minbuza is prima maar het liefst zeer klein en geen prio.

Verder echt helemaal niets. We zijn geen creche, geen institutuut, geen sociale instelling, geen bezigheidshuis, geen gevangenis, geen jeugdhonk, geen tuchtschool en al helemaal geen heropvoedings instelling.
Het is van de zotte om het leger te gaan belasten met een sociale taak. Dat is gewoon simpelweg een belediging.
We zijn compleet overbelast, onderbemand, ondergefinanciëerd en kunnen de hoofdtaken niet eens uitvoeren. Dat maakt het nog veel belachelijker.
De militairen die we nog hebben, goedgekeurde lui komen niet eens aan hun oefenuren toe, en zitten met kapot materiaal.
Het is een grap om dan lui aan te trekken waar we totaal niets aan hebben.

Ritselen in het buitenland is zo'n beetje de belangrijkste kerntaak van de KM heb ik altijd het idee. Maar goed, het is en blijft de KM.

Huzaar1

Citaat van: Admiral Halsey op 03/07/2016 | 12:42 uur
Het CDA, waar ik zelf lid van ben, denkt in het belang van de samenleving en daarom ook dienstbaar zijn aan de samenleving. En daar hoort, net als de tegenprestatie voor de Bijstand/Wajong, de militaire dienstplicht ook bij. Bij de VVD moet je niet wezen, want dat is de partij van het individualistisch en egoïstisch eigenbelang, kortom, ieder voor zich. Het is juist het liberale egoïsme en individualisme dat mensen asociaal en egoïstisch maakt, ons land kapot maakt en bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet! Ons land kan wel wat CDA gebruiken.

Sybrand Buma zegt het volgende op https://www.facebook.com/kiesCDA/:

Nee, het leger is er maar voor 1 ding, landsverdediging.
Klaar. Af en toe op speurtocht voor Minbuza is prima maar het liefst zeer klein en geen prio.

Verder echt helemaal niets. We zijn geen creche, geen institutuut, geen sociale instelling, geen bezigheidshuis, geen gevangenis, geen jeugdhonk, geen tuchtschool en al helemaal geen heropvoedings instelling.
Het is van de zotte om het leger te gaan belasten met een sociale taak. Dat is gewoon simpelweg een belediging.
We zijn compleet overbelast, onderbemand, ondergefinanciëerd en kunnen de hoofdtaken niet eens uitvoeren. Dat maakt het nog veel belachelijker.
De militairen die we nog hebben, goedgekeurde lui komen niet eens aan hun oefenuren toe, en zitten met kapot materiaal.
Het is een grap om dan lui aan te trekken waar we totaal niets aan hebben.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Admiral Halsey

#286
Het CDA, waar ik zelf lid van ben, denkt in het belang van de samenleving en daarom ook dienstbaar zijn aan de samenleving. En daar hoort, net als de tegenprestatie voor de Bijstand/Wajong, de militaire dienstplicht ook bij. Bij de VVD moet je niet wezen, want dat is de partij van het individualistisch en egoïstisch eigenbelang, kortom, ieder voor zich. Het is juist het liberale egoïsme en individualisme dat mensen asociaal en egoïstisch maakt, ons land kapot maakt en bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet! Ons land kan wel wat CDA gebruiken.

Sybrand Buma zegt het volgende op https://www.facebook.com/kiesCDA/:

CitaatIn dit land is het te veel ieder voor zich. Dat het individu zo vooraan is komen te staan, vindt Sybrand Buma een probleem dat opgelost moet worden. ''We moeten zorgen dat groepen elkaar weer tegenkomen. We schelden, over de overheid, over anderen, over Europa. Maar zodra iemand wordt gevraagd wat hij zelf aan de problemen doet, kruipt hij weg achter zijn telefoontje om daarop de wereld te bekijken", aldus Buma. Met het invoeren van de dienstplicht zorgen we dat verschillende groepen samen verantwoordelijk worden voor bijvoorbeeld het verdedigen van het land.

Huzaar1

Heel goed. Precies dit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Bassiehof - Nee CDA, Defensie is geen jeugdhonk

CDA-leider Sybrand Buma pleit dit weekeinde in het Algemeen Dagblad voor herinvoering van de dienstplicht. Buma wil beginnen met de krijgsdienst verplicht te stellen voor 'raddraaiers die met stenen gooien'. Ook doet de christen-democraat de suggestie dat dit tuig de diensttijd misschien ook wel kan vervullen 'bij de politie of in de zorg'. Een onbegrijpelijk voorstel daar het stenen smijtend rapaille maar op één plek thuishoort en dat is in de gevangenis.

De militaire vakbond VBM liet direct weten het CDA-voorstel een slecht plan te vinden. Voorzitter Jean Debie zei tegen de NOS: "Het leger is geen jeugdbegeleidings- of jeugdzorgorganisatie, maar gewoon een professionele militaire organisatie." Bovendien gaat herinvoering van de dienstplicht volgens Debie 5 tot 7 miljard euro kosten.

Dat is een boel geld voor een organisatie waar al jarenlang op gekort wordt. Buma laat zich daar echter weinig aan gelegen. Terwijl beroepsmilitairen tijdens oefeningen 'pang pang' moeten roepen wegens een gebrek aan munitie, de uitgeklede cavalerie het moet doen Duitse lease-tanks en er flink is gekort op het budget van de Nationale Reserve (militairen die in tegenstelling tot stenengooiers wél inzetbaar zijn, ook voor buitenlandse missies) wil deze CDA'er van de krijgsmacht een soort jeugdhonk maken voor moeilijk opvoedbare kinderen.

De opmerkingen van Buma zijn des te schrijnender omdat Nederland zich al jaren niet houdt aan de afspraken met de NAVO om twee procent van het bruto binnenlands product aan de Defensie-begroting te besteden. Nederland zit daar ver onder met een schamele 1,13 procent. Beter die benodigde miljarden te besteden aan een volwaardige krijgsmacht.

Kan Defensie dan helemaal niets voor de jeugd betekenen? Wél als Den Haag aan die 2-procent-norm gaat voldoen. Dat zou betekenen dat er miljarden extra naar Defensie gaan die ongetwijfeld (we deden in deze kolommen eerder een voorstel) voor werkgelegenheid zullen zorgen. En daar zouden die straatstenen smijtende sukkels ook baat bij kunnen hebben mits ze zich met hun schoolboeken bezig houden in plaats van met vandalisme en poging tot moord.

Maar daar denkt het CDA dus anders over. De christen-democraten doen met hun voorstel de krijgsmacht bovendien tekort.

Het is namelijk ronduit een belediging voor moedige militairen die in binnen- en buitenland met minimale middelen waken over onze vrede en veiligheid te vragen jeugdwerkers te worden. Herinvoering van de dienstplicht – tenzij de militaire situatie daar om vraagt - is geen oplossing voor wat dan ook. Het zou het CDA sieren als de partij zich de komende tijd hardmaakt voor een volwaardige krijgsmacht, een leger van professionals.

En er vervolgens geen misverstand over laat bestaan dat 'raddraaiers die met stenen gooien' in de gevangenis thuishoren en nergens anders.

Geenstijl

A.J.

Citaat van: Robert2 op 03/07/2016 | 00:29 uur
Bij mijn weten is de krijgstucht helemaal niet min of meer afgeschaft, maar bestaat deze gewoon nog steeds. Een dienstbevel niet opvolgen heeft consequenties die o.a. een boete of meer kunnen inhouden. Maar het hoofdprobleem blijft gewoon de capaciteit, het geld en nog wel het meest; er zijn wel betere dingen te doen. Het ministerie van Volksgezondheid heeft het meeste budget van alle departementen, zij mogen er maar voor zorgen dat o.a. Jeugdzorg e.d. op orde komen. Daarna komen de ministerie van Binnenlandse Zaken en Veiligheid & Justitie, en daarna pas een keer Defensie.

Ik gok erop dat Ton zaken als oa "licht/ verzwaard arrest" en "achter de wacht zetten" bedoelt. Dat kennen we idd niet meer.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 02/07/2016 | 16:25 uur
De "stempel" Wajong krijg je niet voor de kat z'n viool. Dan heb je minimaal een arbeidsbeperking dat het functioneren binnen het "normale" bedrijfsleven niet mogelijk maakt.

De zus van m'n ex beweest het tegendeel.
Lui wijf is gestoord, dat geef ik mee, maar gewoon daarnaast te lui om een poot uit te steken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"