Dienstplicht terug?

Gestart door Ronfolkersma, 13/01/2014 | 20:41 uur

Lex

Citaat van: Oorlogsvis op 11/10/2014 | 18:03 uur
Daarna zouden we op klein niveau dienstplichtigen kunnen gaan openemen maar alleen de gemotiveerde mensen...
Wat is daarvoor het criterium?

Oorlogsvis

Ik ben voor meer geld in Defensie en met het vroegere dienstplicht stelsel was niets mis mee, maar laten we eerst proberen de landmacht weer op normaal niveau te krijgen in deze roerige tijden.

Laten we eerst eens gaan streven naar het hebben van 4 brigades voor de landmacht, 2 gemechaniseerde, 1 motorized en LMB met voldoende helikopters.

Daarna zouden we op klein niveau dienstplichtigen kunnen gaan openemen maar alleen de gemotiveerde mensen...

Elzenga

Citaat van: A.J. op 11/10/2014 | 10:15 uur
De bezuinigingen stoppen, Hennis van haar stoel halen zal weinig uitmaken.

Ik vind al dat commentaar op de bezuinigingen van al die bewindslieden getuigen van een enorme berg boter op hun hoofd.
+1

Elzenga

Citaat van: Ros op 11/10/2014 | 11:13 uur
Onzin, de meeste dienstplichtigen hebben het ervaren als een verspilling van kostbare tijd. De club van Buma is puur en alleen met een charme offensief bezig. Kijk eens wat wij voor de samenleving willen betekenen.

Enkele duizenden jongeren een halfjaar in 'dienst' is broodroof en verkapte goedkope arbeid.

Slogan van de CDA 'Het gezin is de hoeksteen van........", dus niet de zorg of Defensie of geiten kammen op een kinderboerderij. Ga je ondanks de goede opvoeding of het gemis er van de fout in moet je door Justitie worden gecorrigeerd en niet op een halfzachte manier.

En ja....het is weer aan beetje zagen aan de stoelpoten van Hennis. Zoals A.J. al schreef gaat het niets uithalen. Er zal eenvoudig een vervanger op de stoel komen met een sloopcontract en een lege knip.
+1

Ros

Citaat
'De vroegere dienstplicht maakte duidelijk dat er ook verplichtingen zijn als je bijvoorbeeld een gezamenlijk gevoel van veiligheid wilt hebben. Dat besef is weg.'

Onzin, de meeste dienstplichtigen hebben het ervaren als een verspilling van kostbare tijd. De club van Buma is puur en alleen met een charme offensief bezig. Kijk eens wat wij voor de samenleving willen betekenen.

Enkele duizenden jongeren een halfjaar in 'dienst' is broodroof en verkapte goedkope arbeid.

Slogan van de CDA 'Het gezin is de hoeksteen van........", dus niet de zorg of Defensie of geiten kammen op een kinderboerderij. Ga je ondanks de goede opvoeding of het gemis er van de fout in moet je door Justitie worden gecorrigeerd en niet op een halfzachte manier.

En ja....het is weer aan beetje zagen aan de stoelpoten van Hennis. Zoals A.J. al schreef gaat het niets uithalen. Er zal eenvoudig een vervanger op de stoel komen met een sloopcontract en een lege knip.

Mourning

Citaat van: A.J. op 11/10/2014 | 10:15 uur
De bezuinigingen stoppen, Hennis van haar stoel halen zal weinig uitmaken.

Ik vind al dat commentaar op de bezuinigingen van al die bewindslieden getuigen van een enorme berg boter op hun hoofd.

+infinity!
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

A.J.

#110
Citaat van: Enforcer op 11/10/2014 | 10:13 uur
De bezuiniging te stoppen, Hennis van haar stoel te halen, of beide?

De bezuinigingen stoppen, Hennis van haar stoel halen zal weinig uitmaken.

Ik vind al dat commentaar op de bezuinigingen van al die bewindslieden getuigen van een enorme berg boter op hun hoofd.

Enforcer

Citaat van: A.J. op 11/10/2014 | 10:11 uur
Als de rest dan ook ff meehelpt...

De bezuiniging te stoppen, Hennis van haar stoel te halen, of beide?

A.J.

Citaat
Hennis is volgens hem niet krachtig genoeg om de bezuinigingen op haar ministerie echt te stoppen.

Als de rest dan ook ff meehelpt...

Enforcer

Uiteraard geldt voor defensie dat de bekostiging van die dienstplicht betaald wordt uit het huidige budget.  :devil:


(leeswijzer: cynisch bedoeld)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

CDA: voer maatschappelijke dienstplicht in

11-10-14   09:15 uur  - Bron: ANP

Jongeren zouden na hun opleiding een maatschappelijke dienstplicht moeten vervullen van een halfjaar, bijvoorbeeld in de zorg, bij vrijwilligersorganisaties of bij defensie. CDA-leider Sybrand Buma pleit daar zaterdag voor in een interview in De Telegraaf..

Buma verwijst op een vraag van De Telegraaf over de voedingsbodem voor terreurbeweging Islamitische Staat naar de maatschappelijke dienstplicht: 'Het gekke is dat het onveiligheidsgevoel door ISIS eigenlijk het gevolg is van de ultieme vrijheid die wij kennen. Daarom moeten we van één ding doordrongen zijn: de samenleving is niet alleen een rechtenmachine. Er zijn ook plichten. Dat gaat om iedereen, ook om de Nederlandse jongere. Die moet beseffen dat het niet alleen gaat om what's in it for me, maar ook over wat zij voor de samenleving kunnen doen.'

Volgens Buma werkt een maatschappelijke dienstplicht disciplinerend, ook voor jongens die zich tot de jihad voelen aangetrokken. 'Maar ik wil de discussie over de maatschappelijke dienstplicht niet beperken tot die groep moslimjongeren. Het gaat om tienduizenden jongeren die de aansluiting met de samenleving missen. De vroegere dienstplicht maakte duidelijk dat er ook verplichtingen zijn als je bijvoorbeeld een gezamenlijk gevoel van veiligheid wilt hebben. Dat besef is weg.'

De CDA-leider haalt in het interview uit naar de ministers Jeanine Hennis (Defensie) en Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken). Hennis is volgens hem niet krachtig genoeg om de bezuinigingen op haar ministerie echt te stoppen.

Over Timmermans' uitlatingen bij Pauw deze week dat een van de slachtoffers van de ramp met de MH17 gevonden was met een zuurstofkapje om, zegt Buma in de krant: 'Ik wil deze zaak, die gaat over het leed van de nabestaanden, niet verder uitbenen. Ik constateer dat Timmermans iemand is die vanwege zijn vertrek naar Brussel nu ineens heel makkelijk dingen zegt die hij niet zou hebben gezegd als hij nog twee jaar zou blijven.'.

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3766442/2014/10/11/CDA-voer-maatschappelijke-dienstplicht-in.dhtml

Huzaar1

Citaat van: IPA NG op 03/09/2014 | 18:32 uur
Als het enige bestaansrecht "missies" is dan mag Defensie van mij per direct worden afgeschaft, en dat meen ik.

In Noorwegen is 10% "rapid response" en daarna heb je eerste lijns en tweede lijns. In Zweden is het takenpakket vergelijkbaar als hier, alleen is de omvang groter. Ook beschikken ze daar over de Carl Gustaff, explosieven en anti-tank mijnen.

Op zich lijkt mij 20000 reservisten geen heel raar streven. Wij hebben 70% meer bevolking als Zweden. Een inrichting zoals in Noorwegen, dus betere uitrusting, gevechtstaken en vrijwillige uitzending in een gevechtsrol lijkt mij dan een goed plan.

Noorwegen kent naar mijn mening een miserabele krijgsmacht.
Ze hebben 1 brigade die ook nog eens gedeeltelijk bestaat uit dienstplichtigen.
Een Noorse inrichting is naar mijn mening een ramp.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: A.J. op 03/09/2014 | 20:40 uur
Precies. Maar schijnbaar vindt 83% dat de kinderen van een ander wel een heropvoeding kunnen gebruiken...

En dat is dan idd ook een belachelijk standpunt. Eens.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: A.J. op 03/09/2014 | 20:35 uur
Als 83% vindt dat de jeugd maar een luie kutclub is dan wijst iedereen dus naar de kinderen van anderen. Sterre en Jop zijn natuurlijk de meest voorbeeldige kinderen...


Ik snap je punt, A.J., en ik ben waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest.

Als een van de ouders thuis blijft is dat zeker geen garantie voor een goede opvoeding. Andersom geldt hetzelfde ook voor ouders die wel beiden 4 of meer dagen, ik noem maar wat, dat hun kinderen slecht worden opgevoed en, ja, een deel van die 83% bestaat uit ouders die beiden werken of hebben gewerkt, maar daar zitten ook veel ouders bij waarbij er een ouder thuis blijft en naar de kinderen van anderen wijst terwijl de eigen kinderen engeltjes zijn.

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

DvdW

Citaat van: A.J. op 03/09/2014 | 20:40 uur
Precies. Maar schijnbaar vindt 83% dat de kinderen van een ander wel een heropvoeding kunnen gebruiken...
Net zoals 99% van de bevolking de boetes en straffen te laag vind, totdat men zelf het haasje is  :crazy:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל