Dienstplicht terug?

Gestart door Ronfolkersma, 13/01/2014 | 20:41 uur

slaydo

Ik denk dat je met een structurele investering er wel kan komen. of 5mld genoeg is weet ik niet. Deels zou onderwijs en/of sociale zaken hier een bijdrage aan kunnen leveren.

NATRES zou dan omgevormd kunnen worden naar een dienst waaronder deze dienstplichtigen vallen. Ik vind het geen slecht idee.

A.J.

#55
Dom plan. Geen infra, middelen en personeel meer voor. Of gaan we al die lui legeren in tentenkampen of de aan de natuur teruggegeven kazernes weer herbouwen en uitrusten met LO/Sport geweren?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#54
Citaat van: www.telegraaf.nl Vandaag om 08:18
Van Klaveren: dienstplicht invoeren  


Hier kan ik mij volledig in vinden, zeker i.c.m. zijn voorgestelde structurele verhoging van het defensiebudget met 5 miljard euro per jaar al zou ik van 6 maanden liever 12 maanden maken.

Als aanpassing zou ik willen zien een keuze voor militaire- of civiele dienstplicht.

Het zou een behoorlijk aantal problemen aanpakken, zowel in militaire zin maar ook in publieke zin...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

ma 01 sep 2014

Van Klaveren: dienstplicht invoeren 

DEN HAAG - Kamerlid Joram van Klaveren wil de dienstplicht opnieuw invoeren, voor man én vrouw. De Nederlandse krijgsmacht moet nieuw leven worden ingeblazen om jongeren op het rechte pad te houden, vindt de ex-PVV'er.
 
Van Klaveren van VoorNederland (VNL) lanceerde het voorstel vandaag bij WNL Vandaag de Dag. De zes maanden durende dienstplicht moet over een periode van 8 jaar gefaseerd worden ingevoerd.

De dienstplicht werd in 1996 opgeschort. Er is al verschillende keren eerder geopperd om die weer in te voeren, onder meer in 2007 door toenmalig burgemeester Job Cohen van Amsterdam en een jaar later door Dick Berlijn, die toen Commandant der Strijdkrachten was.

De kans dat het VNL lukt, is miniem. In de Tweede Kamer is er nooit veel steun geweest voor het idee. Het is namelijk een dure operatie. VNL wil structureel 5 miljard extra aan Defensie uitgeven. Herinvoering van de dienstplicht zal honderden miljoenen per jaar gaan kosten.

Voordelen

Maar daar staan voordelen tegenover, meent Van Klaveren. Volgens hem zal dienstplicht de band tussen samenleving en leger versterken, draagt die bij aan de bestrijding van de jeugdcriminaliteit en helpt die de krijgsmacht bij het wegwerken van personeelstekorten. Ook de oplopende internationale spanningen spelen een rol bij de wil de dienstplicht weer in te voeren.

60.000 in dienstplicht

Van Klaveren denkt dat jaarlijks circa 60.000 jongeren vanaf hun 18e hun dienstplicht kunnen vervullen. Hij wil het beroepsleger niet afschaffen; de dienstplichtigen vormen hierop een aanvulling. De dienstplichtigen worden in zijn plannen niet uitgezonden op buitenlandse missies.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23028365/__Van_Klaveren__dienstplicht_invoeren__.html

SMI de Boer

Citaat van: Oorlogsvis op 10/02/2014 | 12:13 uur
@SMI de boer......dacht meer aan "Brothers  in arms" van Dire Straits....maar was ver voor jou tijd denk ik 8)
Dat ding van Bob Dylan, die was al dood voordat ik geboren was denk ik, heb ik van een Tour Of Duty (Dienstplicht) cd, die vietnamtijd interesseert me best.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Oorlogsvis

@SMI de boer......dacht meer aan "Brothers  in arms" van Dire Straits....maar was ver voor jou tijd denk ik 8)

SMI de Boer

#50
Citaat van: Oorlogsvis op 09/02/2014 | 19:07 uur
@smi...Ga je nu gedichten schrijven  ;D ...of was het een copy paste actie ?

We kennen alles, we weten alles maar enige cultuur is ons verder volledig vreemd

't is "The Universal Soldier" van Bob Dylan

http://www.youtube.com/watch?v=A50lVLtSQik

Je kan zeggen wat je wil....
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Oorlogsvis

@smi...Ga je nu gedichten schrijven  ;D ...of was het een copy paste actie ?

SMI de Boer

De Waarheid...

He's five foot-two, and he's six feet-four,
He fights with missiles and with spears.
He's all of thirty-one, and he's only seventeen,
Been a soldier for a thousand years.

He'a a Catholic, a Hindu, an Atheist, a Jain,
A Buddhist and a Baptist and a Jew.
And he knows he shouldn't kill,
And he knows he always will,
Kill you for me my friend and me for you.

And he's fighting for Canada,
He's fighting for France,
He's fighting for the USA,
And he's fighting for the Russians,
And he's fighting for Japan,
And he thinks we'll put an end to war this way.

And he's fighting for Democracy,
He's fighting for the Reds,
He says it's for the peace of all.
He's the one who must decide,
Who's to live and who's to die,
And he never sees the writing on the wall.

But without him,
How would Hitler have condemned him at Labau?
Without him Caesar would have stood alone,
He's the one who gives his body
As a weapon of the war,
And without him all this killing can't go on.

He's the Universal Soldier and he really is to blame,
His orders come from far away no more,
They come from here and there and you and me,
And brothers can't you see,
This is not the way we put the end to war.

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

KapiteinRob

Nog maar een keer; Verzoeke ontopic te blijven.

Rob
Forumbeheerder

Oorlogsvis

Citaat van: Ros op 20/01/2014 | 13:01 uur
Op straffe dat ik een nekslag krijg van een beheerder...........
Uiteraard ventileer ik alleen mijn eigen mening. In dit geval gesterkt door de wetenschap dat mijn mening in deze ook de mening van vele anderen. Die ook vinden dat het avontuur Afghanistan een geld over de  balk project is geweest, en het land er nog net zo slecht voor staat als voor de invasie.
Ze zijn er weinig beter van geworden he....maar ze willen ook helemaal niet. En dat komt omdat je niet vanuit een basis zoals wij dat deden een mega groot gebied onder controle kan houden. Als jij komt met je peleton/compangie bij een dorpsoudste en het zogeheten zieltjes winnen projekt ten uitvoer gaat brengen..wat neerkomt op snoepgeven aan kinderen..je baard laten staan ..thee drinken en eventuele zieke kinderen helpen ben je voor dat moment natuurlijk welkom bij die mensen, maar als jij weer vertrekt voor het donker wordt komt de Taliban weer dat dorp in en die maken daar de dienst uit. Als je het echt wilt winnen moet je dorpen vasthouden maar dat kan natuurlijk niet met 1 versterkt bataljon. Dus nu denken de politici dat ze het fantastisch gedaan hebben maar het is allemaal een pot nat. Om echt resultaten te boeken waren er in Uruzgan zeker 20000 man nodig.

Ros

Citaat van: SMI de Boer op 20/01/2014 | 06:57 uur
Ik ga er even van uit dat je hier je eigen mening reflecteert?

Op straffe dat ik een nekslag krijg van een beheerder...........
Uiteraard ventileer ik alleen mijn eigen mening. In dit geval gesterkt door de wetenschap dat mijn mening in deze ook de mening van vele anderen. Die ook vinden dat het avontuur Afghanistan een geld over de  balk project is geweest, en het land er nog net zo slecht voor staat als voor de invasie.

SMI de Boer

Citaat van: Fuse71 op 19/01/2014 | 20:58 uur
Maar het draait toch ook om ons als interne organisatie ? Wij moeten ons toch zinvol voelen en plezier hebben in het werk ?
Net alsof het volk OOIT wat met defensie voor had ...
Dat was niet zo in 1970, niet in 1980 en ook niet in 1999 toen iedereen het nog goed had met overwaarde in een nieuwe auto enzo.
Geef die strijd toch op, zonde van je tijd.

Met de dienstplicht was het ook allemaal onzin, Nu willen sommigen het terug.  Weg met defensie met die overlast en toen men de spullen pakten en de middenstand met 2000 man afhankelijk bleek van die vliegbasis of legerplaats was het ook weer janken.

Dit is Nederland, geen Amerika.
Dit geeft ook direct aan waarom de Dienstplicht (of opkomst) discussie flauwekul is. Alles wat geld kost is al snel onzin in dit land.
Omdat sommigen nu ff last hebben in hun wijk van bepaalde jongeren stappen ze ff makkelijk over de verspilling van de dienstplicht heen en heeft het opeens weer draagvlak.

Vwb het succes in Afghanistan, wie bepaald of het wel/niet een succes was ?  Waar staat dat ?
Als ik zie dat de meesten militairen die daar gediend hebben het jammer vonden (om wat voor redenen dan ook) dat we terug trokken dan denk ik dat het ansich al een succes was.

Vwb het volk is het simpel, Defensie is een soort voetbal coach ..... Je doet het nooit goed in de ogen van de andere 16 miljoen 'voetbal coaches' die dit land rijk is.
Wat we niet meer hebben willen we terug, en wat we hebben is maar verspilling.
Tsonge jonge, wat heb je dit mooi verwoord... het is de complete politiek in een eierdop.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

SMI de Boer

Citaat van: Ros op 19/01/2014 | 18:43 uur
Inderdaad.........heeft voor 100% aangetoond dat wij of welk land dan ook daar niets te zoeken heeft. Dat een modern leger met het beste materiaal en mensen gigantisch klop heeft gekregen van een handjevol tegenstanders en dat er miljoenen aan belastinggeld over de balk is gesmeten....en nog steeds doen.
Ik ga er even van uit dat je hier je eigen mening reflecteert?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

IPA NG

Jij voldoet dus prima aan mijn beschrijving van 'de beroepsmilitair', dat moge duidelijk zijn.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu