Dienstplicht terug?

Gestart door Ronfolkersma, 13/01/2014 | 20:41 uur

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 12/05/2022 | 09:07 uur
Dat snap ik maar daar moet je vooral voorraad en infra voor hebben en dat hebben we niet. Want om voorraden op te slaan en die lui te herbergen heb je infra nodig, daarbij moet je ze ook weer trainen op de wapensystenen dus je zult ook die dingen in opslag moeten hebben.

Je kunt niet iemand lukraak oproepen en aan het werk zetten zonder middelen. Dat basisprincipe verandert nl. niet met wat voor model dan ook.

Dat kan allemaal mee worden genomen in planning, het id afhankelijk hoe het dienstplichtige model eruit komt te zien en wat ze aan mobilisatie capaciteit willen inbouwen.

Blijven roepen dat het niet kan omdat dit en dat ontbreekt helpt niemand ook een meter vooruit.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Het Scandinavisch model is opgezet vanuit dienen op vrijwillige basis. Vraag mij af of de animo groot genoeg zal zijn en zeker als men te horen zou krijgen dat men ook mobilisabel zou zijn ? Om het peil enigszins op peil te houden
zal je ook herhalingsoefeningen moeten houden. Na een periode van een paar jaar na gediend te hebben is de meeste kennis verloren gegaan danwel verouderd.  Daarnaast zijn de al genoemde tekorten aam opleiders, voorraden en infra een groot probleem.

Nee, ronduit slecht plan. Gaat te veel kosten en is niet uitvoerbaar. M.i. is de enige oplossing een goede CAO met toekomstperspectief dat goed uitgedragen moet worden in de werving. Laten zien wat je kan bieden en dat je een goede werkgever kan zijn.

A.J.

#369
Citaat van: Huzaar1 op 12/05/2022 | 08:32 uur
Kun je allemaal terug kopen, leasen, huren.

En in het scandinavische model werkt het anders. Jij verwijst weer naar het oude dipli leger, wat afhing van dat mobilisabele deel.

De nieuwe dipli is gewoon additionele werving.
Indien defensie groter wordt en je gaat mobiliseren kun je wel met die mensen die ooit onder de wapenen zijn geweest beter vooruit.

Dat snap ik maar daar moet je vooral voorraad en infra voor hebben en dat hebben we niet. Want om voorraden op te slaan en die lui te herbergen heb je infra nodig, daarbij moet je ze ook weer trainen op de wapensystenen dus je zult ook die dingen in opslag moeten hebben.

Je kunt niet iemand lukraak oproepen en aan het werk zetten zonder middelen. Dat basisprincipe verandert nl. niet met wat voor model dan ook.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 11/05/2022 | 23:23 uur
Nee, want geen middelen, materiaal en infra.

Kun je allemaal terug kopen, leasen, huren.

En in het scandinavische model werkt het anders. Jij verwijst weer naar het oude dipli leger, wat afhing van dat mobilisabele deel.

De nieuwe dipli is gewoon additionele werving.
Indien defensie groter wordt en je gaat mobiliseren kun je wel met die mensen die ooit onder de wapenen zijn geweest beter vooruit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 11/05/2022 | 23:08 uur
Hoezo, dan bouw je dat toch op?

Nee, want geen middelen, materiaal en infra.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 11/05/2022 | 22:51 uur
Het mobilisabele component is al lang (2004) wegbezuinigd dus dat is geen argument.

Hoezo, dan bouw je dat toch op?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Oorlogsvis op 11/05/2022 | 11:03 uur
Mee eens ...bij de Marine of luchtmacht misschien niet zo snel ....maar voor de landmacht , hoe moeilijk is het
om van dienstplichtigen > infantarie , chauffeurs, hospiks, monteurs te maken ?

We krijgen die functies al niet gevuld met beroepspersoneel tegen de beroepsvoorwaarden. Hoe ga je die dan vullen met vrijwillig dienstplichtigen?

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 11/05/2022 | 11:14 uur
En inderdaad, je mobilisabele capaciteit is na 10 jaar enorm vergroot.

Het mobilisabele component is al lang (2004) wegbezuinigd dus dat is geen argument.

Parera

Dienstplicht kan wat mij betreft zeker helpen, voornamelijk in de lage rangen / functies. Mensen die na hun jaar dienstplicht willen blijven krijgen ongetwijfeld die mogelijkheid en met de kans om verder te groeien binnen de eenheid / KMD. Maar ik zie inderdaad niet snel een patriot batterij met dienstplichtige gevuld worden.

Zeer recent is er naar buiten gebracht hoelang men nodig heeft om de pzh-2000 volledig onder de knie te krijgen. Ik geloof dat dit 3 maanden opleiding vereiste, de Duitsers gaan Oekrainers nu opleiden in 40 dagen. Daarna kunnen ze het voertuig bestuderen, het kanon afvuren en communiceren met andere eenheden. Het optreden grote complexe militaire operaties wordt niet geleerd, dat moet Oekraine zelf gaan uitwerken.

Natuurlijk kan je bij Dienstplichtige ook kiezen voor een verkorte opleidingen aan te bieden voor verschillende (wapen) systemen. Daardoor kunnen ze het in geval van een conflict inzetten maar echt de grote slagkracht dat win je er niet mee. Dit gaat natuurlijk bij meerdere KMD's mogelijk zijn, uiteraard zal een F-35 piloot nooit een dienstplichtige worden maar ik denk ook niet dat dat de bedoeling is van de dienstplicht. Wat mij betreft is het puur de militaire basis opleiding & kunnen funcioneren in een (eigen) eenheid.

Enforcer

Citaat van: Oorlogsvis op 11/05/2022 | 11:03 uur
Mee eens ...bij de Marine of luchtmacht misschien niet zo snel ....maar voor de landmacht , hoe moeilijk is het
om van dienstplichtigen > infantarie , chauffeurs, hospiks, monteurs te maken ?

Volgens mij moet dat lukken ook je mobilisabele capaciteit neemt toe ...als het ooit fout gaat
heb je tenminste tienduizenden getrainde mensen.

Alles is veel technischer geworden en om mensen voor een schooljaar dienstplichtig te maken, kun je ze niet al te moeilijke werkzaamheden aanbieden. En de pijn ligt overal vooral op TD gebied.

Ik zie niet wat KMar en KLu veel meer kunnen bieden als een beperkt stel beveiligers functies (met dank aan invoering DBBO). Veel is inmiddels verpaarst en DOSCO en DMO leiden zelf geen militairen op. Marine nog wat handjes, en het overgrote deel kan bij de CLAS aan de bak, maar ook daar is veel digitaal gemaakt ten opzichte van vroeger. Kost meer opleidingstijd en daarmee wordt het rendement lager.

Wou je zeggen dat je nog wat hebt aan je kennis vanuit je dienstplicht? Hoeveel IK versies zou defensie verder zijn?

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 11/05/2022 | 12:50 uur
Ik ben ook sceptisch, echt. En je hebt gelijk dat we voor dezelfde uitdaging staan als in 1945. Of een vergelijkbare.

Dat betekent wel dat het een niet zonder het ander kan. Ik begrijp de opmerking over ' eerst de basis' .. maar die is er niet meer. De huidige KL even genomen als 'basis'.. is kaput.

Eenheden zijn niet goed uitgerust, niet bemand, niet operationeel gereed. Heeft duizend redenen, voornaamste is de jaren 90 en 2000 waarin alle reorganisaties hebben plaatsgevonden met als doel om er een soort groot effectief Buza gereedschap van te maken.

De basis moet totaal opnieuw worden vormgegeven.
Eens, en dat is een enorme uitdaging waar defensie voor staat. Kazernes sluiten, brigades opdoeken, tanks verkopen, schepen aan de kant leggen, is met een pennenstreek gedaan. Om het nu allemaal weer op te bouwen, terwijl het fundament rot is, vergt een gigantische inzet en doorzettingsvermogen. Defensie kan deze klus echt wel klaren, maar ik heb mijn twijfels bij het commitment van de politiek.

Zoals gezegd dit vergt minimaal 10-15 jaar voordat er weer iets staat, maar dan moet er wel nu begonnen worden en niet weer eerst een klankgroep oprichten die een commissie gaat adviseren over welke lijnen er gedacht moet worden en welke stakeholders meegenomen moeten worden in het co-creatie concept om agile de toekomstige uitdagingen aan te gaan, waar dan een volgend kabinet de piketpaaltjes voor gaat uitzetten, zodat binnen Europese samenwerking Nederland een evenwichtige bijdrage kan gaan leveren.

En degene die nu aan het roer staan bij MinDef, laat ik het beleefd zeggen; ik heb daar weinig fiducie in.

En waarom is plots nu het licht gezien? Annexatie Krim was geen wake-up call? Neerhalen van MH-17 ook niet? Terugtrekken van de Amerikanen uit Europa deed ook geen belletje rinkelen?

Goed, we wachten de Voorjaarsnota af, en vervolgens Prinsjesdag, en daarna de raming van het CPB over de economie, en dan een NAVO top; rinse and repeat ad infinitum.

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 11/05/2022 | 12:26 uur
Dat zou mooi zijn, maar ik denk dat we er allemaal wel eens kunnen zijn dat dit een enorme uitdaging vergt van de organisatie en inzet en verplichting van de politiek van >10 jaar om het sterfhuis dat defensie nu is naar wederom een volwaardige krijgsmacht te maken. Wellicht te vergelijken met de uitdaging waar de krijgsmacht voor stond vanaf 1945-1950.

Ik blijf sceptisch jegens de politiek; 30 jaar lang is afbraak en bezuinigen de teneur geweest voor defensie. Met minder gingen we meer doen, maar we zouden wel mee blijven doen op Champions League niveau. De eeuwige vrede was aangebroken, nieuwe spullen waren toys for the boys, geld voor F-35's kon beter naar de zorg, en alle vervangingsdossiers werden vakkundig door geschoven naar de volgende MinDef.
Maar sinds februari heeft men dan plots het licht gezien? Inlijving van de Krim in 2014 was geen wake-up call?

Voor mij is het eerst zien en dan pas geloven. Want veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven.

Ik ben ook sceptisch, echt. En je hebt gelijk dat we voor dezelfde uitdaging staan als in 1945. Of een vergelijkbare.

Dat betekent wel dat het een niet zonder het ander kan. Ik begrijp de opmerking over ' eerst de basis' .. maar die is er niet meer. De huidige KL even genomen als 'basis'.. is kaput.

Eenheden zijn niet goed uitgerust, niet bemand, niet operationeel gereed. Heeft duizend redenen, voornaamste is de jaren 90 en 2000 waarin alle reorganisaties hebben plaatsgevonden met als doel om er een soort groot effectief Buza gereedschap van te maken.

De basis moet totaal opnieuw worden vormgegeven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 11/05/2022 | 12:02 uur
Er is geen basis meer om op orde te krijgen.

Er komt een hele nieuwe 'basis'. Incluis nieuw loonhuis, p model en werkgeverschap. Dit moet uiteindelijk leiden tot een nieuwe org.
Dat zou mooi zijn, maar ik denk dat we er allemaal wel eens kunnen zijn dat dit een enorme uitdaging vergt van de organisatie en inzet en verplichting van de politiek van >10 jaar om het sterfhuis dat defensie nu is naar wederom een volwaardige krijgsmacht te maken. Wellicht te vergelijken met de uitdaging waar de krijgsmacht voor stond vanaf 1945-1950.

Ik blijf sceptisch jegens de politiek; 30 jaar lang is afbraak en bezuinigen de teneur geweest voor defensie. Met minder gingen we meer doen, maar we zouden wel mee blijven doen op Champions League niveau. De eeuwige vrede was aangebroken, nieuwe spullen waren toys for the boys, geld voor F-35's kon beter naar de zorg, en alle vervangingsdossiers werden vakkundig door geschoven naar de volgende MinDef.
Maar sinds februari heeft men dan plots het licht gezien? Inlijving van de Krim in 2014 was geen wake-up call?

Voor mij is het eerst zien en dan pas geloven. Want veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven.

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 11/05/2022 | 11:52 uur
Precies dat dus.

Er is geen basis meer om op orde te krijgen.

Er komt een hele nieuwe 'basis'. Incluis nieuw loonhuis, p model en werkgeverschap. Dit moet uiteindelijk leiden tot een nieuwe org.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: A.J. op 10/05/2022 | 20:48 uur
Ik heb iig niet zo'n warm gevoel bij dit hele dipli avontuur ook al moet het zo'n Scandinavisch model gaan worden... Laten we eerst de basis maar eens in orde gaan krijgen want ik kan alweer uittekenen hoe dit uit gaat pakken, het zittende personeel mag weer gaan bloeden ten faveure van deze club... We hebben er simpelweg de ruimte, middelen en het personeel niet voor.
Precies dat dus.