Dienstplicht terug?

Gestart door Ronfolkersma, 13/01/2014 | 20:41 uur

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 11/05/2022 | 11:14 uur
Waarom voor de marine niet? Kan prima. Je weet nog helemaal niet met wat voor vorm van dienst ze komen. Ook voor klu. Ieder opco kan daarvan profiteren. Het is gewoon werving.

En inderdaad, je mobilisabele capaciteit is na 10 jaar enorm vergroot.
Marine weet ik echt niet ...misschien reserve mariniers dat zou kunnen, maar ook functies als kok op een schip zou ook zomaar kunnen natuurlijk
eigelijk alle pijnpunten kunnen worden aangepakt zo, prima plan mits het goed uitgevoerd gaat worden natuurlijk.

Kunnen bij de luchtmacht de runway repair groepen weer terugkeren ...want die zijn nu weg las ik jaren geleden hier ? ...mooi om
daar dienstplichtigen met ervaring in shovels & wegenbouw voor te gebruiken.

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 11/05/2022 | 11:03 uur
Mee eens ...bij de Marine of luchtmacht misschien niet zo snel ....maar voor de landmacht , hoe moeilijk is het
om van dienstplichtigen > infantarie , chauffeurs, hospiks, monteurs te maken ?

Volgens mij moet dat lukken ook je mobilisabele capaciteit neemt toe ...als het ooit fout gaat
heb je tenminste tienduizenden getrainde mensen.

Waarom voor de marine niet? Kan prima. Je weet nog helemaal niet met wat voor vorm van dienst ze komen. Ook voor klu. Ieder opco kan daarvan profiteren. Het is gewoon werving.

En inderdaad, je mobilisabele capaciteit is na 10 jaar enorm vergroot.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Mee eens ...bij de Marine of luchtmacht misschien niet zo snel ....maar voor de landmacht , hoe moeilijk is het
om van dienstplichtigen > infantarie , chauffeurs, hospiks, monteurs te maken ?

Volgens mij moet dat lukken ook je mobilisabele capaciteit neemt toe ...als het ooit fout gaat
heb je tenminste tienduizenden getrainde mensen.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 11/05/2022 | 10:14 uur
We worden 'lichter, sneller en flexibeler en daardoor neemt de slagkracht toe, we doen meer met minder.' Dat is waar dit dipli verhaal me aan doet denken.

Het kan, zon dienstplicht. Maar voor de operationele marine maalt het niks uit. Leuk als ze bij DBBO gaan lopen. Maar wij hebben tekort aan vooral ODOPS en TD, twee waar het echt wel 3 jaar duurt voor je er echt wat aan hebt.

Is maar net welke categorie je moet hebben. Zie er nog niet veel in in ieder geval. Tenzij we ze drie jaar oproepen, of twee jaar en dan nog jaartje natres ofzo. Ben heel benieuwd.  Met een goed plan kunnen we er vast rendement uit halen, maar in het verleren behaalde resultaten beloven in ieder geval weinig goeds.

Aangezien het herstel van de krijgsmacht nog wel even duurt wordt de termijn van de door jou genoemde 3 jaar niet overschreden.

We missen nu naast personeel genoeg andere zaken. Indien de werving d.m.v. dienstplichtmodel waar we het over hebben wordt ingevoerd is drie jaar een prima datum.

Er zijn wat betreft de nieurwe dienstplichtigen alle varianten van dienst doen mogelijk. Ik denk dat het verkeerd is als we blijven focussen op het oude model dienstplichtigen met diplis die nergens zin in hebben. Dat is niet waar het model naartoe gaat. Het is gewoon een grotere impuls voor werving. Thats it.

Je kunt als beroeps ook niet onder je initiele contract uit en dat werkt 2 kanten op  Ken zat beroeps die er een dipli houding op na houden.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Ik heb iig niet zo'n warm gevoel bij dit hele dipli avontuur ook al moet het zo'n Scandinavisch model gaan worden... Laten we eerst de basis maar eens in orde gaan krijgen want ik kan alweer uittekenen hoe dit uit gaat pakken, het zittende personeel mag weer gaan bloeden ten faveure van deze club... We hebben er simpelweg de ruimte, middelen en het personeel niet voor.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 10/05/2022 | 16:50 uur
Dat zeg ik ook niet niet. Maar dit soort initiatieven leveren waarschijnlijk niet het gewenst resultaat op om mensen definitief binnen te halen, kijkend naar de tekorten Een studie volgen en stage lopen  in de burgersector is denk ik meer rendabel voor je toekomst.
dit is gewoon een van de maatregelen, en een hele goed uitlegbare zoals al aangehaald.
Citaat
Kom dan ook met iets dat echt werkt in plaats van het gehannes van nu......bijvoorbeeld een goede CAO en toekomstperspectief en draag dat ook breed uit. Wat breng je mee na X jaar te hebben gediend bijvoorbeeld ? En dan heb ik het niet over militaire vaardigheden. Heb in mijn tijd voldoende ex-militairen zien komen en zien gaan.....
kun je nou eens aub kappen met die onzin en aannemen dat ze daar mee bezig zijn. Je blijft over iets bezig wat in behandeling is. Wacht maar af wat eruit komt, onmogelijk om iets te vinden van wat er nog niet is.
Citaat
Onvoldoende beschikbare plaatsen neem ik dan aan en/of een tekort  aan begeleiders ? Ik zie de voordelen voor de studenten en Defensie niet in deze initiatieven......

Ik en die duizenden studenten die jaarlijks buiten de boot vallen wel.
Defensie is gebaat bij een goede band met de  scholengemeenschap ivm influx actuele bestuurs kennis, ontwerp, ingenieurs ontwikkelingen, weet ik het. En de studenten bij actuele werkervaring in een niche die toch wel heel verleidelijk blijkt te zijn.

Tegelijk stromen al die studenten erna de werkende wereld in met een goed begrip van Defensie, wat zich uitbetaald op langere termijn. Daar zitten beinvloeders tussen.
Dat verzin ik niet, dat is het verhaal van DC.

Het bewijs is dat ze 200 op de 1 per jaar moeten teleurstellen. Het is een van de parameters die worden gebruikt bij overweging scandinavisch model.

Er is enorm veel animo, maar niet hoe de organisatie het nu brengt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

#350
Citaat van: Enforcer op 10/05/2022 | 15:59 uur
Er zijn al initiatieven zoals MDT, Gap Year, en Defensity College. Blijkbaar zitten daar alleen maar gekken?! :confused:

Dat zeg ik ook niet niet. Maar dit soort initiatieven leveren waarschijnlijk niet het gewenst resultaat op om mensen definitief binnen te halen, kijkend naar de tekorten Een studie volgen en stage lopen  in de burgersector is denk ik meer rendabel voor je toekomst.

Citaat van: Huzaar1 op 10/05/2022 | 14:50 uur
Volgens jou werkt niks, daarom vraagt niemand je ook naar advies.

Kom dan ook met iets dat echt werkt in plaats van het gehannes van nu......bijvoorbeeld een goede CAO en toekomstperspectief en draag dat ook breed uit. Wat breng je mee na X jaar te hebben gediend bijvoorbeeld ? En dan heb ik het niet over militaire vaardigheden. Heb in mijn tijd voldoende ex-militairen zien komen en zien gaan.....

Citaat van: Huzaar1 op 10/05/2022 | 16:38 uur
Defensity college is zo'n succes dat ze 1 op de 200 aanmeldingen aannemen.

Onvoldoende beschikbare plaatsen neem ik dan aan en/of een tekort  aan begeleiders ? Ik zie de voordelen voor de studenten en Defensie niet in deze initiatieven......

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 10/05/2022 | 15:59 uur
Er zijn al initiatieven zoals MDT, Gap Year, en Defensity College. Blijkbaar zitten daar alleen maar gekken?! :confused:

Defensity college is zo'n succes dat ze 1 op de 200 aanmeldingen aannemen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Citaat van: Ros op 10/05/2022 | 14:44 uur
Je doelt dus op vrijwillige aanmelding  van jongeren als je spreekt over het niet activeren van de oude dienstplicht ?  Dit gaat ook niet werken. Als jong mens een jaar weggooien en daarmee een achterstand oplopen op leeftijdsgenoten.....je zal goed gek zijn om dit te doen. Nee, als Den Haag dit overweegt is het pure paniekvoetbal.

Er zijn al initiatieven zoals MDT, Gap Year, en Defensity College. Blijkbaar zitten daar alleen maar gekken?! :confused:

Huzaar1

Citaat van: Ros op 10/05/2022 | 14:44 uur
Je doelt dus op vrijwillige aanmelding  van jongeren als je spreekt over het niet activeren van de oude dienstplicht ?  Dit gaat ook niet werken. Als jong mens een jaar weggooien en daarmee een achterstand oplopen op leeftijdsgenoten.....je zal goed gek zijn om dit te doen. Nee, als Den Haag dit overweegt is het pure paniekvoetbal.

Volgens jou werkt niks, daarom vraagt niemand je ook naar advies.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 10/05/2022 | 13:07 uur
Ik volg niet waarom er steeds op 0 moet worden begonnen een probleem moet zijn. Dat is nu met beroeps ook het geval. Het hele voordeel van lichtingen t.o.v. vrijwillige instroom is dat het bij lichtingen kan worden georganiseerd.

Je kunt met drie lichtingen in 1 dienstjaar jaar (stand by, stand up, en stand down) prima opleiding, training en operationele gereedheid van de eenheid bewaken.

Niemand hier heeft het over de oude dienstplicht. Dat heb ik expliciet benadrukt. Je leest lekker selectief.

Nee. Dit is geen argument.

Je doelt dus op vrijwillige aanmelding  van jongeren als je spreekt over het niet activeren van de oude dienstplicht ?  Dit gaat ook niet werken. Als jong mens een jaar weggooien en daarmee een achterstand oplopen op leeftijdsgenoten.....je zal goed gek zijn om dit te doen. Nee, als Den Haag dit overweegt is het pure paniekvoetbal.

Enforcer

Citaat van: Huzaar1 op 10/05/2022 | 13:43 uur
Ik denk dat je het allemaal veel te zwaar neerzet. Er wordt niet gedacht over de terugkeer van een dienstplicht krijgsmacht. Dat is iets heel anders. Er wordt simpelweg nagedacht over het toevoegen van enkele duizenden jongens en meisjes in een, niet die van 1970, dienstplichtvorm.  Ja dat kost capaciteit maar met 10 a 11 miljard het jaar kan die paar honderd miljoen er dan wel bij.

Wat betreft de relatieve financiële kosten ben ik het wel met je eens. De belasting op het huidige personeel in relatie tot de operationele gereedheid zie ik het de komende 5-10 jaar nog niet gebeuren. Eerst moet de basis regulier worden versterkt. Met name de heropbouw van het midden kader.

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 10/05/2022 | 13:23 uur
Inderdaad. Er worden nu al burgers ingehuurd als instructeur voor beroepspersoneel. Waar ga je die instructeurs vandaan halen om die dienstplichtigen op te leiden?

Het opzetten van een dienstplichtorganisatie kost tijd en focus. Die zal toch echt eerst moeten liggen op het toekomstbestendig maken van de krijgsmacht, waar al te weinig personeel voor is. Dienstplicht is een druppel op de gloeiende plaat.

Inmiddels is de helft van NL al 50+, dus de oplossing zit in arbeidsextensieve oorlogsvoering en niet in VTE'n die toch al niet beschikbaar zijn. Arbeidsextensief is geen financiële, maar een personele noodzaak.

Ik denk dat je het allemaal veel te zwaar neerzet. Er wordt niet gedacht over de terugkeer van een dienstplicht krijgsmacht. Dat is iets heel anders. Er wordt simpelweg nagedacht over het toevoegen van enkele duizenden jongens en meisjes in een, niet die van 1970, dienstplichtvorm.  Ja dat kost capaciteit maar met 10 a 11 miljard het jaar kan die paar honderd miljoen er dan wel bij.



"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Citaat van: Reinier op 09/05/2022 | 22:37 uur
Heel bijzonder .... Weet de staatssecretaris ook wat dat concreet inhoud om weer een krijgsmacht om te bouwen tot een die dienstplichtigen moet opleiden en actief houden?
Volgens mij heeft de krijgsmacht op dit moment andere prioriteiten.
1. Een goede CAO en militairen een goed salaris bieden
2. Ordentelijke kazernes
3. Op orde brengen en uitbreiden van de slagkracht van de KL, KM en KLu

Doe deze 3 en er zullen zeker meer beroepsmilitairen bij komen. Maar om naast deze uitdagingen ook nog eens vragen aan de organisatie om over 5 jaar weer een dienstplicht krijgsmacht op te tuigen, is vragen om problemen.
En waarom ook? Tekort aan goedkope krachten? Of gaan we echt terug naar een Koude Oorlog?

Inderdaad. Er worden nu al burgers ingehuurd als instructeur voor beroepspersoneel. Waar ga je die instructeurs vandaan halen om die dienstplichtigen op te leiden?

Het opzetten van een dienstplichtorganisatie kost tijd en focus. Die zal toch echt eerst moeten liggen op het toekomstbestendig maken van de krijgsmacht, waar al te weinig personeel voor is. Dienstplicht is een druppel op de gloeiende plaat.

Inmiddels is de helft van NL al 50+, dus de oplossing zit in arbeidsextensieve oorlogsvoering en niet in VTE'n die toch al niet beschikbaar zijn. Arbeidsextensief is geen financiële, maar een personele noodzaak.

Huzaar1

#342
Citaat van: Ros op 10/05/2022 | 12:59 uur
Met iedere 12-14 maanden opnieuw met '0' te beginnen ? Geloof er niets van dat dit een voordeel kan zijn voor de organisatie. Plus dat STASDEF al aangegeven heeft dat de dienstplicht "oud model" niet terug gaat komen.

Ik volg niet waarom er steeds op 0 moet worden begonnen een probleem moet zijn. Dat is nu met beroeps ook het geval. Het hele voordeel van lichtingen t.o.v. vrijwillige instroom is dat het bij lichtingen kan worden georganiseerd.

Je kunt met drie lichtingen in 1 dienstjaar jaar (stand by, stand up, en stand down) prima opleiding, training en operationele gereedheid van de eenheid bewaken.

Niemand hier heeft het over de oude dienstplicht. Dat heb ik expliciet benadrukt. Je leest lekker selectief.

Nee. Dit is geen argument.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"