Defensie wil minder JSF's aankopen

Gestart door Ton de Zwart, 19/09/2003 | 11:33 uur

Mourning

Wat maar weer aangeeft dat het alleen om de cash voor het bedrijfsleven gaat en niet om de VISIE van wat defensie nodig heeft om haar taken naar behoren uit te voeren. Maar er zal wel weer een of ander lul argument worden verzonnen ... hoe vinden jullie deze "de internationale vijligheidssituatie is dermate veranderd dat we minder toestellen nodig hebben" , of "de toekomst ligt meer dan we hadden voorzien in het gebruik van onbemande toestellen (uiteraard zullen we er daar niet meer van kopen als consequentie, maar dat zal als een overwinning worden gepresenteerd omdat her niet minder zijn geworden ::)). Gatverde, gatver  ;).

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Cobra4

Citaat van: Maverick op 19/09/2003 | 16:33 uur
Met deze ontwikkeling zullen ze de aankomende piloten (waaronder ik hopelijk) minder snel aannemen omdat ze minder vacatures hebben.  :'(

Dat worden inderdaad minder benodigde vliegers, maar vergeet aub ook niet het ondersteunend personeel! TD, parasectie, wapenboeren, POL, e.d.
Peloton 3 602 Sqn

Maverick

85 was al weinig en willen ze er nu nog minder van maken. als defensie wilt dat de Klu nog gerespecteerd en enige invloed kan uitoefenen dan zal dat met 60 kisten niet lukken.
En nog iets. Met deze ontwikkeling zullen ze de aankomende piloten (waaronder ik hopelijk) minder snel aannemen omdat ze minder vacatures hebben.  :'(
*Security is having no border to far too defend, it takes an F-15K Strike Eagle*

DJdeRidder

#5
Stel dat Nederland tien JSF's minder koopt door tegenvallende orders... Denken jullie dat de VS dit iets kan schelen? Tien minder op een schaal van enkele duizenden kisten?? NEEJ!!  :o
Deze 'dreigementen' zijn dus nogal loos naar mijn mening...
----------
An airshow a day, keeps the doctor away!

Cobra4

Citaat van: Airpower op 19/09/2003 | 13:15 uur
Ik hoop toch echt niet dat het er nog minder dan 85 worden :-\
Qua operationele behoefte hebben we die wel nodig denk ik. Als het dan ook nog gunstiger is voor het bedrijfsleven is dat mooi meegenomen.

Dat worden dan wel heel weinig Squadrons, of 6 Squadrons met heel weinig kisten.
Peloton 3 602 Sqn

DJdeRidder

Citaat van: Airpower op 19/09/2003 | 13:15 uur
Ik hoop toch echt niet dat het er nog minder dan 85 worden :-\
Qua operationele behoefte hebben we die wel nodig denk ik. Als het dan ook nog gunstiger is voor het bedrijfsleven is dat mooi meegenomen.

Ze moeten gewoon dreigen de Rafale te kopen als er geen orders komen voor NL... Dan is de regering blij als er veel orders komen, en als dat niet lukt zijn wij blij dat we die lelijke krengen niet in Nederland hebben..  ::) [Echt weer een DJ oplossing..]
----------
An airshow a day, keeps the doctor away!

Airpower

Ik hoop toch echt niet dat het er nog minder dan 85 worden :-\
Qua operationele behoefte hebben we die wel nodig denk ik. Als het dan ook nog gunstiger is voor het bedrijfsleven is dat mooi meegenomen.
Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com

Ton de Zwart

Aankoopbesluit voor 2007

ROTTERDAM, 18 SEPT. Het ministerie van Defensie verwacht dat Nederland minder Joint Strike Fighter (JSF)-gevechtstoestellen zal aanschaffen dan de 85 waarvan tot nu toe wordt uitgegaan.

De woordvoerder van staatssecretaris Van der Knaap bevestigde vanochtend ,,dat dat voor de hand ligt''. Als er inderdaad minder dan 85 vliegtuigen worden gekocht, krijgt Nederland minder korting op de aankoop per toestel.

Vorig jaar besloot het toenmalige kabinet om voor 858 miljoen euro te participeren in de ontwikkeling van de JSF, de beoogde opvolger van de F-16. Het besluit stoelt op de zogenoemde businesscase, een rekenmodel dat onderbouwt dat de overheidsinvestering de schatkist uiteindelijk niets zal kosten. Daarbij is uitgegaan van verschillende aannames, waarvan de aankoop van 85 vliegtuigen er één is.

Mocht Nederland minder JSF's aanschaffen, dan zal de staat een kleiner bedrag aan kortingen op de aankoop per vliegtuig krijgen. In het debat over het JSF-besluit, in april 2002, werd duidelijk dat de businesscase 80 miljoen euro negatiever uitvalt als er niet 85 maar 60 toestellen worden aangeschaft.

Defensie wil nog geen definitief aantal aan te kopen JSF's noemen. Wel gaat Van der Knaap er volgens zijn woordvoerder van uit dat het aanschafbesluit deze kabinetsperiode wordt genomen.

Het JSF-project moet voor de staat ook rendabel worden doordat het bedrijfsleven miljardenorders kan tegemoetzien. Een deel van de omzet zal worden teruggestort in de staatskas. Op dit moment loopt de Amerikaanse orderstroom echter achter op het schema. Als de bedrijven in de ontwikkelingsfase niet genoeg orders verwerven, loopt de afdracht van de omzet gevaar.

Van der Knaap stelt vanochtend in Het Financieele Dagblad dat het aantal aan te schaffen JSF's ,,vooral'' afhangt ,,van de mate waarin de VS onze vliegtuigindustrie orders gunnen. Dat verband leggen we bij Defensie heel beslist.''

Maar volgens zijn woordvoerder is de bewindsman verkeerd geciteerd. Volgens hem gaat de luchtmacht bij de aanschaf van de JSF uit van de operationele behoefte, die niet afhankelijk is van orders voor het bedrijfsleven.

Bron: NRC - Handelsblad van 100903