Spanningen in Venezuela

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 16/02/2014 | 13:02 uur

Elzenga

Citaat van: Lex op 17/03/2015 | 22:12 uur
Per wanneer?  :angel:
Wanneer gaat de Karel Doorman die kant op?!  :angel:

Ros

Citaat van: Thomasen op 17/03/2015 | 22:09 uur
Als Venezuela in een Libië veranderd hebben we best een probleem. Die 30km is met elke vissersboot te overbruggen.

De kans dat er een stroom vluchtelingen de plomp oversteekt is groter dan dat het bommen en granaten gaat regenen.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 17/03/2015 | 22:10 uur
Die moeten eerst civiel verscheept worden en daar sta je dan met je bult stenen...

Je moet iets en dit is hoever de NL regering max zal gaan, wellicht gaat het hele Korps kamperen op die puisten in de zee maar meer gaat er niet komen. Ik ben toch benieuwd hoe Venezuela daarop gaat reageren als we nu al dit gedrag kunnen verwachten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 17/03/2015 | 22:07 uur
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als er patriot batterijen op de eilanden worden geplaatst.
Per wanneer?  :angel:

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 17/03/2015 | 22:07 uur
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als er patriot batterijen op de eilanden worden geplaatst.

Die moeten eerst civiel verscheept worden en daar sta je dan met je bult stenen...

dudge

Citaat van: Ros op 17/03/2015 | 22:03 uur
Venezuela gaat m.i. niets in de richting van een aanval of invasie doen. Van Nederlandse zijde is niet zo veel te vrezen. Voor de VS zou het een carte blanche zijn om Venezuela aan te pakken.

We weten het niet. Wat we wel weten, is dat het verreweg de minst stabiele buitengrens van ons koninkrijk is. En dat het sturen van extra militairen in tijden van spanning, de spanning kan verhogen, soms dus maar beter preventief doen.

De kans dat het er uitziet zoals op de Falklands '82 is klein, eerder zoals op Lampedusa. Als Venezuela in een Libië veranderd hebben we best een probleem. Die 30km is met elke vissersboot te overbruggen.

Huzaar1

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als er patriot batterijen op de eilanden worden geplaatst.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 17/03/2015 | 21:48 uur
Wie is er dan aan het doorslaan?
nog niemand...maar we moeten er wel voor waken vind ik. We de bewapening die de revue passeert wel in zijn context moet blijven zetten en zien. Maar met je eens dat we de ontwikkelingen in Venezuela wel goed in de gaten moeten houden...en politiek Den Haag niet bijster alert hierop lijkt (oa ook op Twitter terug te zien).

Ros

Citaat van: Elzenga op 17/03/2015 | 21:46 uur
op dit moment....en eigenlijk al sinds het regime van Chavez...voelt Venezuela zich bedreigd door de VS. De hele herbewapening is daar ook een gevolg van. Natuurlijk is waakzaamheid geboden..maar zolang er niet meer Amerikaanse militairen en materiaal op Aruba of Curacao worden toegelaten zal Venezuela denk ik weinig doen richting beide landen.

Uitsluiten valt er weinig..maar we moeten ook niet doorslaan denk ik.

Venezuela gaat m.i. niets in de richting van een aanval of invasie doen. Van Nederlandse zijde is niet zo veel te vrezen. Voor de VS zou het een carte blanche zijn om Venezuela aan te pakken.

dudge

Citaat van: Elzenga op 17/03/2015 | 21:46 uur
op dit moment....en eigenlijk al sinds het regime van Chavez...voelt Venezuela zich bedreigd door de VS. De hele herbewapening is daar ook een gevolg van. Natuurlijk is waakzaamheid geboden..maar zolang er niet meer Amerikaanse militairen en materiaal op Aruba of Curacao worden toegelaten zal Venezuela denk ik weinig doen richting beide landen.

Uitsluiten valt er weinig..maar we moeten ook niet doorslaan denk ik.

Wie is er dan aan het doorslaan?

A.J.

Citaat van: Ace1 op 17/03/2015 | 21:18 uur
De Smerch heeft een maximale bereik van 70 km, Aruba is zo en zo de klos dat ligt maar 40 km van Venezuela vandaan.

http://www.military-today.com/artillery/smerch.htm

90 Km volgens andere bronnen, en aangezien de afstanden tot de eilanden zo ongeveer 35, 80 en 105 km zijn... Zou alleen Bonaire de dans ontspringen. Maar ja, ook Venezuela heeft/ is bezig om zijn luchtvloot te moderniseren.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 17/03/2015 | 21:08 uur
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat we niet achterover moeten gaan leunen omdat er 'toch wel een periode van spanning voorafgaat', praktijk wijst uit dat dat niet altijd zo is, in ieder geval in de beeldvorming.

Het is een instabiel land, en als je zelf al aangeeft dat bij een dergelijke actie de Amerikanen het regime wippen, kun je gelijk al wat belanghebbende bedenken....
op dit moment....en eigenlijk al sinds het regime van Chavez...voelt Venezuela zich bedreigd door de VS. De hele herbewapening is daar ook een gevolg van. Natuurlijk is waakzaamheid geboden..maar zolang er niet meer Amerikaanse militairen en materiaal op Aruba of Curacao worden toegelaten zal Venezuela denk ik weinig doen richting beide landen.

Uitsluiten valt er weinig..maar we moeten ook niet doorslaan denk ik.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 17/03/2015 | 20:37 uur
Hoe wil je ingrijpen als Venezuela, met S-300´s het luchtruim afsluit boven de Antillen?
..
Dit zijn niet de meest moderne varianten van dit systeem. Weten de Amerikanen...en ook Nederland .. wel raad mee.

Ace1

Citaat van: A.J. op 17/03/2015 | 18:51 uur
Met de kanttekening dat je dan te laat bent. Je kent de Smerch?

De Smerch heeft een maximale bereik van 70 km, Aruba is zo en zo de klos dat ligt maar 40 km van Venezuela vandaan.

http://www.military-today.com/artillery/smerch.htm

dudge

Citaat van: Elzenga op 17/03/2015 | 21:03 uur
ik denk dat het gevaarlijker is deze dreiging direct zo op te blazen. Venezuela zal niet zomaar de eilanden gaan beschieten met (raket)artillerie..vanuit het niets. Zie geen motief, doel of reden daarvoor...behalve afschrikking van Amerikaanse activiteiten op de eilanden. Buiten dat het dus een zelfmoordmissie wordt voor het regime..want de Amerikanen grijpen denk ik echt alles aan om in te grijpen.

Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat we niet achterover moeten gaan leunen omdat er 'toch wel een periode van spanning voorafgaat', praktijk wijst uit dat dat niet altijd zo is, in ieder geval in de beeldvorming.

Het is een instabiel land, en als je zelf al aangeeft dat bij een dergelijke actie de Amerikanen het regime wippen, kun je gelijk al wat belanghebbende bedenken....