Spanningen in Venezuela

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 16/02/2014 | 13:02 uur

Parera

Citaat van: Lex op 02/01/2019 | 18:56 uur
1. Er is vanuit NL-politiek schijnbaar geen interesse wat er buiten de veilige dijken gebeurt;
2. Ook NL media besteden hier nauwelijks/geen aandacht aan;
3. Als het daar tot een uitbarsten komt en NL wakker wordt, dan is het leed reeds geleden.

Daar heb je gelijk in, alleen de NOS heeft een permanent aanwezige verslag gever in de West en daardoor wel de mogelijkheid om snel te acteren op ontwikkelingen.
Grotendeels van het nieuws blijft uit de grote media helaas. De politiek zal door de burger via social media geïnformeerd moeten worden (twitter) over belangrijke ontwikkelingen zodat het op de agenda komt te staan bij bepaalde kamer leden.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/01/2019 | 19:52 uur
Niet eens zo'n gek idee al maakt het je wel immobiel.

Smart-L MM/F is semi-mobiel,  en te (de)monteren naar een andere locatie, ook de 2 die in Nederland komen te staan. De MM/D is compleet mobiel maar beperkt in bereik (400 km ipv 750 km en  1000 km ipv 2000 km ). De mk41's zijn zeker inmobiel, maar volgens mij is het AEGIS ASHORE mk41 ook verplaatsbaar (demonteren - verplaatsen - monteren).

Citaat van: Oorlogsvis op 02/01/2019 | 20:22 uur
In ruil voor olie neem ik aan ? ...afnemers kunnen bij de Russen altijd in de eigen valuta betalen maar dat is bij
Venezuela een beetje moeilijk met deze inflatie. En dan nog....gaan de Venezolanen zelf marine schepen kopen voor miljarden ? het land staat niet eens aan de afgrond
maar is allang gevallen. Die kut Russen moeten opzouten daar...tijd op Venezuela binnen te vallen en laten zien wie er in Zuid Amerikan de achtertuin van de VS de baas is.

Alles in ruil voor Olie maar ook Goud en andere grondstoffen die Venezuela bezit. En dat militair materiaal word ook gewoon betaald in natura (o.a. olie) of in aandelen /overname in de verschillende productie faciliteiten. En de Russen gaan niet weg in de regio, de VS zit al jaren in het Midden Oosten te roeren en heeft haar eigen achtertuin (Zuid Amerika /Carib) onbeheerd achter gelaten, de (uit mijn hoofd) 4e vloot is zelfs grotendeels opgeheven.

En Venezuela heeft voor marine genoeg aan kleine bootjes zoals de Buyan-M maar dit zijn dodelijke korvetten met 8 Kaliber kruisraketten of een andere raket zoals Brahmos. Of een 4 tal Gepard klasse fregatten, ook is er ooit gesproken over Kilo klasse onderzeeboten. En niet in grote aantallen maar het zijn wel stuk voor stuk capabele systemen, en ook de Chinezen zijn bereid dit soort deals te sluiten.

Venezuela heeft niet veel nodig maar wel capabel materiaal, zoals een paar SAM batterijen wat marine schepen en nog een paar Su-30's voor hun oude F-16's. Ze hebben veel oud materiaal dat door sancties en/of leeftijd niet meer te behouden is dus daar staan de Russen en Chinezen te springen. En onderhoud daar word nog niet over na gedacht, misschien ook via Russische steun in de toekomst er zijn grondstoffen genoeg.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Oorlogsvis

Citaat van: Sparkplug op 03/01/2019 | 09:30 uur
Wil niet te ver off-topic gaan, maar een vraag uit interesse. Waren de Irakezen dan ook zo ineffectief met hun Russisch materieel tijden de Irak-Iran oorlog (1980-1988)?
Russen, zuid Amerikanen en arabieren ....allemaal niet echt toppers als het gaat om oorlogs voering he...Westerse legers zijn vele malen beter...beter personeel
betere strategie, beter materieel ....kijk alleen al naar het niveau van westerse gevechts piloten in verhouding tot Russische en Arabische bijvoorbeeld.

Reinier

Citaat van: Sparkplug op 03/01/2019 | 09:30 uur
Wil niet te ver off-topic gaan, maar een vraag uit interesse. Waren de Irakezen dan ook zo ineffectief met hun Russisch materieel tijden de Irak-Iran oorlog (1980-1988)?
Inderdaad ver off-topic. 
Ben ik absoluut geen kenner van deze oorlog, maar volgens mij hadden de Irakezen getalsmatig overwicht (veelal Sovjet materieel) op Iran, maar waren niet heel erg effectief.

Het Russische spul is zeker niet inferieur, maar het hebben van deze zaak is een ding, het onderhouden, er mee trainen is een ander ding.

Sparkplug

Citaat van: Reinier op 02/01/2019 | 22:57 uur
Irak onder Hoessein stond ook vol met Russische tanks en straaljagers; daarmee waren ze niet heel erg effectief tijdens de Golfoorlogen. Zal ook opgaan voor Venezuela.

Wil niet te ver off-topic gaan, maar een vraag uit interesse. Waren de Irakezen dan ook zo ineffectief met hun Russisch materieel tijden de Irak-Iran oorlog (1980-1988)?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Reinier

Citaat van: Parera op 02/01/2019 | 16:37 uur
Russia announces its readiness to equip the Venezuelan Navy

https://www.infodefensa.com/latam/2019/01/02/noticia-rusia-anuncia-disposicion-equipar-armada-venezuela.html

Volgens het artikel wil Venezuela investeren in hun marine en specifiek in rivier operaties (mogelijk beter te vertalen naar brown of green water operaties) en de amfibische capaciteiten.
Best leuk en aardig om nieuw spul te  hebben, maar hebben is een ding, het onderhouden, er mee varen/ vliegen/ rondrijden is een ander verhaal.

Geef aan een groep met 15 jarigen scholieren een DAF truck en vraag ze om er de Dakar rally mee te rijden zonder rijbewijs, zonder opleiding, zonder geld om brandstof en onderdelen te kopen. Starten zal nog lukken, wellicht redden ze het van het schoolplein af, maar de finish gaan ze zeker niet halen.

De Russen willen hun meuk verkopen voor dollars (olie hebben ze zelf zat) of die Venezuelanen er daarna iets effectief mee kunnen doen, zal de Russen een zorg zijn.

Irak onder Hoessein stond ook vol met Russische tanks en straaljagers; daarmee waren ze niet heel erg effectief tijdens de Golfoorlogen. Zal ook opgaan voor Venezuela. 

MasterChief1971

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/01/2019 | 22:18 uur
En wat precies is illegaal in geopolitiek?

Niet komen met de VN, daar hebben immers de permanente leden schijt aan.

In geopolitiek is heul veul illegaal. Er is enkel geen (effectieve) handhaving.
We komen hiermee in een rechtsfilosofisch spelletje maar ik denk dat ik duidelijk ben dat ík niet wil dat we zomaar overal binnen gaan vallen. Waar houdt dat op?
En de VN doe ik sowieso geen zaken mee. Dat is zo'n anti-westerse en ant-semitische club geworden dat je van GL, PvdA of D666 moet zijn om dat als de maat der dingen te zien.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1018
Citaat van: MasterChief1971 op 02/01/2019 | 22:13 uur
Ik wil helemaal niks doen. En zeker niet als het illegaal is.

En wat precies is illegaal in geopolitiek?

Niet komen met de VN, daar hebben immers de permanente leden schijt aan.

MasterChief1971

Citaat van: Oorlogsvis op 02/01/2019 | 21:44 uur
Wou jij er niets aan doen dan ? ....In Colombia zitten nu al ongeveer 3.5 miljoen Venezolanen omdat het leven in Venzuela
niet meer vol te houden is ....wat wou jij dan doen ontwikkelingshulp geven zeker  :devil: :devil:

Ik wil helemaal niks doen. En zeker niet als het illegaal is. Hun probleem. Ze zoeken het maar uit. Enige belangrijke vind ik de eilanden veilig te houden en gelukszoekers af te houden (fat chance).
De rest is niet aan ons als het aan mij ligt.
Wij zijn Nederland, weet je wel.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Oorlogsvis

Citaat van: MasterChief1971 op 02/01/2019 | 21:37 uur
Misschien moet je wat minder aan de jajem....
Wou jij er niets aan doen dan ? ....In Colombia zitten nu al ongeveer 3.5 miljoen Venezolanen omdat het leven in Venzuela
niet meer vol te houden is ....wat wou jij dan doen ontwikkelingshulp geven zeker  :devil: :devil:

MasterChief1971

Citaat van: Oorlogsvis op 02/01/2019 | 20:22 uur
In ruil voor olie neem ik aan ? ...afnemers kunnen bij de Russen altijd in de eigen valuta betalen maar dat is bij
Venezuela een beetje moeilijk met deze inflatie. En dan nog....gaan de Venezolanen zelf marine schepen kopen voor miljarden ? het land staat niet eens aan de afgrond
maar is allang gevallen. Die kut Russen moeten opzouten daar...tijd op Venezuela binnen te vallen en laten zien wie er in Zuid Amerikan de achtertuin van de VS de baas is.

Misschien moet je wat minder aan de jajem....
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Oorlogsvis

Citaat van: Parera op 02/01/2019 | 16:37 uur
Russia announces its readiness to equip the Venezuelan Navy

https://www.infodefensa.com/latam/2019/01/02/noticia-rusia-anuncia-disposicion-equipar-armada-venezuela.html

Volgens het artikel wil Venezuela investeren in hun marine en specifiek in rivier operaties (mogelijk beter te vertalen naar brown of green water operaties) en de amfibische capaciteiten.
In ruil voor olie neem ik aan ? ...afnemers kunnen bij de Russen altijd in de eigen valuta betalen maar dat is bij
Venezuela een beetje moeilijk met deze inflatie. En dan nog....gaan de Venezolanen zelf marine schepen kopen voor miljarden ? het land staat niet eens aan de afgrond
maar is allang gevallen. Die kut Russen moeten opzouten daar...tijd op Venezuela binnen te vallen en laten zien wie er in Zuid Amerikan de achtertuin van de VS de baas is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1013
Citaat van: Lex op 02/01/2019 | 18:56 uur
1. Er is vanuit NL-politiek schijnbaar geen interesse wat er buiten de veilige dijken gebeurt;
2. Ook NL media besteden hier nauwelijks/geen aandacht aan;
3. Als het daar tot een uitbarsten komt en NL wakker wordt, dan is het leed reeds geleden.

1. Ik begrijp dat voor dit dossier toch de nodige aandacht is.... maar is dat ook zo op regeringsniveau?
2. Onbegrijpelijk... blijkbaar te ver voor de copy paste journalistiek.
3. Zondagochtend, lokale tijd 06.00. tegen de lunch is het afgelopen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 02/01/2019 | 18:44 uur
Tijd voor Nederland om onze ''SMART-L MM/D'' & ''SMART-L MM/F'' uit te testen in de regio gekoppeld aan mk41 VLS's op vaste posities. Onze eigen versie van AEGIS Ashore, perfect voor de West.

Niet eens zo'n gek idee al maakt het je wel immobiel.

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 02/01/2019 | 17:48 uur
Een burgeroorlog ala Syrië, waarin de Russen de nieuwe toys aan het uitproberen zijn?

Sarcasm much?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"