Spanningen in Venezuela

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 16/02/2014 | 13:02 uur

MasterChief1971

Leg er een mobiel GBADS en een batterij PzH neer en je maakt het te duur om binnen te vallen. A2AD kunnen wij ook.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/12/2018 | 13:56 uur
Ook de Chinezen zitten in Venezuela op het vinkentouw...

De regio gaat van slapend naar geopolitiek "interessant". Duidelijk is dat Nederland zich meer zal moeten laten zien dan ze nu doet, een OPV maakt geen enkele indruk op de nieuwe acteurs op dit toneel.
Geduld, geduld, van 2030-2040 zijn wij weer bij en kunnen we ook weer e.e.a. op de mat leggen ...  :angel:

Maar Nederland kennende zijn we veel te bang om daar meer aanwezig te zijn, want voordat je weet, zit je in een 'wapenwedloop' met Venezuela (en Rusland) die je nooit kan winnen.
Venezuela zal het altijd uitleggen als een daad van agressie.

Parera

#948
Als dit plan van Venezuela en Rusland doorgaat is er dan een kans dat de Nederland een soort gelijk systeem opzet als de QRA die we kennen in Nederland?

We zullen toch ons luchtruim moeten beschermen in de regio. Het luchtruim dat onder TNCF (air control Curaçao) valt is een groot luchtruim dat strekt van 11 km voor de Venezolaanse kust nabij Aruba tot 85 km voor de kust van Haïti.
Het koninkrijks luchtruim begint op 180 km van die basis waar de Russen zullen komen, dat is genoeg om binnen 10 - 15 minuten binnen ons luchtruim te vliegen op kruissnelheid, op topsnelheid is dat nog maar 5 minuten.




Parera

#947
La Orchila ligt op nog geen 250 km van Bonaire een Nederlandse Gemeente! Een semi-permanente Russische aanwezigheid op zo'n korte afstand van ons moet toch wel de ''alarm bellen'' doen afgaan in Den Haag.

Het gaat hier nu om het behouden van Tu-160's in de regio waardoor ze hun missies kunnen uitvoeren rondom de VS zonder gebruik te hoeven maken van tankers. Dit gaat volgens mij wel invloed hebben op onze doctrine in de West. Bestel bij Thales alvast maar wat extra SMART-L's en activeer die 4e patriot batterij maar!  :omg:

De keuze voor La Orchila vind ik ook opvallend want het is zo goed als een onbewoond eiland met een militair vliegveld. In 2009 is er ook al gesproken door de Russen over het gebruik van dit eiland maar toen ontkende Chavez dat hier over gepraat werd.  De basis bestaat uit een grote landingsbaan van 3100 x 50 m, de rest van de basis bestaat uit enkele gebouwen en houten hutten voor het personeel.

Ook de VS gaat hier 100% zeker op reageren als dit doorgaat,de gehele VS ligt daarmee binnen bereik van deze bommenwerpers. Daarmee kunnen de Russen vanuit 3 kanten een aanval openen op de VS ; vanuit Rusland (EU), vanaf Rusland (Azie) en vanuit Zuid-Amerika.

Parera

Russia to set up Caribbean base and meet Israeli brass to discuss Iran

Media: Russia to set up military base in the Caribbean
Moscow is gearing up to establish a long-term military presence in Latin America and the current mission of the Tu-160 strategic bombers to Venezuela is part of this plan, Nezavisimaya Gazeta writes.

According to military envoys, Russian authorities have made a decision (and Venezuelan President Nicolas Maduro did not object) to deploy strategic aircraft to one of Venezuela's islands in the Caribbean Sea, which has a naval base and a military airfield. Ten years ago, Russian experts and Armed Forces commanders had already visited the island of La Orchila, located 200 kilometers northeast of Caracas. Venezuelan laws prohibit the setup of military bases in the country, but a temporary deployment of warplanes is possible.

"It is the right idea to include Venezuela in long-range aviation missions," military expert Colonel Shamil Gareyev told the newspaper, adding that it was also economically reasonable. "Our strategic bombers will not only not have to return to Russia every time, but also won't perform aerial refueling while on a patrol mission in the Americas. Our Tu-160 aircraft arrive to their base in Venezuela, conduct flights, execute their missions and are then replaced on a rotating basis. This is how it should be done," he said.

Colonel Eduard Rodyukov, a Corresponding Member of the Academy of Military Sciences, in turn, told Nezavisimaya Gazeta that "the arrival of Russia's Tu-160 strategic bombers to Central America is kind of a signal to Trump to make him realize that abandoning nuclear disarmament treaties will have a boomerang effect."

According to Kommersant's sources in Russian military management agencies, the Russian-Venezuelan agreement on the flight of two Tu-160 strategic bombers is mutually beneficial, since Caracas got a chance to exhibit its independent military policy and Russian pilots performed not just a simple training flight but covered a distance of more than 10,000 kilometers over the Atlantic Ocean, the Barents, the Norwegian and the Caribbean Seas.

We are clearly helping the Venezuelan government stay afloat, Research Fellow at the Institute of Latin American Studies of the Russian Academy of Sciences Emil Dabagyan told Kommersant. "Since Russia benefits from oil exploration, it wants the Venezuelan regime to stay in place," he added. As for Caracas, joint military drills with Russia and other activities of this kind are very important for it at the moment. According to the expert, Venezuelan authorities "seek to show their determination to protect the country from the potential aggression of the United States, who has been labeling the Maduro regime as illegitimate."

[Source: TASS ]

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/12/2018 | 14:47 uur
Vlakte van HATO?

Ja en Nee, Curaçao is een lastig geval op dat gebied.  Veel ''bergen'' maken een goede locatie lastig, een mooie plek is Oostpunt of Fuikbaai, maar dan zit je aan een remote location.
Sinds deze week staat het eiland ook op Google Streetview voor de geïnteresseerde. Ik blijf bij Aruba als beste plek of Bonaire bij de zout productie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 13/12/2018 | 14:26 uur
Klopt maar, ik ken de kazernes en de 2 kazernes op Curacao zijn op dat gebied wat lastiger.
MB Parera zit tussen bergen in en eigenlijk is die kazerne wel ''vol'' qua bebouwing. Suffisant is verder landinwaarts maar daar zit weer veel bebouwing omheen.
De kazerne op Aruba ligt zo goed als direct aan zee  en heeft dus op die kant vrij zicht, ook ligt die kazerne het dichtste bij Venezuela.

Een andere optie is een remote location waarbij er dus een ''hek'' om het radar station staat en de commando centrale waar de radar gekoppeld zit is dan op een andere locatie. Die optie is ook mogelijk maar dan zit je toch met bewaking die er 24/7 bij moet wat ook weer extra kosten mee brengt. De SMART-L MM/F  radar staat wel op een verhoging en is ook demontabel in geval van conflict kan die dus verplaatst worden binnen enkele uren/dagen. Ik ben alleen bang met alle bergen op de eilanden dat het of hoog op een berg moet of dat het een te hoge toren word.


Vlakte van HATO?

Parera

#943
Citaat van: Umbert op 13/12/2018 | 14:19 uur
je hebt gelijk, wat nu de beste plek is zullen de deskundigen vele malen beter weten als ik zeg de gek, met de SMART-L, bedoel ik de versie die in Nederland wordt geplaatst als land versie om het luchtruim te bewaken, ding is geloof met de juiste software voor veel dingen te gebruiken, en als je toch al zoiets opzet zou ik idd ook gelijk een uplink station naar onze schepen/bondgenoten maken, zal niet zo extreem veel meer kosten ga ik vanuit.

Klopt maar, ik ken de kazernes en de 2 kazernes op Curacao zijn op dat gebied wat lastiger.
MB Parera zit tussen bergen in en eigenlijk is die kazerne wel ''vol'' qua bebouwing. Suffisant is verder landinwaarts maar daar zit weer veel bebouwing omheen.
De kazerne op Aruba ligt zo goed als direct aan zee  en heeft dus op die kant vrij zicht, ook ligt die kazerne het dichtste bij Venezuela.

Een andere optie is een remote location waarbij er dus een ''hek'' om het radar station staat en de commando centrale waar de radar gekoppeld zit is dan op een andere locatie. Die optie is ook mogelijk maar dan zit je toch met bewaking die er 24/7 bij moet wat ook weer extra kosten mee brengt. De SMART-L MM/F  radar staat wel op een verhoging en is ook demontabel in geval van conflict kan die dus verplaatst worden binnen enkele uren/dagen. Ik ben alleen bang met alle bergen op de eilanden dat het of hoog op een berg moet of dat het een te hoge toren word.


Umbert

Citaat van: Parera op 13/12/2018 | 14:02 uur
Dan zou ik hem persoonlijk plaatsen op Aruba. Er is ruimte op de kazerne voor uitbreiding en deze is ook het dichtste bij de zee geplaatst zonder te veel obstructies (bergen en/of gebouwen).
En wat doe je met die SMART-L  zonder dat je schepen hebt of andere middelen in de regio die er iets mee kunnen, als je deze stap zet moet je er ook data-link mee aanleggen naar de schepen van de KM en misschien ook naar die van de VS.

je hebt gelijk, wat nu de beste plek is zullen de deskundigen vele malen beter weten als ik zeg de gek, met de SMART-L, bedoel ik de versie die in Nederland wordt geplaatst als land versie om het luchtruim te bewaken, ding is geloof met de juiste software voor veel dingen te gebruiken, en als je toch al zoiets opzet zou ik idd ook gelijk een uplink station naar onze schepen/bondgenoten maken, zal niet zo extreem veel meer kosten ga ik vanuit.

Parera

Citaat van: Umbert op 13/12/2018 | 13:48 uur
Zal er niet raar van opkijken als daar indien de russen echt gebruik van de haven faciliteiten gebruik gaan maken daar, er plannen zullen zijn om een afluister en radarpost met smart-L net als in Nederland zal komen al dan niet i.s.m. de amerikanen. Zitten dan toch echt eerste rang.

Dan zou ik hem persoonlijk plaatsen op Aruba. Er is ruimte op de kazerne voor uitbreiding en deze is ook het dichtste bij de zee geplaatst zonder te veel obstructies (bergen en/of gebouwen).
En wat doe je met die SMART-L  zonder dat je schepen hebt of andere middelen in de regio die er iets mee kunnen, als je deze stap zet moet je er ook data-link mee aanleggen naar de schepen van de KM en misschien ook naar die van de VS.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Umbert op 13/12/2018 | 13:48 uur
Zal er niet raar van opkijken als daar indien de russen echt gebruik van de haven faciliteiten gebruik gaan maken daar, er plannen zullen zijn om een afluister en radarpost met smart-L net als in Nederland zal komen al dan niet i.s.m. de amerikanen. Zitten dan toch echt eerste rang.

Ook de Chinezen zitten in Venezuela op het vinkentouw...

De regio gaat van slapend naar geopolitiek "interessant". Duidelijk is dat Nederland zich meer zal moeten laten zien dan ze nu doet, een OPV maakt geen enkele indruk op de nieuwe acteurs op dit toneel.

Umbert

Zal er niet raar van opkijken als daar indien de russen echt gebruik van de haven faciliteiten gebruik gaan maken daar, er plannen zullen zijn om een afluister en radarpost met smart-L net als in Nederland zal komen al dan niet i.s.m. de amerikanen. Zitten dan toch echt eerste rang.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 13/12/2018 | 12:56 uur
Ook de Britten en Fransen krijgen daar mee te maken als dit door gaat door hun overzeese gebiedsdelen. En de NAVO krijgt vanzelf interesse in het gebied als er veel Russische (en Chinese) activiteit is in de regio.

Nee, hooguit individuele NAVO leden.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/12/2018 | 12:35 uur
Heeft nul, nul met de NAVO te maken gezien het feit dat de Venezuela ruim buiten het NAVO verdragsgebied valt.

Wel belangrijk voor Nederland en de Amerikanen.

Ook de Britten en Fransen krijgen daar mee te maken als dit door gaat door hun overzeese gebiedsdelen. En de NAVO krijgt vanzelf interesse in het gebied als er veel Russische (en Chinese) activiteit is in de regio.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 13/12/2018 | 12:23 uur

Wel een belangrijke ontwikkeling voor Nederland en NAVO:

Venezuela en Rusland werken aan plannen waarbij Russische schepen en vliegtuigen altijd gebruik kunnen maken van de faciliteiten die Venezuela bied.

Heeft nul, nul met de NAVO te maken gezien het feit dat de Venezuela ruim buiten het NAVO verdragsgebied valt.

Wel belangrijk voor Nederland en de Amerikanen.