Damen Crossover ultimate mission modular naval concept

Gestart door Flyguy, 25/03/2014 | 18:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 25/03/2014 | 22:19 uur
Zeker...mijn gebeden zijn verhoord...dit is wat ik al die tijd voor ogen had en heb bepleit!!...me very happy :big-smile:

Daar zou ik niet te snel mee zijn... zie ook het getoonde model van de MFF vervanger in het desbetreffende topic, daar zie ik toch de nodige verschillen (lijkt verdacht veel op het Engelste Type 26)

In de grootste geschetste variant (XO137)  zie ik absoluut mogelijkheden als een MFF vervanger voor zowel Nederland als België, maar....

De oorspronkelijke vervangingsplanning van het (eerste) M fregat was 2020, iets wat vooralsnog is verschoven naar 2023, dus dit model voorstellen als MFF vervanger zou alleen zinvol zijn als de lobby van de maritieme cluster het voor elkaar heeft gekregen de vervangingsdatum (terecht) meer richting oorspronkelijke planning te bewegen.

Zo niet, en deze modellen serie is louter voor export bedoeld, dan geeft het wellicht een indicatie in welke richting het gaat met de KM toekomst.



Elzenga

Citaat van: Ace1 op 25/03/2014 | 19:28 uur
Zo te zien mag forumlid Elzenga, zijn ALTERNATIEVE DEFENSIE VISIE EN OPZET - 2030 bij gaan stellen? :big-smile:
Zeker...mijn gebeden zijn verhoord...dit is wat ik al die tijd voor ogen had en heb bepleit!!...me very happy :big-smile:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Blijkbaar heeft in Janes van december vorig jaar al een artikel gestaan over de XO familie.

Helaas maar een klein stukje.

Sea Platforms

Damen sees new naval market opportunities in 'Crossover' vessel concept

Menno Steketee, Amsterdam - IHS Jane's Defence Weekly

23 December 2013

Damen Shipyard's subsidiary Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) has launched the Crossover Series - or 'XO' family - of multifunctional naval vessels, perceiving new international market opportunities in a vessel concept designed to offer both high- and low-end capabilities in a large, flexible platform.

René Hoogenboom, DSNS's product manager for naval auxiliaries and amphibious support ships, confirmed the launch of the new concept to IHS Jane's . The 'XO' concept is intended to combine a wide range of capabilities usually associated with high-end surface combatants with the more logistical tasks carried out by support ships. "We see the international market asking for broad multifunctionality, which means both ... robustly armed like a frigate with anti-air warfare, anti-surface warfare, and anti-submarine warfare, and equipped for humanitarian intervention and general support," said Hoogenboom.

Client log in to read more

(131 of 476 words)

http://www.janes.com/article/31953/damen-sees-new-naval-market-opportunities-in-crossover-vessel-concept

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 25/03/2014 | 19:36 uur
Daarvoor komt dit model toch echt te vroeg, ga uit van 25 jaar levensduur van een OPV's en als deze in de tussenliggende periode niet verpatst worden dan is het opvolgende OPV model een keer aan de beurt na de LCF vervanger.

het kleine model van 4500 ton zou wellicht een opvolger van de De Godetia kunnen zijn?

http://www.mil.be/nl/materiaal/a960-godetia-commando-en-logistiek-steunschip

StrataNL

Citaat van: jurrien visser op 25/03/2014 | 19:31 uur
De XO137 measures 137 metres in length and weighs 5600 tonnes komt wel in de richting van het gewenste M vervanger formaat en als ik het plaatje bekijk dan is ook de bewapening op dit model wel aardig.

Zichtbaar lijken: 2 millennium guns, 1 127mm een quad opstelling van Harpoons (of opvolger) en een VLS met zo te zien minimaal 16 cellen. ASW bewapening is natuurlijk een must.

Het zal me benieuwen of dit een export model wordt of de voorbode van een nieuw model M fregat.


Ik zie:
-76mm voorop (127mm is stukkie groter)
-Achter kanon ruimte voor een aantal VLS
-Milenniums op de brug en hangar
-Stir's voor en achter de mast
-I-mast met de nieuwste snufjes van Thales-
-Genoeg plek voor Anti surface missiles e.d.

Alleen die groene Chinook kan ik niet erg plaatsen..  :glare:

Lijkt mij prima MF vervanger op eerste gezicht.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 25/03/2014 | 19:29 uur
Het zouden in de toekomst prima opvolgers kunnen worden van de OPV's van de Holland Klasse?

Daarvoor komt dit model toch echt te vroeg, ga uit van 25 jaar levensduur van een OPV's en als deze in de tussenliggende periode niet verpatst worden dan is het opvolgende OPV model een keer aan de beurt na de LCF vervanger.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De XO137 measures 137 metres in length and weighs 5600 tonnes komt wel in de richting van het gewenste M vervanger formaat en als ik het plaatje bekijk dan is ook de bewapening op dit model wel aardig.

Zichtbaar lijken: 2 millennium guns, 1 127mm een quad opstelling van Harpoons (of opvolger) en een VLS met zo te zien minimaal 16 cellen. ASW bewapening is natuurlijk een must.

Het zal me benieuwen of dit een export model wordt of de voorbode van een nieuw model M fregat.


Ace1

Citaat van: Flyguy op 25/03/2014 | 19:19 uur
ik zie liever een écht fregat als opvolger van de M's, niet zo'n halfgebakken ding. Het houdt op een gegeven moment op met de voordelen die je krijgt door 'joint' te gaan.

2 van deze dingen zijn leuk als aanvulling op échte nieuwe fregatten, maar niet als vervanging van.

Het zouden in de toekomst prima opvolgers kunnen worden van de OPV's van de Holland Klasse?

Ace1

Zo te zien mag forumlid Elzenga, zijn ALTERNATIEVE DEFENSIE VISIE EN OPZET - 2030 bij gaan stellen? :big-smile:

StrataNL

Dat werd tijd zeg, maar missie modulair dus, Sigma's zijn constructie modulair, maar lijkt me dat dat hier ook wel mogelijk moet zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

Citaat van: slaydo op 25/03/2014 | 19:16 uur
Hoezo niet Flyguy?

ik zie liever een écht fregat als opvolger van de M's, niet zo'n halfgebakken ding. Het houdt op een gegeven moment op met de voordelen die je krijgt door 'joint' te gaan.

2 van deze dingen zijn leuk als aanvulling op échte nieuwe fregatten, maar niet als vervanging van.

slaydo


Flyguy

Citaat van: slaydo op 25/03/2014 | 18:55 uur
Grappig,

Damen's versie van de Absalon klasse van de Denen. misschien wel de ultimate MFF..
Nee, nee bedankt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


slaydo

Grappig,

Damen's versie van de Absalon klasse van de Denen. misschien wel de ultimate MFF..