Damen Crossover ultimate mission modular naval concept

Gestart door Flyguy, 25/03/2014 | 18:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 27/03/2014 | 11:35 uur
ik vermoed zo'n 28 knp max. Voldoende denk ik..ook voor ASW.

Laten we wachten op de "specs"

Wellicht is een variant inclusief gasturbines een optie.

28 kts vind ik aan de magere kant maar ook van belang is de acceleratie... wat doet een diesel in deze?

Elzenga

Citaat van: ARM-WAP op 27/03/2014 | 11:23 uur
Dan kom je automatisch uit bij een gasturbine-configuratie.
En gezien ik geen grote "funnel" en air intakes zie op dat model denk ik dat deze dmv dieselmotoren aangedreven wordt.
Geen 30kn dus maar veeleer een 24-25.
ik vermoed zo'n 28 knp max. Voldoende denk ik..ook voor ASW.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 27/03/2014 | 11:23 uur
Dan kom je automatisch uit bij een gasturbine-configuratie.
En gezien ik geen grote "funnel" en air intakes zie op dat model denk ik dat deze dmv dieselmotoren aangedreven wordt.
Geen 30kn dus maar veeleer een 24-25.

Als dat zo is, dan is dit concept schip geen MFF vervanger mede gezien de aanzienlijk mondiaal toenemende onderzeebootdreiging.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser op 27/03/2014 | 10:39 uur
Voor een MFF vervanger is natuurlijk snelheid in het kader van ASW van groot belang, 30kts (+) lijkt mij dan ook meer dan wenselijk i.c.m. met voldoende acceleratievermogen en wendbaarheid.
Dan kom je automatisch uit bij een gasturbine-configuratie.
En gezien ik geen grote "funnel" en air intakes zie op dat model denk ik dat deze dmv dieselmotoren aangedreven wordt.
Geen 30kn dus maar veeleer een 24-25.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 27/03/2014 | 10:57 uur
Die Sylver hadden ze dan gelijk met de LCF's moeten doen, maar dan nog zie ik er het nut niet van in. We hebben geen van die raketten in het arsenaal. ESSM en evt. vl-RAM blk2 lijken mij voldoende dus voldoen 16 cellen Mk41 SDL of misschien de Tactical length versie als je SM-2 mee wilt nemen, maar daar heb je de LCF's voor. Uiteraard Rb15-mk4.

Ik kies de tussenweg, 6 stuks maakt 10 fregatten.

In 6 MFF vervangers (+2 voor België) kan ik me vinden, dat maakt een aardige productie serie voor DSNS. Of dit het type is... dat denk ik niet (te vroeg) maar als basis gedachte biedt het zeker potentie, zeker als er voldoende ASW capaciteiten (inclusief snelheid, acceleratie en wendbaarheid) aanwezig zijn.

StrataNL

Citaat van: slaydo op 27/03/2014 | 08:30 uur
De grootste versie zou m.i. exact datgene zijn wat de KM nodig heeft. Overigens, zou ik deze schepen graag met EU raketten uitgerust zien. Als je de Sylver A50 setup neemt kan je 4 soorten luchtafweerr raketten meenemen (Mica, VT-1 (Crotale), Aster 15/30. Hoe bedoel je mogelijkheden....) ipv harpoon graag RBS mk4 en tadaa we hebben een schip dat zeker zn mannetje kan staan. Het zou nog leuker zijn als we zouden kiezen voor de A70 Sylver versie. Minder mogelijkheden qua raketten maar wel SCALP Navale... 8)

Jeanine, I'll take 4 if you please :P :-*

Die Sylver hadden ze dan gelijk met de LCF's moeten doen, maar dan nog zie ik er het nut niet van in. We hebben geen van die raketten in het arsenaal. ESSM en evt. vl-RAM blk2 lijken mij voldoende dus voldoen 16 cellen Mk41 SDL of misschien de Tactical length versie als je SM-2 mee wilt nemen, maar daar heb je de LCF's voor. Uiteraard Rb15-mk4.

Ik kies de tussenweg, 6 stuks maakt 10 fregatten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: slaydo op 27/03/2014 | 08:30 uur
Gezien het feit dat we hier in NL zoveel mogelijk missie profielen in 1 schip moeten proppen denk ik dat dit wel eens een uitkomst kan bieden.. Als de overheid nou eens afstapte van alles zelf willen ontwikkelen en een bedrijf dat gespecialiseerd is in scheepsontwerpen en het bouwen ervan z'n werk laat doen.... Het zou volgens mij een hoop schelen qua kosten.

De grootste versie zou m.i. exact datgene zijn wat de KM nodig heeft. Overigens, zou ik deze schepen graag met EU raketten uitgerust zien. Als je de Sylver A50 setup neemt kan je 4 soorten luchtafweerr raketten meenemen (Mica, VT-1 (Crotale), Aster 15/30. Hoe bedoel je mogelijkheden....) ipv harpoon graag RBS mk4 en tadaa we hebben een schip dat zeker zn mannetje kan staan. Het zou nog leuker zijn als we zouden kiezen voor de A70 Sylver versie. Minder mogelijkheden qua raketten maar wel SCALP Navale... 8)

Jeanine, I'll take 4 if you please :P :-*
+1 en als het even kan 8...maar goed dat is voor 2030.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 27/03/2014 | 10:31 uur
Wat is de max. snelheid?

Goede vraag... (nog niets over kunnen vinden)

Voor een MFF vervanger is natuurlijk snelheid in het kader van ASW van groot belang, 30kts (+) lijkt mij dan ook meer dan wenselijk i.c.m. met voldoende acceleratievermogen en wendbaarheid.

KapiteinRob


slaydo

Gezien het feit dat we hier in NL zoveel mogelijk missie profielen in 1 schip moeten proppen denk ik dat dit wel eens een uitkomst kan bieden.. Als de overheid nou eens afstapte van alles zelf willen ontwikkelen en een bedrijf dat gespecialiseerd is in scheepsontwerpen en het bouwen ervan z'n werk laat doen.... Het zou volgens mij een hoop schelen qua kosten.

De grootste versie zou m.i. exact datgene zijn wat de KM nodig heeft. Overigens, zou ik deze schepen graag met EU raketten uitgerust zien. Als je de Sylver A50 setup neemt kan je 4 soorten luchtafweerr raketten meenemen (Mica, VT-1 (Crotale), Aster 15/30. Hoe bedoel je mogelijkheden....) ipv harpoon graag RBS mk4 en tadaa we hebben een schip dat zeker zn mannetje kan staan. Het zou nog leuker zijn als we zouden kiezen voor de A70 Sylver versie. Minder mogelijkheden qua raketten maar wel SCALP Navale... 8)

Jeanine, I'll take 4 if you please :P :-*

StrataNL

Citaat van: Zeewier op 26/03/2014 | 23:32 uur
Een littoral combat ship met een laag profiel. Kan duidelijk minder manschappen huisvesten dan de ZP-klasse.

Uiteraard, men gaat er vanuit dat door vergaande automatisering (zie OPV's) de nieuwe fregatten een vaste bemanning zullen hebben van rond de 75 man + opstappers (aircrew, mariniers etc.)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zeewier

Een littoral combat ship met een laag profiel. Kan duidelijk minder manschappen huisvesten dan de ZP-klasse.
Goed voor de Aziatische markt of bijvoorbeeld een opkomende economische macht als Mexico, waar langdurige expedities niet de standaard zijn.

Zeer gelijkend op de Amerikaanse LCS1.
http://cimsec.org/lcs-playing-with-modularity/

Harald

Als ik de te vinden foto's bekijk dan kan er aan de zijkant een landingcraft via een grote deur in en uit geladen worden.
Volgens mij is er nu in het schaal model een LCVU geplaatst



http://www.damentrading.com/eng/vessels/landing-craft/landing-craft-lcvp-mk-iii-100.html

Harald

http://www.defensenews.com/article/20140325/DEFREG04/303250036/Dutch-Shipbuilder-Aims-Expand-Gulf-Region

(Helaas krijg ik de bij het artikel geplaatste foto niet toegevoegd)

Een artikel over het nieuwe ontwerp van Damen als : Mission Flexible Combatant (MFC)

Koen Audenaert, a Daman naval architect working on the MFC, acknowledged its similarity to the Absalon, but he pointed to significant changes.

"The difference is in the aft part," he said, pointing to a model of the ship.

The MFC, while smaller, features a fixed stern ramp, offering direct access for rigid hull inflatable boats (RHIBs) and smaller landing craft. The Absalon, Audenaert pointed out, has no boat ramp, and it can only launch small craft via an overhead boom.

"This is a simple, elegant design," Audenaert said. The ship's multimission bay can be configured to handle a variety of missions, including mine laying and countermeasures, anti-submarine warfare and special forces support. Equipment is moved via two overhead gantry cranes.

Boats are retrieved on the ramp via an automatic wire system. RHIBs come up the ramp and trip a crosswire, which then secures the craft.

"It's a hands-free operation," Audenaert said.

Like many Damen designs, the MFC can be configured in a variety of sizes and patterns, emphasizing different missions, capabilities and costs. Brochures describe ships ranging from designs 115 meters to 139 meters in length, displacing from 4,500 metric tons to 5,600 metric tons. Mission sets range from a low end of security versions, to combatant, amphibious and logistic variants.


Bij dit artikel is een mooie foto te zien van een opengewerkt model van het schip met de Multi Mission Bay. Een soort gelijk idee als bij het eerste Type 26 ontwerp van de UK, zoals zie hieronder. Maar als ik het model bekijk is het Damen ontwerp groter en uitgebreider. wat ik een goede zaak vind. ook de mogelijkheid om grotere RHIBs - landing crafts te kunnen bergen via de ramp, zoiets als een CB90 lijk me een goede ontwikkeling


Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 25/03/2014 | 23:23 uur
Daar zou ik niet te snel mee zijn... zie ook het getoonde model van de MFF vervanger in het desbetreffende topic, daar zie ik toch de nodige verschillen (lijkt verdacht veel op het Engelste Type 26)

In de grootste geschetste variant (XO137)  zie ik absoluut mogelijkheden als een MFF vervanger voor zowel Nederland als België, maar....

De oorspronkelijke vervangingsplanning van het (eerste) M fregat was 2020, iets wat vooralsnog is verschoven naar 2023, dus dit model voorstellen als MFF vervanger zou alleen zinvol zijn als de lobby van de maritieme cluster het voor elkaar heeft gekregen de vervangingsdatum (terecht) meer richting oorspronkelijke planning te bewegen.

Zo niet, en deze modellen serie is louter voor export bedoeld, dan geeft het wellicht een indicatie in welke richting het gaat met de KM toekomst.
Natuurlijk...vandaar ook de emoticon. Maar ik zou het dus toejuichen als dit wel de basis wordt voor de opvolger van de MFF. En het model dat we eerder zagen een studiemodel blijft.

Maar ja..time will tell.