Opvolging KDC-10

Gestart door Ace1, 11/04/2014 | 20:24 uur

Parera

#253
Citaat
Duitsland en Noorwegen treden toe tot project Multi Role Tanker Transport
Nieuwsbericht | 29-06-2017 | 14:32

Duitsland en Noorwegen doen mee met de aanschaf van Airbus-tanker-/transportvliegtuigen. De Duitse minister van Defensie Ursula von der Leyen en haar Noorse collega Ine Marie Eriksen Soreide zetten vandaag in Brussel hun handtekeningen onder het Memorandum of Understanding (MoU). Nederland is voortrekker van dit Europese samenwerkingsproject.

Nederland en Luxemburg kochten bijna een jaar geleden 2 A330 MRTT-toestellen bij Airbus. Beide landen ondertekenden vandaag in Brussel eveneens het MoU, dat de noodzakelijke wijzigingen bevat ten opzichte van het document van vorig jaar.

7 toestellen
Nu Duitsland en Noorwegen zijn toegetreden, worden er 5 vliegtuigen extra besteld. Het programma bestaat daardoor straks uit een pool van 7 stuks. De deelnemende landen mogen een aantal vlieguren gebruiken dat afhangt van hun aandeel in de investeringen.

De toestellen worden vanaf 2020 geleverd. 4 krijgen Vliegbasis Eindhoven als thuisbasis, de andere 3 komen in Duitsland. De machines verminderen in de toekomst het tekort aan tanker- en transportcapaciteit van EU en NAVO.

Het aantal van 7 toestellen kan nog toenemen als meer landen meedoen. De investeringskosten en de jaarlijkse exploitatiekosten gaan voor Nederland flink omlaag. De investeringskosten voor Nederland blijven binnen de aan de Tweede Kamer gemelde bandbreedte van 250 miljoen tot 1 miljard euro.

De deelname van de landen is een groot succes voor de Europese defensiesamenwerking. Nederland is sinds het begin in 2012 voortrekker van het MRTT-programma van het Europees Defensie Agentschap.

Belgiƫ is voornemens het MOU begin 2018 te ondertekenen.
[Bron: defensie.nl / artikel


Goed nieuws en bij ondertekening door Belgie zal het 8e toestel bij besteld worden.
De 3 toestellen die in Duitsland worden gestationeerd komen op de vliegbasis Keulen-Wahn en 1 toestel zal worden uitgerust met permanent medische evacuatie capaciteit.

Het allerlaatste goede nieuws uit dit bericht is wel dat de kosten voor NL omlaag gaan dus komt er weer meer budget vrij voor andere projecten.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

EDA pushes for more action on tanker capacity (vloot zou kunnen groeien tot 11 toestellen)

FlightGlobal
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Netherlands to host EART 2017 exercise
( geen UK ?, straks zijn de Italianen de enigen die vliegen met de 767. Alle anderen met de A330 MRTT of een afgeleide ervan. ) 

The European Defence Agency's (EDA's) fourth European Air-to-Air Refuelling Training (EART) exercise is set to kick off at Eindhoven airbase in the Netherlands on 26 March.

The exercise, which is run by European Air Transport Command, is part of EDA's air-to-air refuelling initiative. It aims to train tanker crews in air-to-air refuelling operations within a realistic and multinational framework.

Along with exercises such as the Frisian Flag exercise, EART 2017 represents a unique opportunity for specific training for air crews, planners, taskers and engineers in planning and executing missions in a complex composite air operation environment.

Tankers from Germany, the Netherlands, Italy and France will take part in the two week training exercise.

During the exercise, crews will have the opportunity to increase their know-how in complex multinational scenarios, and enhance their knowledge of multinational tanker aircraft and exchange information and procedures.

https://www.shephardmedia.com/news/mil-log/netherlands-host-eart-2017-exercise/

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 13/03/2017 | 17:01 uur
Dan had het nu moeten gebeuren. Ik verbaasde me er destijds ook over dat het niet onder het EATC viel hoor.
Wat niet is kan nog komen, maar zal wel een ingewikkelde organisatie worden dan, drie samenwerkingsverbanden (SAC, MMF en EATC) door elkaar op hetzelfde continent  ;)
welhaast symbolisch voor de verwarrende tijden en ontwikkelingen op het Europese continent...en eigenlijk ook wel op het noordelijke Amerikaanse continent (oftewel grootmacht VS).

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 13/03/2017 | 16:11 uur
.ik hoop in de toekomst overstap naar de militaire structuur van de EU.
Dan had het nu moeten gebeuren. Ik verbaasde me er destijds ook over dat het niet onder het EATC viel hoor.
Wat niet is kan nog komen, maar zal wel een ingewikkelde organisatie worden dan, drie samenwerkingsverbanden (SAC, MMF en EATC) door elkaar op hetzelfde continent  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 13/03/2017 | 16:44 uur
Mede deelnemer Noorwegen wordt voorlopig geen EU lid.
Ja..ik begrijp dat ook mede daarom de NAVO-formule is gekozen. Verstandig!. Maar eens zien hoe lang Noorwegen nog buiten de EU blijft. Zeker als de EU een mijns inziens noodzakelijke herijking heeft doorlopen. Maar voor nu een goede zet zo. Samenwerken bij strategische middelen! Alleen wel zorgen dat we die als Europese NAVO-landen zelf ook kunnen blijven inzetten, ook als de Amerikanen daar minder trek in hebben. Dat is weer een nadeel van de NAVO-formule.

Sparkplug

Citaat van: Ronald Elzenga op 13/03/2017 | 16:11 uur
Goede ontwikkeling! Nu nog onder de hoede van de NAVO..ik hoop in de toekomst overstap naar de militaire structuur van de EU.

Mede deelnemer Noorwegen wordt voorlopig geen EU lid.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ronald Elzenga

Citaat van: Harald op 13/03/2017 | 15:48 uur
Occar to Order Six More A-330 Tankers for Multinational Fleet

More Nations Intend to Join the MFF

(Source: OCCAR; issued March 10, 2017)

On 16 February 2017, the Defence Ministers of Belgium, Germany and Norway signed a Declaration of Intent to join the European Multinational MRTT Fleet (MMF) of Airbus 330-200 transport and tanker aircraft, created by the Netherlands and Luxembourg.

OCCAR is managing the Acquisition Phase of the NATO-owned MMF on behalf of NATO, and the NATO Support and Procurement Agency (NSPA) will be responsible for managing the Follow-on Support and Operations Support Phase.

When in the coming months the three nations officially join the MMF MoU, the OCCAR-EA MMF Programme Division will be in a position to exercise contract options for six additional A330-200 MRTT aircraft for the MMF inventory, bringing the total number of aircraft on order to eight. With this potential enlargement, the MMF initiative will further increase its importance to deliver a key capability to the European nations.

Based on the increasing interest in the MMF Programme expressed by other European nations, even a further growth of the number of aircraft could become possible in the future.

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/181906/occar-to-order-six-more-a_330-tankers-for-multinational-fleet.html
Goede ontwikkeling! Nu nog onder de hoede van de NAVO..ik hoop in de toekomst overstap naar de militaire structuur van de EU.

Harald

Occar to Order Six More A-330 Tankers for Multinational Fleet

More Nations Intend to Join the MFF

(Source: OCCAR; issued March 10, 2017)

On 16 February 2017, the Defence Ministers of Belgium, Germany and Norway signed a Declaration of Intent to join the European Multinational MRTT Fleet (MMF) of Airbus 330-200 transport and tanker aircraft, created by the Netherlands and Luxembourg.

OCCAR is managing the Acquisition Phase of the NATO-owned MMF on behalf of NATO, and the NATO Support and Procurement Agency (NSPA) will be responsible for managing the Follow-on Support and Operations Support Phase.

When in the coming months the three nations officially join the MMF MoU, the OCCAR-EA MMF Programme Division will be in a position to exercise contract options for six additional A330-200 MRTT aircraft for the MMF inventory, bringing the total number of aircraft on order to eight. With this potential enlargement, the MMF initiative will further increase its importance to deliver a key capability to the European nations.

Based on the increasing interest in the MMF Programme expressed by other European nations, even a further growth of the number of aircraft could become possible in the future.

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/181906/occar-to-order-six-more-a_330-tankers-for-multinational-fleet.html

Sparkplug

Is onderstaand interessant voor de komende Europese A330 MRTT's?

AVALON: RAAF, Airbus look to increase MRTT capabilities

Flightglobal.com
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/02/2017 | 12:28 uur
Dat zou een bijzonder constructie zijn, alsof jij een nieuwe auto koopt die vervolgen aan de buurman geeft.

Ik ook benieuwd naar de uitleg.

Zal wel net zoiets worden als de SAC met de C-17?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 17/02/2017 | 12:35 uur
Je bedoeld dat jij er in gaat rijden maar je zet hem op de naam van de buurman..........

Ik ga er verder wel vanuit dat de aanschaffende landen het wel voor het zeggen hebben als het om hun toestel(len) gaat.

Dat kan ook  ;D

En vwb de laatste opmerking: daar ga ik ook van uit.

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/02/2017 | 12:28 uur
Dat zou een bijzonder constructie zijn, alsof jij een nieuwe auto koopt die vervolgen aan de buurman geeft.

Ik ook benieuwd naar de uitleg.

Je bedoeld dat jij er in gaat rijden maar je zet hem op de naam van de buurman..........

Ik ga er verder wel vanuit dat de aanschaffende landen het wel voor het zeggen hebben als het om hun toestel(len) gaat.
People are sheep