Visie Krijgsmacht 2020/2030 Deel 2

Gestart door A.J., 05/05/2014 | 01:14 uur

Mourning

Citaat van: Ros op 15/09/2014 | 12:56 uur
De vraag is of een krijgsmacht, zoals die nu hier word neergezet, nog wel nodig over 15-20 jaar. Technologie en ontwikkelingen staan natuurlijk niet stil. Onbemand, klein(er) en electronisch is bijvoorbeeld nu al actueel.



Klopt! Maar het ambitieniveau, ontwikkelingen en de achterliggende visie laat ik nu (nog) even buiten beschouwing, omdat ik denk dat als zou je een aansluitende visie en ambitieniveau hebben waarbij een krijgsmacht opzet zoals Oorlogsvis die ziet te verantwoorden is, dan nog zie ik een probleem in de financiele haalbaarheid.

Materiaal stijgt altijd fors per generatie waardoor de meeste krijgsmachten door de tijd heen vaak al kleiner van omvang worden, maar tel daarbij op dat er ook nogal wat bestaande tekorten en achterstanden zijn en er een aantal projecten lang zijn vertraagd en andere projecten alweer beginnen te naderen (nogmaals kijk eens naar de KM wat dat betreft) doe daarbij de uitbreidingsinvesteringen bij. Ik denk gewoon dat we het dan over een veel hoger bedrag hebben.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

De vraag is of een krijgsmacht, zoals die nu hier word neergezet, nog wel nodig over 15-20 jaar. Technologie en ontwikkelingen staan natuurlijk niet stil. Onbemand, klein(er) en electronisch is bijvoorbeeld nu al actueel.


Mourning

#42
Ik denk niet dat je dat investerings- en uitbreidingsplan tezamen met het wegwerken van de huidige tekorten en achterstanden (o.a. lang uitgestelde investeringen), alsmede de gewoon al geplande vervangingen (denk daarbij m.n. aan de KM) gaat redden met 1,8% BNP ook al is 2030 nog 16 jaar ver weg... het kan tegelijkertijd ook verdomd snel dichtbij zijn.

Maar ik kan me natuurlijk ook vergissen.

Oh, en btw... waarom maar 1 KCT corps commandotroepen...?  :big-smile: :big-smile: :big-smile:  ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zander

Hoe ga je die 12 fregatten 2 HPD's 2 LPD's en 4 onderzeeboten bevoorraden??
1 JSS lijkt me wat weinig in dat opzicht en ik mis Medium transport heli's of wil je je volledig op de chinooks focussen? Dat zonder Lumbl brig?

Ik word als oud landmachter wel blij van die drie mechbrigs en daarnaast een motbrig by the way.
People are sheep

Oorlogsvis

#40
Ok back to basics :

visie krijgsmacht 2020/2030

Defensie budget op 1.8%

- Marine

12 fregatten
4 onderzeeboten
2 HPD's
2 LPD's
1 JSS
4 OPV

Mariniers brigade (groot van opzet)
2 lichte bataljons en 2 zware bataljons

Landmacht :

3 Mech Brigades
1 Motorized brigade
1 KCT korps comandotroepen

Luchtmacht :

50 jachtvliegtuigen
30 Apaches (of vervanger daarvan)
24 Chinooks
24 lichte helikopters verkennig/ondersteuning/gewonden transport ed
24 super tucano (of gelijkwaardige toestellen voor COIN)
8 Reapers
2 tankvliegtuigen
2 zware transport vliegtuigen
8 C-130



Ros

Citaat van: Lex op 14/09/2014 | 23:05 uur
Ik krijg steeds meer het idee dat dit topic parallel loopt aan het het topc Rijksbegroting/politieke toekomst. Misschien dat het beter is dit topic te sluiten en in het voornoemd topic verder te gaan.  :angel:

Strak plan. 2020/2030 of vanaf nu tot........een pot nat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 14/09/2014 | 23:05 uur
Ik krijg steeds meer het idee dat dit topic parallel loopt aan het het topc Rijksbegroting/politieke toekomst. Misschien dat het beter is dit topic te sluiten en in het voornoemd topic verder te gaan.  :angel:

Wel als het gaat om de discussie om te komen tot een substantiële verhoging van het budget met als "hoofdprijs" een verhoging naar 2% van het BNP met 20% investering in materieel.

Niet als een structurele verhoging wordt gerealiseerd, want dan reist de vraag: waarin gaan we (her)investeren en vanuit welke visie?

Lex

Ik krijg steeds meer het idee dat dit topic parallel loopt aan het het topc Rijksbegroting/politieke toekomst. Misschien dat het beter is dit topic te sluiten en in het voornoemd topic verder te gaan.  :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 14/09/2014 | 22:00 uur
Oppassen dat je geen angst ga creëren, succesvol recept om plat op de bek te gaan.......

Er is zo iets voorlichting over wat er gebeurd in de wereld en wat de gevolgen (kunnen) zijn voor de Nederlanders. Er is voldoende voer om politici en de bevolking mee te voorzien voor jaren.

Ze kunnen dan hun eigen conclusie trekken. Het is al winst als men de kop uit het zand haalt.

Ros

Citaat van: jurrien visser op 14/09/2014 | 17:09 uur
+ 1, het is zaak om het momentum en de heersende collectieve verontwaardig vast te houden en te blijven voeden.

Oppassen dat je geen angst ga creëren, succesvol recept om plat op de bek te gaan.......

Ros

Citaat van: Elzenga op 14/09/2014 | 17:04 uur
en dus zet ik stevig in die partij-ontwikkelingen te beïnvloeden op het gebied van..en in het voordeel van...defensie.

Dat zal de aanpak moeten worden en dat zal niet eenvoudig zijn. Situaties veranderen en incidenten komen tot een einde. Het is ook een algemeen bekend gegeven hoe wij omgaan met "lessons learned", de gezegde 'een ezel stoot zich niet tweemaal........' is schijnbaar niet van toepassing op politici. De cultuur is vergroeid tot het zo snel mogelijk willen sluiten van dossiers, de grotere goden naar het zin te maken en zo veel mogelijk punten scoren op de politieke ladder.

Zie een partij maar te bewegen om te komen met een toekomstvisie en ambitie wat de krijgsmacht betreft en vervolgens hiermee naar de kiezer te gaan en draagvlak te creëren. Ik gaf aan dat het moeilijk zal zijn....eerder onmogelijk eerlijk gezegd. In een politiek klimaat waar kwartetten de hoofdtoon voert gaat het je niet lukken. Defensie is voor een pro-krijgsmacht partij ook maar kleingeld als het op coalities vormen aankomt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 14/09/2014 | 17:04 uur
en dus zet ik stevig in die partij-ontwikkelingen te beïnvloeden op het gebied van..en in het voordeel van...defensie.

+ 1, het is zaak om het momentum en de heersende collectieve verontwaardig vast te houden en te blijven voeden.

Elzenga

Citaat van: Ros op 14/09/2014 | 16:58 uur
Duitsland gaf het al aan........dat zij er weinig voor voelen of dat men de interne politieke discussie niet aan wil gaan ? Ik denk  het laatste. Voor Nederland is hetzelfde van toepassing. Stel dat de VVD zou hebben aangedrongen om in 2015 al een half miljard in Defensie te pompen ten kosten van een aantal binnenlandse budgetten. Volgens mij was de pest uitgebroken en konden de rode potloden alvast geslepen worden.

Het is een vervelend gegeven dat er een paar incidenten gelijk en/of naast elkaar zijn ontstaan. En die ongewenste discussies hebben veroorzaakt die de heren en dames politici liever niet aangegaan waren. Ik denk dat het gevoel er nog steeds leeft dat "het zal onze tijd wel duren", en godzijdank zijn er over twee jaar weer verkiezingen. En die zouden weleens tot thema's  kunnen hebben de verzorgingsstaat, de economie met werkgelegenheid als belangrijkste hoofdpunt en in geen geval Defensie. In ieder geval niet als aandachtstrekker om de stemmers over de streep te trekken.

Naar mijn mening  moet je goed kijken naar politieke partijontwikkelingen. Dit is bepalend welke koers er te verwachten is. Het is niet de juiste aanpak maar wel de praktijk.
en dus zet ik stevig in die partij-ontwikkelingen te beïnvloeden op het gebied van..en in het voordeel van...defensie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 14/09/2014 | 16:58 uur
Duitsland gaf het al aan........dat zij er weinig voor voelen of dat men de interne politieke discussie niet aan wil gaan ? Ik denk  het laatste. Voor Nederland is hetzelfde van toepassing. Stel dat de VVD zou hebben aangedrongen om in 2015 al een half miljard in Defensie te pompen ten kosten van een aantal binnenlandse budgetten. Volgens mij was de pest uitgebroken en konden de rode potloden alvast geslepen worden.

Het is een vervelend gegeven dat er een paar incidenten gelijk en/of naast elkaar zijn ontstaan. En die ongewenste discussies hebben veroorzaakt die de heren en dames politici liever niet aangegaan waren. Ik denk dat het gevoel er nog steeds leeft dat "het zal onze tijd wel duren", en godzijdank zijn er over twee jaar weer verkiezingen. En die zouden weleens tot thema's  kunnen hebben de verzorgingsstaat, de economie met werkgelegenheid als belangrijkste hoofdpunt en in geen geval Defensie. In ieder geval niet als aandachtstrekker om de stemmers over de streep te trekken.

Naar mijn mening  moet je goed kijken naar politieke partijontwikkelingen. Dit is bepalend welke koers er te verwachten is. Het is niet de juiste aanpak maar wel de praktijk.

Maar zonder slag of staat bijna een miljard extra voor de zieligheidsindustrie in 2015 versus 50 mjn minder bezuinigen op defensie?

Ros

Citaat van: Elzenga op 14/09/2014 | 16:25 uur
Precies...dat verschil is er volgens mij ook. Duitsland geeft al aan weinig te voelen voor een groter defensiebudget. Dus ik zie alle noodzaak om hard te blijven pleiten voor verhoging..en de nut en noodzaak daarvan. Want als we eenmaal gewend zijn aan de nieuwe crises in de wereld kan het hele streven wel eens inzakken...en de focus weer terugkeren op binnenlandse knelpunten.

Duitsland gaf het al aan........dat zij er weinig voor voelen of dat men de interne politieke discussie niet aan wil gaan ? Ik denk  het laatste. Voor Nederland is hetzelfde van toepassing. Stel dat de VVD zou hebben aangedrongen om in 2015 al een half miljard in Defensie te pompen ten kosten van een aantal binnenlandse budgetten. Volgens mij was de pest uitgebroken en konden de rode potloden alvast geslepen worden.

Het is een vervelend gegeven dat er een paar incidenten gelijk en/of naast elkaar zijn ontstaan. En die ongewenste discussies hebben veroorzaakt die de heren en dames politici liever niet aangegaan waren. Ik denk dat het gevoel er nog steeds leeft dat "het zal onze tijd wel duren", en godzijdank zijn er over twee jaar weer verkiezingen. En die zouden weleens tot thema's  kunnen hebben de verzorgingsstaat, de economie met werkgelegenheid als belangrijkste hoofdpunt en in geen geval Defensie. In ieder geval niet als aandachtstrekker om de stemmers over de streep te trekken.

Naar mijn mening  moet je goed kijken naar politieke partijontwikkelingen. Dit is bepalend welke koers er te verwachten is. Het is niet de juiste aanpak maar wel de praktijk.