Draft toekomst Belgische defensie

Gestart door Belgje, 05/05/2014 | 14:25 uur

Elzenga

#31
Citaat van: ARM-WAP op 05/05/2014 | 21:24 uur
Het zou me zeer sterk verbazen indien Belgie die OPV's zou overnemen.
Men heeft in Frankrijk een order geplaatst voor twee patrouilleschepen waarvan het eerste recent te water gelaten werd.

Er is blijkbaar echt wel een wil om tenminste twee fregatten in dienst te hebben.
Jaren terug was ik aan het twijfelen dat er vervangers zouden komen voor de Wielingens.
Maar ik zie nog minder dat die twee MFF van de KM ook nog zouden overgenomen worden.
Ik heb elf aan den lijve ondervonden wat het is om in een "branch" te werken die quasi continu onderbezet was.
Dan ging je gewoon van een schip met "einde operationele periode" over naar een zusterschip dat begon aan de opwerkingsfases (SARCs),
zonder een periode walplaatsing. Familie/Sociaal leven interesseerde niemand iets.
En om over te gaan van twee naar vier MFF's is er gewoon geen geld, noch voldoende personeel - zelfs niet om er drie in de vaart te houden.
Vandaar dat gevoel dat België wel eens de (2 tot) 4 OPVs kan overnemen als Nederland M-fregatten verkoopt. Zijn niet alleen nieuwer dan de M-fregatten maar ook grotere operationele beschikbaarheid bij eenzelfde omvang qua benodigde bemanning.

Maar goed, als België twee nieuwe multifunctionele fregatten kan en wil aanschaffen..en daarin samenwerkt met Nederland...juich ik dat toe.

ARM-WAP

Citaat van: Elzenga op 05/05/2014 | 19:21 uur
En toch zou het me ergens niet verbazen als België uiteindelijk de 4 Nederlandse OPVs overneemt...
Of neemt België misschien de beide Nederlandse M-fregatten over?
Het zou me zeer sterk verbazen indien Belgie die OPV's zou overnemen.
Men heeft in Frankrijk een order geplaatst voor twee patrouilleschepen waarvan het eerste recent te water gelaten werd.

Er is blijkbaar echt wel een wil om tenminste twee fregatten in dienst te hebben.
Jaren terug was ik aan het twijfelen dat er vervangers zouden komen voor de Wielingens.
Maar ik zie nog minder dat die twee MFF van de KM ook nog zouden overgenomen worden.
Ik heb elf aan den lijve ondervonden wat het is om in een "branch" te werken die quasi continu onderbezet was.
Dan ging je gewoon van een schip met "einde operationele periode" over naar een zusterschip dat begon aan de opwerkingsfases (SARCs),
zonder een periode walplaatsing. Familie/Sociaal leven interesseerde niemand iets.
En om over te gaan van twee naar vier MFF's is er gewoon geen geld, noch voldoende personeel - zelfs niet om er drie in de vaart te houden.

NLTactical

Citaat van: Reinier op 05/05/2014 | 15:35 uur
MBT capaciteit zou ik ook samen doen met NL:
België: 80-120 Leo 2A6 of 2A7
NL: 120-180 Leo 2A6 of 2A7

In combinatie een 'indrukwekkende' tankmacht die ook onafhankelijk van elkaar kan optreden/ ingezet kan worden.

:'( :'( Wat een getallen.......

Stel dat ze besluiten om samen met de Belgen tankcapaciteit op te bouwen, verwacht dan echt niet gelijk 120 tanks voor NL  en 80 voor BE, samen misschien 100-120..

Kaaskop2

Citaat van: jurrien visser op 05/05/2014 | 20:34 uur
Ik heb niet het idee dat ze bij onze zuiderburen gaan voor uitbreiding van het aantal schepen en zie ze derhalve geen Nederlandse OPV's dan wel (oude) M fregatten overnemen.

Voor NL zet ik in op 3 x 4

Laat staan dat Nederland ze zelf goed kan gebruiken in het Caribisch gebied. Gaat niet gebeuren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 05/05/2014 | 19:21 uur
En toch zou het me ergens niet verbazen als België uiteindelijk de 4 Nederlandse OPVs overneemt...met dan extra bewapening toegevoegd. Omdat er gewoon geen geld is voor nieuwe fregatten...gezien ook nog de wensen bij de andere componenten...en je met 4 van deze schepen een hogere inzetbaarheid haalt voor dezelfde kosten. Of neemt België misschien de beide Nederlandse M-fregatten over? betaalbaar? en gaat Nederland dan voor 4xLCF - 4xMFF - 4xOPV...

Ik heb niet het idee dat ze bij onze zuiderburen gaan voor uitbreiding van het aantal schepen en zie ze derhalve geen Nederlandse OPV's dan wel (oude) M fregatten overnemen.

Voor NL zet ik in op 3 x 4

Belgje

Bedankt voor de reacties, ik ga de opbouwende kritiek hier in een nieuw voorstel gieten!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#25
Citaat van: Ace1 op 05/05/2014 | 19:39 uur
Ik verwacht tegen die tijd een nieuwe generatie  SIGMA's als voorbeeld neem ik de Meko van een Duitse concurrent deze is sinds 1981 op de markt.


Dat is natuurlijk altijd een mogelijkheid.

Al kan ik me voorstellen dat het een beetje veel wordt voor DSNS: 3-4 nieuwe modellen in de jaren twintig (Sigma, XO, MFF en LCF)

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 05/05/2014 | 19:27 uur
Ik verwacht niet dat DSNS in 2020 nog SIGMA's bouwt en is de XO het nieuwe modulaire schip.

Ik verwacht tegen die tijd een nieuwe generatie  SIGMA's als voorbeeld neem ik de Meko van een Duitse concurrent deze is sinds 1981 op de markt.

http://en.wikipedia.org/wiki/MEKO

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 05/05/2014 | 19:25 uur
Waarom zijn die niet interessant?

Ik zie die schepen als een budget-opvulling.
76mm, ESSM, Harpoon/RBS15 en ASW middelen. iMast erop.

Voor de rest alles van de plank. Dit staat m.i. los van de M opvolger (die voor de Belgen te groot gaan worden).

Ik verwacht niet dat DSNS in 2020 nog SIGMA's bouwt en is de XO het nieuwe modulaire schip.

IPA NG

Citaat van: jurrien visser op 05/05/2014 | 19:23 uur
Met alles respect voor de Sigma's, die zijn tegen 2020-25 echt niet meer interessant, dan eerder de Crossover serie, al heb ik zo het vermoeden dan BE gewoon de lijn van Nederland gaat volgen.

Waarom zijn die niet interessant?

Ik zie die schepen als een budget-opvulling.
76mm, ESSM, Harpoon/RBS15 en ASW middelen. iMast erop.

Voor de rest alles van de plank. Dit staat m.i. los van de M opvolger (die voor de Belgen te groot gaan worden).
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 05/05/2014 | 19:16 uur
Ik zie wel mogelijkheden voor een serie Sigma's van rond de 3500t met allround wapen/sensor paket.
2 voor BE, 4 voor NL.

Met alles respect voor de Sigma's, die zijn tegen 2020-25 echt niet meer interessant, dan eerder de Crossover serie, al heb ik zo het vermoeden dan BE gewoon de lijn van Nederland gaat volgen.

Elzenga

Citaat van: Belgje op 05/05/2014 | 15:12 uur
Ohja. Wat betreft de OPV's: Geen interesse, toch bedankt.  :P
En toch zou het me ergens niet verbazen als België uiteindelijk de 4 Nederlandse OPVs overneemt...met dan extra bewapening toegevoegd. Omdat er gewoon geen geld is voor nieuwe fregatten...gezien ook nog de wensen bij de andere componenten...en je met 4 van deze schepen een hogere inzetbaarheid haalt voor dezelfde kosten. Of neemt België misschien de beide Nederlandse M-fregatten over? betaalbaar? en gaat Nederland dan voor 4xLCF - 4xMFF - 4xOPV...

IPA NG

Ik zie wel mogelijkheden voor een serie Sigma's van rond de 3500t met allround wapen/sensor paket.
2 voor BE, 4 voor NL.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

dudge

Citaat van: Reinier op 05/05/2014 | 15:45 uur
Goed dat ze zo tevreden zijn over die samenwerking, maar dan moeten ze ook verder kijken dan hun OSW-neus lang is.
JSS voor België erbij, dan heeft de BeNL zeemacht straks:
- 8 fregatten
- 4 JSS/ LPD's

Lijkt mij een beetje scheve verhouding.
Alles goed en wel voor de feel-good show die ontwikkelingswerk heet, maar als er stront aan de knikker is, heb je straks 4-6 fregatten nodig om die JSS/ LPD's te gaan beschermen.

Beter 8 fregatten, 1 JSS, 1 LPD en eventueel een simpele bevoorrader voor NL en 3-4 fregatten voor België.

Is er wel zoiets als een Be-NL zeemacht?
Bovendien kun je nooit alles gelijk op pad sturen, dus vwb continue capaciteiten geld 1=geen.

Natuurlijk heb je een tekort aan fregatten, je hebt als marine altijd een tekort aan fregatten.
Een JSS (capaciteit, niet klasse) zou België nieuwe mogelijkheden geven, unilateraal bekeken niet zo heel gek. Het schip vervangt dan de Godetia, en die moet nu ook beschermt worden. Naast commandovoering, RAS kan een JSS met kleine aanpassingen dienst doen als sea-basing schip.  Als je de genoemde missie uit wilt voeren, heb je dus een mooie mogelijkheid. Maar, dat is wel unilateraal bekeken. Als je het ziet als een Be-NL vloot, dan is het anders. Dan is er inderdaad meer behoefte aan Fregatten, maar ook AOR's, immers, straks maar 1 bevoorradingsschip (JSS), en dat is weinig voor ops over de hele wereld. Aansluiten in het Brits/Noorse

dudge

Citaat van: Belgje op 05/05/2014 | 14:25 uur
In navolging van de toekomstvisie voor de Nederlandse defensie elders op dit forum besloot in in beperkte mate eenzelfde denkoefening te maken voor de Belgische defensie.
Goed initiatief!

Citaat van: Belgje op 05/05/2014 | 14:25 uur
Marine:
Samen met Nederland programma's opzetten ter vervanging van de M-fregatten en de mijnenjagers. Qua aantallen worden deze allen 1 op 1 vervangen in de jaren 20. Ik zie nog net iets meer in 3 korvetten maar de schaalvoordelen van samenwerking met de Nederlandse marine zijn te groot om te negeren.
Dringende vervanging van de Godetia. Hier moet de keuze gemaakt worden tussen een kleine, simpele bevoorrader of een groter multifunctioneel schip (iets als de Nederlandse JSS, if not exact hetzelfde schip) Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste optie. Dit kan eventueel uitgerust worden met geavanceerde medische capaciteiten en transporthelicopters en op die manier snelle en doelgerichte disaster relief verzorgen. (En gefinancierd worden uit het OSW-budget)
Dappere investering.
Citaat van: Belgje op 05/05/2014 | 14:25 uur
Landmacht:
Behalve het afwerken van de reeds opgestarte uitrustingsprogramma's lijkt mij een heropwaardering van de artillerie (M777?) en een minimum aan MBT-capaciteit (een klein aantal Leopard 2A7) gewenst. Deze kunnen indien nodig worden toegevoegd aan de mediane brigade om zo een zware brigade te vormen.
Dus echt bedoeld om oorlog te voeren met militaire tegenstanders?
Wat te doen met de para's?

Citaat van: Belgje op 05/05/2014 | 14:25 uur
Luchtmacht:
Vervanging van de F-16 door een generatie 4.5 fighter (Géén F-35). Persoonlijk lijkt mij de combinatie van F/A-18E-F en F/A-18G in voldoende aantallen met een lichte aanvalsjet zoals de Scorpion wel iets. Die laatste kan een belangrijke bijdrage leveren bij CAS terwijl we met de Growler een unieke capaciteit aan de Europese luchtmachten zouden toevoegen. Het A400m programma mag gewoon doorgaan en de aankoop van één of twee A330 MRTT maakt ons onafhankelijk qua in-air refueling (Range is een zwak punt van de F/A-18 Super Hornet) en bezorgt ons een mooie strategische transportcapaciteit. De rest van de 'witte vloot' wordt verkocht, de koning kan zelf een privé-jet bekostigen.

De M346 of BAe Hawk zou beide rollen kunnen vervullen, kan de Alphajet opvolgen en een lichte aanvalstaak krijgen.
Veel is afhankelijk van de vraag hoe de opleidingen ingericht gaan worden. En dat zal van de keuze voor de jet afhangen. Bij een F18 is de kans groot dat die opleidingen zich ook verplaatsen naar de US. Echter, waarom de samenwerking met de Fransen afbouwen?
Kan Belgie niet veel beter meeliften op de grote zuiderbuur?  Veel capaciteiten moeten nog steeds door anderen geleverd worden.

Citaat van: Belgje op 05/05/2014 | 14:25 uur
Medische dienst
Een speciaal commando wordt opgericht voor het snel verlenen van disaster relief in ontwikkelingslanden. Een soort B-fast, fase 2 waarbij het initiële team wordt opgevolgd door veldhospitalen en andere levensnoodzakelijke voorzieningen. Dit in samenwerking met de JSS van de marine en de transportcapaciteit van de luchtmacht. Dit project wordt deels gefinancierd door het OSW-budget.
Komt dit niet in de weg te zitten van de militaire taken? Zou dit niet beter onder te brengen zijn bij de Civiele bescherming, of gezamenlijke organisatie? Is dit een staande organisatie?