NL Schip van Wacht inzet

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 07/05/2014 | 21:43 uur

Elzenga

#38
Of een Walrus onderzeeboot die opeens opduikt vlak bij de Russische carrier...onopgemerkt ;)...kijk..als je dan een stevig signaal wilt afgeven... of moet ik nu mijn mond houden?! :silent: ;)

dudge

Citaat van: Kapitein Rob op 08/05/2014 | 19:53 uur
Als het schip van de wacht geen fregat is, heeft het geen zin. De rest kan die Russen niet bijhouden....

Laat staan inhalen/onderscheppen.
Hebben ook nog wel eens een mijnenjager als schip vd Wacht gehad, zou helemaal mooi zijn.

Lex

Citaat van: DvdW op 08/05/2014 | 21:38 uur
De FLND met op de achtergrond de russen, dat plaatje zou ook goed verkopen  :big-smile:
Mee eens. Zeker zonder de I-mast.
Maar je laat dan wel zien dat je er bent.

DvdW

Citaat van: Lex op 08/05/2014 | 21:19 uur
O ja, FLND is deze week SvdW. FLND doet deze week PR vaardagen, meest voor relaties van de KM.  :angel:
De FLND met op de achtergrond de russen, dat plaatje zou ook goed verkopen  :big-smile:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

#34
Citaat van: Lex op 08/05/2014 | 21:19 uur
Hangt af van hoe je dit benadert en of/hoe je kenbaar wil maken dat je weet dat ze er zijn.
Het was bekend dat het verband via het Kanaal een noordwaartse richting aanhield. Dus was er tijd genoeg om vanuit Den Helder een interceptie punt te bepalen teneinde het SvdW op pad te sturen. De snelheid waarmee het verband zich verplaatst doet er dan niet toe. Je laat dan asl NL in ieder geval zien dat je er bent .
Als er Ru vliegtuigen in de richting van NL komen, dan is Leiden in last en wordt terstond de QRA gescrambeld. Reden: we weten dat je er bent en volgen je.
Waarom nu anders? Waarom is er een SvdW? Wat zijn de redenen van CDS/CSZK om dit op zijn beloop te laten?
Vragen waarop geen antwoorden zullen komen.
O ja, FLND is deze week SvdW. FLND doet deze week PR vaardagen, meest voor relaties van de KM.  :angel:
kijk...say no more. En tja Nederland wil de Russen ook niet zo tegen de haren in strijken. We waren een mooie gasdeal aan het regelen...Nederland gasknooppunt van Europa of zoiets. Wordt nu akelig in de soep gereden...denk dat ze in Den Haag denken...even nachtje slapen, dan is de Russische bonje in Oekraine vast een droom gebleken...  :crazy:

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 08/05/2014 | 19:53 uur
Als het schip van de wacht geen fregat is, heeft het geen zin. De rest kan die Russen niet bijhouden....
Hangt af van hoe je dit benadert en of/hoe je kenbaar wil maken dat je weet dat ze er zijn.
Het was bekend dat het verband via het Kanaal een noordwaartse richting aanhield. Dus was er tijd genoeg om vanuit Den Helder een interceptie punt te bepalen teneinde het SvdW op pad te sturen. De snelheid waarmee het verband zich verplaatst doet er dan niet toe. Je laat dan asl NL in ieder geval zien dat je er bent .
Als er Ru vliegtuigen in de richting van NL komen, dan is Leiden in last en wordt terstond de QRA gescrambeld. Reden: we weten dat je er bent en volgen je.
Waarom nu anders? Waarom is er een SvdW? Wat zijn de redenen van CDS/CSZK om dit op zijn beloop te laten?
Vragen waarop geen antwoorden zullen komen.
O ja, FLND is deze week SvdW. FLND doet deze week PR vaardagen, meest voor relaties van de KM.  :angel:

Lex

Citaat van: Thomasen op 08/05/2014 | 19:52 uur
Een van de weinige in de wereld.
Maar die CBG kwam toch uit de Med? Kan nooit ongemerkt Gibraltar gepasseerd zijn.
Klopt. Verder blijft het gissen.

Lex

Citaat van: bergd op 08/05/2014 | 19:34 uur
Wat ik me wel afvraag is heeft de Navo de Russische vloot zo laat opgemerkt? En hoe kan dat?
Dat zullen wij via de media nooit te weten komen. Het zou kunnen dat naar passage Ferrol men gedacht heeft dat het verband boven het VK zou passeren, zoals gedaan op de heenreis. Maar het blijft gissen.

Ace1

Citaat van: Lex op 08/05/2014 | 19:15 uur
Het is wel vreemd dat NL dus de hulp inroept van de NLCG kist en niet bereid is om het Schip vd Wacht in te zetten.

Misschien heeft men dit op een andere manier opgelost, door een Noors Fregat wat vandaag in Den Helder was?

http://www.defensieforum.nl/Forum/noorse_fregat_hnoms_helge_ingstad_bezoekt_den_helder-t26186.0.html

Nikehercules

Citaat van: jurrien visser op 08/05/2014 | 20:03 uur
Een ongemerkte Gibraltar passage (in dit verband) lijkt mij onwaarschijnlijk, zo wél, chapeau voor de Russen.

Natuurlijk niet, die schuit popt echt niet ineens ergens op. Zeker wanneer deze in onze regionen rondvaart is de locatie ten alle tijden bekend.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 08/05/2014 | 19:52 uur
Maar die CBG kwam toch uit de Med? Kan nooit ongemerkt Gibraltar gepasseerd zijn.

Een ongemerkte Gibraltar passage (in dit verband) lijkt mij onwaarschijnlijk, zo wél, chapeau voor de Russen.

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 08/05/2014 | 19:15 uur
Het is wel vreemd dat NL dus de hulp inroept van de NLCG kist en niet bereid is om het Schip vd Wacht in te zetten.

Als het schip van de wacht geen fregat is, heeft het geen zin. De rest kan die Russen niet bijhouden....

dudge

Citaat van: jurrien visser op 08/05/2014 | 19:44 uur
Als dat zo is... en de ZP is de eerste die melding heeft gemaakt, dan is de patiënt (de NAVO) heel erg ziek, het gaat hier immers niet om een AGI maar om "slechts" een carrier battle group, toch een high value target.
Een van de weinige in de wereld.
Maar die CBG kwam toch uit de Med? Kan nooit ongemerkt Gibraltar gepasseerd zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 08/05/2014 | 19:34 uur
Wat ik me wel afvraag is heeft de Navo de Russische vloot zo laat opgemerkt? En hoe kan dat?


Als dat zo is... en de ZP is de eerste die melding heeft gemaakt, dan is de patiënt (de NAVO) heel erg ziek, het gaat hier immers niet om een AGI maar om "slechts" een carrier battle group, toch een high value target.

bergd

Citaat van: Lex op 08/05/2014 | 19:15 uur
Dat betwijfel ik.
De taakverdeling snap ik, maar als bijvoorbeeld de relatie tussen Nederland en Rusland heel erg verlechterd waren en er een oorlogsdreiging is dan laat je hem dan ook aan je neus voorbij gaan? Maargoed dat is allemaal hypothese.

Wat ik me wel afvraag is heeft de Navo de Russische vloot zo laat opgemerkt? En hoe kan dat?