Vervanging landingsvaartuigen

Gestart door Harald, 23/05/2014 | 15:58 uur

slaydo

#33
Citaat van: Oorlogsvis op 27/05/2014 | 14:50 uur
En dan nog wat....de politiek en de legerleiding vinden vuursteun niet belangrijk..dat is een vies woord...ons Korps Mariniers heeft trouwens haar 120mm mortieren moeten inleveren..ook nog zo'n belachelijke beslissing.

Ja bij een landing moet er snel vuursteun aan land worden gebracht..maar het korps heeft zelf geen 120mm mortieren meer laat staan 105 of 155 houwitsers die hiervoor ideaal zouden zijn.



Het korps heeft in mijn ogen behoefte aan de 105mm lightgun/120mm mortar..of een kleine batterij 155mm houwitsers...maar de eerste twee zijn door de lucht te vervoeren en 155mm niet die moet per LCU.

De M777 155mm howitzer is ontworpen voor verplaatsing door de lucht via helikopter

DvdW

Citaat van: Strata op 27/05/2014 | 14:09 uur
;D


:lol:

Om op het niveau van deze discussie te blijven:

Vastbinden op dek en dan op het rode knopje drukken....  8)
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Oorlogsvis

Citaat van: Strata op 27/05/2014 | 14:52 uur
Volgens mij was dit met de monarc trials prima te doen, probleem was de aanpassing aan maritieme omstandigheden.

Maar vuren met (vlakbaan) boordwapens vanaf een varende LCU is weer andere koek.
het is allemaal houtje touwtje...een LPD kan op de bovenbouw toch  ook een soort MLRS gemonteerd krijgen ? ik bedoel helemaal bovenop ...tijdens de vlootdagen was ik op een LPD en zag dat daar bovenop genoeg ruimte voor was.

StrataNL

Citaat van: Oorlogsvis op 27/05/2014 | 14:40 uur
je kan toch nooit een PzH2000 afvuren van een helidek ?...ik bedoel vuren kan wel..maar de granaat gaat waar je hem niet wil hebben door de golfen..een kanon van een fregat is gestabiliseerd met de golfdeining dat van een PZH2000 die op het dek staat niet.Daarom is vuren vanaf LCU's door voertuigen met boordwapens ook een beetje vergezocht vindt ik.

Volgens mij was dit met de monarc trials prima te doen, probleem was de aanpassing aan maritieme omstandigheden.

Maar vuren met (vlakbaan) boordwapens vanaf een varende LCU is weer andere koek.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Oorlogsvis

En dan nog wat....de politiek en de legerleiding vinden vuursteun niet belangrijk..dat is een vies woord...ons Korps Mariniers heeft trouwens haar 120mm mortieren moeten inleveren..ook nog zo'n belachelijke beslissing.

Ja bij een landing moet er snel vuursteun aan land worden gebracht..maar het korps heeft zelf geen 120mm mortieren meer laat staan 105 of 155 houwitsers die hiervoor ideaal zouden zijn.

Het korps heeft in mijn ogen behoefte aan de 105mm lightgun/120mm mortar..of een kleine batterij 155mm houwitsers...maar de eerste twee zijn door de lucht te vervoeren en 155mm niet die moet per LCU.

Harald

Citaat van: Harald op 27/05/2014 | 14:08 uur
Ik ben benieuwd naar wat Damen voor ons in petto heeft, zal wel een soort gelijk ontwerp wezen

http://seseu.ctrm.no/index.php?option=com_content&view=category&id=47&layout=blog&Itemid=30&lang=en

Breaking news: ASV Landing Crafts – Collaboration project between Effect Ships and Damen Schelde Royal Shipbuilding. Next generation fast and capable Landing Crafts.

Oorlogsvis

Citaat van: Kapitein Rob op 27/05/2014 | 13:41 uur
Een paar PzH2000's op een helidek en je hebt een klein slagschip...
je kan toch nooit een PzH2000 afvuren van een helidek ?...ik bedoel vuren kan wel..maar de granaat gaat waar je hem niet wil hebben door de golfen..een kanon van een fregat is gestabiliseerd met de golfdeining dat van een PZH2000 die op het dek staat niet.Daarom is vuren vanaf LCU's door voertuigen met boordwapens ook een beetje vergezocht vindt ik.

dudge

Citaat van: Kapitein Rob op 27/05/2014 | 14:05 uur
Als je met Chinooks op het JSS kunt landen, kun je toch ook wel wat granaatjes afvuren met zo'n houwitzer? Zet er maar een stuk of 10 op een rijtje op het helidek; de Nederlandse Iowa-klasse is geboren!

Zullen de tracks schade aan het dek veroorzaken? Kan de constructie de krachten van de terugslag opvangen of veroorzaak dit verhoogde slijtage? En belangrijkste:
Citaat van: jurrien visser op 27/05/2014 | 14:07 uur
Dat is dan een helidekbelasting van 553 ton.... best pittig

Dat is flink meer dan 2 Chinooks.

Dan het systeem zelf, de vuurleiding is helemaal niet ingesteld om om te gaan met het stampen, deinen en rollen van een schip, en de zoute omgeving zal ook een fikse aanslag op het systeem zijn. Dit is ook de belangrijkste reden dat het met MONARC, een afgeleide die vast op het schip gemonteerd zou worden, niks is geworden.

Een 127mm heeft een fiks mindere impact dan een 155mm, dat is duidelijk. Echter, de vuursnelheid van een 127mm kanon ligt behoorlijk hoog, en is ook in staat om dit langer vol te houden. De doelen die zwaardere munitie vereisen kunnen eventueel met raketten aangepakt worden.

Vuursteun en landaanvalscapaciteit kan m.i. met de huidige middelen, al zal capaciteit voor veel scenario's uitgebreid moeten worden. In het geval van een amfibische operatie is het zaak om snel vuursteun aan land te krijgen, waar het ook minder kwetsbaar is dan op schepen. De toegevoegde waarde van 155mm op het dek van een JSS, lijkt me minimaal.

Als we hoge nood zouden hebben aan dit systeem, moeten we een soort monitor 2.0 ontwikkelen. De amerikanen zijn er wel in geslaagd om hun 4 miljard kostende Zumwalt van 2 155mm kanons te voorzien. Door de hoge vuursnelheid kunnen deze volgens wiki elk ongeveer een geleike vuursteun geven als een batterij van 6 houwitsers.

Waarom zijn scheepskanonnen effectiever? Zij zijn doorgaans watergekoeld, water in overvloed immers, wat sneller en effectiever is dan enkel lucht. Ook kunnen zij putten uit een groter magazijn, waar een Pzh 40 granaten meevoert, of zelfs handmatig geladen moet worden, kan een scheepskanon putten uit een veel groter magazijn. Omdat gewicht op schepen een wat kleinere rol speelt, kan de loop ook veel zwaarder worden uitgevoerd.

Rekening houden met bewapening op een LCU lijkt me prima, maar denk dat misschien eerder aan een CIWS/zelfbescherming gedacht moet worden, dan aan offensieve capaciteiten. Een CB90 of LCVP met AMOS mortier heeft wel wat, maar is m.i. een paar stappen vooruit op andere gebrekkige capaciteiten.

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 27/05/2014 | 14:07 uur
Dat is dan een helidekbelasting van 553 ton.... best pittig

Tja, wat weegt een helidek vol voertuigen? Heb de RDAM ook wel eens op dergelijke wijze met een gevuld helidek gezien.

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 27/05/2014 | 14:00 uur
Dat wel, maar de Pzh2000 zal er waarschijnlijk niet mee om kunnen gaan. Van de LPD/JSS heb ik ook mijn twijfels of die dat aankunnen.

;D


Citaat van: Kapitein Rob op 27/05/2014 | 14:05 uur
Als je met Chinooks op het JSS kunt landen, kun je toch ook wel wat granaatjes afvuren met zo'n houwitzer? Zet er maar een stuk of 10 op een rijtje op het helidek; de Nederlandse Iowa-klasse is geboren!

:lol:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Interessant artikel, over het testen van modellen door BMT in de UK voor de vervanging van de MK10 bij de Britten :

http://www.bmtng.com/media/60175/Paper57-ThinkingInsidetheBox-DevelopmentofaMonohullFastLandingCraft.pdf



Ik ben benieuwd naar wat Damen voor ons in petto heeft, zal wel een soort gelijk ontwerp wezen

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 27/05/2014 | 14:05 uur
Als je met Chinooks op het JSS kunt landen, kun je toch ook wel wat granaatjes afvuren met zo'n houwitzer? Zet er maar een stuk of 10 op een rijtje op het helidek; de Nederlandse Iowa-klasse is geboren!

Dat is dan een helidekbelasting van 553 ton.... best pittig

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 27/05/2014 | 13:54 uur
De vraag of het helidek de terugslag(kracht) aan kan. Zo ja, dan zou ik de inzet van (raket)artillerie op deze wijze prefereren boven zware bewapening op de LCU. We hebben het daar al eens over gehad bij topic over versterken bewapening LPDs.

55,3 ton  per stuk maakt best een indruk... dan zou ik liever de herintreding  zien van de MLRS (19.414 kg per leeg systeem)

KapiteinRob

Citaat van: Thomasen op 27/05/2014 | 14:00 uur
Dat wel, maar de Pzh2000 zal er waarschijnlijk niet mee om kunnen gaan. Van de LPD/JSS heb ik ook mijn twijfels of die dat aankunnen.

Als je met Chinooks op het JSS kunt landen, kun je toch ook wel wat granaatjes afvuren met zo'n houwitzer? Zet er maar een stuk of 10 op een rijtje op het helidek; de Nederlandse Iowa-klasse is geboren!

dudge

Citaat van: Kapitein Rob op 27/05/2014 | 13:41 uur
Een paar PzH2000's op een helidek en je hebt een klein slagschip...

Dat wel, maar de Pzh2000 zal er waarschijnlijk niet mee om kunnen gaan. Van de LPD/JSS heb ik ook mijn twijfels of die dat aankunnen.