Alternatief defensiebeleid door Strata

Gestart door StrataNL, 30/06/2014 | 13:56 uur

Elzenga

#180
Citaat van: Harald op 25/07/2015 | 22:07 uur
Leopard 3 zie ik nog niet verschijnen binnen nu en 5 jaar, dus ....
ik denk dat het nog wel even langer duurt voor hij beschikbaar komt (waarschijnlijk samenwerking Frankrijk&Duitsland). Daarom ga ik voor 2030 nog uit van de Leopard 2 en pleit ik voor een groter aantal dan de hier eerder genoemde 28..+/- 60....na 2030 volgt dan de overstap op de opvolger...

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 26/07/2015 | 06:34 uur
Militair attaché van NL ambassade meldde me dat NL zich niet gaat bemoeien met de ontwikkeling v.d leo3.


Was te verwachten. Toch jammer.

Huzaar1

Militair attaché van NL ambassade meldde me dat NL zich niet gaat bemoeien met de ontwikkeling v.d leo3.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Leopard 3 zie ik nog niet verschijnen binnen nu en 5 jaar, dus ....

JdL

Citaat van: Harald op 25/07/2015 | 20:17 uur
NL heeft altijd positief bijgedragen en als ze voor de Leo 3 gaan moeten ze nu ook meedoen.
Er is simpelweg geen geld
En met een beetje geluk kopen we er dan 28
voor 28 tanks ga je niet in zo'n investering doen
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

Citaat van: johandeleeuw2002 op 25/07/2015 | 20:10 uur
Lijkt me beter om de leopard 3 van de plank te kopen
NL heeft altijd positief bijgedragen en als ze voor de Leo 3 gaan moeten ze nu ook meedoen.

JdL

Citaat van: Harald op 25/07/2015 | 19:46 uur
Ok duidelijkheid
NL (opleidings) eenheid met DU tanks

Jammer. Maar goed, wel een eerste stap.
Hopelijk komen ze nog weer terug in NL dienst.
Of ze liften eerst mee met de Duitsers en ook met de ontwikkeling van de Leopard 3 en kopen dan nieuwe tanks.
Lijkt me beter om de leopard 3 van de plank te kopen
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

Ok duidelijkheid
NL (opleidings) eenheid met DU tanks

Jammer. Maar goed, wel een eerste stap.
Hopelijk komen ze nog weer terug in NL dienst.
Of ze liften eerst mee met de Duitsers en ook met de ontwikkeling van de Leopard 3 en kopen dan nieuwe tanks.

Huzaar1

Gresterende leo2's gaan naar DU.
Nl krijgt een tank esk. Uiteindelijk a7 duitse tanks.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 25/07/2015 | 10:28 uur
Het is geen software Johan. Je kunt een A4 upgraden naar een A7 of naar een revolution, beide zal een hoop werk zijn.

Beter is het m.i. Om alle in opslag staande tanks te verdelen, weg met de T55's, T72's en M60's waarmee hier en daar nog rondgereden word, iedereen aan de Leopard. Daarnaast een kleine batch nieuwe bestellen. Die krijgen nu een primaire rol, maar kunnen in de secundaire rol evt nog heel wat jaren mee. Maargoed, daar zullen we in Europa voorlopig helaas niet de handjes voor op elkaar krijgen.
+1

JdL

Citaat van: Thomasen op 25/07/2015 | 06:01 uur
De drivermodule is uitwisselbaar....maar wie gaat hem inleveren dan?
de bestelling van de voertuigen is al een hele tijd geleden gedaan
je hebt best kans dat een aantal bestelde voertuigen 'overbodig' is omdat we de laatste jaren zoveel gekrompen zijn
en verder zijn niet altijd alle eenheden tegelijk op oefening/uitzending
dus het lijkt me dat niet alle boxers tegelijk operationeel hoeven te zijn
en natuurlijk kunnen we de drivermodules later er nog achteraan bestellen
Citaat van: Thomasen op 25/07/2015 | 10:28 uur
Het is geen software Johan. Je kunt een A4 upgraden naar een A7 of naar een revolution, beide zal een hoop werk zijn.

Beter is het m.i. Om alle in opslag staande tanks te verdelen, weg met de T55's, T72's en M60's waarmee hier en daar nog rondgereden word, iedereen aan de Leopard. Daarnaast een kleine batch nieuwe bestellen. Die krijgen nu een primaire rol, maar kunnen in de secundaire rol evt nog heel wat jaren mee. Maargoed, daar zullen we in Europa voorlopig helaas niet de handjes voor op elkaar krijgen.
de leopard is ook al aan het verouderen na de A8 upgrade zal die wel aan het eind van zijn mogelijkheden zijn
maar dat bvb de turken nog met de M60 rondrijden die eigenlijk toen hij ontworpen werd al verouderd was klopt natuurlijk niet
maar ik zet mijn kaarten in op de leopard 3
nu een klein aantal (14-28)  leopard 2's leasen/kopen wat mij part nog in de A4 versie
de Polen, Noren, Oostenrijkers, Canadezen enz  rijden ook nog met de A4 dus zo'n schande is het ook weer niet
en het is puur voor kennisbehoud niet direct om poetin mee te bedreigen
het gaat erom dat onze paif bij een conflict weet hoe ze met tanks samen moet werken
en dat in NL de kennis is om met tanks te werken zodat we in een oorlogsituatie de mogelijkheid hebben om uit te breiden

als er meer geld naar defensie gaat kunnen we ze altijd nog upgraden


'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

dudge

Het is geen software Johan. Je kunt een A4 upgraden naar een A7 of naar een revolution, beide zal een hoop werk zijn.

Beter is het m.i. Om alle in opslag staande tanks te verdelen, weg met de T55's, T72's en M60's waarmee hier en daar nog rondgereden word, iedereen aan de Leopard. Daarnaast een kleine batch nieuwe bestellen. Die krijgen nu een primaire rol, maar kunnen in de secundaire rol evt nog heel wat jaren mee. Maargoed, daar zullen we in Europa voorlopig helaas niet de handjes voor op elkaar krijgen.

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/07/2015 | 22:53 uur
Er is een reden waarom de Finnen het restantje niet gekocht hebben.
Van die in het NMM staat schijnt zelfs de hele aandrijflijn in de prak te liggen waarbij repareren meer zou kosten dan een nieuwe.....
Als de rest er ook zo aan toe is heb het lekker veel zin dat Hennis ze uit opslag gehaald heeft
Citaat van: Strata op 24/07/2015 | 22:06 uur
Die paar die er nog staan gaan lekker naar KMW of de sloop. Tweedehands A4's upgrade geven met moderne apparatuur (A7/A8) en modulair pantserpakket.
Dan moet je ze maar liefst 3 of 4 upgrades geven
Vooral de A5 upgrade is een best kostbare
Kunnen we ze niet naar leopard 2 revolution upgraden?
Dan heb je in een upgrade een tank die kwa software gelijk is aan de A7 en in bepantsering miss zelfs wel beter
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

dudge

Citaat van: johandeleeuw2002 op 24/07/2015 | 09:44 uur
Je kan natuurlijk ook gewoon alleen de modules van de IFV kopen
De drivermodule is toch uitwisselbaar

Het huidige systeem(jou 2de optie) zou waarschijnlijk goedkoper zijn omdat je dan minder leopards nodig hebt en je volgens het huidige systeem te werk gaat waar alle procedures van bvb inzet en logistiek
Op aansluiten
Als je naar een nieuw systeem overstapt(jou 1ste optie) moet je dat allemaal weer opnieuw gaan uitzoeken
Dus optie 2 is waarschijnlijk goedkoper( ongeveer 60 leopards 120 CV90's en vernieuwde procedures versus 132 CV90's en 14 leopards en huidige procedures)
Maar aan de andere kant je moet met je tijd meegaan
veel landen zijn al overgestapt op mechbat's
En een mechbataljon heeft zoveel tactische voordelen tov een paifbat aangevuld met  een tankeskadron
Dus als er voldoende financiering is zijn mechbat's beter maar de financiering voor 60 leopards zie ik er helaas niet komen
dus hou ik het bij 2 paifbat's en 1 tankeskadron
Dan kunnen we altijd nog groeien
(Vergis je niet ik ben een voorstander van de mechbat's maar er is gewoon niet genoeg money)


De drivermodule is uitwisselbaar....maar wie gaat hem inleveren dan?

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation