Seven NATO allies (incl. Nederland) to create new rapid reaction force - report

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 30/08/2014 | 11:11 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 02/02/2015 | 22:56 uur
Tja, als je dit nu reeds weet ..... is er dan nog sprake van een "flitsmacht", die zeer snel inzetbaaar moet zijn?

:angel: flitsend is idd net anders.

Lex

Citaat van: ANP op 02/02/2015 | 18:00 uur
NAVO-flitsmacht met Nederlanders naar Polen 
De nieuwe NAVO-flitsmacht, waaraan Nederland meedoet, gaat eind mei/begin juni oefenen. De militairen moeten naar Polen.
Tja, als je dit nu reeds weet ..... is er dan nog sprake van een "flitsmacht", die zeer snel inzetbaaar moet zijn?

Lex

NAVO-flitsmacht met Nederlanders naar Polen 

De nieuwe NAVO-flitsmacht, waaraan Nederland meedoet, gaat eind mei/begin juni oefenen. De militairen moeten naar Polen.

Het is de eerste test om te kijken hoe snel de troepenmacht kan oprukken. In april is een paraatheidsoefening waarbij nog geen militairen worden verplaatst.

Dat is maandag van hooggeplaatste diplomaten in Brussel vernomen. Behalve Nederland zijn Duitsland en Noorwegen bij de flitsmacht betrokken.

Aan de oefening richting Polen doen naar verwachting 500 tot 800 manschappen mee, onder wie enkele honderden Nederlanders.

De NAVO besloot vorig jaar tot de oprichting van een flitsmacht zodat de militaire alliantie binnen enkele dagen een NAVO-bondgenoot te hulp kan schieten.

Nederland, Noorwegen en Duitsland besloten een voorlopige macht op te zetten om ervaring op te doen. In noodgevallen moet deze interim-macht echter meteen inzetbaar zijn.

ANP, 02 februari 2015 17:52

Lex

Kamerbrief Parlementaire betrokkenheid bij de inzet van de Very High Readiness Joint Task Force

Al dan niet via artikel 100 brief

Mindef, 27-01-2015

Elzenga

Citaat van: slaydo op 20/12/2014 | 19:04 uur
actie - reactie, actie - reactie... Toenadering moet van beide kanten komen anders heeft het gewoon geen zin. Je kan niet hopen op bereidwilligheid van een ander in deze wereld... Vind het alleen jammer dat maar steeds het Westen als grote boef door jou wordt neergezet... erg jammer.. Ja, het snode Westen heeft het allemaal gedaan..... ja, ze hebben ook een 777 met bijna 300 mensen aanboord zeker neergehaald... jaja, allemaal de schuld van het Westen... sure!
Ik zeg dit niet...nergens..never. Het is alleen niet zo zwart/wit..

En "Het Westen" bestaat in deze niet...ook daar verschillende stromingen..zowel in het kader van het ontstaan van het conflict, als de mogelijke oplossing. Zie je ook aan de Russische kant. 


slaydo

Citaat van: Elzenga op 20/12/2014 | 18:41 uur
maar hebben een aantal NAVO landen wel...en ik denk heel bewust...de rode lijn opgezocht en die overschreden. De Russische militaire reactie kwam niet als een verrassing...zeker niet voor deze landen...Rusland had al vaker gewaarschuwd en rode lijnen getrokken...en alle andere manieren van beïnvloeding e.d. al toegepast.

actie - reactie, actie - reactie... Toenadering moet van beide kanten komen anders heeft het gewoon geen zin. Je kan niet hopen op bereidwilligheid van een ander in deze wereld... Vind het alleen jammer dat maar steeds het Westen als grote boef door jou wordt neergezet... erg jammer.. Ja, het snode Westen heeft het allemaal gedaan..... ja, ze hebben ook een 777 met bijna 300 mensen aanboord zeker neergehaald... jaja, allemaal de schuld van het Westen... sure!

slaydo

Citaat van: Zander op 20/12/2014 | 17:20 uur
Tja, als Vladimir een wat hoger aaibaarheids factor had gehad. ..........


so true. maar hij heeft het niet dus helaas.. Mailed Fist!

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 20/12/2014 | 18:30 uur
In de Oost-Oekraine is het niet de NATO die een conflict met geweld aan het oplossen is.....
maar hebben een aantal NAVO landen wel...en ik denk heel bewust...de rode lijn opgezocht en die overschreden. De Russische militaire reactie kwam niet als een verrassing...zeker niet voor deze landen...Rusland had al vaker gewaarschuwd en rode lijnen getrokken...en alle andere manieren van beïnvloeding e.d. al toegepast.

dudge

Citaat van: Ros op 20/12/2014 | 15:56 uur
Als je een incident  zonder geweld op kan lossen moet je dat zonder meer altijd doen.

Citaat van: Elzenga op 20/12/2014 | 18:24 uur
+1

In de Oost-Oekraine is het niet de NATO die een conflict met geweld aan het oplossen is.....

Elzenga

Citaat van: Ros op 20/12/2014 | 15:56 uur
....Als je een incident  zonder geweld op kan lossen moet je dat zonder meer altijd doen.
+1

Elzenga

Citaat van: Ros op 20/12/2014 | 15:07 uur
En......inzetten met welk doel ? Wij waren er, zagen het gebeuren en deden....niets ?
indammen van een conflict...duidelijk maken waar de grenzen liggen...lokale landen en bevolking laten merken dat hun veiligheid serieus wordt genomen...afschrikken verdere escalatie.

Oh het is zo belangrijk! En ook wie het doet. Dat vooral de Amerikanen nu ..mi terecht overigens..beter iets dan niets immers...dit soort stappen zetten vinden ze in de grenslanden heel prettig (vertelde me ook 1 van hun ambassadeurs)..maar werkt volgens mij als een rode lap op de Russen. Want het conflict gaat volgens mij primair tussen Rusland en de VS. Geeft onnodige escalatie van spanningen.

Als de EU landen..bijvoorbeeld via de EUBG'en...die stap hadden gezet..met de Amerikanen als back-up duidelijk in beeld..was dat denk ik zoveel sterker en effectiever geweest.

Maar goed, we laten ons hier in Europa nog steeds graag tegen elkaar uitspelen..waardoor we wederom een frontlinie gaan vormen tussen twee machten die elkaar niet moeten.

Zander

Tja, als Vladimir een wat hoger aaibaarheids factor had gehad. ..........
People are sheep

A.J.

Citaat van: Ros op 20/12/2014 | 15:56 uur
Ja (ex-reservist)......en ? Wil dat zeggen dat je een 'bepaalde' mening moet hebben ? Als je een incident  zonder geweld op kan lossen moet je dat zonder meer altijd doen.

Eens, het is alleen bijzonder naïef om te denken dat dat soort hippie achtig struisvogel gedrag altijd werkt.

Ace1

Citaat van: slaydo op 20/12/2014 | 14:39 uur
Vind je ?? In dit geval is de 1e die begint diegene die te zwak is om op te staan tegen en bully en nee durft te zeggen.. tot hier en niet verder.. Zoals ik al zei, defaitistisch.... je bent militair of ex militair toch??? ik ben verbijsterd.

Mee eens

Ros

Citaat van: slaydo op 20/12/2014 | 14:39 uur
je bent militair of ex militair toch??? ik ben verbijsterd.

Ja (ex-reservist)......en ? Wil dat zeggen dat je een 'bepaalde' mening moet hebben ? Als je een incident  zonder geweld op kan lossen moet je dat zonder meer altijd doen.