De strijd tegen Ebola: participatie door defensie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 03/09/2014 | 17:30 uur

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 08/10/2014 | 16:29 uur
Je hebt een volledig ingericht en modern hospitaal + mensen redelijk snel ter plaatse waar je het gehele hospitaal ook nog eens in quarantaine plaatst door het schip op de rede te laten liggen. Aan en afvoer van patiënten per boot of heli. Bemanning is goed afschermbaar van de zieken en van mensen die onterechte hulp zoeken.
Kan ik me in vinden. Maar of dit qua kosten de beste opzet zou zijn weet ik niet. En of je dan een volledig hospitaalschip (EU? Benelux?) moet creëren of beter een mobiel hospitaal opzet in een LPD of JSS?

Daarbij komt dat veel patiënten ook diep landinwaarts wonen en daar ziek worden. Die wil je niet honderden kilometers verplaatsen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 08/10/2014 | 12:04 uur
Wat is het voordeel van een drijvend hospitaal boven een hospitaal 'op de grond' in deze situatie? 

Je hebt een volledig ingericht en modern hospitaal + mensen redelijk snel ter plaatse waar je het gehele hospitaal ook nog eens in quarantaine plaatst door het schip op de rede te laten liggen. Aan en afvoer van patiënten per boot of heli. Bemanning is goed afschermbaar van de zieken en van mensen die onterechte hulp zoeken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 08/10/2014 | 12:01 uur
Zoals met de Patriots in Turkije?
Heeft weinig indruk gemaakt heb ik het idee.

Het schaam rood staat het pluche nog niet voldoende op de kaken....

dudge

Citaat van: jurrien visser op 08/10/2014 | 11:06 uur
Dat is een ander verhaal, maar persoonlijk vind ik een drijvend hospitaal een prima oplossing om een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan een steeds groter wordend probleem waarvan ik oprecht hoop dat we het kunnen beheersen.

Wat is het voordeel van een drijvend hospitaal boven een hospitaal 'op de grond' in deze situatie? 

dudge

Citaat van: jurrien visser op 08/10/2014 | 11:56 uur
Geen idee, ze regelen het maar, confronteer het pluche maar met chronische te korten.

Zoals met de Patriots in Turkije?
Heeft weinig indruk gemaakt heb ik het idee.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Enforcer op 08/10/2014 | 11:51 uur
Het idee vind ik goed, maar met welke heli's en welk personeel daarvoor?

Geen idee, ze regelen het maar, confronteer het pluche maar met chronische te korten.

Lex


Lex

Citaat van: Enforcer op 08/10/2014 | 10:52 uur
Blijven er in NL nog militairen over?! Je mag je echt gaan afvragen of ze begrijpen hoe de militaire logistiek op het moment overbelast wordt...

Defensie heeft geen geld meer om te helpen omdat er nu ook nog F16's naar Irak zijn en er fondsen uit de komende jaren naar voren gehaald worden. Er moet geschoven worden met personeel en afspraken mbt uitzendingen worden opgerekt. Personeelskrapte is ontstaan door de laatste reorganisatie en de politieke wil om militairen in te zetten is alleen maar gegroeid. Ergens nog wel begrijpelijk, maar er zal nu eerst eens echt geld over de brug moeten komen, om die plannen waar te maken. Het financiële wanbeleid jegens defensie door de politiek is groteske vormen aan het aannemen.

En zelfs als er geld bijkomt zijn de logistieke problemen echt niet op korte termijn opgelost. Sterker nog, die zullen op korte termijn alleen maar verergeren.
Helemaal mee eens.

Enforcer

Het idee vind ik goed, maar met welke heli's en welk personeel daarvoor?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Enforcer op 08/10/2014 | 11:03 uur
Mwah, reken op Mark met een schijnheilig lachje en een nietszeggend praatje. En overigens is het moeilijk kijken met open ogen tegen een dikke plaat voor de kop, zoals men al jaren doet.

Dat is een ander verhaal, maar persoonlijk vind ik een drijvend hospitaal een prima oplossing om een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan een steeds groter wordend probleem waarvan ik oprecht hoop dat we het kunnen beheersen.

Enforcer

Citaat van: jurrien visser op 08/10/2014 | 10:59 uur
Ik ben voor het sturen van Zr.Ms. Johan de Witt inclusief een aantal helikopters. Je hebt per directe een hospitaal beschikbaar in een gecontroleerde omgeving.

Kosten volledig rekening OS.

P.s. laat het maar spaak lopen binnen de defensie organisatie vwb mens en middelen, het zijn vaak eye openers.

Mwah, reken op Mark met een schijnheilig lachje en een nietszeggend praatje. En overigens is het moeilijk kijken met open ogen tegen een dikke plaat voor de kop, zoals men al jaren doet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#33
Citaat van: Enforcer op 08/10/2014 | 10:52 uur
Blijven er in NL nog militairen over?! Je mag je echt gaan afvragen of ze begrijpen hoe de militaire logistiek op het moment overbelast wordt...


Ik ben voor het sturen van Zr.Ms. Johan de Witt inclusief een aantal helikopters. Je hebt per directe een hospitaal beschikbaar in een gecontroleerde omgeving. (het een direct belang om Ebola buiten de grenzen te houden)

Kosten volledig rekening OS.

P.s. laat het maar spaak lopen binnen de defensie organisatie vwb mens en middelen, het zijn vaak eye openers.

Enforcer

Blijven er in NL nog militairen over?! Je mag je echt gaan afvragen of ze begrijpen hoe de militaire logistiek op het moment overbelast wordt...

Defensie heeft geen geld meer om te helpen omdat er nu ook nog F16's naar Irak zijn en er fondsen uit de komende jaren naar voren gehaald worden. Er moet geschoven worden met personeel en afspraken mbt uitzendingen worden opgerekt. Personeelskrapte is ontstaan door de laatste reorganisatie en de politieke wil om militairen in te zetten is alleen maar gegroeid. Ergens nog wel begrijpelijk, maar er zal nu eerst eens echt geld over de brug moeten komen, om die plannen waar te maken. Het financiële wanbeleid jegens defensie door de politiek is groteske vormen aan het aannemen.

En zelfs als er geld bijkomt zijn de logistieke problemen echt niet op korte termijn opgelost. Sterker nog, die zullen op korte termijn alleen maar verergeren.

Enforcer

Gepubliceerd:
Laatste update:  08-10-2014

Kamer wil meer actie tegen ebola

De Kamer vindt dat het kabinet meer moet doen aan de bestrijding van ebola.

''Nederland kan nog meer bijdragen'', zei Roelof van Laar van regeringspartij PvdA woensdag tijdens een debat met minister Lilianne Ploumen (Ontwikkelingssamenwerking) over de epidemie.
Het kabinet heeft tot dusver 18 miljoen euro beschikbaar gesteld. Volgens de partijen kan er op praktisch vlak meer gedaan worden. Defensie kan helpen met noodhospitalen en logistiek, menen PvdA en D66. Aan de ziekte zijn circa 3.500 mensen gestorven.

De internationale gemeenschap heeft gefaald en ''veel te traag gereageerd'', aldus Sjoerd Sjoerdsma (D66). De partijen zijn kritisch over het optreden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

jurrien visser (JuVi op Twitter)