Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Parera

Citaat van: Thomasen op 19/05/2023 | 15:22 uur
Waar baseer je dat op dan?
Ik zie ze nog wel samenwerken met het FMS. Maar mariniers zie ik in de stukken nergens terug.
En moet je ook niet willen, is nu niet echt een domein waar ze in kunnen uitblinken. Kun je als Belg toch beter investeren in je daadwerkelijke marine en PaCo's fatsoenlijk uitrusten.

Ik baseer dat nergens op, ik zeg ook alleen maar dat als ze zouden investeren in hun ''mariniers'' er potentie inzit. Maar dan moeten ze wel materieel bijkopen want echte landings capaciteit hebben ze op dit moment niet.

Citaat van: Stoonbrace op 20/05/2023 | 06:29 uur
Pump the brakes. De Marinefusiliers gaan vessel protection en boarding doen. Niets anders.
In die rol zullen de dan wel de maritieme compagnie van 3 Para aflossen dus die laatsten krijgen meer ruimte voor andere taken.

Voor die rol hebben ze het basis materieel al in huis, uitbreiding van het aantal FRISC's / interceptors is natuurlijk altijd welkom. Ik dacht dat er ooit ook plannen waren voor het vormen van een eenheid binnen de para's die amfibische zouden kunnen optreden?

Stoonbrace

Pump the brakes. De Marinefusiliers gaan vessel protection en boarding doen. Niets anders.
In die rol zullen de dan wel de maritieme compagnie van 3 Para aflossen dus die laatsten krijgen meer ruimte voor andere taken.

Huzaar1

Ik denk ook dat de Belgen eerst beter wat investeren in kwaliteit dan kwantiteit. De gereedschapskoffer van de Paco's is niet zo heel breed.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: silvester herc op 19/05/2023 | 14:10 uur
Of het gaat net zoals bij de tank vliegtuigen dat Belgi? mee betaald bij de bouw van de 6 LPX schepen dat je een gemengde bemanning krijgt ?

Dat moet je niet willen  ;)

Citaat van: Thomasen op 19/05/2023 | 12:27 uur
Meer een soort OGRV dan Mariniers.

Ze hebben ook nog wel wat meer specifieke opleidingen en materieel nodig om echt door te kunnen als mariniers, maar de potentie zit in de eenheid. De Duitsers zouden bijvoorbeeld ook met gemak kunnen aanhaken bij het LPX samen met de Belgen als er binnen die marines behoefte is voor een schip met die mogelijkheden. In het geval van Belgie zie ik meer in een 2e CSS met de capaciteit om FRISC's / LCVP's in te zetten dan een echte LPX.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: silvester herc op 19/05/2023 | 14:10 uur
Of het gaat net zoals bij de tank vliegtuigen dat Belgi? mee betaald bij de bouw van de 6 LPX schepen dat je een gemengde bemanning krijgt ?

Dan hebben we niet genoeg aan 6 LPX

silvester herc

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/05/2023 | 13:46 uur
Op zich een interessante gedachte op voor de BE marine 2 x een LPX aan te schaffen (een 3e ASWF vind ik onverminderd noodzaak, maar lijkt een utopie te worden).

Overigens: zou ik, bij een keuze voor een 3e ASWF en/of een keuze voor 2 LPX een CSS aan de marine component willen toevoegen.
Of het gaat net zoals bij de tank vliegtuigen dat Belgi? mee betaald bij de bouw van de 6 LPX schepen dat je een gemengde bemanning krijgt ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 19/05/2023 | 12:07 uur

Met deze 230 koppige sterke eenheid kunnen ze bijna aansluiten bij het LPX project i.p.v. een 3e fregat 

Op zich een interessante gedachte op voor de BE marine 2 x een LPX aan te schaffen (een 3e ASWF vind ik onverminderd noodzaak, maar lijkt een utopie te worden).

Overigens: zou ik, bij een keuze voor een 3e ASWF en/of een keuze voor 2 LPX een CSS aan de marine component willen toevoegen.

Parera

Belgium Progressing Towards Naval Infantry Capability
The Belgian Defense Ministry is making steady progress in setting up a marine infantry capability. This company-size expeditionary force would be in charge of protecting port facilities and moored ships.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/05/belgium-progressing-towards-naval-infantry-capability/

Met deze 230 koppige sterke eenheid kunnen ze bijna aansluiten bij het LPX project i.p.v. een 3e fregat  :silent: Het is bekend van de Britten dat die in de toekomst schepen met 250 troepen aan boord willen voor de vervanging van de amfibs, mogelijk ook een hint naar het troepen formaat van onze LPX.

Lex

Belgi? en Frankrijk willen meer samenwerken op vlak van energie en defensie

Belgi? en Frankrijk willen de Europese soevereiniteit op het vlak van energie en defensie versterken. Dat bleek bij de ondertekening van de verklaring van het zogenaamde Val Duchesse-veiligheidsoverleg in Parijs.

?Sommigen onder jullie droomden ervan dat ik een akkoord met Engie zou aankondigen over de verlenging van twee kerncentrales. Ik zal de spanning niet langer ophouden: het is nog niet het geval, al gaan de gesprekken goed vooruit en koester ik goede hoop?, sprak premier Alexander De Croo met de nodige ironie tijdens een gezamenlijke persconferentie met zijn Franse collega Elisabeth Borne.

?Op het vlak van windenergie op zee hebben we verder gepraat over de engagementen die onze beide landen vorige week zijn aangegaan in Oostende (...) Wij Belgen dromen maar van ??n ding, namelijk dat onze bedrijven en onze technologie?n worden gebruikt om de windmolens voor de Franse kust uit te rusten.?

Nucleair
Ook het nucleaire kwam aan bod. ?Het feit dat Frankrijk en Belgi? een nucleaire toekomst hebben, is voor beide landen een goede zaak?, aldus de premier. Hij herinnerde eraan dat Belgi? 100 m
Het kwam ook tot de offici?le ondertekening van een steunverklaring voor de oprichting van Rely. Dat is een samenwerking tussen de Franse industri?le groep Technip Energies en het Luikse John Cockerill. Het project draait vooral rond groene waterstof.

Defensie
Beide landen engageren zich er ook toe hun samenwerking op het vlak van defensie op te krikken. ?De Russische agressie tegen Oekra?ne heeft de nood aangetoond om de samenwerking rond defensie te versterken. In die zin gaan de twee landen werk maken van de versterking van hun defensie-industrie en de promotie van industri?le en commerci?le synergie?n. Zo winnen we aan concurrentiekracht, innovatieve capaciteit en strategische autonomie?, verklaarde De Croo.

Drugssmokkel
Het eerste overleg Val Duchesse vond plaats in 2016 op Hertoginnedal, na de terreuraanslagen die Parijs en nadien Brussel troffen. De ontmoetingen dienen om de samenwerking op te krikken op het vlak van Binnenlandse Zaken, Justitie, Defensie en buitenlandse aangelegenheden. Bij deze ontmoeting lag een extra accent op de drugssmokkel. De nieuwe nationale drugscommissaris Ine Van Wymersch tekende ook present.

In de verklaring staat dat Belgi? en Frankrijk hun samenwerking willen verhogen. Speciale aandacht gaat daarbij naar de georganiseerde misdaad, die van Antwerpen dreigt te verhuizen naar de havens van Duinkerke en Le Havre. ?De toename van dugssmokkel leidt tot wapensmokkel en afrekeningen?, stelde Borne. Zij onderstreepte het belang van een geco?rdineerd antwoord. Frankrijk wil daarom de gerechtelijke samenwerking versterken in de noordelijke havens.


Belga, 05-05-2023, 21:14

Parera

Wat mij opviel aan het ASWF is als eerste natuurlijk de belachelijke Jip en Janneke vertaling van het schip maar ook de 2e 76 mm Sovraponte op de hangaar. Dit kan natuurlijk niks betekenen maar misschien ook wel, is de kans aanwezig dat de Belgen de RAM te duur vinden en kiezen voor 2x 76 mm als CIWS ? Of is de RAM misschien voor de ASWF helemaal van de baan vanwege de hoge kosten?

Kornet43

Citaat van: pz op 29/03/2023 | 13:01 uur
Leuke plaat via @KasperGoossens over vervangingsprogramma Belgische defensie

Enkel jammer dat hiermee wordt gesuggereerd dat de aankopen aanvullend zijn op het eigen arsenaal: in de praktijk wordt het vooral een vervangings-/moderniseringsprogramma.


Gedeeltelijk aanvullend, want de Pandur blijft in gemoderniseerde vorm, aantal Piranha?s blijft en een aantal Iveco LMV?s blijven ook in de inventaris.

Stoonbrace

Citaat van: pz op 29/03/2023 | 13:01 uur
Leuke plaat via @KasperGoossens over vervangingsprogramma Belgische defensie

Enkel jammer dat hiermee wordt gesuggereerd dat de aankopen aanvullend zijn op het eigen arsenaal: in de praktijk wordt het vooral een vervangings-/moderniseringsprogramma.



Triest beeld.

pz

Leuke plaat via @KasperGoossens over vervangingsprogramma Belgische defensie

Enkel jammer dat hiermee wordt gesuggereerd dat de aankopen aanvullend zijn op het eigen arsenaal: in de praktijk wordt het vooral een vervangings-/moderniseringsprogramma.


Mourning

Citaat van: Parera op 19/03/2023 | 00:27 uur
Binnen de KLU zouden het mooie speeltjes zijn voor 300 sqdn als aanvulling op de vCougars & lichte capaciteit ter ondersteuning van SOF taken als de apaches niet beschikbaar zijn. Hang er een 2 tal SPIKE's onder + een pod met laser geleide hydra's en voor SOF support is het genoeg. Voor hogere dreigingen kan je dan een duo Apache's meesturen. Daarnaast een grote transport heli H225M bijvoorbeeld en je het samen met de H145M een prachtige SOF aviation squadron.

300 Sqdn 2035
12x H225M Transport
6x H225M SOF (Caracal)
6 a 12x H145M


Waarom niet meteen 40 toestellen?  :angel:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

#4295
Citaat van: Huzaar1 op 19/03/2023 | 00:13 uur
Het zijn speeltjes voor SOF en wellicht recon. Houdt dan echt wel op.

Binnen de KLU zouden het mooie speeltjes zijn voor 300 sqdn als aanvulling op de vCougars & lichte capaciteit ter ondersteuning van SOF taken als de apaches niet beschikbaar zijn. Hang er een 2 tal SPIKE's onder + een pod met laser geleide hydra's en voor SOF support is het genoeg. Voor hogere dreigingen kan je dan een duo Apache's meesturen. Daarnaast een grote transport heli H225M bijvoorbeeld en je het samen met de H145M een prachtige SOF aviation squadron.

300 Sqdn 2035
12x H225M Transport
6x H225M SOF (Caracal)
6 a 12x H145M