Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie klaar om aanbesteding uit te schrijven voor vervanger van F-16 

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170125_02694616 via @nieuwsblad_be

Lex

Verzoeke in reacties op elkaar te voldoen aan de eisen gesteld in de Disclaimer.

Lex
Algeheel Beheerder

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 24/01/2017 | 21:41 uur
Sorry, ik dacht even dat je een nuttig punt wou overbrengen. Blijkt het gewoon weer hetzelfde gezeik van altijd te zijn. Nederland stuurt een pantserdivisie, vermoedelijk? Whatever.

Het is geen aanval op jou beunhaas. Dat een westers Europees land aan een oproep van een lidstaat gehoor doet door middel van een logistieke cie, dat vind ik armoede. En wat we daarvan vinden, dat wordt op dit forum gesproken.
Ik weet het, je hebt liever Elzinga's die voor de lieve vrede heel graag poep blijft eten, maar dat doe ik niet, sorry.

Kom niet op een forum als je niet wilt dat er over onderwerpen in defensie media besproken worden, daar kunnen wel eens meningen tussenzitten.
Het is gewoon onlogisch oke, om een logistieke club uit West-Europa naar Oost-Europa te sturen, want dat is juist dat enige wat die Baltische landen zelf ook nog wel kunnen, desnoods met behulp van commerciële bedrijven, het gaat om spullen brengen van A, naar B.

En dat is dan niet een aanval op enkel België, maar op de hele Navo die hiermee akkoord gaan, ik kijk graag wat langer dan m'n neus lang is, en wat België wil of doet moet België lekker zelf weten, maar in Navo verband worden er dingen gevraagd en daar kun je niet onderuit, een bende vrachtwagens ineens 1200 kilometer verderop gaan laten rondrijden, scoor je imo geen punten mee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 24/01/2017 | 17:41 uur

1. Ga je mij nu vertellen dat ik niet weet wat de waarde van logistiek is? Dat is m'n punt niet, denk even door.
2. Ga je mij nu vertellen als militair dat dat clubje in de Baltische staten inderdaad niet om de slagkracht er staan maar om een signaal?

Dat snap ik ook allemaal wel, het gaat erom wat er wordt gestuurd, en dat de Belgen weer wegkomen met een clubje logistiek is schandaaaalig. Waar zijn die paco's dan? Of Infanterie, transploft door Baltische staten zelf ook te regelen, daarom zijn we tenslotte dat hele NAVO bolwerk begonnen, dat alles uitwisselbaar is. Specifieke onderdelen nemen de Belgen ook niet mee.

Sorry, ik dacht even dat je een nuttig punt wou overbrengen. Blijkt het gewoon weer hetzelfde gezeik van altijd te zijn. Nederland stuurt een pantserdivisie, vermoedelijk? Whatever.

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 24/01/2017 | 11:52 uur
1. Wat ga je doen zonder Logistiek?
2. Dit gaat natuurlijk helemaal niet alleen om militaire slagkracht maar eigenlijk veel meer om het signaal van zoveel mogelijk verschillende landen dat een aanval op de Baltische staten ook een rechtstreeks aanval op hen is. It's called diplomacy.


1. Ga je mij nu vertellen dat ik niet weet wat de waarde van logistiek is? Dat is m'n punt niet, denk even door.
2. Ga je mij nu vertellen als militair dat dat clubje in de Baltische staten inderdaad niet om de slagkracht er staan maar om een signaal?

Dat snap ik ook allemaal wel, het gaat erom wat er wordt gestuurd, en dat de Belgen weer wegkomen met een clubje logistiek is schandaaaalig. Waar zijn die paco's dan? Of Infanterie, transploft door Baltische staten zelf ook te regelen, daarom zijn we tenslotte dat hele NAVO bolwerk begonnen, dat alles uitwisselbaar is. Specifieke onderdelen nemen de Belgen ook niet mee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Belgje

Citaat van: ARM-WAP op 24/01/2017 | 15:31 uur
1. OK... is zeker nodig
maar
2. Indien er nood aan die "militaire slagkracht"slagkracht is dan hebben we niet veel op de mat te brengen... En dat is dus ook een probleem, eentje waarvan landen als Rusland en China ook goed op de hoogte zijn).
"Diplomacy" is 1 ding... de "big stick" is niet de onze maar die van onze vrienden/partners in de NAVO. In Europa hebben we, op het nucleaire van de Britten en Fransen na, eigenlijk niet veel meer...
De Russen zijn (voorlopig) ook niet gek (genoeg) om iets (traditioneel militair) uit te vreten in de Baltics. Ze hebben echter wel al een testcase doorlopen die redelijk goed gewerkt heeft: de Krim (Onderdeel van Ukraine en dus niet van de NATO, wat wel het geval met de Baltische staten) met het hoge aantal etnische Russen.

Ook interessant: van de Baltische etnische Russenzijn er ondertussen velen verhuisd met hun EU-paspoort naar andere EU-lidstaten, m.n. UK en Ierland.

Volledig akkoord dat onze stick lang niet groot genoeg is. Maar mijn punt was dat het vooral een symbolische daad is.

ARM-WAP

Citaat van: Belgje op 24/01/2017 | 11:52 uur
1. Wat ga je doen zonder Logistiek?
2. Dit gaat natuurlijk helemaal niet alleen om militaire slagkracht maar eigenlijk veel meer om het signaal van zoveel mogelijk verschillende landen dat een aanval op de Baltische staten ook een rechtstreeks aanval op hen is. It's called diplomacy.
1. OK... is zeker nodig
maar
2. Indien er nood aan die "militaire slagkracht"slagkracht is dan hebben we niet veel op de mat te brengen... En dat is dus ook een probleem, eentje waarvan landen als Rusland en China ook goed op de hoogte zijn).
"Diplomacy" is 1 ding... de "big stick" is niet de onze maar die van onze vrienden/partners in de NAVO. In Europa hebben we, op het nucleaire van de Britten en Fransen na, eigenlijk niet veel meer...
De Russen zijn (voorlopig) ook niet gek (genoeg) om iets (traditioneel militair) uit te vreten in de Baltics. Ze hebben echter wel al een testcase doorlopen die redelijk goed gewerkt heeft: de Krim (Onderdeel van Ukraine en dus niet van de NATO, wat wel het geval met de Baltische staten) met het hoge aantal etnische Russen.

Ook interessant: van de Baltische etnische Russenzijn er ondertussen velen verhuisd met hun EU-paspoort naar andere EU-lidstaten, m.n. UK en Ierland.

Ronald Elzenga

Citaat van: Belgje op 24/01/2017 | 11:52 uur
1. Wat ga je doen zonder Logistiek?
2. Dit gaat natuurlijk helemaal niet alleen om militaire slagkracht maar eigenlijk veel meer om het signaal van zoveel mogelijk verschillende landen dat een aanval op de Baltische staten ook een rechtstreeks aanval op hen is. It's called diplomacy.
Precies...

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 24/01/2017 | 11:28 uur
Dit krijg je nu he. Iedereen die een zooitje stuurt wat ze ( eigenlijk ook niet) kunnen missen. Lijkt heel wat natuurlijk zo op papier zo'n multi nationaal bataljon.
Maar dat gaat op oefening al vaak mis.

Een logistieke Cie, nou tjonge jonge. Wie vangt het gat op in België?

1. Wat ga je doen zonder Logistiek?
2. Dit gaat natuurlijk helemaal niet alleen om militaire slagkracht maar eigenlijk veel meer om het signaal van zoveel mogelijk verschillende landen dat een aanval op de Baltische staten ook een rechtstreeks aanval op hen is. It's called diplomacy.

Huzaar1

Dit krijg je nu he. Iedereen die een zooitje stuurt wat ze ( eigenlijk ook niet) kunnen missen. Lijkt heel wat natuurlijk zo op papier zo'n multi nationaal bataljon.
Maar dat gaat op oefening al vaak mis.

Een logistieke Cie, nou tjonge jonge. Wie vangt het gat op in België?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ronald Elzenga



walter leever

Citaat van: Huzaar1 op 01/01/2017 | 03:33 uur
Wat zijn props?

Is eigenlijk zoiets als:"respect voor 't posten van................"      ;)

Huzaar1

Citaat van: Mourning op 30/12/2016 | 15:11 uur
Volledig mee eens. Verder nogmaal props voor het linken van de serie over jullie ParaCommando's. Good stuff.
Wat zijn props?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"