Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

dudge

Citaat van: Elzenga op 14/01/2016 | 19:32 uur
Wat zal ik geloven...een kamerbrief of uitspraken van betrokkenen zelf?

Misschien gewoon observeren straks, of er werkelijk twee systemen gereviseerd worden, of dat er continu delen van alle systemen in onderhoud zitten.
* Iets kleiner project, maar hebben we met de diemaco's bijvoorbeeld ook gedaan. Lijkt me een logische manier om het te doen ook. Ook de marine doet dat zo met de eenheden.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 14/01/2016 | 18:24 uur
In de eerder geposte kamerbrief van Sparkplug blijkt toch wat anders.
Wat zal ik geloven...een kamerbrief of uitspraken van betrokkenen zelf?

JdL

Citaat van: Elzenga op 14/01/2016 | 18:09 uur
De 4e batterij weer operationeel krijgen is denk ik absoluut geen prioriteit.
In de politiek denken ze daar anders over en ik geef ze deze keer gelijk
Citaat van: Elzenga op 14/01/2016 | 18:09 uur
Dat financiële plaatje lijkt op termijn beter te worden.
Ja maar dit zal erg langzaam gaan en ik kijk op dit moment in mijn visie en blog vooral naar hoe we de slagkracht van de NL defensie zo snel en goedkoop mogelijk omhoog kunnen krijgen
Dan heb ik liever nu een batterij uit opslag halen dan dat de belgen nu een capaciteit krijgen terwijl wij dan tot de vervanging van de patriot moeten wachten met uitbreiding

En aan een batterij heb je bijna niets
Het moeten er minimaal 2 zijn voordat je ze effectief kan gaan inzetten
dus kost het belgie veel extra poen om zeggenschap te krijgen over 1 batterij terwijl het bijna niets opleverd

Citaat van: Elzenga op 14/01/2016 | 18:09 uur
(Maar goed..we zijn het in deze denk ik eens dat we het niet eens zijn in deze.. ;) )
Eens :lol:
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

dudge

Citaat van: Elzenga op 14/01/2016 | 18:07 uur
Als je het niet goed onderhoud ja. En zoiets speelt niet op batterij niveau maar op systeem/lanceerinstallatie niveau. De reden waarom een batterij in de opslag staat heeft niks te maken met de wens van het hebben van een reserve..maar puur met bezuinigingen en een armoedige onderdelen-situatie en nog slechtere mens-dichtheid in de eenheden. Ook in dit kader is het verkopen van een batterij aan de Belgen volgens mij juist een voordeel. We kunnen dan samen onderdelen inkopen en een operationele reserve in stand houden waar beide landen een beroep op kunnen doen bij plotselinge uitval van de operationele systemen.

In de eerder geposte kamerbrief van Sparkplug blijkt toch wat anders.

Elzenga

Citaat van: JdL op 14/01/2016 | 15:52 uur
In de huidige situatie moet je denk ik vooral naar de financiele aspecten kijken
Kut voor de belgen dat ze dan geen eigen batterij hebben maar ze zijn dan wel een stuk goedkoper uit en NL en BE hebben vaak wel dezelfde mening overeen conflict dus dan gaan we vrolijk samen op pad
Dat financiële plaatje lijkt op termijn beter te worden. Op dit moment zijn er zat andere programma's en systemen die verbetering of versterking of zelfs vervanging hard nodig hebben. De 4e batterij weer operationeel krijgen is denk ik absoluut geen prioriteit. Dan kunnen we..ook gezien de vele voordelen..de Belgen die best overdoen.

(Maar goed..we zijn het in deze denk ik eens dat we het niet eens zijn in deze.. ;) )

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 14/01/2016 | 16:57 uurNiet helemaal.
Als je beschikt over een extra systeem, kun je daar snel op overschakelen als een van je systemen problemen heeft. Ook is het zo dat je hoger echolon onderhoud uitvoert aan het 'reserve' systeem, dat je daarna omwisselt met een operationeel systeem etc.
Als je het niet goed onderhoud ja. En zoiets speelt niet op batterij niveau maar op systeem/lanceerinstallatie niveau. De reden waarom een batterij in de opslag staat heeft niks te maken met de wens van het hebben van een reserve..maar puur met bezuinigingen en een armoedige onderdelen-situatie en nog slechtere mens-dichtheid in de eenheden. Ook in dit kader is het verkopen van een batterij aan de Belgen volgens mij juist een voordeel. We kunnen dan samen onderdelen inkopen en een operationele reserve in stand houden waar beide landen een beroep op kunnen doen bij plotselinge uitval van de operationele systemen.

dudge

Citaat van: Sparkplug op 14/01/2016 | 14:58 uur
Het is operationele en logistieke reserve klik

Dank.

Citaat van: Elzenga op 14/01/2016 | 15:17 uur
Ik denk dat daar alleen sprake van is als de belabberde onderdelen-situatie aanhoudt...en men in feiten de "reserve" (mis)gebruikt om bestaande operationele systemen aan de praat te houden. Wel weer genoeg onderdelen, dan denk ik niet echt nodig. Ook de veelvuldige oproep vanuit de Patriot eenheden zelf om de 4e batterij weer operationeel te maken wijst denk ik niet op inzet-schade als dat gebeurt.

Niet helemaal.
Als je beschikt over een extra systeem, kun je daar snel op overschakelen als een van je systemen problemen heeft. Ook is het zo dat je hoger echolon onderhoud uitvoert aan het 'reserve' systeem, dat je daarna omwisselt met een operationeel systeem etc.

JdL

#1092
Citaat van: Elzenga op 14/01/2016 | 15:45 uur
Je vergeet alleen denk ik de strategische gevoeligheid...België wil die capaciteit denk ik dus zelf bezitten, niet in dienst zijnde van Nederland. De overname van een Nederlandse batterij zou dat hoogstens financieel aantrekkelijker kunnen maken en de samenwerking met Nederland op dit terrein weer kunnen herstellen en versterken. Nederland zal zelf genoeg middelen en mensen moeten vinden om de nu 3 batterijen te bemensen en inzetbaar te krijgen en houden. Dat is nu al lastig gezien de financiële krapte en wervingsproblematiek. Dat los je denk ik niet op door daar ook Belgische militairen voor in te zetten..want die hebben al genoeg aan het invullen van de 4e batterij. Door de nauwe samenwerking beschik je echter dan wel weer over 4 batterijen..waar dat er nu maar 3 zijn. En heeft België dus zijn eigen middelen.
In de huidige situatie moet je denk ik vooral naar de financiele aspecten kijken
Kut voor de belgen dat ze dan geen eigen batterij hebben maar ze zijn dan wel een stuk goedkoper uit en NL en BE hebben vaak wel dezelfde mening overeen conflict dus dan gaan we vrolijk samen op pad
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Elzenga

Citaat van: JdL op 14/01/2016 | 15:26 uur
In mijn opzet behoudt NL de zeggenschap over de batterij
En doordat belgie het systeem niet hoeft te kopen zijn zij goedkoper uit
En door een kleine belgische financiele bijdrage en de personele bijdrage heeft NL op een goedkope manier haar 4de batterij weer operationeel
In jou opzet is belgie duurder uit omdat ze het systeem en munitie enz moet aanschaffen en heeft NL op korte termijn niet meer de mogelijkheid om goedkoop een 4de batterij te verwerven en heeft NL nog steeds te maken met het personeelstekort
Je vergeet alleen denk ik de strategische gevoeligheid...België wil die capaciteit denk ik dus zelf bezitten, niet in dienst zijnde van Nederland. De overname van een Nederlandse batterij zou dat hoogstens financieel aantrekkelijker kunnen maken en de samenwerking met Nederland op dit terrein weer kunnen herstellen en versterken. Nederland zal zelf genoeg middelen en mensen moeten vinden om de nu 3 batterijen te bemensen en inzetbaar te krijgen en houden. Dat is nu al lastig gezien de financiële krapte en wervingsproblematiek. Dat los je denk ik niet op door daar ook Belgische militairen voor in te zetten..want die hebben al genoeg aan het invullen van de 4e batterij. Door de nauwe samenwerking beschik je echter dan wel weer over 4 batterijen..waar dat er nu maar 3 zijn. En heeft België dus zijn eigen middelen.

JdL

#1090
Citaat van: Elzenga op 14/01/2016 | 15:19 uur
Wat maakt dit beter dan dat de Belgen gewoon zelf die batterij overnemen en die in hoge mate van samenwerking met Nederland operationeel inzetten? Zoals men dat nu op andere terreinen ook steeds meer doet. Zo bouwen de Belgen ook een eigen infrastructuur op die in de toekomst de basis kan zijn voor een met Nederland samen uitgevoerde aankoop van een nieuw systeem. Waarbij Nederland dan wel zelf  een 4e batterij aanschaft...en België een tweede. Hopelijk zijn dan zowel de financiële als wervingssituatie een stukje beter dan nu.
In mijn opzet behoudt NL de zeggenschap over de batterij
En doordat belgie het systeem niet hoeft te kopen zijn zij goedkoper uit
En door een kleine belgische financiele bijdrage en de personele bijdrage heeft NL op een goedkope manier haar 4de batterij weer operationeel
In jou opzet is belgie duurder uit omdat ze het systeem en munitie enz moet aanschaffen en heeft NL op korte termijn niet meer de mogelijkheid om goedkoop een 4de batterij te verwerven en heeft NL nog steeds te maken met het personeelstekort
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

JdL

Citaat van: Mourning op 14/01/2016 | 15:08 uur
Zou ik geen probleem mee hebben. Zolang het maar Nederlands bezit blijft uiteindelijk EN het geld wordt gevonden om uiteindelijk dat 4e systeem weer te bemannen...

Precies
Belgie kan ook wat bijdragen zodat NL niet alles hoeft te dokken
De kamer ziet het als een belangrijke niche capaciteit
Dus een klein beetje extra geld voor defensie en een kleine belgische bijdrage zouden het financiele probleem oplossen en het belgisch personeel het personeelstekort
Gevolg:
2de kamer blij want met de minimale hoeveelheid poen heb je je nichecapaciteit versterkt
Defensie blij want we hebben weer de 4 slag
Belgie blij want we krijgen ervaring met BMD zonder dat het al te veel kost
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Elzenga

#1088
Citaat van: JdL op 14/01/2016 | 15:03 uur
+1
Verder geeft men bij het ministerie aan dat het grote probleem vooral personeel betreft en in mindere mate geld
Dus die 4de batterij zie ik er wel weer bijkomen vooral ook omdat hij meegenomen wordt in de upgrade
Wat mij wel wat lijkt is dat de belgen een zelfde constructie aangaan met ons als wij met de duitsers vwb de leopard gegaan zijn
Dus een paar Belgen gaan dienen bij het grondgebonden luchtverdedigingscommando waarmee NL haar personeelstekort oplost en de 4de batterij in gebruik neemt
De Belgen doen zo ervaring op om in de toekomst samen met NL een opvolger van de patriot aan te schaffen waarbij een benelux luchtverdedigingscommando opgericht kan worden
Wat maakt dit beter dan dat de Belgen gewoon zelf die batterij overnemen en die in hoge mate van samenwerking met Nederland operationeel inzetten? Zoals men dat nu op andere terreinen ook steeds meer doet. Zo bouwen de Belgen ook een eigen infrastructuur op die in de toekomst de basis kan zijn voor een met Nederland samen uitgevoerde aankoop van een nieuw systeem. Waarbij Nederland dan wel zelf  een 4e batterij aanschaft...en België een tweede. Hopelijk zijn dan zowel de financiële als wervingssituatie een stukje beter dan nu.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 14/01/2016 | 14:54 uur
Het systeem dient meen ik als logistieke reserve, en geeft dus hogere inzetbaarheid aan de overige systemen?
Verkoop zou dan wel degelijk de Nederlandse inzetbaarheid schaden.
Ik denk dat daar alleen sprake van is als de belabberde onderdelen-situatie aanhoudt...en men in feiten de "reserve" (mis)gebruikt om bestaande operationele systemen aan de praat te houden. Wel weer genoeg onderdelen, dan denk ik niet echt nodig. Ook de veelvuldige oproep vanuit de Patriot eenheden zelf om de 4e batterij weer operationeel te maken wijst denk ik niet op inzet-schade als dat gebeurt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 14/01/2016 | 15:06 uur
Vanuit de Tweede Kamer is afgelopen najaar dan ook aangedrongen op het weer gereedstellen van ons 4e Patriot systeem... hetgeen, uiteraard, verworpen is door MinDef om budgettaire redenen. Maar als er nu al wordt aangedrongen dan zal die druk alleen maar toenemen, vermoed ik, als er bijv. komend najaar wederom structureel wat extra geld vanuit de rijksbegroting voor Defensie wordt gereserveerd...


Die kans is aanwezig.. en we hebben nog het voorjaar.

Mourning

Citaat van: JdL op 14/01/2016 | 15:03 uur
+1
Verder geeft men bij het ministerie aan dat het grote probleem vooral personeel betreft en in mindere mate geld
Dus die 4de batterij zie ik er wel weer bijkomen vooral ook omdat hij meegenomen wordt in de upgrade
Wat mij wel wat lijkt is dat de belgen een zelfde constructie aangaan met ons als wij met de duitsers vwb de leopard gedaan hebben
Dus een paar Belgen gaan dienen bij het grondgebonden luchtverdedigingscommando waarmee NL haar personeelstekort oplost en de 4de batterij in gebruik neemt
De Belgen doen zo ervaring op om in de toekomst samen met NL een opvolger van de patriot aan te schaffen waarbij een benelux luchtverdedigingscommando opgericht kan worden

Zou ik geen probleem mee hebben. Zolang het maar Nederlands bezit blijft uiteindelijk EN het geld wordt gevonden om uiteindelijk dat 4e systeem weer te bemannen...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).