Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

dudge

Citaat van: Elzenga op 14/01/2016 | 14:15 uur
Ze lijken een BMD optie te willen hebben...dus dat zijn inderdaad dure missiles. Misschien maakt dat de overname van de Nederlandse opgeslagen Patriot batterij nog wel interessanter.

Nederland heeft zelf al te weinig missiles, dus verwacht niet dat we daar een deel van verkopen aan de Belgen.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 14/01/2016 | 12:40 uur
Voor dat bedrag haal je ze gloednieuw bij Raytheon.
Een SAMP/T haal je voor 410.

Tenzij ze er heel veel missiles bij willen halen.
Ze lijken een BMD optie te willen hebben...dus dat zijn inderdaad dure missiles. Misschien maakt dat de overname van de Nederlandse opgeslagen Patriot batterij nog wel interessanter.

Elzenga

Citaat van: Mourning op 14/01/2016 | 12:11 uur
Is het heel vreemd dat ik hoop dat Nederland gewoon al haar Patriots behoud, upgrade en van voldoende bemanning/personeel voorziet?
De realiteit is volgens mij dat dit niet lukt en ook maar moeizaam in te vullen is. Dus juich ik een Belgische stap in deze toe. Om dan tegen 2030 (hopelijk) wel de financiële basis te hebben en een beter wervingsbeeld om voldoende nieuwe systemen aan te kopen. Het liefst wederom samen met de Belgen..en andere bondgenoten.

StrataNL

Bij de behoeftestelling voor de vervanging van de Hawk had NL twee keuzes, nieuwe patriots of tweedehandsjes van Duitsland moderniseren.

In 2002 kostten drie nieuwe patriot systemen 450 miljoen euro.

De vraagprijs van Duitsland voor de overname van drie tweedehands systemen bedroeg 83 miljoen euro.
Modificatie naar config-3 standaard: 70 miljoen euro.
Communicatiesysteem: 30 miljoen
Overige investeringskosten: 17 miljoen.
Totaal: 200 miljoen.

De jaarlijkse exploitatie kosten van de 7 systemen bedroeg 20 miljoen euro.

Let op; een patriot systeem is niet hetzelfde als een batterij.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

#1070
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2016 | 12:16 uur
Nee, dat geniet ook ik mijn voorkeur.

Wat kost een nieuw setje overigens, men heeft bijna 600 mjn in gedachte, lijkt me aan de prijs voor een NL afdankertje. (zouden wij een ruim een extra MPF2 voor kunnen kopen incl. toeters en alle bellen)

Voor dat bedrag haal je ze gloednieuw bij Raytheon.
Een SAMP/T haal je voor 410. Althans, de Fransen betaalden 4,1 miljard voor 10 all-incl, dus ook missiles.

Tenzij ze er heel veel missiles bij willen halen.

Huzaar1

Er ligt toch nog een patriot batterij opgestalt ergens? Wellicht dat in een model de Belgen die gaan bemannen en bekostigen ofzo.
Dat lijkt me aanneembaar, schande.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1068
Citaat van: Mourning op 14/01/2016 | 12:11 uur
Is het heel vreemd dat ik hoop dat Nederland gewoon al haar Patriots behoud, upgrade en van voldoende bemanning/personeel voorziet?


Nee, dat geniet ook ik mijn voorkeur.

Wat kost een nieuw setje overigens, men heeft bijna 600 mjn in gedachte, lijkt me aan de prijs voor een NL afdankertje. (zouden wij ruim een extra MPF2 voor kunnen kopen incl. toeters en alle bellen)

Mourning

Citaat van: Elzenga op 14/01/2016 | 12:09 uur
Inderdaad, alternatieven worden er niet genoemd..niet helemaal zoals het zou moeten. Maar mocht men inderdaad een Nederlandse Patriot batterij overnemen, dan juich ik dat...met de pro-EUropese blik op de wat langere termijn..toe. Hopelijk mogen we over een aantal jaar eenzelfde opzet verwachten rond de LPD Rotterdam. 

Is het heel vreemd dat ik hoop dat Nederland gewoon al haar Patriots behoud, upgrade en van voldoende bemanning/personeel voorziet?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 14/01/2016 | 01:34 uur
Ja, je blog, niet BE mindef. Opvallend omdat het offer van thales, de SAMP/T beter en goedkoper* is. En MBDA meads beter is*. Geen ruimte voor een (eerlijke) vergelijking, zou kunnen betekenen dat de NL batterij al op het oog is.

* allegedly.
Inderdaad, alternatieven worden er niet genoemd..niet helemaal zoals het zou moeten. Maar mocht men inderdaad een Nederlandse Patriot batterij overnemen, dan juich ik dat...met de pro-EUropese blik op de wat langere termijn..toe. Hopelijk mogen we over een aantal jaar eenzelfde opzet verwachten rond de LPD Rotterdam...al lijkt de focus nu op mede-gebruik van de JSS Karel Doorman.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1065
Citaat van: Sparkplug op 14/01/2016 | 11:23 uur
De genoemde 4 zijn inderdaad voor eventuele (vredes)verliezen. België houdt hier blijkbaar wel rekening mee. Nederland doet dat namelijk niet  :(

Murphy law: all goes up must come down.

Misschien/hopelijk zit dat verhaal en de eventuele + 10% of in de inspanningen van o.a. de NL industrie om te komn tot een kleine 2e serie....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Belgje op 14/01/2016 | 11:21 uur
30 operationeel en 4 in opslag voor verliezen denk ik. Ofte 2 squadrons van 15.

Dank

Sparkplug

#1063
Citaat van: Belgje op 14/01/2016 | 11:21 uur
30 operationeel en 4 in opslag voor verliezen denk ik. Ofte 2 squadrons van 15.
De genoemde 4 zijn inderdaad voor eventuele (vredes)verliezen. België houdt hier blijkbaar wel rekening mee. Nederland doet dat namelijk niet  :(
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Belgje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2016 | 11:19 uur
Uit de BE studie is mij niet duidelijk war hiermee wordt bedoeld"

A. Multirole luchtgevechts capaciteit. | 2171 paps | € 3573,5 milj.
Investering: 30 (4 attritie) gevechtsvliegtuigen van een nieuwe generatie

iemand?

30 operationeel en 4 in opslag voor verliezen denk ik. Ofte 2 squadrons van 15.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Uit de BE studie is mij niet duidelijk war hiermee wordt bedoeld"

A. Multirole luchtgevechts capaciteit. | 2171 paps | € 3573,5 milj.
Investering: 30 (4 attritie) gevechtsvliegtuigen van een nieuwe generatie

iemand?

Sparkplug

Citaat van: Zeewier op 13/01/2016 | 23:12 uur
Growler, Strike Eagle, Gripen E, Rafale FR3. Keuze genoeg in het multi-role segment, kies maar SP.A
Bedoel je echt Growler of had er Super Hornet moeten staan?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.