Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

dudge

Citaat van: Ros op 23/12/2015 | 16:13 uur
De NAVO norm is door de meeste landen al even losgelaten, de Koude Oorlog ligt al even achter ons en de kans op een WOIII scenario is minimaal. Zo kijken de meeste landen er, denk ik, ook tegenaan, De diverse NAVO tops en boute intentieverklaringen ten spijt. Wat mij betreft hebben de Belgen nu een goede zet gedaan door een besluit te nemen waar men heen wil en waar men in 2030 wil staan. 25.000 man en een bijdrage kunnen leveren met een land,lucht en water component. Niet groots maar goed. En het sterke van dit besluit is dat er een hele grote kans is dat op dit plan door toekomstige regeringen verder geborduurd zal worden. De Belgen hebben een koers en doel, wij zijn nog niet eens begonnen om de landkaart te zoeken.

'de meeste landen' lijkt me in deze niet op te gaan, de meeste landen zijn zelfs ofwel actief betrokken in een gewapend conflict, ofwel zijn actief met voorbereiding bezig. Alleen onder Europese staten is het anders. De vraag is of politici echt zo naïef zijn, sommigen vast, maar er is ook zoiets als een Collective Action Problem, en daar heeft Europa m.i. op dit moment veel meer moeite mee.




Elzenga

Citaat van: ARM-WAP op 23/12/2015 | 17:39 uur
Die "termen" hadden gewoon nooit mogen in voege komen... Iets belachelijks uit het tijdperk van Flahaut (PS)
Er dan ook maar (operationele) Commando's van maken?

ARM-WAP

Citaat van: Elzenga op 23/12/2015 | 17:36 uur
Kan ik de term componenten uit mijn alternatieve Belgische defensie visie schrappen nu?! :confused:
Die "termen" hadden gewoon nooit mogen in voege komen... Iets belachelijks uit het tijdperk van Flahaut (PS)

ARM-WAP

Citaat van: Belgje op 23/12/2015 | 16:59 uur
De Godetia gaat er sowieso uit. De volgende generatie MCMV heeft geen steunschip meer nodig.
Ik wacht met zeer veel interesse af hoe die MCMVs dan wel zullen uitzien en functioneren...
Geen steunschip meer nodig...
Dan zijn er twee keuzes:
- ze zijn groot genoeg voor voldoende proviand, water, fuels, consumables om het enkele weken op zee uit te houden.
- ze varen iedere week-10 dagen ergens binnen...

Wat dan met de "commando" en "sensorsuites"?
(niet dat ik probeer hier een case te maken voor die Godetia - heb het altijd al een belachelijk schip gevonden. Waarom men ooit de Zinnia gedecommissioneerd heeft ipv de Goedtia snap ik nog steeds niet)
Een MCMV vloot heeft m.i. toch nood aan een grotere stafeenheid die tevens logistieke steun biedt. Wat 'force protection zou ook mooi meegenomen zijn.)

Elzenga

Citaat van: Belgje op 23/12/2015 | 16:20 uur
...

Vanaf heden wordt er niet meer gesproken over componenten. Men spreekt over dimensies:

- Land
- Maritiem
- Lucht
- Intel/Cyber/Influence

...
Kan ik de term componenten uit mijn alternatieve Belgische defensie visie schrappen nu?! :confused:

Elzenga

Citaat van: Belgje op 23/12/2015 | 16:24 uur
Ja, daar ga ik nu ook wel vanuit. Ook dat het nu wel zeker de F-35 gaat worden.
Dat denk ik inmiddels ook ja..

ARM-WAP

Citaat van: Zander op 23/12/2015 | 16:37 uur
Ik ben daar niet zo zeker van.
Er varen ook twee badkuipen genaamd Pollux en Castor rond.
In het kader van de BENEsam was dit ook niet een te verwachten aanschaf.
Dit zijn twee "Ready Duty" schepen die de kuststrook en de "aanloop" vanaf het Kanaal en vanuit de Noordzee  patrouilleren.
Slechts kleine radertjes in het BeNeSam-gebeuren en ook een zeer kleine som ivm de vervanging van de fregatten en mijnenjagers.


Belgje

Citaat van: JdL op 23/12/2015 | 16:46 uur
Dit gaat toch over wat wij de YPR-765 noemen?
Zou de landcomponent dan toch weer op rups komen?

Dit zijn de MOWAG Piranha's.

Belgje

Citaat van: Ace1 op 23/12/2015 | 16:55 uur
Op de Godetia past alleen een kleine helicopter zoals de Alouette III  en een AW 109.

De Godetia gaat er sowieso uit. De volgende generatie MCMV heeft geen steunschip meer nodig.

Ace1

Citaat van: JdL op 23/12/2015 | 16:49 uur
SAR uitbesteden lijkt me niet verkeerd
Dan heb je tenminste voldoende NH90's voor de fregatten en de godetia

Op de Godetia past alleen een kleine helicopter zoals de Alouette III  en een AW 109.

JdL

Citaat van: Belgje op 23/12/2015 | 16:20 uur

2) Wat bedoelt men met: Er wordt een business case uitgewerkt voor de witte vloot van Defensie en SAR?

Men gaat onderzoeken wat dit kost voor Defensie, wat de mogelijkheden zijn om dit te laten overnemen door burgerfirma's en wat de gevolgen zijn voor de klanten. Indien de uitbesteding rendabeler is voor Defensie zal dit dan mogelijk uitbesteed worden.

SAR uitbesteden lijkt me niet verkeerd
Dan heb je tenminste voldoende NH90's voor de fregatten en de godetia
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

JdL

Citaat van: Belgje op 23/12/2015 | 16:20 uur
Er liggen plannen op tafel om de AIV's een update te geven, zodat zij aangepast zijn aan de huidige conflictsituaties.


Dit gaat toch over wat wij de YPR-765 noemen?
Zou de landcomponent dan toch weer op rups komen?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#972
Citaat van: Zander op 23/12/2015 | 16:37 uur
Ik ben daar niet zo zeker van.
Er varen ook twee badkuipen genaamd Pollux en Castor rond.
In het kader van de BENEsam was dit ook niet een te verwachten aanschaf.

Ik voor 99%. Er zijn wat afspraken gemaakt met NL... doen ze het niet dan heeft NL een probleem me de vervanging van zowel de M fregatten als de mijnenjagers... een kleine serie wordt dan relatief erg duur en daarnaast komt het de samenwerking absoluut niet ten goede.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 23/12/2015 | 16:29 uur
Mijn pijnpunt is de mogelijke aanschaf van die F-35.
Gelukkig is het nog niet zo ver.
Maar ik denk dat de F-35 de grootste kanshebber is op het lijstje potentiele kandidaten.

Voor meer keuzes  zal men eerst actie moeten ondernemen mbt tot Amerikaans vuurwerk op Belgische bodem, doet men dat (zeer waarschijnlijk) niet dan resteren nu nog 2 keuzes, wordt de keuze gemaakt rond 2019, dan is het (denk ik) kiezen uit één.

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/12/2015 | 16:23 uur
Ik denk da de Belgen voor zowel de F35 als de fregatten 1 op 1 met NL mee gaan.

Ik ben daar niet zo zeker van.
Er varen ook twee badkuipen genaamd Pollux en Castor rond.
In het kader van de BENEsam was dit ook niet een te verwachten aanschaf.
People are sheep