Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

dudge

Citaat van: ARM-WAP op 11/11/2015 | 09:00 uur
Ik snap ook niet echt die grote aversie die bij sommigen hier heerst wanneer het op "de Fransen/wat Frans is" aankomt.
Jarenlang heb ik op verschillende niveaus met hun marinemensen en ook technici van bv GIAT en Aérospatiale (nu MBDA) samengewerkt.
Nooit problemen mee gehad.
Zeer behulpzaam en ook aangenaam "na de (dikwijls lange) werkuren".
Ofwel heb ik dan zeer veel geluk gehad, ofwel hadden jullie brute pech :)

Heb er ook geen slechte ervaringen mee.


ARM-WAP

Ik snap ook niet echt die grote aversie die bij sommigen hier heerst wanneer het op "de Fransen/wat Frans is" aankomt.
Jarenlang heb ik op verschillende niveaus met hun marinemensen en ook technici van bv GIAT en Aérospatiale (nu MBDA) samengewerkt.
Nooit problemen mee gehad.
Zeer behulpzaam en ook aangenaam "na de (dikwijls lange) werkuren".
Ofwel heb ik dan zeer veel geluk gehad, ofwel hadden jullie brute pech :)

ARM-WAP

Citaat van: Huzaar1 op 11/11/2015 | 02:44 uur
No way dat België de f35 iig goedkoper dan NL gaat krijgen. No way.. wij zijn level 2 partner, om een reden, en meer dan tegenorders en deelname in ontwikkeling. Als de prijs zelfs gelijk is dan gaat geen enkel land ooit nog deelnemen aan zo'n project.
Daarom dat het de moeite is om te onderzoeken hoe NL en BE kunnen samenwerken:
NL koopt alsnog het geplande F-35s om deze dan gemeenschappelijk uit te baten (ik neem aan dat er een clausule is die doorverkoop door NL verbiedt).

Volgens mij "wachten" ze in Belgie op aanbiedingen van de verschillende producenten.
Niets is beter dan de verkoper aan bod te laten om toch maar een pakketje uit de mouw te schudden.
En dat kunnen ze allemaal op hun eigen manier.
'k Ben er zeker van dat Dassault en de Fransen met iets op de proppen zullen komen.
Net zoals de Zweden...

Ik kan alleen maar gissen. 'k Heb geen "hoogeplaatste BE-LuM bron".

Huzaar1

Citaat van: Zeewier op 11/11/2015 | 01:14 uur
Ik volg ook de Deense acquisitie via http://nytkampfly.dk/archives/7748 en aldaar treuzelt men evenzeer. Toch is het vanuit koopmanszin lucratief te wachten op de Deens keuze voor de F-35 omdat het opvolgende lot altijd goedkoper is in de productielijn. Met gratis wachtrij-argument de huidige F-16's nog wat jaartjes extra op te vliegen. Wel is de kans groot dat de militair-industriële kansen vergeven zijn.

Die militair-industriële kansen dienen zich ook aan bij de Rafale. En in Frankrijk kan ook het onderhoud gedaan en de opleidingen gevolgd worden. De optie tot nucleaire worp is ook via Frankrijk op tafel, wel ander fabricaat. Dus het huidige arsenaal kan geretourneerd worden. Het zal wel tot een blijvende breuk in de Benelux leiden. Kut voor ons patat-eters, vanuit het Belgisch (friet-eters) perspectief kan ik er het respect voor opbrengen.

Ja België behoort tot de slechtste leerlingen van de klas. Een dreigement uit het Knack-artikel: 'Anders zal de politiek-diplomatieke factuur gepresenteerd worden aan het federale koninkrijk België.' Dat etiket van slechte leerling zit er nu toch al op, maak je er dan ook niet meer druk om. Ergo: "De toestand is hopeloos, maar niet ernstig."
Nederland maakt zich druk om een zetel in de veligheidsraad, daarvoor is het noodzaak het buitenlandbeleid flink op te poetsen om de concurrenten Zweden en Italië te verslaan. Voor België speelt dat diplomatieke circus van ikke-beter-dan-jij helemaal niet. Wel vraag ik me vaak af wat voor België een aandachtsregio is buiten het eigen koninkrijk. De krijgsmacht moet heropgebouwd worden, maar waar heen? Richting welk doel? Welke capaciteiten in ere herstellen?

No way dat België de f35 iig goedkoper dan NL gaat krijgen. No way.. wij zijn level 2 partner, om een reden, en meer dan tegenorders en deelname in ontwikkeling. Als de prijs zelfs gelijk is dan gaat geen enkel land ooit nog deelnemen aan zo'n project.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zeewier

Wat doen NAVO-pijpleidingen in de Belgische bodem?
Kennelijk zijn er brandstofdieven die héél goed weten waar de pompstations en dus aftappunten zich bevinden! Dat moeten haast wel voormalig werknemers zijn.

Zeewier

Citaat van: ARM-WAP op 11/11/2015 | 00:02 uur
Zwak artikel...
Ik kon me niet van de indruk doen dat de schrijver zich voor de F-35 kar liet spannen.
Maakt ook herhaaldelijk foutjes...:
dé SAAB... Welke? De Viggen? De Draken (toen de F-16 uiteindelijk gekozen werd)
Rafael, ipv de Rafale...   Spelfoutje? Meerdere malen dan...

Hij heeft wel gelijk wanneer hij stelt dat:
- de tijd dringt     en
- Belgie = slechtste leerling van de klas...
We zijn bijna 2016 en er is nog steeds geen beslissing.

Wat mij betreft mogen we in België stilaan eens een paar keuzes maken...
Zo in de trand van...
- geen vervanger voor de F-16... maar wel een paar extra A400M bijbestellen. En wat tankers...
(in NL en ook bij de Europese NAVO-landen lijkt er een tekort te zijn van transportmogelijkheden... die kunnen we dan poolen).
- verder ook eens samen kijken met NL wat we op vlan van helicopters kunnen samen doen.
Dan denk ik aan Chinooks... en/of een toestel de grootte van de CH-53...  Voor luchtmobiel / Para

- de Marine lijkt redelijk populair... dan kunnen we mss meteen op de kar springen met de KM en gaan voor vervangers van de M.
Een drietal moet dan zeker kunnen.
- een kleine tanker-bevoorrader de grootte van een Duitse Elbe-klasse, met minimum een deels telescopische hangar voor een org. heli.
- een degelijke MCM-vloot

- LM... daar is nu al alles op wielen... het zal daar dan maar bij moeten blijven
Hoewel ook hier wel een en ander kan gedaan worden... o.a. die DF90 vervangen door een 105mm...
Ik volg ook de Deense acquisitie via http://nytkampfly.dk/archives/7748 en aldaar treuzelt men evenzeer. Toch is het vanuit koopmanszin lucratief te wachten op de Deens keuze voor de F-35 omdat het opvolgende lot altijd goedkoper is in de productielijn. Met gratis wachtrij-argument de huidige F-16's nog wat jaartjes extra op te vliegen. Wel is de kans groot dat de militair-industriële kansen vergeven zijn.

Die militair-industriële kansen dienen zich ook aan bij de Rafale. En in Frankrijk kan ook het onderhoud gedaan en de opleidingen gevolgd worden. De optie tot nucleaire worp is ook via Frankrijk op tafel, wel ander fabricaat. Dus het huidige arsenaal kan geretourneerd worden. Het zal wel tot een blijvende breuk in de Benelux leiden. Kut voor ons patat-eters, vanuit het Belgisch (friet-eters) perspectief kan ik er het respect voor opbrengen.

Ja België behoort tot de slechtste leerlingen van de klas. Een dreigement uit het Knack-artikel: 'Anders zal de politiek-diplomatieke factuur gepresenteerd worden aan het federale koninkrijk België.' Dat etiket van slechte leerling zit er nu toch al op, maak je er dan ook niet meer druk om. Ergo: "De toestand is hopeloos, maar niet ernstig."
Nederland maakt zich druk om een zetel in de veligheidsraad, daarvoor is het noodzaak het buitenlandbeleid flink op te poetsen om de concurrenten Zweden en Italië te verslaan. Voor België speelt dat diplomatieke circus van ikke-beter-dan-jij helemaal niet. Wel vraag ik me vaak af wat voor België een aandachtsregio is buiten het eigen koninkrijk. De krijgsmacht moet heropgebouwd worden, maar waar heen? Richting welk doel? Welke capaciteiten in ere herstellen?

Zeewier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/11/2015 | 07:18 uur
Vandeput wil meer cyberdefensie en gevechtsvliegtuigen

4/11/2015

Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) heeft vijf verschillende voorstellen voor het hervormde leger uitgewerkt, telkens met een ander budget en een ander aantal overblijvende militairen.

Binnen de verschillende scenario's varieert het aantal militairen van 27.000 tot 18.000 en zelfs geen meer. Dat blijkt uit documenten van de interkabinettenwerkgroep die De Standaard kon inkijken.

Opvallend is dat in alle scenario's een aantal elementen voor hem onaantastbaar zijn. Het gaat dan om drones, een extra fregat, een sterkere militaire inlichtingendienst, investeringen in cyberdefensie en ook aanvallende cybercapaciteit, inlichtingenvergaring via satelliet én nieuwe gevechtsvliegtuigen.

Afhankelijk van het budget gaat het om 30 tot 44 toestellen.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151103_01953769
Er is geen land in Europa dat een capaciteit in cyberdefensie meer serieus moet nemen dan België. Helaas moest dat ondervindelijk duidelijk worden. Wat frappant is want de Belgische veiligheidsdienst ADIV telt zeker mee op Europees niveau. Dus hoe hebben ze het zelf jaren over het hoofd gezien of niet goed kunnen verwoorden in het publieke debat?

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/11/2015 | 20:04 uur
Vervangen F-16's: 'Defensieprobleem moet snel opgelost, anders volgt politiek-diplomatieke factuur'

http://www.knack.be/nieuws/belgie/vervangen-f-16-s-defensieprobleem-moet-snel-opgelost-anders-volgt-politiek-diplomatieke-factuur/article-analyse-617387.html
Zwak artikel...
Ik kon me niet van de indruk doen dat de schrijver zich voor de F-35 kar liet spannen.
Maakt ook herhaaldelijk foutjes...:
dé SAAB... Welke? De Viggen? De Draken (toen de F-16 uiteindelijk gekozen werd)
Rafael, ipv de Rafale...   Spelfoutje? Meerdere malen dan...

Hij heeft wel gelijk wanneer hij stelt dat:
- de tijd dringt     en
- Belgie = slechtste leerling van de klas...
We zijn bijna 2016 en er is nog steeds geen beslissing.

Wat mij betreft mogen we in Belgie stilaan eens een paar keuzes maken...
Zo in de trand van...
- geen vervanger voor de F-16... maar wel een paar extra A400M bijbestellen. En wat tankers...
(in NL en ook bij de Europese NAVO-landen lijkt er een tekort te zijn van transportmogelijkheden... die kunnen we dan poolen).
- verder ook eens samen kijken met NL wat we op vlan van helicopters kunnen samen doen.
Dan denk ik aan Chinooks... en/of een toestel de grootte van de CH-53...  Voor luchtmobiel / Para

- de Marine lijkt redelijk populair... dan kunnen we mss meteen op de kar springen met de KM en gaan voor vervangers van de M.
Een drietal moet dan zeker kunnen.
- een kleine tanker-bevoorrader de grootte van een Duitse Elbe-klasse, met minimum een deels telescopische hangar voor een org. heli.
- een degelijke MCM-vloot

- LM... daar is nu al alles op wielen... het zal daar dan maar bij moeten blijven
Hoewel ook hier wel een en ander kan gedaan worden... o.a. die DF90 vervangen door een 105mm...

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Elzenga

Citaat van: Thomasen op 04/11/2015 | 13:27 uur
We moeten ook niet doorslaan. De conventionele dreiging is de afgelopen 10 jaar nauwelijks veranderd. Maar laten we ook in staat blijven om effectief en efficient (goedkoop = langdurig) irreguliere conflicten uit te kunnen vechten. Deze zullen namelijk waarschijnlijk ook de komende decennia de meerderheid van de conflicten vormen.

China ging zo rond 2003 de Italiaanse economie als een speer voorbij, en de huidige Russische houding is ook terug te leiden tot ~2006-2008, en daarvoor was het ook niet allemaal koek en ei.

En daar komt dan bij, dat elk grootschalig regulier conflict irreguliere elementen zal kennen, is ook niets nieuws onder de zon. Laten we nu niet de fout maken door de onderschatting die eerder werd gemaakt nu door te trekken en ons enkel op reguliere conflicten te focussen. 'We' moeten beide kunnen. En 'we' mag EU of NATO zijn, maar Nederland, en ook België, zullen niet in staat zijn om zelfstandig full-spectrum expeditionair op te treden. 
Ik denk dat we weer veel meer dan de afgelopen decennia ons moeten voorbereiden op een groot conventioneel conflict. Als die er..misschien mede hierdoor...niet komt...helemaal geweldig!. Dat is immers ook het doel van je krijgsmacht...oorlog voorkomen en afschrikken. Maar sterke en evenwichtige conventionele strijdkrachten zijn denk ik wel weer de maat waaraan de militaire kracht wordt gemeten. En daar zullen Nederland en België denk ik ook aan moeten bijdragen (weer!). Wat verder de irreguliere conflicten ook zijn waar we wel aan meedoen en moeten vechten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: mandaje op 04/11/2015 | 17:57 uur
Maar tegen 2030 zijn de huidige 40-44 jaar oud. De Nederlandse zijn dan toch al vervangen, of is dit het signaal dat het project over 2030 wordt getild?

Dat kan ik me niet voorstellen daarvoor is de capaciteit té belangrijk, beide landen kunnen zich geen problemen veroorloven in hun economisch belangrijke haven regio.

Als aanname: ik ga er nog steeds vanuit de BE de leidende partij zal zijn in de BE-NL Alkmaar klasse vervanging (4 schepen voor BE en 6 voor NL) in ruil hiervoor  blijft BE gecommitteerd aan het NPF2 onder NL leiding.

Lex

Citaat van: mandaje op 04/11/2015 | 17:57 uur
Maar tegen 2030 zijn de huidige 40-44 jaar oud.
Helaas zijn de berichten uit de BE media beperkt. We zullen moeten wachten tot het totale voorstel bekend wordt.

mandaje

Citaat van: Lex op 04/11/2015 | 17:33 uur
Dat staat er niet. Het betreft de aanschaf van nieuwe mijnenbestrijdings vaartuigen.
Net als NL kan BE deze niet van de hand doen, vanwege de verplichting om te ruimen in het toebedeelde deel van de Noordzee.

Maar tegen 2030 zijn de huidige 40-44 jaar oud. De Nederlandse zijn dan toch al vervangen, of is dit het signaal dat het project over 2030 wordt getild?

Lex

Citaat van: mandaje op 04/11/2015 | 17:23 uur
Hierin staat dus dat de mijnenvegers er in elk scenario uitgaan. Is dat realistisch of is dit politiek wisselgeld?
Dat staat er niet. Het betreft de aanschaf van nieuwe mijnenbestrijdings vaartuigen.
Net als NL kan BE deze niet van de hand doen, vanwege de verplichting om te ruimen in het toebedeelde deel van de Noordzee.

mandaje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/11/2015 | 14:15 uur
Legerplannen van minister Vandeput overtuigen oppositie niet

http://www.limburg-actueel.be/index.php?job=lve&id=11801#.VjoEa_-FNjo

Hierin staat dus dat de mijnenvegers er in elk scenario uitgaan. Is dat realistisch of is dit politiek wisselgeld?

Daarnaast vraag ik me af tegen de leeftijdsopbouw aankijken en de gemiddelde leeftijd. Deze ligt op nu ongeveer 42 jaar en dat is ongeveer 10 jaar hoger dan de omringende landen. (zal in Dui nu zonder dienstplicht ook hoger worden, maar dat terzijde) Bron: http://deredactie.be/polopoly_fs/1.1477113!file/RapportDefensie.pdf
Als het weer met minder mensen moet, zonder gedwongen ontslagen, zal deze gemiddelde leeftijd weer verder toenemen en worden kazernes bejaardentehuizen.